Stránka 3 z 7
Napsal: pon dub 11, 2005 07:15
od Wolf
Při řešení otázky nadměrné spotřeby je třeba si uvědomit, jak již psal Marek výše, že ne vždy je její příčinou právě karburátor. Spotřebu, potažmo i jízdní vlastnosti ovlivňuje celkový stav vozu. Četl jsem recenzi, která vyzněla spíše jako kritika, na jízdní vlastnosti bývalého uživatele Lady, který ji zkritizoval, že se jistě musela ještě v ocelářské peci červenat a který odsuzoval vysokou spotřebu kolem 20 l/100 km a zároveň uvádí, že se všude zahrabal a nikde nemohl vyjet. Pominu-li jeho možná nízké řidičské umění, pak už tato dvě spojení ukazují na silně váznoucí přední třmeny. Z toho pak lze dovodit, jaká asi byla jeho péče o vůz …. a snadno lze pak určit, kde je ten chybný článek – jestli je to Lada, či uživatel. Píšu to ale pro to, aby každý, komu vadí vyšší spotřeba začal třeba tím, že prohlédne, zda auto řádně odbržďuje, zkontroloval oleje, protože pokud je tam ještě olej z výroby, který už po těch létech má vlastnosti vazelíny na mazání pantů, nelze dosáhnout příznivé spotřeby. Tu ovlivňuje třeba i neprůchodný čistič vzduchu (když vidím, co Marek vytahuje z některých motorů lituji, že jsem při mé výměně vyhodil filtr, vždyť by ještě dobře posloužil), ale i špatný tlak v pneumatikách. To jsou věci, které si snadno může ověřit a případnou chybu napravit každý, alespoň trošku technicky nadaný uživatel. Pokud je vše v pořádku, pak teprve přistupuje seřízení motoru, kde jsou ale potřeba alespoň částečné technické znalosti. Počátek by měl být u pečlivého seřízení ventilů, pak následuje zapalování (vč. svíček) a teprve nakonec karburátor. Ten již při standartním seřízení (pokud to není zrovna nějaký abnormální kus) podmiňuje slušnou optimální spotřebu a příznivý chod v celém rozsahu otáček. Je třeba si uvědomit, že na vývoji a provozních zkouškách karburátorů se podílí celé týmy zkušených projektantů a techniků. Zkoušky se provádějí na zkušebních stolicích a motorech v různých simulovaných podmínkách. Není proto asi důvod výrobce podezírat, že na motor navrhl nevhodný karburátor. Nicméně každý motor má trochu odlišné parametry (o karburátoru ani nemluvě), každý z nás má jiný styl jízdy a také požadavky. A vzhledem k tomu se dá mnohé upravit. Mnohdy je to i jakýsi kompromis (příkladem jistě může být i Markova úprava Audi s dvoulitrem, kde výše uvedenou úpravou motor získal na pružnosti v nižších a středních otáčkách, ale předpokládám, že za cenu omezení v maximálním výkonu, kde průtočnost difuzerů asi nestačí). Při experimentech se musí přihlížet i k předpokládanému způsobu jízdy. Pokud chci jezdit s lehkou nohou na spotřebu, zaměřím se na oblast největšího točivého momentu (tj. průměr difuzeru a hlavní, v případě potřeby i volnoběžná tryska), pokud toužím po plném výkonu, musím mít dostatečný průměr difuzeru, přiměřenou trysku, ale určující bude vzdušník. Je toho moc, ale já už jsem se zase rozepsal a tak abych raději skončil. W.
Napsal: pon dub 11, 2005 11:23
od dmatej
Hmm, já teď ujel asi 1000 km od seřízení ventilů a už mi zase klape třetí válec. Pije mi to krev, asi si seženu měrku a budu to dělat sám. Nechce se mi pořád někoho otravovat, ne že bych nevěřil.
Jinak na plyn se nedostanu přes 120km/h. Teď jsem s tím trošku pohnul - povolil jsem ten šroub na hadici až trošičku do pásma, kde to neběželo na volnoběh úplně pravidelně a naopak přiškrtil šroub na reduktoru na volnoběh, takže to zas pravidelně běží. Zjistil jsem totiž, že když jsem ten šroub na hadici povolil zkusmo, jelo to líp. Tak uvidím, co to ještě udělá se spotřebou - při pův. nastavení jsem totiž jezdil kopce pořád na obě komory, jinak jsem jel 60.
Napsal: pon dub 11, 2005 11:35
od Luděk Musil
dmatej píše:Hmm, já teď ujel asi 1000 km od seřízení ventilů a už mi zase klape třetí válec. Pije mi to krev, asi si seženu měrku a budu to dělat sám. Nechce se mi pořád někoho otravovat, ne že bych nevěřil.
