Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 13:09
Takhle vypadá uvnitř nádrž, po deseti letech provozu, po výměně a vyřazení.
Takový škody. Teda já to jednou taky udělal, když jsem vyndaval nádrž , pak mě plynař řekl, že má nějakou ruční pumpu, kterou ten plyn umí přečerpat z lahve do nádrže, když je nejhůř a třeba potřebuje jet, ale zrovna je na čerpačce zavřeno. Tak třeba by ta pumpa fungovala i obráceně, ne ? Že by vycucla z auta do lahve nebo jinýho auta. To nejde ? Tam by to nepustil ventil v autě ?Jan Vaníček píše: Když jsem likvidoval nádrž z 06ky, tak jsem ji odvezl za vesnici na pole a prostě pustil ventil, až byla prázdná.
Ani vo vsetkych "zapadnych" krajinach (napr. SR) nie je povinna kazdorocna inspekcia/kontrola LPG systemu, kontroluje sa "iba" v ramci TK (homologacne cisla a mozny unik plynu) a ziadny explozivny plynovy armageddon sa nedeje. Vymena nadrze po uplynuti certifikatu (10 rokov) sa vyzaduje aj u nas, ale to je iba alibisticky byrokraticky nezmysel - nadrz namontovana v interieri je zvonku aj zvnutra po 10 rokoch v perfektnom stave. Toroidne nadrze v priestore pre rezervu v kufri, kam zateka dazdova voda, to uz je trochu ina vec.Teepee píše:Je v zemích původu těch videí taky nařízena jednou za rok kontrola systému? A výměna nádrže bez ohledu na její stav jednou za deset let?
Nadrze maju platnost certifikatu (=zivotnost) presne 10 rokov od datumu vyroby. Koncovy spotrebitel ani montazne strediska LPG sa k "cerstvo" vyrobenej nadrzi nedostanu, takze spravidla vies kupit prinajlepsom nadrz zo skladovych zasob so zostatkovou 9-rocnou zivotnostou. Treba sa pytat na presny datum vyroby konkretnej nadrze, niektore e-shopy maju kategorie nadrzi podla roku vyroby a predavaju starsie zasoby lacnejsie.tajga píše:vsetky nove nadrze sa dovazaju z polska odtial su najlacnejsie. musia mat minimalne 15 rokov zivotnost ked im papierovo davaju 10 rokov.
Ja mam trochu ine skusenosti: na 2/3 motorov v roznych Ziguloch za asi 12 rokov prevadzkovania LPG podpalilo vyfukove ventily ("stare" hlavy bez hydrostelov). Cize hlava dole + vymena/zabrusenie ventilov. Aj tak sa to ekonomicky oplati oproti benzinu. Ale LPG musi byt velmi presne nastavene v celom spektre otacok motora analyzatorom vyfukovych plynov (pozor na chudobnu zmes) a zapalovanie musi fungovat bezchybne.Jan Vaníček píše:...Nikdy jsem neměl problém s motorem...
Z toho co som videl sa pouzivaju 2 moznosti vysokotlakoveho vedenia LPG: odjakziva klasicke medene trubky s povlakom z PVC a novsie aj vysokotlakove plastove hadice (Class 1). Medene trubky su sice trochu ohybne, ale dost krehke, uz som jednu zlomil (tankovacia koncovka na "zranitelnom" mieste). Tie plastove hadice by mali byt ohybnejsie, ale neviem ako je to s zivotnostou.plavec píše:Jen ze zvědavosti, kdo máte lpg, máte z nádrže trubičku nebo už hadičku ? Při poslední montáži mi technik dal hadičku a liboval si, kolik mu to ušetřilo práce , než ve stístněných prostorech tahat trubičku (nad přední nápravou třeba), na stk na to čuměl jako osel, přitom hadička je certifikovaná na LPG. Mě se líbí že je taková hodně gumová a nechá si líbit opravdu dost. Taková plastová trubička by už asi praskla.
Toto by ma tiez zaujimalo. Ked je LPG nadrz vonku pod autom, logicky by nebolo treba pouzit plynotesnu schranku. Lenze aj samotny multiventil a kabelaz treba chranit pred spinou. Takze dat plynotesnu schranku a vyvody/otvory nechat tak? Pripadne pouzit nejake gumove priechodky proti vniknutiu bordelu cez otvory (ale potom sa v plynotesnej schranke moze koncentrovat LPG pri uniku)?plavec píše:Tak že by prorezla po 10 letech bych asi nečekal, ale spíš tam musí bejt blbý že je multiventil venku a lítá na něj bordel, ne ? On se tam přes to dává nějakej gumovej kryt ? Ten se zase může časem poškodit a už to není tak dobře chráněný, ne ?