Всем привет! Начинаем...
Lada Vesta - lisování, svařování, spáry a LAK
Tomuto všemu se budeme věnovat v tomto článku. Když přijde řeč na výběr mezi Ladou a jiným dovozovým autem, velmi rychle se jako jeden z argumentů objeví vysoká protikorozní odolnost jiných značek ve srovnání s Ladou. Připomínají se "věčné Passaty" a "bleskově hnijící Žiguly. Tímto srovnáním se ale dostáváme zpátky do devadesátých let. Tyto legendy jsou dnes velmi daleko od skutečnosti. Víme dobře, jak dnes bojují majitelé 5-6-ti letých Golfů a Focusů s jejich korozí, zatímco Lady na tom už zdaleka nejsou tak, jak byly dřív. Příchod nové Vesty nás ale nutí k zamyšlení, jak na tom v tomto ohledu je novinnka z Togliatti, resp. z Iževsku. Abychom tohle mohli správně posoudit, pozvali jsme si odborníka - znalce na problematiku karosérií a lakování - Евгения Слепака (Jevgenije Slepaka). Odborník má narozdíl od nás vytrénovaný zrak a ví, na co a jak se dívat.
První co náš odborník chválí, je celkově vysoká kvalita laku bez přítomnosti různých kazů. Dle něj jde o kvalitu, která byla až doposud charakteristická právě pro dovážená auta - hladká rovná plocha s lehkou kresbou struktury laku. Kvalita laku je úplně stejná jak kovových, tak i na plastových dílech. Rozdíl je jen stěží pozorovatelný. To je ale dáno odlišnou technologií lakování každého materiálu. podobné nuance najdeme úplně na všech autech.
Prohlídka dveřních prohlubní, oblouků a vnitřních částí karoserie také neodhaluje žádné známky nedbalosti nebo kazy. I na lakování složitá místa jsou nalakována pěkně. Nikde nenacházíme žádné drobné odřeniny či jiná poškození, vzniklá při montáži auta. To svědčí o výrazně zlepšené kultuře výroby.
Kontrolní měření na několika místech u všech dílů karoserie ukazuje vysokou míru rovnoměrnosti pokrytí lakem a to i na vertikálních dílech. Na celém autě se tloušťka laku pohybuje ve velmi úzkém rozpětí 120-135 um. Námi procházená Vesta už má něco najeto, takže se zaměřujeme na poškození laku v důsledku provozu a tedy i na jeho odolnost. Na jedněch dvěřích nacházíme poškození od odlétnuvšího kamene. Detailní zkoumání ukazuje, že elastičnost vrchního laku není úplně nejvyšší. Zato základová vrstva je opravdu vysoce kvalitní. Ani v místě prohlého plechu nedošlo k žádnému jejímu poškození a spolehlivě tak chrání plech pod ní.
Kromě vlastní kvality laku je pro dlouhou životnost každého auta důležitá i kvalita protiúderné a antiabrazivní vrstvy nanesená na spodku podlahy a v blatnících. Vnější povrch prahů se již na první moment odlišuje od zbytku karoserie. To svědčí o přítomnosti protištěrkové vrstvy pod samotným lakem. Na zadním lemu ani na dveřích již tuto přídavnou vrstvu nenacházíme. Vzhledem k tomu, že na těchto místech podobná přídavná vrstva nebývá ani na většině jiných značek, nelze to hodnotit jako nedostatek. Spíš je to známka jisté úspory při výrobě. Jestli bude nutné rozšíření přídavného nástřiku i na tato místa, se ukáže až časem.
Vnitřní části blatníků a podběhů jsou ochráněny silnou vrstvou ochranného nástřiku. Nedostřiky zde nikde nejsou. Tloušťka této vrsty opravňuje doufat v dlouhou životnost. Důležité je i pečlivé přetmelení všech švů kvalitním pružným tmelem. Zkušení majitelé jistě znají, jak je správné ošetření toho místa důležité, neboť koroze většinou začíná právě zde, neboť se zde usazuje špína a voda potom pomaličku proniká do švů. Dle všeho by měla být Vesta těchto problémů ušetřena. V této souvislosti je nutné zdůraznit, že zaválcování švů je absolutně hladké, bez jakýchkoliv spár a výstupků.
Během prohlídky náš specialista vysoce ocenil kvalitu montáže celé karoserie. Rovnoměrnost a velikost spár mezi díly by dělaly čest i na jékoliv jiné značce. Jedinou nalezenou chybou je excentričnost kapot motoru a kufru, kdy na jedné straně je spára 3mm a na druhé 5mm. Tenhle detail lze ale jednoduše opravit během některé z garančních prohlídek.
Pokud jde o plechy, shledáváme, že povrchové panely karoserie jsou zhotoveny z tenšího plechu, než na jaký jsme byli u starších VAZů zvyklí. Dle vyjádření nášeho experta jde ale o globální tendenci, kdy se povrchové díly dělají tenší a tím pádem i lehčí, aby se hmotnost ušetřená na těchto dílech mohla využít ve prospěch silnější, odolnější a tím pádem i těžší kostry samotné karoserie. Tento argument dokládá i to, že Vesta je absolutně nejtěžím autem za celou dosavadní VAZovskou produkci, což se pozitivně projevilo na výrazně vyšší pasivní bezpečnosti.
Jak sami vidíme, nová strategie ve změně tlouštěk používaných plechů, zaujala veřejnost a tak se o ní velmi živě diskutuje. Tloušťky plechů jednotlivých částí karosérie VAZ nikde neuvádí. Ale jak podle výstupů různých zkoušek, tak i podle sdělení samotného VAZu, má Vesta nejtužší karosérii ze všech modelových řad VAZu.
Kvalita lisování jednotlivých dílů je vysoká, byť pečlivé zkoumání okem odborníka odhaluje na některých dílech jen stěží patrné parazitní ohyby vnějšího plechu v místech okraje dílů. Nejpatrnější je to na jedněch dveřích v místě okenního rámu, kde tento nedostatek zvýrazňuje dokonale hladký lak.
Jak už víme, během náběhu výroby Vesty ve VAZu silně bojovali právě s kvalitou lisování. Až na pár jednotlivých míst na dveřích a kapotě, jsme na celém autě žádné jiné nedostatky nenašli. Takže vzhledem k tomu, že námi zkoumané auto je jedno z úplně prvních prodaných, je u nás oprávněný předpoklad, že s postupným odlaďováním výroby budou vyřešeny i tyto téměř neviditelné detaily.
Jeden vážnější nedostatek jsme ale přeci jen našli. Týká se těsnění dvěří. Jeho materiál v nás nevzbuzuje příliš důvěry. Zejména spodní těsnění dvěří, které chrání oblast prahu před znečištěním, působí poměrně subtilně. Při jeho poškození může dojít k zanášení prahu prachem.
Závěrem lze konstatovat, že náš odborník-specialista až na zmíněné věci ohodnotil pečlivost provedení karoserie a kvalitu laku jako velmi dobrou. Rozhodně ne nijak horší, než u jakékoliv jiné značky.