Jinak na plyn se nedostanu přes 120km/h. Teď jsem s tím trošku pohnul - povolil jsem ten šroub na hadici až trošičku do pásma, kde to neběželo na volnoběh úplně pravidelně a naopak přiškrtil šroub na reduktoru na volnoběh, takže to zas pravidelně běží. Zjistil jsem totiž, že když jsem ten šroub na hadici povolil zkusmo, jelo to líp. Tak uvidím, co to ještě udělá se spotřebou - při pův. nastavení jsem totiž jezdil kopce pořád na obě komory, jinak jsem jel 60.
To neděláš dobře, Jaromíre
Více v hnací sekci - LPG & spol. L.
Napsal: pon dub 11, 2005 13:09
od Pool
Wolf píše:Pominu-li jeho možná nízké řidičské umění, pak už tato dvě spojení ukazují na silně váznoucí přední třmeny. Z toho pak lze dovodit, jaká asi byla jeho péče o vůz …. a snadno lze pak určit, kde je ten chybný článek – jestli je to Lada, či uživatel. Píšu to ale pro to, aby každý, komu vadí vyšší spotřeba začal třeba tím, že prohlédne, zda auto řádně odbržďuje. W.
Se špatným odbržďováním jsem se já natrápil dost. Stávalo se mi to navíc nepravidelně, o to hůř. Řekl bych, že když se brzdy trochu přihřály, tak potom to začalo zlobit. Nadzvedl jsem přední kola a jedním z kol jsem otočil pouze dvouma rukama. Po dvou měsících neustálého čištění a rozevírání brzd. válců, to došlo tak daleko, že jsem ve 12% kopci povolil ručku a auto se ani nehlo. Jenom s plynem jsem se rozjel z kopce! Do kopce jsem musel podřazovat na tři a jet 60 s plným plynem. Takže o spotřebě nebudu ani mluvit. Brzdy, to je základ..
Svíčky jsem měnil zrovna včera a taky se to blahodárně projevilo. Motor zabírá se znatelně menší dávkou plynu.
Napsal: pon dub 11, 2005 13:50
od dmatej
Když jsem na 2101 vyměnil dva nejzatuhlejší válečky (oba vnější), klesla mi spotřeba o litr!!! Je to hodně znát.
Napsal: pon dub 11, 2005 21:05
od Marek
Když už jsme tedy u brzd - měl jsem onehdy podobný problém - váznoucí brzdy na přední nápravě. Po mnoha pokusech o promazání, rozhýbání či co jiného jsem nakonec zvolil radikální opravu - generálku. Ovšem nikoli výměnu, jak by se nabízelo, nýbrž opravu původních válečků. Demontáž, válečky z podkovy dolů, pístky z válečků ven, vymýt, vytřít, promazat močovinovou vazelínou, nové O-kroužky, nové manžetky, montáž, a ejhle!!! - kola se točí pohybem jednoho prstu. A to již po dva dlouhé roky, kdy jsem se neobtěžoval jakoukoli další následnou údržbou!
Napsal: pon dub 11, 2005 21:52
od Števo
Ja som zbadal rozdiel. AJ vtedy,ked som vymenil zadnu poloos. Totiz tu staru som mal uplne na dranc. Spotrebu neviem ako to ovplivnilo. Ale rozdiel v tahani bol badatelny.
Napsal: sob črc 16, 2005 19:17
od Pool
Jsem zvědavej jak pojede OZON 2105 s tryskami a vzdušníky z té náhradní sady zakoupené v SOLEXu. Nevím kde a kdo tu sadu balil, ale jsou tam trysky (bez popisu) obě stejné a jejich průměr je přesně něco mezi 107 a 162. Takže řekl bych tak 130 (2x). Vzdušníky jsou oraženy a jsou to 150 (2x). Přitom na přiloženém letáku je napsáno správně 170/107 a 170/162
Tak nevím...
Buchnul jsem je tam, ať je sranda. Zkusím to a případně vrátím staré trysky. Ovšem zajímal by mě názor experta, jak moc je vhodné osazení OZONu 2105 tryskami 150/130 a 150/130 ?
Napsal: sob črc 16, 2005 22:40
od Števo
Ja co som kupoval sadu na OZON 07kovi. Tak tam boli pal.trisky 112,135 a vzdusniky 150,150.Aj tak som do karbecu dal 1: 112/150 2: 125/170 .
