Stránka 3 z 39

Napsal: ned zář 21, 2008 12:29
od Hurikán
plavec píše:Mě se dovolali z Norska (expedice nordkapp), ale já jim ne, asi právě kvůli té magnetce....
No to nebylo kvůli magnetce, ale z úplně jiného důvodu. Spojení na takto velké vzdálenosti (řádově tisíce km) už neprobíhá klasickou cestou přímého šíření signálu rovnoběžně se zemským povrchem, ale odrazem vln od ionosféry vysoko v atmosféře. V radioterminologii se potom mluví o tzv. DX spojení. Tato spojení pak mají charakter velmi silného signálu (klidně i 9+), ale trvají velmi krátce. Někdy jen pár desítek vteřin. Jindy třeba i několik minut. Typ antény na tato spojení nemá moc velký vliv. Záleží na umístění. Třeba i několik desítek metrů stranou už bývá spojení naprosto nemožné.

Já takto mluvil asi 1,5 minuty s někým z Dněpropetrovsku. To byl můj nejvzdálenější DX.

Napsal: ned zář 21, 2008 12:42
od plavec
Hurikán píše:
plavec píše:Mě se dovolali z Norska (expedice nordkapp), ale já jim ne, asi právě kvůli té magnetce....
No to nebylo kvůli magnetce, ale z úplně jiného důvodu. Spojení na takto velké vzdálenosti (řádově tisíce km) už neprobíhá klasickou cestou přímého šíření signálu rovnoběžně se zemským povrchem, ale odrazem vln od ionosféry vysoko v atmosféře. V radioterminologii se potom mluví o tzv. DX spojení. Tato spojení pak mají charakter velmi silného signálu (klidně i 9+), ale trvají velmi krátce. Někdy jen pár desítek vteřin. Jindy třeba i několik minut. Typ antény na tato spojení nemá moc velký vliv. Záleží na umístění. Třeba i několik desítek metrů stranou už bývá spojení naprosto nemožné.

Já takto mluvil asi 1,5 minuty s někým z Dněpropetrovsku. To byl můj nejvzdálenější DX.
Aha, tak to jsem nevěděl, jestli je to to co myslím, tak na takovýhle spojení mají vliv i majáky, jak jsou na které pásmo zrovna natočené, cosi jsem o tom četl. Jo a mám dotaz: Každá pevná anténa (přivrtaná na střechu auta) má prut odšroubovatelnej, ikdyž má kloub?
Zvažuju, že místo magnetky pořídím tohle: http://radiostanice.shop3000.cz/product ... ucts_id=51

Napsal: ned zář 21, 2008 12:47
od Hurikán
O vlivu majáků nic nevím.

Co jsem viděl antény s kloubem, tak byl prut demontovatelný. Po jeho demontáži zůstane na střeše jen špička zakončená okem pro prut.
Kdyby to mělo být napevno, tak bys nemohl ani do myčky nebo podzemních garáží, což by byla pěkná blbost. :D

President je dobrá volba. demontovatelný určitě je. Když se dobře podíváš na obrázek, tak je tam i vidět drážka šroubu.

Napsal: ned zář 21, 2008 12:54
od plavec
Hurikán píše:Kdyby to mělo být napevno, tak bys nemohl ani do myčky nebo podzemních garáží, což by byla pěkná blbost. :D
Do myčky už ani moc nejezdím, tak to neřeším, spíš v tý garáži by to mohlo být zajímavý.Včera jsem viděl garáže s výškou 2,1metru na Černým mostě :-d .Tak uvidím jak budou penízky a asi si jí koupím.Díky za rady.Pak tam měli ještě skoro 2metry dlouhou, ale to už mi přijde jako magnet pro policajty, protože ta výška je už nepovolená.

