Stránka 26 z 39

Napsal: čtv led 20, 2011 16:28
od dvk
Ahá, díky díky. Takže PSW metr vlastně měří anténní proud ? Ty R-10*d stanice mají každá na ladění antény přepínač se čtyřma polohama + "nekonečné kolečko" bez krajní polohy + ručkové měřidlo.

Napsal: čtv led 20, 2011 18:53
od plavec
z historicko-stylovo-vzhledových důvodů bych chtěl CB anténu dát na bok auta (dodávky - UAZ). Jak moc se mi zhorší příjem ?
A proč tam nedáš magnetku? Žádnou díru nikam nevrtáš a po použití ji i s kusem kabelu schováš dovnitř :wink:

Napsal: čtv led 20, 2011 19:52
od EMI
Hurikán píše: To byla moje půlka, ne? takhle to dopadá, když se anténa nekotví. ;)
jj to byla, momentálně neni, ale zase snad bude. horní díly pujdou narovnat, patka sice hůř, ale měla by jít taky, uvidim jak vypadá cívka vevnitř a ten první díl zkrátim o to ohnutý, místa pro manévrování na přesnou délku je na ostatních dílech dost. počítám teda, že ty tebou nalepený bílý pásky jsou pozice jedn. dílů po vylazení :idea:

ona se mi jaksi vysmekla při instalaci :roll:

Napsal: čtv led 20, 2011 20:52
od MartasBrno
dvk píše:Ahá, díky díky. Takže PSW metr vlastně měří anténní proud ? Ty R-10*d stanice mají každá na ladění antény přepínač se čtyřma polohama + "nekonečné kolečko" bez krajní polohy + ručkové měřidlo.
Takhle. ono je anténa a anténa. Existuje zapojení, nebo krabička, které se říká matcher - mečr, tedy přizpůsobovací člen. To je věc, která dovoluje přizpůsobit zhruba řečeno cokoliv čemukoliv. Jenomže to není úplně čistej způsob a lepší je anténu doladit změnou parametrů anteny. To ladicí zařízení na té radiostanici je právě ten matcher a je tam právě proto, aby se vojáci nemuseli vystavovat nebezpečí že to nenaladí a aby asi nemuseli vylejzat z úkrytů. Teda nevím, je to můj primitivní názor.

Ten reflektometr dělá to, co napsal Saša. Podle toho, jak se přepne přepínač, měří výkon postupující k anteně, nebo výkon odražený od anteny. Je v něm tzv. směrové vedení, které zprostředkovává vazbu měřicího přístroje na vedení k anténě. Jak ten jev funguje doopravdy nevím. Ale není to jen jednoduchej budíček... Proto je jen na nějaké kmitočty - protože délka toho směrového vedení musí asi nějak korespondovat s délkou vlny.

Při měření anteny reflektometr zapojíš mezi kabel k anteně a antenu. (To je důležité - když ho dáš mezi vysílačku a kabel, neměříš anténu, ale kabel k anténě a anténu. A vždycky vyjde lepší výsledek než by měl.)
Zaklíčuješ na středním kanálu, potenciometrem nastavíš 100% výchylky a pustíš klíč. Přepneš na měření PSV a zaklíčuješ podruhé. Odečteš PSV. Pokud je nevyhovující, uděláš nějaký zásah do anteny a postup opakuješ tak dlouho, dokud není hotovo, nebo dokud u toho neumřeš. :lol: Za dobrý PSV se dá považovat cokoliv menší než 1,5, na autě možná 2... Výrobci antén třeba píšou že jejich anténa, když se naladí umí PSV = 1,2, nebo 1,1. Ale to jsou stabilky, který se povedou.

Napsal: čtv led 20, 2011 20:55
od Hurikán
dvk píše:Ahoj, měl bych pár dotazů ohledně CB antén.

- z historicko-stylovo-vzhledových důvodů bych chtěl CB anténu dát na bok auta (dodávky - UAZ). Jak moc se mi zhorší příjem ? ...
- a ještě poslední otázka - je možné anténu celou nalakovat např. syntetikou, aniž by ztratila parametry ?
Na drtivou většinu věcí odpověděli již přede mnou, takže jen pár poznámek.

