Stránka 3 z 8
Napsal: ned lis 18, 2007 13:09
od Marek
Především je potřeba vědět, že chladicí kapalina podléhá opotřebení a po dvou až třech letech je potřeba ji kompletně vyměnit.
Pokud je ve vozidle kapalina neznámé minulosti (tedy neznámého výrobce a bůhvíjak dlouho), musí bez prodlení ven !!!
Moderní chladicí kapaliny jsou velmi kvalitní a při ředění 50:50 s vodou zajišťují bod tuhnutí kolem -30° až -38°C. Výrobci těchto kapalin ani výrobci motorů nedoporučují používat koncentrovanější chladicí kapalinu než 60:40. Potom totiž dochází k opětovnému zvyšování bodu tuhnutí (neředěný Fridex zmrzne na led už při -13°C !!!!!) a navíc kapalina je velmi chemicky agresívní a poškozuje kovové části motoru.
Optimální ředění chladicích směsí s vodou je 50:50 nebo malinko více vody (40:60). Tedy pokud má Lada cca 10 litrů chladicí směsi, je vhodné použít 4 litry nemrznoucí kapaliny a doplnit 6 litry vody.
Pro ředění moderních chladicích kapalin se již nepoužívá destilovaná voda !!! Výrobci běžně povolují použití pitné vody (kvůli elektrické vodivosti - některá čidla v systému potřebují pitnou vodu, destilka je elektricky nevodivá).
Napsal: ned lis 18, 2007 13:10
od Křečík Barbuška
Té nenaředěné, nemrznoucí směsi by jsi měl mít aspoň 4,5l
Nejdřív si namíchej tak půl litru směsi pro expanzku, pak hrkni všechnu nenaředěnou, nemrznoucí kapalinu do auta a dolij to vodou, nakopni motor, pomačkej hadice a průběžně dolívej mizící hladinu z chladiče, zavíčkuj to a dolij expanzku, pak s tím trošku pojezdi a zase dolej expanzku. Podrobnější postup zaplavení soustavy máš na začátku topicu, hlavně otevři i topení.
Napsal: ned lis 18, 2007 13:19
od Kewint
takže nemám lít destilovanou vodu?ale normální?díky moc kluci
Napsal: ned lis 18, 2007 13:23
od Křečík Barbuška
Přečti si co píší na obalu.
Napsal: ned lis 18, 2007 13:24
od Marek
kewin-tomas píše:takže nemám lít destilovanou vodu?ale normální?díky moc kluci
Jasně, je to jedno (u Lady úplně jedno).
Napsal: ned lis 18, 2007 13:31
od dmatej
Já to dolíval tentokrát takhle - expanzka prázdná, otevřený chladič - ten jsem nalil do plna, nastartoval, a průběžně chladič dolíval, až už to nešlo. Pak jsem ho zavřel a dolil expanzku.
Přeparkoval jsem tak, aby byl "levý přední blatník" malinko výš (stačí fakt malinko).
Pak začaly hodně rychle utíkat bubliny a dolíval jsem dál expanzku, během toho jsem zapnul topení. Dolíval jsem do úplnýho ohřátí, asi 10-15 minut.
A ani jsem nemusel nikam jezdit, po asi 10 km je v expanzce pořád stejně, topí to, chladí to.
Je to přesně jak Marek, pokud někdo tvrdí něco jinýho, kecá - max. dobu, po který se voda má vyměnit, si přečteš na obalu. Např. Fridex Eko Extra má 5 let, většina ty 2-3 roky. Jinak s tímhle Fridexem trošku experimentuju, až na obalu jsem se dočetl, že se nemá uchovávat v pozinkovaných nádobách, kapka na chladiči udělala zelenej flek, tak nevim, co z toho vyleze. Můj chladič stejně za moc nestojí, tak se uvidí, zatím je to dobrý.
Chladící kapalina stárnutím ani tolik neztrácí schopnost odvádět teplo, ale ztrácí ochranný účinek proti korozi a taky se jí snižuje bod varu.
Voda - je to skoro jedno, ale pokud máte moc "tvrdou" vodu (tj. hodně minerálů, kdo doma pere, bude vědět
), radši bych koupil destilku.
Napsal: pon lis 19, 2007 17:56
od miso2087
Ešte sa chcem spýtať, či by to malo byť dobre odvzdušnené keď som pri výmene vody za nemrz. zmes neodšrouboval snímač teploty kapaliny (zmýlil som si ho z tým na olej - viz vyššie). A teraz po pár dňoch som ho vyberal a začala odtiaľ tiecť kapalina. Znamená to že je všetko ok?
Napsal: pon lis 19, 2007 18:40
od Honza 21061
Nerad odporuji Markovi i známému chemikovi, který mi rozepsal vlastnosti destilované i obyčejné vody na papír A4, ale do auta zásadně používám vodu destilovanou!
Pokud mi výrobce nějakého auta napíše do návodu, že tam mám nalévat obyčejnou (a potom každé 2 roky jezdit s vodním kamenem do servisu, nebo vylévat Nil jako z Wartburga, kam jsem jedno léto doléval z vodovodu) tak to budu dělat.
-------
miso2087: Pokud Ti z otvoru čidla tekla voda, tak je vše (resp. blok motoru) v tomto místě bez bublin. Někteří odvzdušnují s vyšroubováním čidla, někteří bez. Jestli to tady někde je nahoře, tak jsem tam myslím popisoval i svůj způsob odvzdušnění pomocí zvýšených otáček s vyšroubovaným víčkem chladiče, který se mi maximálně osvědčil.
Co se týče ředění Fridexu, tak se u Žigula držím návodu psaného pro tvrdé severské podmínky a mám to naředěné do -38 oC. Fridex Stabil se pro tuto teplotu ředí v poměru 1:1, tedy tak, jak píše Koko Loko- litr vody na litr Fridexu.