Napsal: ned zář 21, 2008 12:59
od Hurikán
Myslím si, že odnímatelná na 100% bude. Radši si to ale ještě ověř. Znáš to: dvakrát měř a jednou řež. :D
plavec píše:Pak tam měli ještě skoro 2metry dlouhou, ale to už mi přijde jako magnet pro policajty, protože ta výška je už nepovolená.
:D To ano. Hlavně bych se s tím bál jezdit i po městě. Na několika místech tady ve Štatlu jsou snížené troleje, tak bych si nerad zahrál na autíčko z autodromu. :lol:

Napsal: úte zář 23, 2008 17:40
od Petr HC
U popsaného typu anteny lze demontovat jak samotný prut , tak celou antenu i s přizpůsobovací cívkou v kloubu (některé mají místo šroubu křídlovou matici – to zas není dobré kvůli zlodějům) . Samotný prut ale nedoporučuji demontovat , poněvadž jeho délka se nastavuje podle přístroje ( PSW metr) a změna hloubky zasunutí do držáku i o několik mm antenu „rozladí“ .
K té délce anteny – většina „tiráků“ používá tu přes 2m dlouhou namontovanou na zpětném zrcátku , poněvadž má největší dosah (oni vesměs používají i zakázané zesilovače) – je to dáno fyzikálními zákony (vlnová délka CB pásma je 11,11 m x zkracovací činitel a vychází ideální délka anteny lambda/4 . Ale naše „lidské“zákony většinou nerespektují ty dané přírodou (kdysi jsem někde četl jak dlouhá antena může být , ale to už zas asi neplatí) a tak záleží jen na tom , jestli Ti „příslušník“ chce POMÁHAT od peněz A CHRÁNIT přírodě odporující zákon .

Napsal: úte zář 23, 2008 18:52
od plavec
Bude někdo na srazu, kdo by mi anténu naladil? Jezdím s nenaladěnou už jakou dobu a nerad bych si zničil staničku.Ale co tak slyším, tak příjem i vysílání je dobrý, je i přesto nutný vzít ten PSW metr a ladit?

Napsal: úte zář 23, 2008 18:55
od paves
mel bych taky dotaz k CB ale jinyho razu... :)
vy, kdo mate pevnou autenu na aute - sundavate ji na noc kdyz parkujete na ulici/sidlisti... (proste mimo svoji garaz)?
a vy ostatni co mate CB stanici v aute s jakoukoli antenou - mate stanici nejak skovanou pred nenechavci?

resim CB do sveho auticka (mam magnetku a stanici ?dnt start?) a premyslim jestli by nebylo lepsi poridit "rucku" a v pripade potreby k ni pripojit magnetku... desi me jednou prijdu k autu a kvuli CB za "par korun" - ja jsem svuj set dostal - budu resit rozbity okno :evil:

Napsal: úte zář 23, 2008 18:56
od paves
plavec píše:Bude někdo na srazu, kdo by mi anténu naladil? Jezdím s nenaladěnou už jakou dobu a nerad bych si zničil staničku.Ale co tak slyším, tak příjem i vysílání je dobrý, je i přesto nutný vzít ten PSW metr a ladit?
saša do teto problematiky "dela" a vi co dela... :!: zkus se s nim domluvit 8)

Napsal: úte zář 23, 2008 19:03
od plavec
Tak já jí mám schovanou tak že není vidět přes ty černý folie na sklech :roll: a magnetku pokaždý sundavám.Do garáže stejně s výškou 3,1metru nezajedu a na parkovišti by už nemusela být.Nechávám jí tam jen když čepuju plyn a jdu ho platit dovnitř,ale tam se spoléhám na kamery.Výhodu tý magnetky vidím taky v tom, že to sbalíš a není žádný náznak po tom, že máš CB, kdž budu mít tu pevnou, tak ve střeše zůstane po odšroubování prutu ta patka a to už trochu nápadný je.jo a když parkuju zrovna na zahradě, tak jí tam nechávám. Co mě štve, tak že musím ten kabel přivírat pořád do těch dveří. :|

Napsal: úte zář 23, 2008 19:07
od paves
prave... ja folie nemam a mit asi nebudu. tak bych to videl na "rucku" a magnetku - abych nevysilal z klece :) a kdyz zaparkuju pred barakem tak magnetku dam do kufru a vysilacku si odnesu 8)

Napsal: úte zář 23, 2008 19:10
od Hurikán
plavec píše:Bude někdo na srazu, kdo by mi anténu naladil? Jezdím s nenaladěnou už jakou dobu a nerad bych si zničil staničku.Ale co tak slyším, tak příjem i vysílání je dobrý, je i přesto nutný vzít ten PSW metr a ladit?
Kdysi jsem to dělal, ale už jsem poněkud vyšel ze cviku.

Zničení stanice se bát nemusíš. To bys musel mít SWR vyšší než 3 až 5 a vysílat hóóódně dlouho v kuse. Horší SWR má vliv hlavně na vysílání (anténa vyzáří menší výkon, protože se část "vrací" do staniceů, kdežto příjem ovlivňuje docela nepatrně.

