Stránka 24 z 43

Re: Olej

Napsal: pát pro 14, 2012 21:10
od MartasBrno
Specifikace API a ACEA mám zhruba projité, hlavním cílem debaty bylo získat požadavek na tyto specifikace od AvtoVAZu a potom získat obecný náhled na problém volby oleje.

Prošel jsem si toto téma, místy mírně vzrušující, a našel jsem to co jsem hledal. Dneska. cackler poslal něco, co vypadá, že je moderní informační zdroj pro krabice poskytnutý výrobcem krabic. To je ono. Díky. Zárověň s pípákovou fotkou předrevolučního návodu to dává obrázek o tom, jak se vyvýjel postoj výrobce k mazání motorů krabic.
(Sranda je, že ruské značení AAI nápadně připomíná značení ACEA :-D - teď jen, jestli to sedí :-) )

Jsem v sedmém nebi :-)

Re: Olej

Napsal: sob pro 15, 2012 08:58
od Marek
Pořád Tě tak tochu nechápu, ale je moc dobře, že jsi konečně spokojený.

Připadáš mi jako klasická ženská - ta taky neví, co vlastně chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane.

Re: Olej

Napsal: sob pro 15, 2012 10:53
od Vašátor
Petr HC píše:
Vašátor píše:...Nevím co přesně hledáš za informace, pokud však zajdeš do nějaké firmy dlouhodobě se zabývající prodejem olejů, zajisté ti na všechno odpoví .
Pokud se zařídíš podle této rady, může se Ti stát, že dnešní "kapitalista-podnikatel" Ti poradí olej, který třeba nebude špatný ale spíše to bude ten, kterého se potřebuje zbavit.
Petře, proto píši "dlouhodobě se zabývající" a doporučuji přímo člověka, kterého znám :wink: . Pan Černý se zabývá oleji takřka od převratu, některé ukázkové "vyjeté" oleje pochází přímo od něj a doporučuji si poslechnout i jeho názory na cenu a kvalitu Castrolu apod. :wink:

Re: Olej

Napsal: sob pro 15, 2012 11:14
od JmJ
MartasBrno píše:Specifikace API a ACEA mám zhruba projité, hlavním cílem debaty bylo získat požadavek na tyto specifikace od AvtoVAZu a potom získat obecný náhled na problém volby oleje.

Prošel jsem si toto téma, místy mírně vzrušující, a našel jsem to co jsem hledal. Dneska. cackler poslal něco, co vypadá, že je moderní informační zdroj pro krabice poskytnutý výrobcem krabic. To je ono. Díky. Zárověň s pípákovou fotkou předrevolučního návodu to dává obrázek o tom, jak se vyvýjel postoj výrobce k mazání motorů krabic.
(Sranda je, že ruské značení AAI nápadně připomíná značení ACEA :-D - teď jen, jestli to sedí :-) )

Jsem v sedmém nebi :-)
Juu :-) a ted nam teda prozrad, na co jsi prisel?

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 17:25
od MartasBrno
No, přišel jsem na to, že výrobce neustrnul s požadavky nebo doporučeními na olej v roce 1969, ani v jiném roce a údaje sice laxně, ale přece aktualizoval :-)

Našel jsem i srovnání GOST, API, ACEA, AAI, což dalo největší práci. :rolleyes:
Takže nemusím vybírat mezi M3AD a M8AD, nebo vždy koupit pouze 15W40 a můžu se kouknout po čem budu chtít v rámci požadavků, resp. doporučení. Jak na motorový olej, tak i převodový. Asi i vím, co tam nesmím nalít a proč. :idea:

Mimochodem, je mnohem lepší pocit vidět, jak i do převodů píšou např. 75W90, namísto ohraného TAD17I (od kterého se sice dá specifikace dohledat). Opět si můžu vybrat. Přijde mi hloupé, napsat do českého návodu k autu olej PP90(H), když tam mohli dopsat alespoň API původního oleje. :roll:

Zkrátka mám rád když mám informace širší, než JPP. A vůbec, nechte ho, když si hraje a nezlobí ;-)

Hmm, mohl bych dát dohromady hlavní zdroje, které mi pomohly... Uvidím, jak budu mít čas.