Napsal: pon lis 19, 2007 20:02
od Marek
Honza 21061 píše:Nerad odporuji Markovi i známému chemikovi, který mi rozepsal vlastnosti destilované i obyčejné vody na papír A4, ale do auta zásadně používám vodu destilovanou!
Pokud mi výrobce nějakého auta napíše do návodu, že tam mám nalévat obyčejnou (a potom každé 2 roky jezdit s vodním kamenem do servisu, nebo vylévat Nil jako z Wartburga, kam jsem jedno léto doléval z vodovodu) tak to budu dělat.
-------
Moderní chladicí kapaliny dle specifikace TL 774C (zelená či modrá, VW tomu říká G11, Fridex zase G48) nebo dokonce TL774F (růžová G12+) mají tu zázračnou schopnost, že vodní kámen v sobě rozpouštějí.
Dokonce mnohdy tak důsledně a kvalitně, že po aplikaci jedné z těchto kapalin chladicí systém začne téci jako kropicí vůz. Proto se klidně používá pitná voda (na destilku se už dávno nehraje).
Navíc pokud použiješ destilku a do ní chladicí kapalinu, jejíž koncentrace je malá (dejme tomu 3:1 nebo 4:1), stává se tato směs velmi agresívní (podobně jako když aplikuješ samotnou destilovanou vodu) a té rzi bych Ti nepřál vidět (za několik dní).................
Napsal: pon lis 19, 2007 20:22
od Křečík Barbuška
Odborník na úpravu vody mě upozornil na fakt, že destilka je hladová a proto má tendenci se obohacovat o cokoliv, takže sama o sobě má tendenci rozpouštět vodní kámen, což může být u letitého VAZu neproduktivní neb může začít téci. Nicméně na některých chladících kapalinách píší zřeďte destilovanou či měkkou vodou, jestli mají na mysli dešťovou nevím
, voda z kohoutku se dá klidně použít ovšem je třeba mít jistotu, že není tvrdá, což už v dnešní době snad ve většině lokalit nehrozí. Řekl bych to takhle, je třeba se řídit tím co
píší na obalu neb kapalin je mnoho od různých výrobců, osobně používám destilku a zatím jsem nezaznamenal problém. V létě jsem jezdil na vodu z vodovodu, potom na destilku, kapalina při vypouštění byla vždy čistá, což ovšem nevylučuje ani nepotvrzuje.
Já používám Hekra Flamix Global C (VW TL 774 C - G 11) , výrobce v technickém listu píše toto:
FLAMIX global C je koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů vč. hliníkových.
Po naředění destilovanou vodou slouží jako chladicí medium spalovacích motorů.
Tímto se řídím.
Napsal: pon lis 19, 2007 21:28
od Honza 21061
No... právě proto tam radši liju tu destilku s obyčejným Fridexem- jak píše návod Lada, a žádné rozpouštivé G plus, max a já nevím co ještě, nepoužívám.
Je fakt, že chladič ještě se starou kapalinou tekl, (a to byla údajně jedna z těch lepších- zřejmě těch specifikací, o kterých píše Marek) tak jsem použil jakýsi modrý gel, který prodává pod svými "křídly" pro mě důvěryhodný podnik Velvana, nalil jsem to tam a úniky zmizely. Neobjevily se ani po výměně kapaliny... dolní komora chladiče je sice na jednom okraji taková "orosená", ale úniky patrné nejsou.
Napsal: pon lis 19, 2007 21:29
od dmatej
Tvrdá měkká voda - to vůbec není pravda, tvrdá voda je v celý řadě míst a po pravdě na plzeňsku snad ani neznám obec, kde by měli měkkou vodu.
Marku, pokud tam naleješ fridex a tvrdou vodu (kvality vyšuměné minerálky), máš po chvíli chladící kapalinu kvality té, co jsi vypustil, a vůbec jsi jí nemusel měnit.
Napsal: pon lis 19, 2007 21:35
od Ivo
Já jsem ještě v žádném svojem autě destilovanou vodu do fladícího systému nepoužil a nemám s tím žádné problémy. A vodu vypouštím modrou, nebo zelenou, podle toho, jaký typ chladící kapaliny byl použit.
Napsal: úte lis 20, 2007 17:17
od miso2087
Honza 21061 píše:Pokud Ti z otvoru čidla tekla voda, tak je vše (resp. blok motoru) v tomto místě bez bublin. Někteří odvzdušnují s vyšroubováním čidla, někteří bez. Jestli to tady někde je nahoře, tak jsem tam myslím popisoval i svůj způsob odvzdušnění pomocí zvýšených otáček s vyšroubovaným víčkem chladiče, který se mi maximálně osvědčil.
Podobne som to odvzdušňoval aj ja (naštartovaný motor s vyššími otáčkami a otvoreným chladičom). Ale do celej chladiacej sústavy mi vošlo len nejakých 7 litrov. Nie je to málo?
Napsal: úte lis 20, 2007 18:11
od Honza 21061
miso2087 píše:Podobne som to odvzdušňoval aj ja (naštartovaný motor s vyššími otáčkami a otvoreným chladičom). Ale do celej chladiacej sústavy mi vošlo len nejakých 7 litrov. Nie je to málo?
Není, já jsem tam taky nalil při výměně jen něco přes 8 litrů a zbytek vozím na případné dolévání. Něco tam pokaždé zůstane, pokud člověk ten chladicí systém nerozebere celý já nevím, jak, nebo to nějak speciálně nepostaví... Já jsem při vypouštění stál nepatrně z kopce, tzn, něco mi pravděpodobně zůstalo v bloku pod šroubem směrem dopředu. Vypouštěcí otvor na bloku motoru jsi použil?