Stránka 25 z 43

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 00:15
od MartasBrno
Budu se opakovat:
Nemluvím nutně výhradně o žigulu a nejsem tak krutopřísně zaujatý na přesnou normu. I ten převod z ruské na evropskou stupnici je jen odhadem a je to vidět. Za to háčko sorry, ale předpokládám jakousi úroveň čtenáře, který si to vyloží správně a nebude blbý. Díky za upozornění.
A správně, velmi správně dáváš to "čokolvek" do uvozovek.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 14:07
od Vašátor
Do většiny diferenciálů patří právě hypoidní olej, ale pochopil jsem, že jde pouze o překlep. Jen tě Marťasi uvedu na pravou míru ... všeobecně se ví, že diferenciál se hřeje velmi podobně jako motor. Diferenciálu však trvá mnohem déle, než se zahřeje. Jeho teplota je závislá pouze na době jízdy a věř, že se dokáže sakramensky rozpálit. Mluvím tu všeobecně, nevztahuji se pouze na vozy Lada. Takže můžeš bádat dále :D

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 14:25
od MartasBrno
Jasně Vašku, hřeje se sám, ale nemá vedle sebe topítko, jakým je motor. A právě pro městský provoz, kterému se nevyhnu, by bylo rozumné se věnovat i studenému číslu - je to jeden z mnoha faktorů, které rozhodují o tom, jestli bude lada v zimě jezdit město za 8,5 nebo za 12. Taky můžu teplotu difu změřit na zkušební trase. Ale je tam hnusně a mám opravdu mnoho věcí, které jsou mi důležitější. Stačí tam nalít to co tam patří, ne to co psala omezená kniha před 30ti lety.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 14:35
od Vašátor
MartasBrno píše:Budu se opakovat:
Nemluvím nutně výhradně o žigulu a nejsem tak krutopřísně zaujatý na přesnou normu.
Nemám co bych dodal :mrgreen:

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 14:49
od Marek
MartasBrno: Pořád jsi ve svém rozjímání ovšem opomněl jednu velmi podstatnou věc, dokonce tu nejpodstatnější. To vše, co jsi tu napsal, může být dejme tomu pravda a já jsem Ti nikdy netvrdil nic jiného - ovšem na cosi zásadního jsi zapomněl. Sice na to, že ze všech specifikací olejů jsou nejdůležitější specifikace výrobců motorů. Ostatní je potom už jen na mně (na Tobě, na komkoli).

Specifikace výrobců motorů mají při výběru olejů naprosto vždycky přednost před ostatními specifikacemi a normami (pokud výrobce daného motoru takové specifikace olejů má), to je třeba mít na paměti.

Konkrétně: Mám vůz Ford Galaxy s motorem AFN, což je TDi motor koncernu Volkswagen (shodný třeba s Passatem B5, či Golfem III) s rotačním čerpadlem a elektronicky řízeným systémem přímého vstřikování. Pro tyto motory jsou předepsány motorové oleje, které plní specifikaci výrobce motoru VW 505.00, případně vyšší VW 505.01, či univerzální VW 507.00. Pokud alespoň jednu tuto specifikaci olej plní, mohu jej spolehlivě do svého motoru použít. Ostatní specifikace by mne (coby laika) nemusely zajímat. Ovšem protože úplný laik nejsem, zohledním třeba právě tu tolik omílanou viskozitu, která se označuje skoro jak pro blbce největšími písmeny na každé flašce dvěma symboly specifikace SAE.
Pozor ovšem - do svého motoru nesmím použít motorové oleje dle specifikace VW 506.0x, a to v žádném případě. Je to právě proto, že oleje řady VW 506 mají jinou právě specifikaci HTHS, o které se tu zmiňuješ. Jsou to oleje, které jsou určené pouze pro určitý (velmi úzký) okruh motorů VW se speciálním honováním válců a do jiných (běžných) motorů je použít nelze - došlo by k nadměrnému opotřebení válců a zničení motoru (pár jsem jich na vlastní oči viděl).

