Stránka 3 z 4
Napsal: pon črc 17, 2006 06:52
od JmJ
MZ píše:zigulman píše:Majo píše:za 8 litrov coho? benzinu ci LPG
no jasne ze LPG
Momentálně jezdím za 10 litrů LPG a celou dobu si myslím, že bych za míň jezdit nemohl. A ono to jde
ono zalezi jak chces jezdit
rekl bych, ze zigulman tu honbu za svatou spotrebou zene az do extremu a je dost mozne, ze potkat ho nekde na silnici, tak na nej budes nechapave zirat, co to predvadi
Napsal: pon črc 17, 2006 07:00
od Wolf
JmJ píše:ono zalezi jak chces jezdit
rekl bych, ze zigulman tu honbu za svatou spotrebou zene az do extremu a je dost mozne, ze potkat ho nekde na silnici, tak na nej budes nechapave zirat, co to predvadi
To si taky myslim. W.
Napsal: stř črc 26, 2006 12:34
od Luděk Musil
I po přečtení celého tematu jsem se vlastně nedozvěděl jak LPG v autě funguje, proto jdu také se svou troškou do mlýna - zkusím popsat jednotlivé díly soustavy a jejich funkci.
Plynová nádrž: jedná se o tlakovou nádobu válcového tvaru, která je opatřena multifunkčním ventilem.
Multifuknční ventil: má (dle názvu) několik funkcí. Ukazuje stav paliva, umožňuje plnění a vyprazdňování nádrže, má ruční otvírání a zavírání, hlídá maximální plnění (80% objemu), má bezpečnostní pojistku (při překročení určitého tlaku sám odpustí plyn z nádrže, který unikne přes ochrannou hadici pod vůz), a pokud uzná, že někde prasklo potrubí tak zastaví výdej plynu z nádrže (při průtoku větším než 6l/min). novější typy multiventilů jsou již opatřeny elektromagnetickým otvíráním.
Elektromagnetické ventily: kromě toho na nádrži jsou ještě další dva. Jeden slouží k zavírání a otvírání benzínu. Většinou je umístěn mezi palivovým čerpadlem a karburátorem. Druhý ventil slouží k otvírání a zavírání plynu. Většinou je umístěn na začátku potrubí vstupujícího do motorového prostoru. Tento ventil je navíc opatřen i filtrem. LPG z nádrže až do reduktoru je kapalina.
Reduktor/splynovač: je zařízení tvaru nízkého válce. Zde LPG mění svou formu z kapalné v plynnou (až sem ten kapalný plyn dojde pod tlakem z nádrže). Vedou k němu hadice z chladicího systému (většinou se vkládájí do okruhu topení). Jak správně podotkl Myšo, je to ohřívání reduktoru, protože při změně stavu dochází k vyššímu rozdílu teplot (LPG v kapalné formě mění svůj stav v plynný při -28°C a tlaku 0). Proto se občas stane, že reduktor (doslova) zamrzne, změní se v hroudu sněhu a ledu (a klidně i v parném létě). V podstatě jediným důvodem pro to je nedostatek media v chladicím systému - . Reduktor dodává jednak plyn pro volnoběh (jedna funkce) a dále "výkonový" plyn. Plyn pro volnoběh se reguluje přímo na reduktoru (je tam kolečko). Opět psal, tuším JmJ, že pokud není správně seřízen karburátor na benzín, tak ani plyn nepoběží správně a to jak ve volnoběhu, tak v otáčkách. Správná volnoběžná poloha je nejklidnější chod motoru. To kolečko (říkejme mu korektor) při otáčení mění chod motoru. Popsal bych to tak, že "na jedné straně" motor chcípe, "uprostřed" je klidnej a na "druhé straně" zase chcípe. Je to vlastně mechanické ovládání membrány. Ovládání dodávky výkonového plynu zajišťuje hadička, která spojuje reduktor se sacím potrubím. Výkonový plyn se reguluje až na hadicích ke karburátoru. Na rozvidlení je další šroub, na kterém se přidává nebo ubírá množství plynu. Tento šroub má na svědomí výši spotřeby kontra výkon motoru. Zde platí pravidlo nastavení tak, aby byl výkon na maximu a vůči tomu optimální spotřeba. Jestliže budu hnát do motoru plyn, který tam nevykoná práci, tak je to zbytečně spálený plyn. Takže přidání otáčky na tomto šroubu ne vždy zvýší výkon motoru, ale vždy zvedne spotřebu. Seřízení tohoto šroubu na začátku provede servis nebo emisní kontrola podle analýzy výfukových plynů. Další seřizování majitelem je vlastně dlouhodobé laborování s výkonem a spotřebou,
Obohacovač: je takové nenápadné zařízení (malá cívka na reduktoru), které slouží k usnadnění startu. Dalo by se též pojmenovat sytič (ale tohle pojmenování je spíše nevhodné). Pracuje na základě elektrického podnětu řidiče před nastartováním vozidla a pustí do karburátoru/motoru jednorázově větší množství plynu a tím usnadní nastartování motoru
"Brejle"/"Osmička": tohle zařízení je vlastně výstup celého systému Je připevněno na vršku karburátoru a pouští plyn do difuzorů.
