Stránka 3 z 8

Napsal: pát čer 13, 2008 14:35
od Medvěd
ad Nulašestka:
se kouknu, tu scénu si vybavuju, ale přesnej typ ne...

ad Michal Pokorný:
v roce 1991 se na všech autech změnily popisy (VB za POLICIE) a začaly chodit nový favority a formany v bílozelené. Všechny ostatní auta se přemalovávaly průběžně, při opravách, takže pokud šla ta Volha na opravu s lakem ke konci 1991, tak už mohla dostat bílozelenou.

Pár bílozelených kousků se objevilo i dřív, jezdily souběžně s VB, jednalo se o testovací kusy. Třeba pražské testovací Volhy se od seriových lišily nápisem jen na předních dveřích a velkým nápisem na kapotě.

Napsal: pát čer 13, 2008 14:43
od Medvěd
ad Laduša:

ta 2102 je testovací kus z roku 1974, byly v pár kusech v Praze, Brně a Bratislavě. Kromě 2102 byly ještě i Volhy GAZ 24 - mám fotky s českým i slovenským nápisem... Zajímavý je, že ty pruhy byly reflexní a to auto doslova svítilo - zatím marně pátrám po "nočním" snímku a po tom, jaká to byla technologie. Jejich největší problém (kromě ceny) byl v tom, že reflexní plocha na kapotě oslňovala řidiče...

Předtím, než byly schváleny žlutobílé barvy, tak se zkoušely červenobílé, ve verzi s bílými jen předními dveřmi nebo se všemi - ale znám jen Volhy 24.

Zajímavostí je, že Volha 24 je jediným typem auta, který zatím jezdilo ve všech doposud používaných barvách. Brzo už to nebude pravda :-(

Napsal: pát čer 13, 2008 14:49
od Michal Pokorný
Jééé, já to mám nějaké pomotané. Trochu jsem kecal, nedalo mi to a mrknul na fotky, tak ta žluto-bílá byla 2103 ( doma byla bílá).
Ono se toho u nás doma vystřídalo moc :oops:
Jen ta šedá 2101 všechno přežila. Původně byla B 121027, potom LTC.63.55, dnes 1U73299. Od r. 1989 už je krémová.

Napsal: pát čer 13, 2008 14:58
od Medvěd
ad Michal Pokorný:

co se týče těch značek, tak jich pravděpodobně vystřídala víc :-)

civilní auta moc s B-éčkovýma značkama nejezdila, většinou měla vydaných několik sad "krycích" SPZ, který se podle potřeby prohazovaly.

Jinak to pěti- a šestimístný číslování se používá dodnes, ale už ty čísla nejsou uvedený na autech a rozpadl se původní číslovací systém.

Napsal: pát čer 13, 2008 15:06
od Hurikán
Medvěd píše:Předtím, než byly schváleny žlutobílé barvy, tak se zkoušely červenobílé
Předpokládám, že máš na mysli provedení pro VB. Jestli ano, tak je to pro mě nová a opravdu velmi zajímavá informace. Podle mě se červenobílé provedení používalo jen u PO (Požární Ochrana). Ale jak se zdá, tak se asi pletu.

MP: to je zajímavé, že máte (měli jste) doma auto od VB. Jednou jsem se o tom bavil s jedním bývalým příslušníkem a ten mi tvrdil, že byl zákaz odprodeje služebních aut do civilního sektoru. Auto buďto jezdilo a udržovalo se, nebo šlo prý rovnou do likvidace. Nevím jestli je to pravda, ale proč by mě to potom říkal? :roll: Možná to platilo jen v určitém období, nebo pro některá oddělení VB. Opravdu netuším.

Pokud o tomto tedy někdo má ověřené informace, sem s nimi, bo tohle mě docela zajímá.

Napsal: pát čer 13, 2008 15:09
od Laďuša
Hurikán píše:MP: to je zajímavé, že máte (měli jste) doma auto od VB.
Ale vůbec zajímavý to neni. Auta od VB se rozprodávaly ve velkým ;) u nás jedno takový taky bylo - a sice 2102 SPZ B45583 ;)

a vlastně EDIT: nevim, jestli třeba až po revoluci....ale řek bych, že ne

Napsal: pát čer 13, 2008 15:14
od Hurikán
Laďuša píše:
Hurikán píše:MP: to je zajímavé, že máte (měli jste) doma auto od VB.
Ale vůbec zajímavý to neni. Auta od VB se rozprodávaly ve velkým ;) u nás jedno takový taky bylo - a sice 2102 SPZ B45583 ;)

a vlastně EDIT: nevim, jestli třeba až po revoluci....ale řek bych, že ne
No to je právě to, co mě zajímá. Ten rozpor mezi informací, že žádný výprodej možný nebyl a tím, že (nejen tady) mělo dost lidí bývalá auta VB.

