Stránka 3 z 3
Napsal: úte kvě 13, 2008 22:09
od Vašátor
Tož jsem to rozložil, dle místních rad skontroloval, složil a seřídil ...
Výsledek je zde:
Kulové plochy seřizovacích šroubů jsem brusnou pastou zabrousil přímo do dosedacích ploch vahadel, vahadla i šrouby očísloval aby nedošlo k záměně a namontoval. Plochy jsou však zacementované, takže asi brusná pasta moc extra velký význam neměla. Ovšem zabroušení (pomocí vlastnoručně vyrobeného přípravku na vrtačku) bylo okem postřehnutelné.
Rovněž jsem při seřizování seřídil ventily bez měrky - uchem a to na ...ehm...řekl bych..brutálně malou vůli. Ale je tam.
Po tomto všem je motor již velice tichý. Ovšem stále to není ono, zcela to nelahodí mému sluchu. Z motoru (od ventilů) jde slyšet takové lehké tikání Švýcarských hodinek
Měl bych jednu otázečku: Při zahřátí motoru se vůle mezi vahadlem a vačkou z důvodu roztažení dosedacích ploch ventilů zvětší, že. Opotřebovávním těchto dosedacích ploch se ventil "zaklepává" do hlavy a vůle mezi vahadlem a vačkou se tak změnšuje, že.
V případě, že jsem vůle našteloval dle ucha (citu v prstech) velmi malé, po jaké době ventily kontrolovat? Auto pojede v létě velkou cestu "napříč" Ruskem, tudíž najede celkem hafo kilometrů.
Není tedy lepší koupit nové vahadla a seřizovací šrouby a vůle nastavit na oných studených 0,15?
Napsal: stř kvě 14, 2008 07:55
od Marek
Pravdou je, že teoreticky se ventil zaklepává do sedla v hlavě a tudíž se vůle zmenšuje. To ovšem u Lady ber malinko s rezervou, protože má velmi kvalitní sedla ventilů. Tato "chybka" platila spíš u škodulí, které sedla neměly a ventil těsnil přímo litinu. Ale dejme tomu, že to tak za jistých okolností může být.
Při zahřátí motoru se vůle ventilů zvětší (ale neplatí to u všech motoru, nicméně u většiny ano). U Lady se vůle zvětší o dosti málo, a sice asi o pět stovek. Proto Tůma uvádí vůle zatepla 0,20 mm, ale je to jen informativní údaj, protože zatepla by ventily seřizoval leda blázen.
Pozn.: U Škodovky se vůle ventilů zatepla zvýší mnohem víc, a to díky rozvodu OHV. Z původních 0,15 - 0,20 mm zastudena se vůle zvětší na 0,43 mm zatepla.
I z tohoto vyplývá, že rozvod LADA (tedy OHC s jednozvratnými vahadly) je velmi přesný - jenže bohužel i velmi náročný na přesnost seřízení.
Velké vůle ventilů způsobují snížení výkonu motoru, vyšší emise HC, klepavý zvuk a při dlouhodobějším provozu opotřebení vaček, vahadel, potažmo kulových ploch seřizovacích prvků.
Naopak malá vůle ventilů na první pohled a poslech poznat není. To je trochu nebezpečné především proto, že při dlouhodobějším provozu hrozí podpálení sedel a dosedacích ploch ventilů v důsledku nedostatečného ochlazování (ventily mají díky malým vůlím delší časování, jakoby zůstávají déle otevřené, což má za následek kratší čas v uzavřené pozici, kdy se horký ventil má šanci ochlazovat o sedlo a hlavu). Jinak se při malé vůli ventilů může stát, že při nízkých teplotách (třeba v zimě, kdy mrzne), motor nebude schopen běžet (vůle ventilů se sníží natolik, že ventily zůstanou pootevřené i v okamžiku, kdy mají být zavřené, tím motor nemá kompresi a neběží). Ale to je extrém.
Doporučil bych Ti nastavit vůli ventilů na měrku (jistě Ti ji s radostí někdo zapůjčí), protože od oka to nikdy není přesně.
Napsal: stř kvě 14, 2008 09:47
od Vašátor
Měrky doma mám, takže to není žádný problém. Ovšem v případě nastavení na měrky motor prostě klepe. Proto jsem nastavil vůle dle doporučení výše psaného na cit a ucho. Motor stichl a je to OK. Z teoretického rozboru věci je mi také víceméně jasné, že jezdit s malou vůlí je risk. Proto směřovala moje otázka na zkrácenou dobu seřizování.
Nejradši bych koupil nová vahadla a seřizovací šrouby. Jenže známe dnešní kvalitu zpracování a kdo ví, jestli bysme si tak pomohli ...
Napsal: stř kvě 14, 2008 10:20
od Little Red Riding Hood
Vašátor, jestli jsem ji ještě nevyhodil mam doma hlavu 05 chceš??...
Napsal: stř kvě 14, 2008 10:56
od Vašátor
Hlava je sama o sobě v pořádku. Je na motoru teprva 45 000Km

