Včera som menil brzdovú kvapalinu a zadné brzdy - pre lepší pocit. Pritom som prišiel na pár zaujímavých vecí a čo to som aj upravil.
Po rozobratí:
Všimnite si vzdialenosť páky od samotnej čeľusti. V ideálnom prípade má byť páka úplne pri čeľusti. A to su brzdy opotrebované na 1/5. Ceľuste majú 4mm z 5mm. Neviem si predstaviť, aká by bola poloha páky pri hrúbke obloženia 2mm. Z obrázka je jasné, že v takej polohe by potrebná sila na vyvinutie brzdného účinku ručnej brzdy bola enormne vysoká. Navyše to spôsobuje aj to, že ku koncu životnosti už prakticky nie je kam doťahovať šponovák. Východiskom by bolo navariť materiál na rozperu medzi čeľusťami, čím by sa posunula páka bližšie k čeľusti do lepšej polohy.
Pre zaujímavosť, vzdialenosť medzi opornými bodmi na štíte je 37mm. Po vložení všetkých vnútorností do bubna bola medzera medzi spodkami čeľustí 41mm. Ak by som chcel nechať starú zostavu, tak rozperu by som upravil tak, aby sa táto vzdialenost zmenšila na 37mm + nejaké drobné ako vôľa. S novým bubnom a čeľusťami je vzdialenosť 38mm.
Tiež rozmer novej rozpery bol nepatrne väčší. Bola dlhšia o pol milimetra oproti starej.
Po poskladaní som si všimol dalšie zásadné fakty. Aj pri úplne povolenej ručnej brzde šúchal pravý bubon. Tiahlo pri šponováku je došikma, ale lanká nie sú zatuhnuté, chodia dobre, ľahko, ešte som ich aj premazal. Asi rôzne dlžky alebo neviem čo. A vtedy mi došlo prečo tá ručná brzda šla tak ťažko a prečo bola jedna čeľusť opotrebovaná viac. Kedže pravé lanko je našponované viac (príčinu som nezistil, beriem to ako fakt, je tu tuším viac ľudí, ktorý majú problémy s tým, že jedna strana zaberá viac a druhá menej), pri ťahaní za páku brzdy sa sa o bubon oprú najskôr pravé čeľusti. Vtedy je účinok ručnej brzdy slabý, lebo prakticky brzdí len pravé koleso. Pri dalšom ťahaní už pravé čeľuste stoja a rozťahujú sa iba pravé. Lenže to už ide neprimerane ťažko, pretože lanko od páky ručnej brzdy ťahá lanko ľavého kolesa na princípe páky s polovičnou dlžkou, čiže treba vynaložiť dvojnásobnú silu.
- b6.jpg (6.97 KiB) Zobrazeno 980 x
Sponovák som nastavil tak, aby medzera medzi bubnom a čeľustami na ľavom bubne bola minimálna. Prakticky tak, ze som šponovák povolil presne o toľko, aby čeľuste prestali šúchať. Vtedy sa pravým bubnom šlo pohnúť veľmi ťažko. Následne som vybral rozperu a obrúsil ju, aby sa zmenšila vzdialenosť medzi čeľusťami. Asi na 3x, kym to nebolo dokonalé. Po poskladaní a opätovnom nastavení ručnej brzdy sa obe kolesá voľne točia, páka zaberá tak o polovicu ľahšie, pri vyvinutí rovnakého brzdného účinku. Driftovať sa s tým nedá, to už je proste konštrukciou, s ktorou nič nezmôžem bez zložitého zásahu.
Co je podstatnejšie, matka na šponováku je teraz asi necelý centimeter od konca. Takže prakticky k žiadnemu vyťahaniu lanka nedošlo. Podľa mna je to neustále šponovanie a celkovo nižšia účinnosť ručnej brzdy spôsobená zlým sprevodovaním. A opotrebenie tej jednej čelusti bolo spôsobené asi práve tým, že ked niekto nastavoval ručnú brzdu (možno aj ja), dotiahol šponovák tak, že čeľusť neustále šuchala o bubon. A možno aj kvoli tomu oprskal ten hliník dokola, pretože na lavom bubne držal.
A v takejto polohe je páka po celom nastavení