Napsal: úte črc 19, 2005 17:54
od Tomáš
takže z novým Ozonem jsem nad míru spokojen...až na pár detajlů...spotřeba klidnou jízdou kolem 90km mě vychází cca. 7,5l ve městě 8,5...velká spokojenost....zajímalo by mě jestli spotřeba padne ještě když namontuju pneuventil a budu vypínat ten volnoběh...ideální spotřeba se dá ještě kolem 4000otč...pak už to bude asi horší zvlášť na těch 6000otč
to už je asi vír v nádrži
Napsal: úte črc 19, 2005 18:53
od Drobek81
Pool píše:Jsem zvědavej jak pojede OZON 2105 s tryskami a vzdušníky z té náhradní sady zakoupené v SOLEXu. Nevím kde a kdo tu sadu balil, ale jsou tam trysky (bez popisu) obě stejné a jejich průměr je přesně něco mezi 107 a 162. Takže řekl bych tak 130 (2x). Vzdušníky jsou oraženy a jsou to 150 (2x). Přitom na přiloženém letáku je napsáno správně 170/107 a 170/162
Tak nevím...
Buchnul jsem je tam, ať je sranda. Zkusím to a případně vrátím staré trysky. Ovšem zajímal by mě názor experta, jak moc je vhodné osazení OZONu 2105 tryskami 150/130 a 150/130 ?
Ja jim do Solexu jednu sadu vracel ze tam byly spatny trysky...Neml jsi ju nahodou rozdelanou?Nebo to je cela varka nejaka poblbana...
Napsal: stř črc 20, 2005 18:50
od Marek
Pool píše:Jsem zvědavej jak pojede OZON 2105 s tryskami a vzdušníky z té náhradní sady zakoupené v SOLEXu. Nevím kde a kdo tu sadu balil, ale jsou tam trysky (bez popisu) obě stejné a jejich průměr je přesně něco mezi 107 a 162. Takže řekl bych tak 130 (2x). Vzdušníky jsou oraženy a jsou to 150 (2x). Přitom na přiloženém letáku je napsáno správně 170/107 a 170/162
Tak nevím...
Buchnul jsem je tam, ať je sranda. Zkusím to a případně vrátím staré trysky. Ovšem zajímal by mě názor experta, jak moc je vhodné osazení OZONu 2105 tryskami 150/130 a 150/130 ?
Osobně mám zkušenosti, že u OZONů vůbec není třeba měnit trysky - nestárnou. Například můj karburátor: po ujetí více než 150.000 km jsem jej generálkoval (včetně rovnání přírub) a zjistil jsem, že všechny trysky jmenovitě sedí na setinu milimetru přesně. Pracoval jsem tehdy na oddělení řízení jakosti v CHODOSu a měl jsem k dispozici sadu kalibrovaných tyčí cejchovaných po 0,01 mm. Když jsem vzal trysku 112, těsně jsem jí protáhl kalibr 1,12 mm - kalibr 1,13 mm neměl šanci. Stejně tomu bylo u všech ostatních trysek.
Stejným způsobem jsem kontroloval dalších 13 karburátorů OZON pro Ladu a SEDR pro Škodovku a ani v jednom případě jsem se nesetkal s tím, že by údaj na trysce nesouhlasil se skutečností. A karburátory byly různě staré (některé i přes 15 let).
Napsal: čtv črc 21, 2005 07:53
od Majo
tak to rad pocujem. Ja totiz mam doma "za furik" trysiek a vzdusnikov a vzdy ked nieco potrebujem, tak si odtial vyberiem pozadovany rozmer
Napsal: pát črc 22, 2005 16:57
od Števo
Tomáš píše:takže z novým Ozonem jsem nad míru spokojen...až na pár detajlů...spotřeba klidnou jízdou kolem 90km mě vychází cca. 7,5l ve městě 8,5...velká spokojenost....zajímalo by mě jestli spotřeba padne ještě když namontuju pneuventil a budu vypínat ten volnoběh...ideální spotřeba se dá ještě kolem 4000otč...pak už to bude asi horší zvlášť na těch 6000otč
to už je asi vír v nádrži
Nemachrujem sa , ale zalezi aj od nastavenia.
Taku spotrebu ma aj moj Weber po generalke natriskovany tak ako som pisal. Ozon 05kovi totiz teraz generalkujem(a neviem ci aj pojde naspak). Nemam to az tak zmerane, len tak , ze isiel som na benzinku kontrolka svietila , nabral 13litrov a nabehal som 180km a kontrolka zacala len blikat. A to som mal jazdu cez mesto, salenie do 130km/h a kludnu jazdu.
Pri tom pneuventile by ti spotreba mala klesnut.
Napsal: pát črc 22, 2005 17:12
od capodrak
Mam dotaz měl by OZON karburátor smysl na 12ku ?