přetože autor jezdí víc než půl roku s nejlepšími oktaviemi je stále zarputilým fandou lady i když tvrdí, že se snažil být v testu objektivní
"Jsem to ale kus debila" to je asi nejpodstatnější hláška ze středečního testíku kaliny... když jsem kalině dal (jako vůbec první v čr) zahulit na rozmlácený okresce a pak jsem si vzpoměl že mám na zadní sedačce hozenou kameru a nenatočil jsem to
Lada Kalina 118 (sedan) nastoupila do prodeje v čr právě teď a tak bylo jasné, že je třeba provést regulérní testík, který se nebude zabývat počtem prolisů na kokakolu a podobnýma záležitostma, ale bude se soustředit hlavně na to co od auta očekáváme. Tedy především, jak se s ním jezdí.
obecně:
Přeztože se zdá, že ztratila na délce a přibrala na váze i na výšce a vypadá jako malá nažhavená koule, ve skutečnosti svůj pra zdroj (samaru) přečuhuje o tři cm na délku.
A taky tedy ve výšce o 10cm a ve váze o 155 kilo , takže tedy vážně přibrala, ale jde jí to k duhu. Podle současných měřítek patří mezi malá auta, zatímco samara patřila do nižší střední třídy (ruské značení aut podle normy GOST vypovídá více než si možná myslíte
), není to žádnej prcek.
Takže nedejte na předsudky o malém autíčku, s kalinou si klidně střihnu evropu napříč i podél a budu to brát jen jako další z řady povedených projížděk.
Fenomén neuvěřitelně zdařilé - i když 22 let staré samary se nezapře a tak vybaven šroubovákem a golou mohl bych se snad do kaliny pustit naslepo a skoro všechno v motoru i na podvozku najdu na svém místě.
uvnitř:
Nemám rád světlý plasty, v autosalonu to vypadá super, ale vim jak to vypadá po roce používání. Stejně mě překvapil docela divokej vzor tapicírunku, a plastový logo "kalina" v opěráku sedačky. (logo narozdíl od starýho fiatu vybavenýho podobnou blbostí vypadá naštěstí mnohem líp a hlavně vůbec netlačí do zad ).
Možná se dá interier nazvat trochu nemoderním (trochu mi připomíná ford Ka) ale jinak skvělý. Všechno je tam kde očekáváte a perfektně na dosah. Vyjímku tvoří snad jen varexy pod rádiem, které jsem hledal nahoře na palubce. Pokud jste právě přesedlali z něčeho například od VW nebudete mít naprosto žádnej problém, klakson, světla, ovládáníPP, vše najdete na stejném místě. Jen ventilace mi ale příjde oproti vw jako lépe vyřešená na ovládání když má zvlášť štelování nahoru/dolu + doleva/doprava + zavřít/otevřít. Kvalita plastů v interiéru je naprosto srovnatelná s konkurencí v dané cenové třídě. Interier nového vozu smrdí stejně hrozně jako interiér jakéhokoli jiného nového vozu, to přejde, interiér vozu po 3TKm je na tom mnohem lépe (stejně jako interiér jakéhokoli jiného vozu po 3 tkm)(snad jen ty frantíci a japonci jsou na tom nevimproč líp).
Odrazující ostudou jsou blbosti typu kobercových krytů zadních světel na suchý zip, které vypadají, že je někdo nouzově připevnil kancelářskou sponkovačkou, nebo kryt pojistkovky jehož plechové pružinky nevydržely mojí razantní snahu o otevření.
sedačky:
Přední také původem ze samary mají poněkud přepracované obšití, ovládání posunu vpředu, ovládání náklonu opěráku na vnitřní straně a plastové kryty spodku sedáku. Pro moji štíhlou postavu představují sedačky lady naprosto skvělou kombinaci perfektního pohodlí a zároveň dostatečného protitlaku v křížové oblasti i nadprůměrného bočního vedení. Zadní sedačka poskytne dvěma dospělým osobám velmi pěkné pohodlí, třem osobám dostatek místa aby nepovažovali jízdu vzadu za trest (jak tomu bývá například ve staré oktávii). Naprosto nepochopitelnou absurditou je ale absence zadních opěrek hlavy (protože to EU momentálně nevyžaduje tak proč nešetřit).
