Stránka 3 z 6

Re: Benzin E10

Napsal: čtv lis 30, 2023 23:38
od mušketýr
Já jsem nepsal jen o použitelnosti benzínu, to by sis měl uvědomit. Mýlíš se totiž ve vícero věcech. Norma je jen norma a realita je jinde. Máš nějakou konkrétní zkušenost že benzín tři měsíce starý někomu něco poškodil? To je právě ono, ty nejezdíš veteránem a jezdíš na jiné palivo a jiným tu radíš. Nemáš ani trochu praktických zkušeností s dnešními benzíny a starými auty. Když tě upozorním že nemáš pravdu tak mu tu začneš vyhrožovat ať si dám pozor na hubu. Pevně doufám že dostojíš slovo chlapa a víc se o tom bavit opravdu nebudeš, tak jak jsi napsal. Na svém komentáři neshledávám nic nevybíravého vůči tobě, kromě tedy toho, že s tebou nesouhlasím.

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 12:32
od Henry
Slusny nesuhlas respektujuci iny nazor/skusenost je jedna vec, obvinovanie niekoho zo sirenia nezmyslov a polopravd bez konkretnych dokazov nieco celkom ine. A navyse, potom co oficialny dokument usvedcil zo sirenia nezmyslov teba, nadalej si odmietas priznat svoj vlastny omyl aspon v tejto jednej veci :D Mne je to jedno, kludne nech si niekto setri v nadrzi benzin E5 ci E10 alebo naftu B7 aj 1 alebo 10 rokov, kazdeho jeho vlastna vec, aspon sem potom moze napisat konkretnu osobnu skusenost, ktoru je ale zbytocne povysovat na "jedinu moznu univerzalnu pravdu" (a vsetko ostatne za "nezmysly" a "polopravdy") :idea: Mimochodom, zazil som pripady, kedy vozidlo nenastartovalo ani s rocnym benzinom a zaroven aj pripady, kedy nastartovalo aj s 10-rocnym. Tak kde je "pravda" a kde su "nezmysly"? :D

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 13:12
od JmJ
Ja bych vyslovil dokonce takovou odvaznou teorii, ktera da do jiste miry za pravdu objema stranam, kdy ale jedno reseni je vyrazne snadnejsi ;-).

Nemuze k degradaci benzinu dochazet o to snadneji o co vice vzduchu kolem nej je? Proste klasicka situace, ze co je zabalene, to se nekazi (tak rychle). Takze kdyz mam plnou nadrz, mam tam minimum vzduchu, takze palivo tak rychle nedegraduje. Pominu, co se s nim presne deje. Kdyz v nadrzi necham 5 litru a zbytek luft, tak dojde k vyrazne vyssi degradaci.

Jen me to tak napadlo.

Takze bud uplne plna nadrz nebo prazdna nadrz ;-)

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 13:23
od Luděk Musil
Já jsem do svýho (veterána) tankoval naposled asi před 6 - 7 lety. Ani nevím, kolik v tý nádrži může být ... odhaduju to na 8 - 12 l.
Až půjdu (někdy na jaře) do garáže, tak ho zkusím natočit.
Mezitím tu můžete uzavírat sázky chytne/nechytne.
L.

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 16:30
od Dusan
Tankujem v tescu, tam maju urcite top :D benzin, zatial tie 1valce idu :D

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 17:08
od mušketýr
Henry, pokud mi uvedeš jediný příklad kdy auto, či motorka nenastartovala a důvodem byl benzín těsně po expiraci tak rád svůj omyl přiznám. Nemám s tím sebemenší problém a huba mi neupadne. Marek to již jednou zde na foru před lety uveřejnil, myslím to s tou zárukou na benzin. Už tenkrát jsem s tím nesouhlasil a mám pro to důkazy. Tenkrát jsem mu na to nic nenapsal. Benzín opravdu nedegraduje tak rychle jak výrobci uvádí. Vypouštět před zimou benzín, i když to u Lady nejde až tak špatně, je opravdu blbost a lituju toho kdo ho poslechne a bude to dělat. Já si myslím že nezbyde nic jiného než jezdit na prémiová paliva. Určitě se ale najde někdo, kdo ať z neznalosti, či z jiných důvodů na E10 bude klasikou jezdit. Jak dlouho mu vše bude fungovat je otázka na kterou nemá nyní nikdo 100% odpověď. Pokud gumičky a hadičky vydrží, tak bych doporučoval před odstavením vyjet co nejvíce E10 a dotankovat BA100.