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 17:55
od Křečík Barbuška
MartasBrno píše: ... Asi i vím, co tam nesmím nalít a proč. :idea: ...

To je velice vzrušující, prozradíš víc? :rabbit:

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 20:14
od MartasBrno
No jasně, přece nic co tam NEPATŘÍ!

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 20:18
od Marťas
takže nic kromě 15w40? :mrgreen: :P

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 20:29
od Luděk Ondrůch
To by mě zajímalo, kdes přišel na to, že tam nic jiného než 15W40 nepatří. A co takhle 10W40 nebo 10W50.? Je to dokonce i v doporučení výrobce viz obrázek od Koko-loka na předchozí straně. Mimochodem celou dobu co jsem jezdil s Nivou tak jsem tam lil pouze polosyntetiku 10W40 a mezi intervaly výměny (cca 10 000 km) jsem nemusel dolévat olej. Momentálně je motor v garáži se sundanou hlavou, a není na něm poznat že má najeto přes 200 000 km.

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 20:56
od MartasBrno
Na to, že tam nic jiného než 15W40 nepatří přišel Marťas nejspíš v tomto tématu. Já přišel na něco jiného. A asi nejsem jedinej. Ale nechci, aby se tu strhla nějaká lavina.

Re: Olej

Napsal: pon pro 17, 2012 22:37
od Křečík Barbuška
Jen strhávej, čekámež 8) .

Re: Olej

Napsal: úte pro 18, 2012 05:58
od Luděk Musil
Hm ... jsi tajemnej jako hrad v Karpatech.
Jen to napiš. Přece jsi to nestudoval nadarmo a o své nově nabyté vědomosti se rád podělíš. L.

Re: Olej

Napsal: úte pro 18, 2012 14:53
od Marťas
To byla spíš jen reakce na předchozí stránky ;) Jak to tedy dopadlo?

Re: Olej

Napsal: ned pro 23, 2012 23:21
od MartasBrno
Tak já zkusím nějak shrnout pár střepů z hledání informací, jak posuzovat vhodnost nebo nevhodnost oleje pro naše motory, nebo i jiné motory. Mluvím obecně, nehodlám řešit hypotetické problémy vylágrovaných vraků.

Na co se díváte, když kupujete olej? Na SAE xxWyy? To je viskozitní klasifikace oleje, která by se měla odvíjet od teplot okolí, v nichž je motor provozovaný a charakterem provozu, jak je používaný. Můj teoretický poznatek ale je, že to obecně nestačí, ikdyž prakticky se člověk nemusí hned spálit. Kromě viskozitní klasifikace SAE je potřeba zohlednit vhodnost oleje pro daný motor, což určuje výkonostní specifikace. Nejstarší a nejméně podrobná a vhodná je americká výkonostní specifikace API, viz tabulka anglicky třeba zde: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... atings.htm
anebo česky zde, spolu s dalšími informacemi: http://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni- ... vych-oleju

Dříve se do návodů k VAZům API nepsala, ale už na pípákově fotce ze strany 23 vidíme, že ji výrobce uvedl zřejmě jako doporučenou. Později byla zavedena evropská výkonostní specifikace ACEA, která je evidentně vhodnější pro evropské vozy. Její obsah viz odkaz výše. Bohužel, tuto specifikaci AvtoVAZ nerespektuje a používá ruskou AAI, která má opět svým způsobem definované stupně, viz. např. : http://zic.ru/info/ilsac/

Pokud chci dodržet požadavek motoru na výkonostní specifikaci, musím ho znát. Upozorňuji, že požadavek výrobce motoru by měl být nejsvětější a první podle čeho se bud uřídit. K tomu slouží informace uvedené od strany 69 tohoto návodu:
http://lada.vaz.ru/files/exp_manual/re_ ... -02-07.pdf
(Výšeuvedený návod z odkazu taky říká, jaké viskozitní klasifikace oleje volit s ohledem na teplotu okolí, ve kterém se motor provozuje. Ale i tak je to zřejmě jen orientační vodítko, které by mělo být korigováno způsobem využití auta, druhem provozu.)