Elektrika: celé ovládání systému dodávky paliva je elektrické. Jde pouze o to, aby do motoru šlo jen jedno palivo.
Systémy: těchto je několik. Zmíním např. Lovato, Lovtec, BRC, Landi-Hartog, Kargas, ....... atd. Každý systém má své výhody i nevýhody. V dnešní době už není výjimkou ani vstřikování plynu a tím i použití do nových kostrukcí motorů.
Výhodou LPG je jeho (ve srovnání s benzínem) nízká cena. Na začátku je sice vyšší investice (v současné době stojí LPG soustava řádově 10 000 - 17 000 Kč), avšak s každým ujetým kilometrem se tato investice vrací tím, že za palivo zaplatíme "jen" polovinu ceny.
I v našem klubu máme jak zastánce, tak odpůrce plynu. Někdo na plyn nedá dopustit, někdo by si ho naopak do auta nikdy nedal. Pokud si někdo plyn chce pořídit, měl by na začátku zvážit, kolik najede ročně kilometrů. Jestliže je to pár tisíc km, potom instalace plynu je, řekněme, zbytečná.
No nic - to by možná o plynu bylo zhruba vše. Myšo ten článek pravděpodobně nepřečte, neboť dlouhé články jsou ubíjející. Ale zkrátit to víc nelze. L.
Napsal: stř črc 26, 2006 17:35
od radek mb
já to dočet a myslím,že to bylo vyčerpávající popis funkce LPG
Napsal: stř črc 26, 2006 17:39
od Marcel
taky jsem to přečetl je to celkem zajímavé
Napsal: pát črc 28, 2006 22:35
od aapetr
Takže něco o sekvenčním vstřikování LPG na Ladu 110 od HL propan :
Spotřeba cca 9l ve městě i mimo (na benzín totéž )
Na poprvé lítal volnoběh 200-900ot , hlučnější chod na volnoběh , při rychlém sešlápnutí na volnoběh snaha chcípnout , za jízdy škubne .
Teď tam jsou nové vstřikovače otáčky už drží dobře , ostatní zůstává .
Doufám že při příští návštěvě servisu se něco z toho zlepší .
Sání to roztřelit nemůže .
Prodleva při přepnutí žádná .
Samo přepne na LPG při teplotě reduktoru 30st a 1600ot .
Jak dojde LPG psamo přepne na benzín (zvuková signalizace )
Do toroidu narvu pouze 32l (na přepínači pět ledek na stav nádrže)
Dnes jsem tankoval za 14,70 Kč/l
.
Napsal: pon črc 31, 2006 06:08
od denis
Jo, vstřik plynu je good. Zjistil jsem, že máme asi jeden z nejlevnějších LPG-u nás stojí litr 13,60kč.
Napsal: pon črc 31, 2006 17:40
od Dawid
Me by zajimala Markova uprava - nekde jsem cetl, ze mu ekonomizer vypina i plyn - ja tuto cinnost momentalne delam rucne - k dostatecne spokojenosti, ale mensi uspore + ucinnejsimu brzdeni motorem.