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 19:52
od Henry
V mojom okoli sa to stalo 2x, jedna "moderna" 125ccm 4T cinska motorka s karburatorom a jeden Zigul. Oboje odstavene na jesen s dotankovanou plnou nadrzou cerstveho benzinu a na jar uz nenastartovali po zaplaveni karburatora. Nasledne vyprazdnena plavakova komora (bez akehokolvek dalsieho cistenia - na tych motorkach ani karburator netreba otvarat, staci povolit jednu skrutku), pripojeny alternativny zdroj cerstveho benzinu, karburator zaplaveny znova a hned to naskocilo... Pricom ja ani nie som ochotny nejak suverenne tvrdit, ze na vine bol benzin, tych faktorov tam moze byt vela :dontknow: Len vravim, ze skusenosti su rozne. Ale suhlasim, ze vacsinou jarne startovanie s minulorocnym benzinom nebyva problemom, no zaroven sa na to nemozes 100% spolahnut.. To ani v minulosti so 100% ropnym benzinom a dnes s E5 a E10 este menej. No aj ja som lenivy vypustat nadrz a radsej riskujem :D

Re: Benzin E10

Napsal: pát pro 01, 2023 21:02
od Jarda_NIVA1.7
Tak ono nejde o to, ze by na ten stary benzin jen clovek nenastartoval, to je jeste ta lepsi varianta, ale ze vse vyrezne, vse gumove je rozblemcane atd. klasicky uz jsem si nekolikrat u feldy mohl tesneni palivoveho cerpadla namazat na chleba, membrany v AC pumpe a benzin do oleje, v nive me odeslo cerpadlo v nadrzi, vytahl jsem hroudu rzi, cerpadla zarezavaji a spali se, u feldy, kdyz vymenim filtr, tak to dost casto tece, protoze rozblemcana hadicka a udela si to nekudy cestu, kupodivu jsem nemel jeste problem s ucpanymi vstriky, ale se zanesenymi karburatory jo... a nekdy to staci nechat stat pul roku, nekdy trochu dyl, ale i fab. 1.4mpi, ktera nejela asi rok, tak to odneslo cerpadlo i ta cast filtru s regulatorem, ktera se normalne nemeni. A i z nadrzi, kde neni cerpadlo, tak jen potenciometr plovaku je hrouda rzi, todle nikdy nebylo. Nekdy pred rokem jsem se rozhodl, ze uz nic jinyho nez vervu davat nebudu, ze to za ty problemy nestoji, kamarad rika, ze i ta se asi po 4 letech uz zacne zhorsovat.

2 mušketýr:
to, ze benzin bude mit vetsi zivotnost, nez 3 mesice je jasny, ale ty 3 mesice je spis zaruka, ze musi vydrzet od natankovani, tim padem dodavatel muze prodavat starsi benzin, jen min. ty 3 mesice musi jeste byt OK (tim chci rict, ze napr. nekdo bude mit stesti a natankuje benzin, ktery vydrzi jeste rok a druhej natankuje neco, co da jen treba ty 3 mesice, takze je zbytecne se tady o tom hadat). Jinak s tim vypoustenim, se mi to taky nezda, nejvetsi neplechu udela prave zbytecek staryho bioslozkovyho benzinu, ty agresivni vypary z toho....

Re: Benzin E10

Napsal: úte pro 26, 2023 16:24
od Vašátor
Vzhledem k tomu, že z praxe toho budu mít asi nejvíc, přidám svoje fakta na bio složku v benzínu. Někde jsem kdysi dávno vyčetl, že po dvou měsících se bio složka začíná v palivu rozkládat. Jak moc, či jak rychle, nebudu posuzovat. Moje zkušennosti jsou takové, že nechá-li klient na podzim ve svém veteránu Natural 95 s bio složkou, na jaře již nenastartuje. Ovšem není to chybou NEzápalnosti benzínu, ten je po půl roce stále k použití (i když spaluje jinak a je to cítit z výfuku). Zásadním problémem je rozklad bio složky - ta zasere palivovou soustavu, zalepí trysky karburátoru, jehlu v plovákovém ventilu, ventilky v palivovém čerpadle. Čím déle auto stojí, tím více sraček tam je. Ovšem, po vyčištění těchto komponent auto na starý benzín normálně nastartuje. U svého Žigulíka to neřeším a ještě jsem nenarazil na Žigula, kterej by po zimě nenastartoval kvůli bio složce v palivu. Žigul na to paradoxně tolik netrpí. Ale takové Škodovky, Britská auta s horizontálními karburátory SU či Zenith, apod. tedy velice.
Co se týče palivových hadic a ostatních gumových komponent, doporučuji hadice vyměnit, membrány použít odolávající bio složce a neřešit kokotiny. Přes sezonu jezdit na normální natural a před zimou natankovat a projet vůz na Vervu 100. Doporučuji to všem klientům a ti, kteří se tím řídí, problém nemají. Náš největší klient má něco přes 10 veteránů, každý rok mu je chystáme na sezonu a od té doby, co dává na zimu Vervu, nebyl s žádným problém. Před tím jsme především u Škodovek museli rozebrat karburátor, profouknout jehlový ventil, trysky, složit, nastartovat a vše fungovalo. Ale třeba takový Ford Mustang, tomu nevadil ani 3 roky starý bio benzín :-D

Marku, Žigul a spousta dalších aut má sice nádrž vylitou cínem, ovšem po těch letech už to stojí dost za prd. Takže pokud je tam benzín opravdu dlouho, nádrž vyrezne takovým způsobem, že se pak hodí už jen do šrotu. U moderních aut je to fuk, ty mají nádrže zpravidla plastové.

