Tak já zkusím nějak shrnout pár střepů z hledání informací, jak posuzovat vhodnost nebo nevhodnost oleje pro naše motory, nebo i jiné motory. Mluvím obecně, nehodlám řešit hypotetické problémy vylágrovaných vraků.
Na co se díváte, když kupujete olej? Na SAE xxWyy? To je viskozitní klasifikace oleje, která by se měla odvíjet od teplot okolí, v nichž je motor provozovaný a charakterem provozu, jak je používaný. Můj teoretický poznatek ale je, že to obecně nestačí, ikdyž prakticky se člověk nemusí hned spálit. Kromě viskozitní klasifikace SAE je potřeba zohlednit vhodnost oleje pro daný motor, což určuje výkonostní specifikace. Nejstarší a nejméně podrobná a vhodná je americká výkonostní specifikace API, viz tabulka anglicky třeba zde:
http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... atings.htm
anebo česky zde, spolu s dalšími informacemi:
http://www.oleje.cz/clanek/Vykonnostni- ... vych-oleju
Dříve se do návodů k VAZům API nepsala, ale už na pípákově fotce ze strany 23 vidíme, že ji výrobce uvedl zřejmě jako doporučenou. Později byla zavedena evropská výkonostní specifikace ACEA, která je evidentně vhodnější pro evropské vozy. Její obsah viz odkaz výše. Bohužel, tuto specifikaci AvtoVAZ nerespektuje a používá ruskou AAI, která má opět svým způsobem definované stupně, viz. např. :
http://zic.ru/info/ilsac/
Pokud chci dodržet požadavek motoru na výkonostní specifikaci, musím ho znát. Upozorňuji, že požadavek výrobce motoru by měl být nejsvětější a první podle čeho se bud uřídit. K tomu slouží informace uvedené od strany 69 tohoto návodu:
http://lada.vaz.ru/files/exp_manual/re_ ... -02-07.pdf
(Výšeuvedený návod z odkazu taky říká, jaké viskozitní klasifikace oleje volit s ohledem na teplotu okolí, ve kterém se motor provozuje. Ale i tak je to zřejmě jen orientační vodítko, které by mělo být korigováno způsobem využití auta, druhem provozu.)
Je zde napsáno, pokud jsme tomu porozuměl správně, že pro motory staré řady VAZ jsou určeny oleje skupiny Standart - B3, nebo Super - B4 dle RF STO AAI 003. Tak a teď jádro pudla: Jak převést tento požadavek výrobce motoru do evropských končin, kde ruské normy nikoho nezajímají? Na flašce oleje, co mám v ruce je napsáno třeba:
"
15W40
API SL/CF ACEA A3/B3".
Pro motor životně důležité je právě to nejmenší písmo, jak se domnívám. Problém je, že specifikaci ACEA výrobce VAZů neuvádí, takže je potřeba se k ní nějak dopátrat přes tu ruskou AAI. Uvádím orientační tabulku převodů jednotlivých výkonostních specifikací, jak jsem ji našel:
Tady je možná jakási debata nad tím, že se úplně nekryjí doporučení výrobce AAI B3, B4 a současně asi nejdostupnější ACEA A3. osobně z té tabulky odhadiju to, že do VAZu můžu použít oleje splňující ACEA A2 - A3 a neměl bych se spálit.
Jako vodítko pro volbu ACEA je možné použít katalogové listy od olejů doporučovaných výrobcem.
Proč to všechno probírám tak složitě? Protože obecně existují oleje, které patří jen do některých motorů - v jiných napáchají paseku. Takže zpět k viskozitní klasifikaci olejů SAE. Ta vypadá anglicky takto:
http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... lained.htm
nebo česky, dalšími informacemi takto:
http://www.oleje.cz/clanek/Viskozita-au ... vych-oleju
Všimli jste si toho, že u viskozitní klasifikace se láme parametr HTHS pro olej 10W40? To je pro mne stále kámen úrazu. Vypadala tato tabulka stejně i před lety, kdy literatura dovolovala lít do motoru oleje 10W30 celoročně? Co tento parametr "za tepla" znamená? Prý v konečném důsledku pouze tloušťku mazacího filmu (nikoliv jeho únosnost).
Každopádně výkonostní specifikaci jako požadavek výrobce beru jako hlavní vodítko a ostatní parametry, včetně ceny, viskozitní klasifikace a image výrobce jsou až dále v řadě. A myslím si, že je to dobrá zásada, VAZ neVAZ.
Jako další téma k debatě by byl výběr oleje do zadní nápravy, kde lidi lejou PP90. Opět mi to připadne jako na první pohled hloupý přežitek minulé doby, přičemž se ví, že diferák se od motoru těžko ohřeje jako převodovka a tak by neškodilo mu dát olej s definovanými zimními parametry, notabene, když samotný TAD-17i odpovídá zhruba 75W90 nebo 80W90 a samotný výrobce uvádí jako doporučený rozsah právě 75W90. Na tomto foru je několik historickým témat, kde se tyhle věci řeší, a za výchozí bod ve výběru beru Wolfovy příspěvky a následné reakce a i neblahé zkušenosti.
Nekamenujte mně, že jsem si dovolil samostatně myslet a používat a číst i jiné zdroje než toto forum.