Stránka 3 z 3

Napsal: úte lis 13, 2007 20:14
od Maysner
u starych aut zalezi na tom jak si to majitel zapojil :roll: a u novych pokud do toho nekdo sahal aneco prepojil :roll:

Napsal: úte lis 13, 2007 21:03
od Myso
no ja to mam naopak, ked zapnem dialkove tak zhasnu hmlovky :D

Napsal: úte lis 13, 2007 21:04
od Ivo
A mi mlhovky svítí s parkovačkama, tlumenýma i dálkovýma.

Napsal: úte lis 13, 2007 21:05
od Vašátor
Respektive když zapneš dálková světla, musí přídavná mlhová zhasnout. Čili přídavná mhlová by měla být zapojena na potkávací světla - která při přepnutí na dálková samozřejmě zhasnou.

Napsal: úte lis 13, 2007 22:27
od Ivo
Vašátor píše:když zapneš dálková světla, musí přídavná mlhová zhasnout
Schválně jsem se na tady to byl ptát u souseda, co spravuje elktriku na autech a i se tím živí a říkal že to mám zapojit na parkovačky, že dneska mlhovky můžou svítit i s dálkovýma. Když se nad tím člověk zamyslí, tak je to blbost, ale to neřeším.

Napsal: úte lis 13, 2007 22:29
od Vašátor
Hmm...zajímavý. Ale tuším že ve starý vyhlášce za dob mých zkoušek na řidičák to muselo zhasínat. Asi si budu muset znovu přečíst vyhlášku :-)

Napsal: úte lis 13, 2007 22:30
od Myso
tak tak, mne to otec zapajal podla vyhlasky...

Napsal: úte lis 13, 2007 23:00
od Pisty
Tak to ma zapojene aj oltcit v serii. bol tam taky prepinac ked sa dali hmlovky tak nesli zapnut dialkove.

Napsal: stř lis 14, 2007 00:08
od Honza 21061
Pokud se nepletu, tak dnes je to z české vyhlášky odstraněné, tj. mlhovky můžou svítit i při dálkových, jak praví Ivův známý. Samozřejmě z hlediska jízdy je to v podstatě nemožné, dálkové v mlze= stěna před vozem! Na druhou stranu, já si dálkovými u žigula v mlze kontroluji za tmy její hustotu, pokud je proměnlivá. :)
Elektroinstalace u mého Žigula naopak tu vyhlášku dodržuje až příliš, protože s dálkovými zhasíná i mlhovka vzadu, což je mi docela nepříjemné, když např. jedu v hustém dešti a ty dálkové potřebuji společně s mlhovkou. Jednoduché přepojení kabelu mlhovky na parkovačky jsem zavrhl, protože už tak větev parkovaček bez relé hodně zatěžuje spínač a hlavně už tak za(pře)tížené kontakty na spínací skřínce, na které je toto vše společně se stěrači a větrákem zapojeno. :( Takhle jde mlhovka přes relé tlumených světel, ale s těmi se také i vypíná.
Opět, dobře to měl řešené Wartburg. Zadní mlhovky se daly zapnout i s parkovačkami a proud do světel nešel vůbec přes spínačku. Přední mlhovky také, ale ty se při zapnutí dálkových samozřejmě zhasly (s továrním zapojením).

Napsal: stř lis 14, 2007 08:20
od Luděk Musil
Už to tady asi bylo popsáno někým přede mnou, takže to pouze shrnu:
1. podle staré vyhlášky mohla přední mlhová světla svítit při parkovacích a tlumených světlech. Při dálkových měla zhasnout.
2. Koncové mlhové červené světlo mohlo svítit pouze při tlumených světlech (při obrysovkách a dálkových nemělo svítit).
Jak je to dle nové vyhlášky nevím přesně, ale pokud jsem měl možnost jet s relativně novým autem (např. Š-fabia), tak jak přední mlhovky, tak zadní mlhovky se spouští pouze při tlumených světlech a svítí i při dálkových.

Osobně preferuji toto zapojení (možná je to v rozporu s vyhláškou - ale takto bych to z vlastní praxe nejlépe viděl já):
1. přední mlhovky: svítí při parkovacích a tlumených světlech. Zdůvodnění: mnohdy je při "divné" mlze vidět víc jen když svítí mlhovky (bez tlumených světel). Při puštěných dálkových světlech jsou mlhovky zbytečné (spíš však nebezpečné).
2. zadní mlhovka by měla svítit pořád, tedy jak parkovačky, tak tlumený, tak dálkový.

Schema zapojení:
1. přední mlhovky: lze řešit spínacím relé. Ovládací obvod je napojen z jedné strany na parkovačky a z druhé strany na dálková světla. Čili z parkovaček si bere plus a z dálek mínus - relé je sepnuto. Při přepnutí na dálková světla "zmizí" minus a relé rozepne - mlhovky zhasnou.
2. zadní mlhovky: připojení (eventuelně přes spínací relé) na obvod parkovaček.
Oboje světla musí mít samostatný vypínač a kontrolku (pro přední zelené a pro zadní oranžové barvy)

Dodatek:
Měl jsem (např. na sedanu a na kombíku to příslušně přepojím) jen jeden společný vypínač (pro 2 samostatné kolébkové vypínače tam prostě není na středovém panelu místo) pro přední i zadní mlhu. Byl třípolohový 0-1-2, kdy v poloze 0 bylo vypnuto, v poloze 1 byla zadní mlha a v poloze 2 zadní a přední mlha. Toto je zapojení přesně (tedy v poloze 1 a 2) opačné jako u škodawerku a navíc to logicky vychází i z vyhlášky, která říká že koncové mlhové červené světlo musím použít za mlhy, deště či hustého sněžení, kdežto o předních mlhovkách se nemluví (resp. nesmí se použít za nesnížené viditelnosti).

Tolik z mé strany ke světlům. L.
PS: pokud si ještě na něco vzpomenu - připíšu.
Edit: připisuje Pátrač.

Napsal: stř lis 14, 2007 08:54
od Patrac
dlužno ještě podotknout že další světla která se v poslední době objevují jsou světla pro denní svícení, která nahrazují obrysovky a potkávačky pro denní provoz. Šetří to energii a především žárovky v případě že máte např xenony..
U nich je předepsané toto:
Použití světel pro denní svícení V souvislosti s novými legislativními podmínkami upravujícími provoz motorových vozidel a nařizujícími celodenní svícení je velice aktuální náhradní osvětlení vozidel určené výhradně pro osvětlení ve dne za nesnížené viditelnosti. Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Světla pro denní svícení se vyznačují silně rozptýleným tokem světla, který netvoří kužel jako u běžných reflektorů. Rozptýlené světlo svým charakterem neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku bezpečného provozu "být viděn". Hlavním přínosem těchto přídavných světel je úspora energie, neboť při jejich používání nesvítí obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla. Úsporu přinese také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich výměna je výrazně nákladnější. Montáž světel pro denní svícení není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, a proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému dodatečnému schvalování ani zápisu. Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení: - na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel - umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla - vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm) - světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí - při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.