Je zde napsáno, pokud jsme tomu porozuměl správně, že pro motory staré řady VAZ jsou určeny oleje skupiny Standart - B3, nebo Super - B4 dle RF STO AAI 003. Tak a teď jádro pudla: Jak převést tento požadavek výrobce motoru do evropských končin, kde ruské normy nikoho nezajímají? Na flašce oleje, co mám v ruce je napsáno třeba:
"15W40
API SL/CF ACEA A3/B3".

Pro motor životně důležité je právě to nejmenší písmo, jak se domnívám. Problém je, že specifikaci ACEA výrobce VAZů neuvádí, takže je potřeba se k ní nějak dopátrat přes tu ruskou AAI. Uvádím orientační tabulku převodů jednotlivých výkonostních specifikací, jak jsem ji našel:
Tablica 5.jpg
Tady je možná jakási debata nad tím, že se úplně nekryjí doporučení výrobce AAI B3, B4 a současně asi nejdostupnější ACEA A3. osobně z té tabulky odhadiju to, že do VAZu můžu použít oleje splňující ACEA A2 - A3 a neměl bych se spálit.
Jako vodítko pro volbu ACEA je možné použít katalogové listy od olejů doporučovaných výrobcem.

Proč to všechno probírám tak složitě? Protože obecně existují oleje, které patří jen do některých motorů - v jiných napáchají paseku. Takže zpět k viskozitní klasifikaci olejů SAE. Ta vypadá anglicky takto: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... lained.htm
nebo česky, dalšími informacemi takto: http://www.oleje.cz/clanek/Viskozita-au ... vych-oleju

Všimli jste si toho, že u viskozitní klasifikace se láme parametr HTHS pro olej 10W40? To je pro mne stále kámen úrazu. Vypadala tato tabulka stejně i před lety, kdy literatura dovolovala lít do motoru oleje 10W30 celoročně? Co tento parametr "za tepla" znamená? Prý v konečném důsledku pouze tloušťku mazacího filmu (nikoliv jeho únosnost).

Každopádně výkonostní specifikaci jako požadavek výrobce beru jako hlavní vodítko a ostatní parametry, včetně ceny, viskozitní klasifikace a image výrobce jsou až dále v řadě. A myslím si, že je to dobrá zásada, VAZ neVAZ.

Jako další téma k debatě by byl výběr oleje do zadní nápravy, kde lidi lejou PP90. Opět mi to připadne jako na první pohled hloupý přežitek minulé doby, přičemž se ví, že diferák se od motoru těžko ohřeje jako převodovka a tak by neškodilo mu dát olej s definovanými zimními parametry, notabene, když samotný TAD-17i odpovídá zhruba 75W90 nebo 80W90 a samotný výrobce uvádí jako doporučený rozsah právě 75W90. Na tomto foru je několik historickým témat, kde se tyhle věci řeší, a za výchozí bod ve výběru beru Wolfovy příspěvky a následné reakce a i neblahé zkušenosti.

Nekamenujte mně, že jsem si dovolil samostatně myslet a používat a číst i jiné zdroje než toto forum.

Re: Olej

Napsal: ned pro 23, 2012 23:31
od ger007
k motorovym olejom len v skratke: budes sa muset hodne snazit aby si nasiel neaky prevodnik rusko europsky v tom je to tazke, ale bazirovanie je to hezke, vidno ze nemas co delat :-D nie skor ze si si tym dal pracu, ale moj laickostrojarsky pohlad je na to nasledovny, motory VAZ (hlavne z klasiky) niesu vysokosporotvo krutoprisne specificky navhrnute na jeden druh oleja, predpokladam ze tvoj hlad po hladani oleja spociva v tom aby si nasiel olej ktory je 100% urceny pre tento druh motora, obavam sa ze ta sklamem a nieco take nenajde, pretoze pre ruske podmienky musel by ten motor vyvinuty dost sirokoprofilovo aby si do neho a teraz prosim nekamenovat a dam to do uvodzoviek "naliat """cokolvek""" a dojet.

no k tej zadnej naprave, hlavne tam liat HYPOIDNY OLEJ takze PP90 ale H ! takze po neako nehackovom 75w90 ani nekukaj ked nechces menit diff (vieom o com hovorim)