Na druhou stranu - pokud budu mít v nabídce superšpičkový olej, který specifikaci VW, kterou já potřebuji, plnit nebude, nikdy ho do motoru nedám. A podotýkám, že ani v případě, kdyby všechny ostatní specifikace, které plní, byly shodné nebo dokonce lepší. Nedám - a přes to nejede vlak. V těch specifikacích výrobců motorů totiž kromě těch základních vlastností a souhrnu běžných paramterů jsou ukryté třeba právě ty vlastnosti, o kterých se jako laik nikde nedočteš. Mám na mysli třeba právě Tebou zmíněnou HTHS (a některé další).
Řeknu to úplně jednoduše: Teoreticky si vymyslím dva motorové oleje, které budou mít stejnou SAE, stejnou API stejnou ACEA, ovšem jen jeden z nich bude plnit specifikaci VW 505.00, kterou já potřebuju do svého motoru. Naprosto jednoznačně použiju ten, který mi schválil výrobce motoru. A to i přesto, že oba oleje jsou všemi svými dostupnými parametry jak se zdá identické. Je to právě proto, že jsou i parametry "nedostupné" - ty, o kterých se z žádné běžně uváděné specifikace nedozvíš. A právě tyto nám skryté specifikace a paramtery zohledňují výrobci motorů a dávají tak své požehnání jen některým olejům.

Podobně jsou na tom i jiní světoví výrobci motorů. Vlastní specifikace má kromě VW třeba MB, BMW, Fiat, Porsche, Ford, MAN, Catterpillar a řada dalších.

Pokud výrobce motoru, který máš právě Ty ve voze, nemá svou specifikační stupnici olejů, tedy nemá svou předepsanou specifikaci, musíš se řídit jinými doporučeními. Opel například do nedávna doporučoval oleje dle specifikací API a ostatní specifikace nechal na uživateli, na jeho uvážení. To patrně proto, že jeho bratr Vauxhall je na trhu v zemích, kde se API používá velmi běžně. Tak tuto specifikaci prostě používá i Opel. Některé Kadetty, Corsy a Astry tuto specifikaci měly uvedenou přímo na víčku plnění oleje.


Jinak s Tebou naprosto souhlasím, že řídit se pouze specifikací SAE je nesmysl a dokonce v mnoha případech je to velmi nebezpečné, riskantní a mohlo by z toho plynout nemálo závažných problémů. Proto stejně jako Ty nechápu, proč jsou specifikace SAE na flaškách s oleji uváděné tím největším písmem, když jsou dá se říct tím (nej-)méně důležitým údajem. Toto lze opět snadno demonstrovat na dvou konkrétních olejích. Oba plní specifikaci SAE 5W/30. Doufám, že nikomu nebude vadit, že jsem si pro tento příklad vybral právě oleje značky Q8 - jistě i mnoho jiných značek by se dalo použít.
Q8 Formula Techno FE 5W/30 a Q8 Formula V 5W/30. Kdybychom postupovali pouze dle specifikace SAE, dopustíme se hrdelního zločinu a vystavíme se tím dost velkému nebezpečí, že sobě, případně někomu jinému zničíme motor. Prvně jmenovaný olej je totiž speciálně vyvinutý pro motory Ford a jeho výměnný interval v těchto motorech je 20.000 km nebo 1 rok. Druhý jmenovný olej je vyvinut a určen pro motory koncernu VW - a protože plní VW 504.00/507.00, lze jej za určitých okolností a v některých motorech VW použít i jako olej LongLife s výměnným intervalem až 50.000 km nebo 2 roky.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 14:55
od Vašátor
Marku, "Béčková" Corsa na víčku oleje nic naspaného nemá :mrgreen: ... v pohodě, jen chytám za slovíčka, když máme ten štědrý den :wink:

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 15:04
od Marek
Béčková Corsa? To ještě jezdí??? :-)

Určitě jsem to viděl na Kadettu E, Astře F a měl jsem za to, že i na Corse a Combu. Možná jo, ale mohla to být jiná řada než béčko. A třeba to nebylo na všech motorech.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 15:30
od Luděk Ondrůch
Astra F r.v. 1994 na víčku ani jinde též nic uvedeného nemá.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 15:35
od Marek
Tak jsem opravdu zvědavý, kolik z vás mi to sem ještě napíše. Já jsem několik Opelů s touto zátkou na plnění oleje viděl. No a co? Domnívám se, že zrovna tohle je z celého mého psaní ta nejméně podstatná informace. Tak se toho hned nemusíte chytat jako hovno košile. Nepřijde mi to vhodné.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 15:46
od MartasBrno
Marku, děkuju za připomínky. Udělal jsem mikroskopickou úpravu článečku. Mezi řádky má jít vysledovat, že se na požadavek výrobce odvolávám a beru ho jako hlavní vodítko. Celým smyslem článečku bylo ukázat právě převod ruské výkonostní specifikace, kterou požaduje AvtoVAZ na u nás známější ACEA, resp. API (tu tabulku najít nebylo tak lehké, jako cokoliv jiného).