- Na bok auta anténu klidně dát můžeš. Protiváha a RX/TX diagram nebude sice úplně ideální, ale pro Tebou zmíněné použití to bude naprosto vyhovující. Jen je nutné myslet na to, že aktivní část zářiče by neměla být pod hranou střechy. Pokud bys totiž anténu namontoval tak, že by pata byla dejme tomu ve spodní třetině výšky auta, tak potom by část zářiče byla jen pár cm od (předpokládám plechové) bočnice auta. To by kromě zhoršení příjmu znamenalo značné zhoršení SWR (poměr mezi celkovým a aktivně vyzářeným výkonem), což kromě zhoršení dosahu tvé stanice povede ke zvýšenému zatížení koncového stupně radiostanice. Když už by měla být anténa na boku vozidla, tak by měla být nainstalována tak, aby aktivní část zářiče byla pod hranou střechy jen pár cm (max cca 15)

- Prvky antény můžeš natřít čím chceš. Barva nemá na zisk antény žádný vliv.

EMI, To Ti spadla ze střechy? ano, bílými pásky jsem měl označenou "ideální" délku antény, abych ji nemusel po každém rozebrání znovu ladit. U Tebe ale bude nastavení 100% jiné. Kromě jiného umístění a okolí, máš určitě i jiný typ a hlavně délku kabelu, což má na výsledné SWR značný vliv. Raději bych se tedy nespoléhal na to, že máš cca 50cm rezervu a prvky neřezal, ale nejdřív bych si aktuální SWR aspoň orientačně ověřil. ;)
MartasBrno píše:Za dobrý PSV se dá považovat cokoliv menší než 1,5, na autě možná 2... Výrobci antén třeba píšou že jejich anténa, když se naladí umí PSV = 1,2, nebo 1,1. Ale to jsou stabilky, který se povedou.
JJ, já u kamaráda dosáhnul SWR 1,05 (ručička se téměř nehla), ale to bylo po skoro celodenním laborování a neustálém běhání na střechu. :mrgreen: Naštěstí jsme to dělali ve dvou, takže to šlo daleko rychleji. :D

Napsal: pát led 21, 2011 09:14
od dvk
Díky moc všem za rady. Chci upravovat dobovou anténu, protože moje auto u vojáků s ní takto jezdilo (byla to součást zvukoměrné sestavy, v autě byly asi dvě radiostanice a na boku vozu dvě antény, víc nic moc nikdo o této verzi neví). Jezdím občas na srazy, tak chci z té mojí oprýskané vrany udělat trošku originálně a dobově vypadající vozítko :wink: Teď mám moderní anténu v přední části střechy, příjem super, ale nevypadá to originálně (na jejím místě má být hledáček). Proto nechci ani magnetku a pokud už bych v nouzi použil moderní anténu, alespoň bych ji dal na původní místo a nalakoval ať tolik nerazí.

Jináč dodávka je kolem dokola prosklená a pata antény je chycená přímo na spodní úrovni oken, cca v půlce délky vozu za dveřma řidiče. Takže problém se zhoršením SWR by snad neměl nastat, prut se bimbá kolem oken.

Ještě jednou díy všem, jak bude trochu počasí a peníze, pořídím reflektometr a dám se do toho. Pro ilustraci fotka jak to má kamarád a jak to má cca vypadat (tedy až na tu druhou anténu na střeše).

Napsal: pát led 21, 2011 09:55
od Petr HC
To DVK - na Tvém místě (napovídá tomu obrázek - vypadá to na kloub s pružinou a tři klasické "tankové" tyčky) bych problém řešil "čistokrevnou čtvrtkou" cca 2,77 m (elektrických). Antena by se musela zkrátit o t.zv zkracovací činitel. Pokud by byla uprostřed střechy, není problém tento činitel vypočítat z průměru anteny a mělo by to "sedět". Pokud bys ji chtěl mít v místě zrcátka řidiče, musela by se její délka upravit zkusmo podle PSW-metru. Poslední díl se nahradí třeba svářecím drátem a uskřipuje se dokudje to "dlouhé". Pak se podle toho upraví originální díl. Nejlepší je ladit tu antenu s vysilačkou, která má pásma A - F ( 26065 - 28305 MHz , 11,5 - 10,6 m , el.délka lambda/4 2,875 - 2,65). Tam hned vidíš co to chce.
Druhou možností je sehnat t.zv. antenní díl (transmatch) od nějaké vojenské RDST pro toto pásmo nebo upravit od RM31 a doladit jím prakticky jakoukoli antenu.