prostor:
Bude asi znít nadneseně, když dám rovnítko mezi oktávku či mondeo a kalinu ale na sedadle spolujezdce jsem ten pocit měl. Natažený nohy, sklopený opěradlo a za mnou stále dost místa pro dospělýho člověka - fakt neuvěřitelný (ostatně rozvor je jen o 5 cm menší než u původní octavie. Za volantem existuje jediný problematický místo a to vpravo nad špičkou nohy, kde se i moje vcelku decentní kecka potkává s krytem středového sloupku. Jinak je místa na všechny strany přehršel. Leckteré o třídu vyšší auto může jen tiše závidět.
výhled:
Spolu s čitelnou siluetou auta je skvělý - zacouvat do "doury" kdy kolem auta zůstane 15cm volného prostoru je na první pokus i bez parkovacích asistentů a podobných opičáren hračka. Relativní subtilnost sloupků neřešim, mnohem častěji člověk potřebuje jiné auto vidět, než se s ním přetlačovat.
kastlík:
Je mrňavej, ale robustní a osvětlenej, pod ním je k dispozici polička, k tomu běžné (spíše malé) kapsy ve dveřích a né zcela samozřejmé kapsy v zadní části opěráků předních sedadel.
dveře:
U řidiče nemají rukověť jako ostatní troje dveře, ale jen "madélko" ve vodorovné opěrce - což ale nikterak nevadí. Naopak vadí že dveře se otevírají do tak neuvěřitelného úhlu (což je naprosto skvělé pro nastupování a vystupvání) že mám problém na ně ze sedadla řidiče dosáhnout, abych je za sebou zavřel (na dveře oktávky dosáhnu taky blbě ale líp než u kaliny).
zvnějšku:
Nevidím samozřejmě pod lak, takkže vám neřeknu jak moc vážně to s tím pozinkem v rusku berou (oficiální prameny hovoří o52% povrvhu). Co se týká slícování jednotlivých komponent, tam je pokrok viditelný a výsledek naprosto srovnatelný s evropou. Dokonce bych řekl že zkoumaný kus je na lepší úrovni než třeba stejně detailně zkoumaná nová oktatávka II nebo nový mercedes A.
vnější design:
Nepřináší níc převratnýho a zařadil bych ho po bok předrůmstrový škodovky - není to nic z čeho bych byl urvanej, ale taky to není není žádná urážka vkusu a dobrejch mravů. Za deset let bude vypadat stejně dobře jako dnes a nikdo si nebude ťukat na čelo co je to za úchylnej slepenec, až kalinu někdy v budoucnu uvidí.
výbava:
Kalina je k dispozici zatím pouze v jediné (základní) výbavě, ale pokud si jí hodláte koupit tak myslím, že je pak vhodné všem okolo tvrdit že jste si koupili super nejvyšší našláplou výbavu, protože jinak by mohlo majitele vozů konkurenčcích značek v nižší výbavě asi trefit
. Takže co v kalině v základu najdete ?
Dva bagy, výškově stavitelný pásy s předpínači, dělené 2/3 zadní sedadlo, osvětlení kastlíku a kufru, hlavní a dvě čtecí lampičky, výškově stavitelný volant, pylový filtr, tónované skla, palubní počítač včetně vnějšího teploměru, přípravu pro rádio, posilovač řízení, centrál s dálkou v klíči. A spoustu dalších serepetiček které zdaleka u základních výbav konkurence nejsou samozřejmostí.
Navíc příští rok má dorazit spolu s hatchbackem i výbava Lux s el zrcátky, klimou, abs, stavitelným sedadlem řidiče i s těma opěrkama.
výkon:
Bohužel x krát předělaný motor samary, navíc stále více svazovaný evropskými emisními předpisy dává při objemu 1.6litru nikterak oslnivý výkon necelých 60KW což z 1155kg těžkého auta nečiní žádného dravce a navíc je nejen oproti konkurenci ale i oproti starším modelům lady dost hlučný. (zástupce lady tvrdí že si motor postupně sedá a hlučnost klesá, ale podle mě pořád dělá neslýchanej randál).Čekám na variantu 1.4 16W a doufám ve zlepšení.
převodovka:
Trpí dvojkou,,, jinak zcela bezproblémová špajzka kam se dají kvalty sypat velmi pěkně, rychle, bezproblémově, dvěma prsty, trpí dvojkou která je "trochu vedle" a zejména při podřazení je na to potřeba myslet. Taky je podle mě blbě položená, takže při přeřazení 1 - 2 se chvilku celkem nic neděje než motor pobere výkon a auto začne zase uhánět.
