Stránka 24 z 24

Re: Scotova NIVA

Napsal: pon zář 16, 2024 17:53
od scot
Na sraz jsme dojel s prazdnou baterkou. Koupil jsem tam novou, ale domů jsem odjel opět s prázdnou. Kontrolka dobíjení nesvítí, ale vypadá to, že alternátor nefunguje správně. Chtěl jsem se na to dneska podívat, ale ani po hodinovém hledání jsem nenašel multimetr. Tak jsem objednal nový a bude to muset chvíli počkat. Předpokládám, že mám ještě nějaký starší typ alternátoru, než ten s třemi konektory co je na novějších nivách. Já mam jen dva vývody, pokud jsme dobře počítal s třemi červenými kaly a dvěma modrými. Dá se to ještě koupit, případně je použitelný ten novější model?

Edit: Tak žena mi multimetr našla, ještě že ji mám. Čerstvě nabitá baterka 13,3V. Když nastartuju, při 2000otáčkách 15,3V. Nicméně pokud pozapínám světla a ostatní spotřebiče, klesne napětí na 12,4V a to jsem ještě nezapínal stěrače. Je těch 12,4V málo? Není to příliš závislé na otáčkách motoru. Pokud je to málo, čím by to mohlo být? Mám prvně zkusit vyměnit uhlíky? Nebo regulátor napětí?

Re: Scotova NIVA

Napsal: pon zář 16, 2024 23:09
od Henry
Novy a stary alternator maju odlisnu konstrukciu - novy je budeny kontrolkou a ma integrovany regulator, stary ma regulator separatne. Ty mas stary alternator. 12,4V je malo, prakticky stale vybijas baterku. Pri vsetkych zapnutych spotrebicoch musi byt vzdy vyssie napatie ako na odpojenej plne nabitej baterke, teda >13V, ale bezne aj do 14,5V. Najjednoduchsie asi najprv skusit vymenit regulator.

Re: Scotova NIVA

Napsal: úte zář 17, 2024 07:48
od Teepee
Zkus ten reguátor, protože 15,3V by se tam taky objevovat nemělo. Máš tam ten originál, plechová krabička?
12,4 za chodu je málo = nedobíjí to.
Optimum je 13,8-14,2 s tím, že při všech spotřebičích by se dalo tolerovat cca 13,6V.
Pokud regulátor nepomůže, alternátor ven, zkontrolovat uhlíky, diody, posoudit stav ložisek, nebo ho odvézt k někomu, kdo ho prostě zrepasuje.

Re: Scotova NIVA

Napsal: úte zář 17, 2024 17:29
od scot
Tak regulátor vyměněn za modernější model. Už teda nepřebíjí, ale napětí pořád není dostatečně vysoké. Podle dokumentace je nastaven na 14,2V. Na volnoběžné otáčky je 13,1V, tedy napětí baterky. Po zapnutí světel 12,7V. Má dokonce nějakou vlastní diagnostiku a měl by, pokud je vše OK, svítit zeleně a červeně, nicméně svítí jen červeně. Budu se muset podívat na samotný alternátor. Co mi nejde do hlavy, že nesvítí kontrolka, že nedobíjí, žárovka je OK.

Re: Scotova NIVA

Napsal: stř zář 18, 2024 08:05
od Teepee
Kontrolka není spolehlivý indikátor. Obvykle jsem jí viděl, až když bylo v síti třeba 10-11V.
Spolehlivější je třeba tohle: https://www.alza.cz/auto/iso-961-voltme ... 854890.htm
Nebo svého času existoval Batest 2000.
Který mohl být jen třídiodový: https://www.amd-autodily.cz/nezarazeno/ ... 000-2.html
Evidentně ses zbavil přepětí, ale výkon alternátoru je nízký a nemine Tě jeho hlubší kontrola a oprava. Já se s tímhle projevem jednou pral na JAWA 350/640, v diodovém můstku se odpájela jedna dioda.

Re: Scotova NIVA

Napsal: pát zář 20, 2024 17:49
od Jarda_NIVA1.7
2 Teepee:
Jo to napeti okolo 12V by odpovidalo te diode. U felicii a rapida, kde mam felda altik jsem se jich nameni... ale vzdy poblikavala kontrolka dobijeni, u nivy jsem to nikdy neresil, protoze do stare dlouhe jsem dal altik z opela a v tom mi jen jednou odesel regulator.

Re: Scotova NIVA

Napsal: sob zář 21, 2024 18:20
od Vašátor
Hlavně dobíjecí napětí neměřit při volnoběhu. Je třeba zvednout otáčky. Na volnoběh to do zátěže nestíhá dobíjet.

Re: Scotova NIVA

Napsal: sob zář 21, 2024 19:40
od scot
Měřím to při cca 2200 otáčkách, na mechanickém sytiči to jde docela dobře nastavit. Už jsem sehnal jiný alternátor, ale zatím není čas pustit se do výměny. Dostal jsem od vrchního velení prioritní úkoly na stavbě a do toho mně rozbolely zuby :)