Re: Benzin E10

Napsal: úte pro 26, 2023 17:51
od JmJ
Otakza pouceneho debila - kdybych chtel trvale prejit na provoz na treba 100 oktan, tak jak zigul, tak spi felda by se mela na tento benzin siridit, ne? Proste postelovat predstih. Je to tak? Jet pojede, ale aby to palivo bylo "spravne" vyuzito, tak by se serizeni predstiu melo upravit?

Re: Benzin E10

Napsal: úte pro 26, 2023 19:24
od Marek
U Lady ano (pootočením rozdělovače proti směru hodinových ručiček = posunutím regulačního pásma předstihu o cca 5-7°), u Felicie neseřídíš nic (předstih zážehu je řízen elektronicky společnou řídící jednotkou jako vstřikování).

Kdyby to byla Felicia MPI, uměla by si s tím palivem poradit sama, protože k regulaci předstihu používá krom jiného i senzor klepání. U motoru SPI takový senzor není, čili korekce předstihu je dosti omezena. Muselo by se pravděpodobně zasáhnout do map regulace předstihu, k čemuž už je potřeba jistá míra znalostí a samozřejmě diagnostické zařízení, které to umožňuje. Druhou možností by bylo snížení hlavy válců motoru o (dejme tomu) půl milimetru, šest desetin........

Re: Benzin E10

Napsal: stř pro 27, 2023 16:04
od Vašátor
Ono ani nejde o to, že se musí něco prenastavit, aby šel motor správně. Jde o to, že palivo s vyšším oktanovym číslem umožňuje nastavení vyššího základního předstihu. Nedochází k detonacim. Motor v nižším pásmu otáček pak jede lépe. Na druhou stranu je pak ale dobré zkrátit odstredivou regulaci, protože pri vysokých otáčkách je vysoký předstih spíše nežádoucí. Takže ideál je zvednout předstih na nějakých 10st., ale to klidně i u klasické 95ky.

Re: Benzin E10

Napsal: stř pro 27, 2023 19:51
od Marek
Vašku, s tím si dovolím nesouhlasit. Při použití paliva s vysokým oktanovým číslem motor potřebuje vyšší předstih nejen v nízkých, ale ve všech otáčkách. Takže když se posune celé pásmo nahoru, je to naprosto v pořádku. Nic se zkracovat nemusí.

Řečeno opačně: Obecně platí u všech zážehových motorů, že čím je vyšší oktanové číslo paliva, tím vyšší předstih zážehu musí být. Pokud se předstih zážehu ponechá na standardní hodnotě, nejen, že motor nevyužije potenciál paliva, ale bude docházet k přehřívání výfukových ventilů, protože je-li předstih menší, než by měl být, zvyšuje se teplota výfukových plynů, a to často o dost vysoká čísla.

Vlastní zkušenost z praxe: motory spalující bioplyn (ty, co servisuju), mají při standardních podmínkách nastaven předstih zážehu 22°. Podotýkám, že jsou to motory pracující v konstantních otáčkách, proto konstantní předstih (bez nutnosti regulace). Jakmile (například z důvodu detonačního klepání motoru) předstih zážehu snížím na 16°, zvýší se teplota výfukových plynů o víc než 50°C. To je obrovské číslo!!! Při dlouhodobějším nárůstu teploty o takové hodnoty může dojít k zaseknutí pístů ve válci v důsledku jeho extrémní roztažnosti - prostě nabyde na průměru natolik, že se do válce prostě nevejde.

Takže ano, klidně jezděte na 100 oktanů, ale předstih nahoru. Totéž samozřejmě platí i pro provoz na propan, který má oktanové číslo hodně přes sto.

Re: Benzin E10

Napsal: stř pro 27, 2023 20:19
od Vašátor
Hodně záleží z jakého pohledu se na to díváš. Ideální pro motor by bylo při vysokých otáčkách začít předstih snižovat, ovšem to standardní mechanický rozdělovač prostě neumí. Zároveň, základní predstih co největší, ale zase bez detonací. Což bez detonacniho čidla nejde. Třeba takový motor TAZ 1500 a vysoký předstih = ruplá klikovka. Nic se nemá přehánět :)

Re: Benzin E10

Napsal: čtv pro 28, 2023 09:18
od Cory
Ruka v ruke so zmenou predstihu ide aj zmena bohatosti v jednotlivych rezimoch. Takze napriklad zvysenie predstihu vo vysokych otackach vdaka vyssiemu oktanovemu cislu, dovoli znizit bohatost v tomto rezime. A v tom je vlastne cela podstata uspornosti.