Pozor, vyjetý motorový olej může mít "spotřebované" antioxidanty a tudíž díky nysycení vzdušnou korozí nejen že po aplikaci korozi nezabrání, ale ji i podpoří. Ono toho je ještě více u dalších typů olejů (občas jsem nucen se do toho při své práci přimíchat, tak sem tam něco pochytím
), ale to není k tématu.
Jestli novou, nebo starou Nivu?
Pokud již padlo rozhodnutí pro nivu, a ta jako sama o sobě nebude žádné supr přibližovadlo po silnicích, pokud to má být jediné vozidlo, tak jedině novou.
Niva má výborné vlastnosti v terénu, projede tím, kde již většina pseudo SUV stojí, ale silnice je opravdu návratem do minulého stolení, především, pokud bude mít seriová kola a pneu.
Nivu nehaním, je to fakt!
Osobní zkušenost z každodenního užívání nemám, jen jsem se několikrát svezl s novou mého švagra a s odstupem necelých dvou let, co ji má bedlivě poslouchám jeho poznatky a jsem šťastný, že on je s ní pro jeho "myslivecké a zemědělské" účely na 120% spokojený, neb jsem ho tehdy přemluvil, aby nekupoval 10 let staré Pajero, ale novou Nivu.
Pokud dojdeme k závěru, že Nivu ano, tak pokud bych náhodou nekoupil nějakou "předváděčku" nebo auto absolutně mírně jeté, šel bych, pokud ty finance na to jsou, jedině do nové.
Né že by se dala nějak moc vybrat výbava, nebo barva
, na rozdíl od jiných aut, která si půjdu koupit nová, ale má to již výše popsané důvody ohledně zacházení, ošetření proti korozi a pod..
Když jsem švagra přesvědčil na Nivu (zas to tak strašné nebylo, protože si vzpomněl na žigulíky, které před rokem 1994 jeho otec vlastnil a jednoho má drahá otočila přes střechu, což má za následek, že do "mého" nikdy nesedla a obouchala auta jiná
), tak jsem pár aut sjezdil a buď to byly levné ruiny, nebo stav, který by se snad ještě dal, ale stáří 6-7let za půlku ceny nového, u mladších ten rozdíl starší versus nový byl minimální, vzhledem k tomu, že švagr mohl koupit auto bez DPH.
Ještě u prodejce mu namontovali plasty do podběhů+ přestříkali spodek (ten spodek myslím dělá sama Lada před expedicí z Mělníka), po týdnu, co to měl doma jsem celý podvozek komplet přestříkal podvozkovým voskem, pořádně vylil všechny dutiny - ano, vyndal jsem i přední nárazník, který mi tam pak nešel narvat zpět - hodina práce
a záhyby dutinovým voskem (mám profi pistoli), speciálním voskem ve spreji jsem přestříkal všechny spoje, které jsem kde viděl i zvenku karoserie, aby to všude nevzlínalo. Věřím, že takto to auto vydrží určitě 10 let bez koroze (nástřik budu samozřejmě obnovovat). Po necelých dvou letech jsou odřené prahy v místech nastupování - ta barva - zelená -obecně blbě drží - neví, je-li to pouze tímto kesem, nebo všeobecně, budu muset přelakovat. Doporučil bych u nového opatřit ochrannou transparentní fólií. Nyní již ale mají novou moderní lakovací linku, tedy kvalita snad bude lepší. Auto tedy na karoserii nikde nerezaví, jediným rezavým místem jsou rámečky předních světel.
Dalšími argumenty, které byly výše popsané, pro nejnovější model je právě úprava uchycení tlumičů (lepší jízdní vlastnosti), ABS, posilovač řízení a pod..
Osobně bych si tam určitě doplnil centrál na DO (dával jsem ho tam, cena ca 800,- + 3 hod. práce), a pokud bych jezdil spíše po silnici a lehčím terénem,dal bych tam "silniční" pneu.
Pneumatiky, které tam dávali v továrně (Nivi??) a mají označení M+S jsou pro zimu na silnici nepoužitelné - auto je jak saně. Na origo disky moc variant není, nicméně švára kupoval na letošní nezimu nové zimáky, ve správném rozměru, ty byly perfektní i na ujetém sněhu a ledu a i v terénu s ními vyjel vše, co chtěl a kde ostatní myslivci se svými SUV dávno stáli. Bohužel cena byla přes 2000/ks.
Honza