Můžu ssebou vzít SWR/PWR meter, jestli ho ještě někde najdu a můžeme se na to mrknout.

Ještě jsem si uvědomil jednu docela důležitou věc, kterou dost lidí opomíjí. Vždy taky záleží na délce kabelu mezi stanicí a anténou. Každý typ kabelu má tzv. součinitel vlnové délky a pro přenos s minimálními ztrátami je vhodné dodržovat celé násobky tohoto součinitele. Např. pokud má kabel pro kmitočet f=27 MHz součinitel 1,35m používáme délku kabelu 1,35; 2,7; 4,05; ... m

Napsal: úte zář 23, 2008 21:40
od Petr HC
Do Jedovnice vezmu PSW/SWR metr , 50 ohm rozbočku , 50 ohm umělou zátěž , 50 ohm prodlužovací kabel , vlnoměr 27 Mhz a lambda/2 antenu , takže mohu zkontrolovat výkon transceivrů CB a event. nastavit optimální PSW anteny .Níže uvedený pramen doporučuje max . 2 pro ztrátu výkonu 11% , více než 3 již ohrožuje koncový tranzistor vysilače .
K délkám kabelu . Běžně doporučovaný a používaný kabel RG58 má činitel zkrácení 0,66 a jeho optimální délka pro 26,205 Mhz (střed pásma CB) je 3,64 m a násobky této hodnoty .
POZOR ! pokud je dodržena výstupní impedance transceivru , kabelu i anteny 50 ohmů (což obvykle splněno není) pak na délce kabelu vůbec nezáleží – takže je to jen jakási „z nouze ctnost“ , kompenzující všechny nedostatky v impedančním přizpůsobení.
Použitá literatura : Amatérské radio pro konstruktéry č. 1 a 3 / 94 .(Celá čísla jsou věnována problematice CB anten a TCVR) .

Napsal: úte zář 23, 2008 22:22
od Hurikán
Ideální samozřejmě je, udržet SWR do 1,3. Sám jsem měl na pevné anténě kolem 1,05. Kolem 3 sice koncák už víc hřeje ale při střídmém provozu se nespálí. Takto špatné SWR je ale u autoantény možné dosáhnout snad jen poškozeným/vadným kabelem, nebo špatným/vadným přizpůsobovacím členem v patě antény. Měření SWR taky ovlivňuje aktuální poloha auta, resp jeho okolí. Jiné SWR bude na holém kopci a jiné u stěny domu.
Petr HC píše:pokud je dodržena výstupní impedance transceivru , kabelu i anteny 50 ohmů (což obvykle splněno není) pak na délce kabelu vůbec nezáleží – takže je to jen jakási „z nouze ctnost“ , kompenzující všechny nedostatky v impedančním přizpůsobení.
Jak sis správně sám odpověděl, tak na přesné délce kabelu sice teoreticky nezáleží, leč praxe je poněkud odlišná. :D Málokterá anténa má Z přesně 50Ω a i u některých levnějších stanic nemusí být výstup přesný, takže je velmi vhodné násobky činitele zkrácení opravdu dodržovat.

Nedá mi to a trošku odbočím, protože se to délky kabelu týká. Před pár lety jsem instaloval satelitní komplet. Parabola o průměru asi 2,5m byla umístěna cca 100m od přijímače. Protože je to již pro kmitočet v řádech GHz obrovská vzdálenost, byl jsem nucen použít vysoce kvalitní kabel se středním vodičem o průřezu přes 2,5 mm². Signál byl u přijímače naprosto v pořádku. Pouze z jedné družice nejel jeden paket. Přímo u paraboly však jel naprosto bez chybně. U TV ale nebyl vůbec signál. :shock: Nakonec jsem zjistil, že při dané délce kabelu od konektoru paraboly po konektor přijímače došlo k úplnému odladění dané frekvence. Stačilo kabel zkrátit o několik cm a problém byl vyřešen. 8)

Napsal: stř zář 24, 2008 07:02
od Petr HC
For Hurikán , myslím ,že se na všem shodneme ,až na ten součinitel ZKRÁCENÍ - ten musí již z principu matematiky být menší než 1 . Zbytek bych navrhoval probrat na sjezdu , poněvadž detaily do kterých se pouštíme , zde budou málokoho zajímat . Ale i tak - dík za připomínky .