Postupně už věřím tomu, že se auta ve výprodeji koupit dala. Nejde mě ale do hlavy sdělení onoho bývalého příslušníka. Žeby nějaký krycí manévr z důvodu "utajení"??? :D

Napsal: pát čer 13, 2008 15:24
od Medvěd
ad Hurikán:

ano, mám na mysli červenobílé vozy VB, požárníci tehdy ještě měli auta čistě červená.

Jinak auta se od SNB prodávaly běžně, sám mám jedno auto prodaný v roce 1974 a jednu motorku, ale ta už šla od policie. Bohužel se to na většině aut nedá nijak poznat - většinou se TP vyplňoval až novému majiteli, takže jen nesedí rok výroby a uvedení do provozu. Akorát občas se dá najít v TP poznámka o převodu od MV a podobně. Prodeje šly přes autobazary - nikdo jiný s ojetinami obchodovat nemohl, takže jako prodejce bývá uveden autobazar.

U malého počtu aut existuje zmínka o přidělěným B-éčkovým číslu, ale je to spíš výjimka.

Napsal: pát čer 13, 2008 15:29
od Medvěd
Samozřejmě existovaly auta, který se prodat nesměly - typicky třeba Tatra T613S, který všechny patřily vnitru a který se likvidovaly - až Narex dostal výjimku a mohl ty auta dostat na přestavbu na T623.

Další takový kuriozitky jsou třeba Volhy 23, který se taky nesměly prodávat.

Napsal: pát čer 13, 2008 15:31
od Hurikán
Medvěde, díky za jasnou odpověď. Teď už konečně vím, jak to tedy bylo a že bývalý příslušník s největší pravděpodobností nemluvil pravdu.

edit: asi měl na mysli ty Tatry a spol.

Využiju příležitosti a zeptám se ještě na jednu věc:
Medvěd píše:pěti- a šestimístný číslování ... ...a rozpadl se původní číslovací systém.
Víš, jak byl systém řešen? Předpokládám, že každá číslice (skupina číslic) měla nějaký daný význam. Pokud ano, tak jaký?

Napsal: pát čer 13, 2008 15:41
od Medvěd
číslování je pětimístný a první číslice určuje typ auta:
1 - motorky
2 - osobní
3 - autobusy
4 - hlídkové
5 - ostatní

časem se smazaly rozdíly, takže stejný auto může mít jak 2 tak 4, podle toho k čemu se používá.

Civilní auta a barevný auta bez majáků mají obvykle 2, barevný s majákem mohou mít jak 2 tak 4.

dál se přidělovaly čtyři číslice podle nějakýho číslovacího schématu, který se mi nepodařilo sehnat a nikdo o něm neví, pravděpodobně je to jen vzestupná řada - možná s mezerami, protože se některý nízký čísla použily třeba i (až) v osmdesátých letech, nevím, jestli jde o duplicity, nebo vyplnění mezer

Po roce 1968 a vzniku federace byla doplněna šestá rozlišovací číslice před stávajících pět:
1 - FMV ČSSR
2 - ČSR - v reálu nedošlo k jejich použtí
3 - SSR

Napsal: pát čer 13, 2008 15:50
od Hurikán
Výýýborně. Díky moc!

Přesně toto jsem chtěl vědět. Je vidět, že jsi na tuto problematiku odborník. :wink:

Napsal: pát čer 13, 2008 15:54
od Medvěd
Díky za lichotku, snažím se :-)

Zajímám se o policejní auta přes dvacet let, jsem předsedou Policejní historické společnosti a mimo jiné dávám dohromady podklady pro knížku :wink:

Napsal: pát čer 13, 2008 19:21
od Michal Pokorný
Všechny naše bývalé VB vozy se prodávaly přes Mototechnu. Většinou vozy FMV a to ty které otec dobře znal a věděl co kupuje.
A Lada, která byla používána u VB má spoustu znaků podle kterých to jde i po létech poznat. Např. většinou částečně vykuchaná sluneční clona spolujezdce.

Napsal: pát čer 13, 2008 19:23
od Michal Pokorný
a ještě