Naprostý souhlas s ostatním.

Přeju pěkný Štědrý den a klidné a pohodové další Vánoční svátky! :-)

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 15:51
od Marek
Bohužel - s oleji je to jako se vším. Nic není všude stejné. Takže bohužel ani klasifikace olejů nejsou na celém světě stejné. Proto je to pak taková pakárna.....

Kdyby bylo na světě všude všechno stejné, asi by nás to nebavilo. Jak to kdysi při pohledu na 35 padělaných obrazů Mony Lisy řekla Jeho královská Výsost Rudolf II, císař římský a král český: "Tohle tady, ty obrazy s tou ženštinou, ty tu nechte. Abychom všichni viděli, jak by to bylo strašný, kdyby byly všecky ženský stejný". :D :D :D

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 17:00
od Vašátor
Marek píše:Béčková Corsa? To ještě jezdí??? :-)
Teď jsi mne hluboce urazil ... naše 14let mladá Corsička, s najetými 97 000km jezdí stále a to bez oprav :-)

S těmi oleji ... Opel opravdu nemá žádnou speciální specifikaci. Navíc používají oleje různých výrobců, takže v tom nelze najít ani nějaké pravidlo. Dříve jsem zásadně kupoval pouze motorový olej Opel GM, od autorizovaného servisu. Jeho cena byla naprosto v pohodě, tak proč ne, že. Jenže pak se ani neobtěžovali olej přebalit svojí nálepkou, dali mi jakýsi cosi-kdesi olej, v tom momentě jsem se na ně vyprdnul a přešel na německý Kuttenkeuler, což je prý firma kupující a přebalující oleje Valvoline, Castrol apod. věhlasné značky. Motor olej nežere, jezdí jak má, úsady takřka žádné ... takže pohoda.

Re: Olej

Napsal: pon pro 24, 2012 17:31
od Křečík Barbuška
Marek píše:Tak jsem opravdu zvědavý, kolik z vás mi to sem ještě napíše. ...


Též jsem měl co do činění se dvěma výkovky značky Opel. Na víčku, ale informace o specifikaci nebyla :cry: .

Světu mír! :occasion9:

Pěkné Svátky a šťastný Nový rok :laughing6: .

Re: Olej

Napsal: úte pro 25, 2012 09:34
od Marek
Vašku - já (na rozdíl od mnoha lidí, co znám) proti motorům od Opelu vůbec nic nemám a za jistých okolností bych se ani nijak zvlášť nebránil takový vůz vlastnit. Když jsme se před šesti lety rozhodovali, jaký velký vůz pořídíme, dlouho byla ve hře Zafira a dokonce i Sintra. Zafira byla dlouho jasným favoritem. Nakonec zvítězil SAG (a nelituju).

To jen abys nenabyl dojmu, že proti Opelům něco mám. Jo, a mimochodem - taky mám 14 let starý vůz. Jen najeto mám poněkud víc kilometrů, třikát? :-)

Re: Olej

Napsal: úte pro 25, 2012 12:00
od Vašátor
Marku, však v pohodě :-). Mně se teď hooodně zalíbil Opel Omega B facelift, bratranec Víťa si ji pořídil, v provozu od r.2004, takřka v plné palbě, kombíček - opravdu obrovský vůz, naložili jsme tam dvoumetrovou skříň a kufr ještě zavřeli :mrgreen: . A na to, že to je 3,2l V6 benzín, průměrnou spotřebu má okolo 9,2l/100km (spočítanou dle tankování).
Jen nepochopím, jak někdo může nalít do motoru se 175 000km olej LongLife ...

Když jsme u toho, jaký je váš názor právě na oleje LongLife? Dnešní LongLife oleje nemají jen prodlouženou kilometrovou životnost, ale i výměnnou lhůtu ... čehož já rozhodně příznivcem nejsem.