a simerinky na ventilech jsou měněné. Hlavním důvodem hluku byla lehce přidřená vačka, která je již nová a nyní řeším co s těma blbejma vahadlama a štelovacíma šroubama. Dle slov majitele to zatím takto necháme a až se seženou kvalitní vahadla se šroubama, vymění se. Kontrolu ventilové vůle zkrátíme zatím na 5 000Km, což znamená před jeho jízdou do Ruska

. Za 14dní nejspíš pan majitel pojede na Ukrajinu, takže třebas doveze i vahadla

Napsal: stř kvě 14, 2008 13:44
od Marek
Poslyš, a není opotřebené ložiskové těleso vačky?
Pokud byla vačka přidřená, může hliník být vyběhaný někam do šišoidu, což by mohlo znamenat, že i když vůle seřídíš správně, vačkový hřídel po najetí na některou vačku uhne v uložení a vůle se jakoby zvětší, motor klepe a Vašátor je nasraný ???

Napsal: stř kvě 14, 2008 14:37
od Saša
Vašátor píše:Z motoru (od ventilů) jde slyšet takové lehké tikání Švýcarských hodinek
Ale bicích

Ale teď vážně . Pokud přidřená "vačice byla vyměněna i s pelíškem" je vše OK . ale pokud né tak má Marek pravdu .
Napsal: stř kvě 14, 2008 20:55
od Vašátor
Vašátor píše: Vačka s domečkem koupena nová
Kluci, hned v prvním příspěvku jsem psal odpověd na vaši nynější otázku
Ale jinak máte pravdu ... Vašátor je nasraný

, navíc už mě nebaví se v tom stále dokola rýpat ... jako je pravdou, že jsem si alespoň protrénoval seřizování ventilů, ovšem klidně bych to oželel.
Moje další kroky povedou k odpočinku, sehnání vahadel a štelovacích šroubů a před cestou auta do Ruska jejich výměnou. Autí toho do té doby moc nenajezdí, jeho majitel má ještě další dva žigulíky
Každopádně díky za rady

Napsal: čtv kvě 15, 2008 06:06
od Luděk Musil
Vašátor píše:Moje další kroky povedou k odpočinku, sehnání vahadel a štelovacích šroubů
Pod ponkem se mi válí nějaká hlava na které nejsou ani vahadla ani seřizovací šrouby potřeba.
Myslím (tedy pokud nezapomenu), mohl bych mít tyto ingredience v pondělí v Brně L.
Napsal: čtv kvě 15, 2008 09:44
od Vašátor
Luděk Musil píše:
Pod ponkem se mi válí nějaká hlava na které nejsou ani vahadla ani seřizovací šrouby potřeba.
Myslím (tedy pokud nezapomenu), mohl bych mít tyto ingredience v pondělí v Brně L.
Hlava nějakého zlobivého Škodovkáře? Nebo z dvoutaktu?

Napsal: čtv kvě 15, 2008 10:33
od Křečík Barbuška
Řekl bych, že jde možná o "jedovnickou" hlavu.
[ Komentář přidal: Luděk Musil: čt květen 15, 2008 13:12 ]
Bingo!
Napsal: čtv kvě 15, 2008 12:54
od Marek
No nevím, ale z té hlavy bych toho moc nechtěl (hlavně ne ty závity pro svíčky

).
[ Komentář přidal: Luděk Musil: čt květen 15, 2008 15:15 ]
OT: myslím, že na letošní Jedovnici již bude potřeba "nová" hlava
--------------------------------------------------------------------------------
K tématu: pokud budeš chtít, Vašátore, ty vahadla šrouby - tak mi řekni. L.