podvozek:
Oproti samaře přibyl již zmíněný posilovač řízení, zadní stabilizátor a větrané kotouče vpředu. jinak vše zůstalo při starém. Mcperson s kovanýma držákama vpředu a vlečená zadní náprava.
brzdy:
Mají rozumnou odezvu, jejich účinek se dá velice přesně dávkovat a ani nejeví známky výraznějšího vadnutí při ostřejší jízdě. Nepředpokládám že by v polích u Prahy byly nějaké extrémě dlouhé autobusové zastávky takže jsem těsně před zastávkou v rychlosti 100tacho upozonil spolujezdce že zastavuju a těsně za zastávkou jsem zastavil přesně tam kde jsem chtěl (tedy metr před přechodem pro chodce).
kufr:
Víko které se na hydraulických vzpěrách vyklápí až kolmo vzhůru otvírá přístup do 400 litrů - tedy nepříliš velkého ale zato osvětleného, perfektně dostupného a využitelného prostoru. Z praktického hlediska je kufr kaliny špička ve srovnání například s loganem, který má kufr sice o sto litrů větší ale došáhnout až na "dno" pro
normálního člověka znamená se zranit nebo v lepším případě alespoň strašně umazat o nárazník.
a už jedeme:
Na dálnici kalina předvedla celkem průměrný výkon s maximálkou 170kmh tacho do kopce ve dvou lidech. Nicméně pokud míníte dodržovat rychlostní limity a nechcete v kopci předjíždět o řád silnější auta, nebudete mít žádný problém. Ani v této rychlosti aerodynamický nebo motorový hluk nepředstavoval výraznější problém pro vokální komunikaci posádky.
Čím hůř, tím líp:
Zatímco na rovné dálnici se kalina jeví jako průměrné vozidlo na které by si mohl dělat zálusk i kdekterý tuňák, po sjezdu směrem na rozmlácenou okresku se situace okamžitě diametrálně mění. Přelítnout zpomalovací pás v padesátce není žádný problém a ani ho skoro nepocítíte. A hurá na silničku. Kalinka se naprosto sebejistě řítí stodesetikilometrovou rychlostí po uzounké klikaté pentli mokrého a zabláceného asfaltu. Vyvážení a naladění podvozku pro tyto případy je perfektní a tak není problém poslat jí do zavazující trojkový zatáčky pod plynem a vyjet z ní v lepší pohodě než s nějakým 4x4 haldex nesmyslem. Kalina téměř vůbec netrpí nedotáčivostí, má výborně odpružený a skvěle držící podvozek a tak přeztože má hnanej jen čumák bude na českých okreskách zdatným soupeřem i mnohé čtyřkolce.
Vysoká světlá výška i 150 centimetů od země k horní linii karoserie může vést k obavě o boční stabilitu, ale za volantem si na tyto obavy ani nevzpomenete.
Divočák:
Co uděláte, když se octnete s autem uprostřed lesa na dva metry široké cestě a zjistíte že se potřebujete otočit ? S kalinou prostě zajedete do škarpy mezi stromy a otočíte se. Kalina jde v tomto ohledu ve stopách svojí starší sestřičky samary a terén jí nepůsobí žádné potíže. Že do terénu nejezdíte ? a co takhle vyšplhat se uprostřed města přez víc než 14 cm vysoký obrubník ? V kalině nad takovými věcmi netřeba uvažovat, vy prostě určíte směr a Kalina vás tam bez sebemenších protestů doveze. Vysoká světlá výška, krátké převisy karoserie, kryty motoru i nádrže, výfuk a hadice a všechno ostatní perfektně skrytý v tunelu umožní pustit se i do cest, kam by se bál i mnohý offroad a o nějakých těch skautech ani nemluvě
.
Už jsme doma:
Kalina má velký potenciál a pokud se dovozci nevykašlou na propagaci (většina lidí má u nás dnes zafixováno Lada=2105 "ale to se k nám snad už ani nedováží?"), důslednou předprodejní přípravu a zlepšování servisních a asistenčních služeb, má kalina šanci zamíchat trochu s kartami v segmentu malých aut. A byla by velká škoda, kdyby toho lada nevyužila.
Hodnocení:
- hlučný motor
- nepřesná dvojka
- některé odfláknuté detaily
+ podvozek
+ super výbava
+ prostor a pohodlí
+ praktický kufr
+ cena
+ jednoduchost a robustnost
Cena testovaného modelu: 222 900,- Kč (vč. DPH)
Kontakty:
výrobce:
www.lada-auto.ru
dovozce:
www.lada.cz
autor textu:
www.samara.wz.cz