Napsal: pát led 21, 2011 10:08
od dvk
Petře díky. Z té fotky je to blbě vidět, ale ta anténa není na zrcátku ale je přidělaná na boku auta za dveřma řidiče. A ano, je to klasika "tanková" s pružinou a skládací z hliníkových tyček. Těch 2.77 je sice na hraně, špička bude cca 4 metry vysoko, ale teoreticky by to nemělo vadit. Do podjezdů se vlezu jak náklaďáky a v lese stejně i teď anténu sundávám.

CBčko s pásmama A-F mám v Ladě, mohl bych na měření přehodit. V UAZu mám ale zastavěnou jen klasiku na pásmo C. Otázka - pro ladění antény je tedy lepší měřit PSW metrem na všech pásmech ? Někde jsem vyčetl že na kanálu někde uprostřed pásma (20) ?

Napsal: pát led 21, 2011 10:21
od Petr HC
dvk píše: ...Někde jsem vyčetl že na kanálu někde uprostřed pásma (20) ?
To ano, konečné co nejpřesnější doladění se dělá na CH 20C, pokud bys chtěl používat i dnes již povolené pásmo B pak se ladí na CH 1C. Na širokopásmovém CB ale hned vidíš, jestli antena je krátká nebo dlouhá. Je-li horší PSW na vyšších kmitočtech (F) než (A) je antena dlouhá a naopak. Najednom pásmu (C) se to hůře pozná.
P.S. mám tady na CB kámoše - Jirku Dolní Přím, který má doma několik UAZů a GAZ - jezdí také na jejich srazy a třeba to už řešil. Můžu Ti na něj sehnat internetovou adresu nebo i telefon.
Zde : flekatej@seznam.cz,

Napsal: pát led 21, 2011 12:05
od zelvotron
plavec ne leden 25, 2009 píše:
Petr HC píše:Plavec - ten triflex nebrat
Já ho kupovat nechtěl, jen jsem ho tam objevil, když jsem tenkrát vybíral anténu.Ozkoušenej ho nemám.

Jinak sem vyjel z myčky a koukám, že mám na střeše kolečka od tý dřívější magnetky.Tak to se pokusím rozleštit.Co na to kdo používáte za přípravky?Nějakou leštěnku, nebo tu jemnou brusnou pastu na škrábance laku?
Tak co, povedlo se to rozleštit? :mrgreen:


Ad triflex, proč nebrat, to to má tak mizernej dosah?

Napsal: pát led 21, 2011 12:12
od dvk
Petr HC píše:P.S. mám tady na CB kámoše - Vendu Dolní Přím, který má doma několik UAZů a GAZ - jezdí také na jejich srazy a třeba to už řešil. Můžu Ti na něj sehnat internetovou adresu nebo i telefon.
Zde : flekatej@seznam.cz,
Zatím děkuju, adresu si uložím a pokud bych narazil na nějaké problémy, spojím se s ním. Budu to stejně řešit nejdříve až na jaro.

Napsal: pát led 21, 2011 21:05
od plavec
zelvotron píše:Tak co, povedlo se to rozleštit?
V myčce mi tenkrát poradili dvě možnosti. 1) Hodit ten krám ze skály 2) Vzít na to krompáč
Zvolil jsem druhou možnost a nepomohlo :mrgreen:

Napsal: pon bře 07, 2011 12:57
od dvk
Pár týdnů zpět jsem pořídil FM autorádio a mám dotaz: šlo by zkombinovat, aby s CBčkem mělo společnou anténu ?

Vůbec netuším jak moc je to reálné zkombinovat (vysílání CBčka atd ..), jde o to, že ho budu montovat hned vedle CBčka a nějaká krabička "rozdvojka" by mi ušetřila paralelní montáž další antény a nové tažení koaxu.

Napsal: pon bře 07, 2011 13:11
od Hurikán
dvk, ano, jde to. Existuje VKV-CB rozbočovač. Pro rádio se využívá CB anténa. V obchodech s cimbálama by to měli umět objednat a dodat. Pro ilustraci viz: http://www.rightchannelradios.com/power ... r-279.html ;)

Napsal: pon bře 07, 2011 13:12
od Raduz
Musíš použít toto:
http://www.vysilacky.com/630-rozbocovac ... Dova%C4%8D
a CB anténu.
A ŽÁDNÝ TOPENÍ!!!