motor chcipe

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11060
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: motor chcipe

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Co hůře u "nového" bezkontaktu mám také ložisko za zenitem, stáří tak čtyři roky? :-) Musím konečně odpojit tu hadičku, nouzové prostříknutí olejíčkem již nezabírá, cuká a cuká :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V platinum - téměř normální auto
Lada Granta Liftback 1,6 16V bílá - necháme se překvapit
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: motor chcipe

Příspěvek od tomass »

Asi by to mohla být ta vlhkost. Jsem venku a čumákem k severovýchodu. Obvykle vanou západní větry. Pak je to jediné vysvětlení, proč mě to zatím minulo. :) Ale zase mám vybledlý potahy na pravý straně. :(
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: motor chcipe

Příspěvek od MartasBrno »

Ještě k cívkám všeho druhu. Vždycky nás učili, že špulka, trafo, prostě nikdy neumře. Skoro. Jde o to, že ve spotřební elektronice, nebo podobných věcech tyto díly nenaběhají žádné teplotní cykly. U auta je to jinak, zvlášť u auta celoročně provozovaného, navíc ještě řekněme po dobu 2-3 násobku běžné životnosti. Pak se může stát, že se špulka prostě utahá k smrti. A je jen otázka, zda se protlačí izolace, nebo přerve drát. První případ může znamenat nahodile se opakující závadu.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: motor chcipe

Příspěvek od tomass »

MartasBrno píše:Ještě k cívkám všeho druhu. Vždycky nás učili, že špulka, trafo, prostě nikdy neumře. Skoro. Jde o to, že ve spotřební elektronice, nebo podobných věcech tyto díly nenaběhají žádné teplotní cykly. U auta je to jinak, zvlášť u auta celoročně provozovaného, navíc ještě řekněme po dobu 2-3 násobku běžné životnosti. Pak se může stát, že se špulka prostě utahá k smrti. A je jen otázka, zda se protlačí izolace, nebo přerve drát. První případ může znamenat nahodile se opakující závadu.

Určitě to platilo a platí tam, kde je poctivej materiál. Jsou transformátory, které fungují 40, 50 i více let. Nikdy jsem neměl v ruce nefunkční relativně novější "zalitý" transformátor (síťový na 220 V, nebo 230 V) Obvykle neodejde ani síťový zalitý 220 V provozovaný na 230 V, když jiným spotřebičům se výrazně zkracuje životnost. Ale totálně se za léta zapeklo několik továrně i ručně navíjených transformátorů na 230 V, některé i ve stavu, kdy byl připojený pouze primár bez zatížení, nebo s velmi malým zatížením s ohledem na výkon transformátoru. Problém byla patrně kvalita navinutí, kvalita smaltu na drátu a kvalita prokladu mezi vrstvami, pokud byly použity. Málokdy se prostřelí trafíčko s malým rozdílem napětí mezi vrstvami. Dokonce jsem jednou v životě šel kolem bakelitem zapáchajícího transformátoru umístěného na stožáru. Bylo to cítit 5m pod ním, že je v háji.

U VN cívky v autě se nedá pořádně spolehnout na proměření ani na zkoušku při vymontování z auta. Už se to probíralo v jiném oboru a já našel na svém autě funkční prostřelenou cívku v místech, kde by se to čekalo nejméně. Cívka prošla zkouškou a výsledek byla jen vizuelně zjištěná vada a menší výkon na starou cívku oproti nové. http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... &start=165 U VN cívky bych věřil spíše na zkoušku se dvěma dalšími cívkami třeba jednu starší (ne však zjevně špatnou) a jednu úplně novou a vyhodnotil chování auta za jízdy a po ohřátí a delší jízdě za vysokých letních teplot. Zvláště VN cívka se nemusí trvale chovat dobře, nebo špatně, ale může zlobit jen občas, při určité teplotě a menší výkon u auta může být znát jen třeba v určitých otáčkách (při určité frekvenci). O to hůře se to pozná, nebo spíš jen odhadne, když na motor působí spousta jiných dílů, nastavení a vlivů.
Asi by se dalo na Marťasovu teorii (která obecně nepochybně platí) navázat, že cívka nejspíš odejde brzy jako nová a nebo stará a drtivá většina ve středním věku životnosti jsou pak funkční dlouhou dobu.

A na diagnostiku na PC u novějších aut bych nespoléhal na 100%. První případ je můj švagr, kdy mu u asi 2 leté Thálie nenašli vadný obě dvě cívky a měnili všechno okolo svíček a kabelů opakovaně, než náhodně zkusili ty cívky. Druhý případ jsem já s Fiatem, kdy mi trošku za jízdy pocukává a diagnostika ok a emise taky ok. Nikdo neví čím to je a nikomu se nechce ani pokoušet náhodně měnit postupně všechno. Cívky jsem neměnil, ale patrně na ně dojde. Další starší série případů byly veškeré nové cívky u Babet, nefunkční nové cívky již cca po 1,5 hodině provozu, nebo při zahřátí v 90. letech (zkušennost souseda, který je opravoval).
Občas funkční, nebo nespolehlivá relátka zvláště v posledních letech..... Vyjímek jsem zažil, nebo slyšel opravdu dost.

Zvláště VN jsou občas nevyzpytatelné, pozor na to. I vyzkoušené ještě neznamená spolehlivé.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“