Napsal: pon črc 31, 2006 19:53
od Majo
Marek uz tusim urobil mudru vec a LPG zo svojho auta vyhodil
Ale ta jeho uprava je v podstate jednoducha, urcite to mal spravene tak, ze na ten isty kabel co ide k elektromag. ventilu(podtlaku - na pr. blatniku), napojil spinacie rele, cez ktore zapojil ventil LPG. Je to len tip, v skutocnosti neviem ako to Marek mal, ale ja by som to urobil tak
Napsal: úte srp 01, 2006 11:32
od capodrak
dovolená Boskovice - Brno -Praha - Cheb s malím zamotáním 500km spotřeba LPG dodávám že sem jel po dálnici a nejel sem zrovna ekonomicky 10/100 ...běžná rychlost 140
Napsal: úte říj 17, 2006 05:36
od zigulman
Jak je to s plynem v zime?
Dneska me otrok poprve trosku rozhodil.Prijdu rano o pul seste k autu a normalne nastartuju na plyn.Pohoda,chytne to na prvni otoceni motoru a plynem jen pridavam at mi to diky studenemu motoru nechcipne.Rozjedu se ,projedu prvni krizovatku 10m,blizim se ke druhe 200m a najednou citim ze to auto nejede.CHCIP ... provadim zazeh a nic.Prepnu na benzin,vytahuju sytic ,provadim zazeh a uz to jede,cestou do prace jsem to jeste zkusil asi po 1500m prepnout na plyn a zase chcip (bohuzel uprostred velkeho kruhoveho objezdu(takovej trapas) a zas se to nechtelo nahodit.Prepinam na benzin a tesne pred parkovistem u fabriky prepinam na plyn a uz je to v pohode.Tak nevim jestli mi nezamrznul plyn.
Od jake teploty se uz startuje na benzin? Rano mohlo byt tak kolem nuly byla mi zima i v zimni bunde a nechtelo se mi vstavat.Mlha byla tak husta ze by se dala krajet.Tak nevim jestli uz nakoupit trosku benzinu ,ted je u nas za 27.20.
Napsal: úte říj 17, 2006 06:26
od Hnojar
Napovídlao by to na zamrznutí LPG, jen je mi divné že ani po 1500 m jízdy na benál se to neupravilo. Já měl takový problém v Srpnu(!) ráno, cestou do práce, příčinou bylo špatné napojení vyhřívání reduktoru - na karbec a rzí zanesená hadička. Já kupříkladu dnes ráno startnul na LPG, přepnul na benál, zapnul topení, vykouřil cigáro, přepnul na LPG a s rozmraženým autem odjel........
Napsal: úte říj 17, 2006 06:45
od gogo
jasne zamrznutie. Pripomeniem, ze rozmrazenie trva o hooooodne dlhsie ako zamrznutie, takze tych 1500m jazdy by som povazoval za kratku vzdialenost. Ved voda sa ani poriadne nezohreje kym prejde celym systemom.....a v ziadnom pripade nemoze byt po 1500m prevadzkova teplota. ja osobne by som start na lpg neodporucal. je sice fajn, ze to dokaze naskocit aj na plyn, no toto som robil len v letnych mesiacoch, ked nocna teplota bola min.15 stupnov. ved naco to trapit, treba aj benzin prehanat systemom, napr.koli mazaniu karburatora, roznych membran a pod. ktore mozu vyschnut, popraskat a narobit zbytocne starosti prave ked ich netreba
Napsal: úte říj 17, 2006 08:41
od Hnojar
no slyšel jsem nějaké hlášky že lidi ujedou 200 m na benál a pak přepínaj, ale je možné že když už jsi to nechal zamrznout, tak rozmrznutí je na dýl. Já to dělám jednoduše. Automaty přepínaj na plyn při tuším 30 st. mi teploměr tak nízko neukazuje, proto přepínám když se ručka pohne, to jest těsně pod 50 st. a to už nemůže zamrznout( nebo to poznáš podle topení, že už z něj nejde ledový luft, ale musíš mít otevřený kohout ) . taky je to o ředění fridexu, jestli tam máš na -10 st, například, tak ti podle mě může v krajním případě zamrzat fridex, dřív než plyn, protože ten se vypařuje při -40 st.
Napsal: úte říj 17, 2006 09:00
od Krwel
Ja jsem dneska rano v klidu nastartoval na plyn, nechal ho ohrat a bez problemu vyrazil. Se startovanim v zime na lpg nemam problemy, ale je treba ho nechat chvili ohrat. Pokud bych se hned rozjel, tak by to diky vetsimu prutoku zamrzlo.