Tak jsem v nedělním odpoledni vzal nářadí a dal se do měření a počítání. Zde je několik základních údajů, ze kterých jsem při následném počítání vycházel:
Píst Lada 21213, průměr 82 mm, kompresní výška 38 mm, vybrání v pístu 12 ccm (odměřeno za pomoci injekční stříkačky a řídkého oleje).
Píst Fiat 1600 DOHC, průměr 84 mm, kompresní výška 38,5
Zdvih kliky 80 mm (při pístu Lada nedoběh 0,5 mm, při pístu Fiat nedoběh 0 mm)
Spalovací prostor 21213 hlavy 28 ccm (odměřeno za pomoci injekční stříkačky a řídkého oleje)
Rozměr spalovací plochy 81 x 51,5 x 18 ((délka) x (šířka / průměr) x (max. hloubka))
Těsnění Lada výška 1 mm
Těsnění (fiat) výška 1,5 mm.
Ludolfovo číslo 3,1415926
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vycházeje z těchto údajů došel jsem ke kompresnímu poměru u motoru 1,7 k číslu 9,33:1 .
Následně jsem spočítal kompresní poměr u motoru 1,8 a došel k číslu
12,21:1 .
Abych snížil kompresní poměr zhruba k číslu 10,7:1 musím použít např.
1.těsnění tloušťky 1,5 mm a zvětšit prostor hlavy odfrézováním materiálu tloušky 2 mm, nebo
2. těsnění tloušťky 1,5 mm a snížit píst o 1 mm (vyjde 10,59:1)
L.
PS: údaje jsou víceméně informativní (hlavně díky použití "mobilní" kalkulačky a sčítání "z hlavy"). Ještě to proženu excelem, abych vyloučil eventuelní chyby
PS2: pokud se někomu chce pocvičit se v matematice, připomínám, že kubatura válce se počítá podle vzorce pí
ernadruhouvé
