Stránka 3 z 6

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: stř kvě 07, 2014 16:57
od tomass
Dík Koko Loko. Celá moje snaha popsat a vysvětlit problematiku je jednou dobře mířenou větou v hajzlu. :)

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: stř kvě 07, 2014 18:22
od Křečík Barbuška
Za málo 8) .

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: stř kvě 07, 2014 21:14
od Vašátor
Mám odpojovač v obou žigulíkách a jsem za to rád ;-)

Jeden příklad z praxe:
Po cestě z jarního srazu mi auto začalo na křižovatkách chcípat, voltmetr skákal nehorázným způsobem, po vyřazení na neutrál padnul takřka nulu, po zařazení rychlosti skočil na 14V. Pojistky se hřály jako blázen. Ujel jsem takto asi 50km, pak jsem zkusil ony pojistky, zkoušel jsem nějaké psí kusy, načež mne napadlo párkrát otočit s odpojovačem. A hle, bylo najednou po problému. Doma jsem pak na odpojovači naměřil přechodový odpor 23ohmů.
Alternátor vše bez jediného problému vydržel .... čili za mne mohu říct akorát to, že nic se nemá přeceňovat a není třeba se všeho ihned křečovitě bát.

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: čtv kvě 08, 2014 07:48
od Jan Vaníček
Kdyby byl odpojovač takovou katastrofou, tak by ho určitě nemontovali do starších NA přímo ve fabrice. On nemá jen funkci proti vybíjení, ale i jako ochranu proti zkratu-požáru.
Otec si ho dal do 06 hned od nova ani kdy nebyl problém. U moderních aut je to díky elektronickým obvodům jiné. Zas mají většinou možnost odpojení baterky bez klíče.

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pát kvě 09, 2014 15:20
od tomass
Vašátore, ani nevíš jakou máš kliku, že neodešla některá z diod. Těch 23 ohmů je už dobrý extrém, ale za jízdy a s vibracema tam chvilkově mohl být i o dost větší odpor.
Ale to že neodešla žádná z diod není jisté, protože voltmetrem špatná dioda nemusí být k poznání jak už jsem psal. Napětí lítalo protože ho akumulátor spolu s regulátorem nedržel v určitých mezích. Špičky voltmetr neukázal. Já to zjistil taky až v zimě, že prostě aku není dobitý. 66% nabíjení od alternátoru nestačilo právě až v zimě, přestože bylo na aku při běžícím motoru 13,6 V.
Nedávno jsem objevil jedny stránky, kde je to moc hezky popsané: http://www.jb-elektronik.cz/diagnostika ... rubehy.php Je to na stránce až téměř dole. Doporučoval bych přečíst celé, protože je moc hezky popsané diagnostikování elektriky. Můj případ byl podobný jako na obrázku 11. A protože polovodiče se umějí pokurvit i jen z části, tak kontrolka občas prosvěcovala slabě, občas ne.

Nečekám, že někoho vyléčím a odpojovač odmontuje. Možná až potom, co zničí první blok diod, možná ani potom ne. Vlastní zkušennost je ničím nedocenitelná. :D

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pát kvě 09, 2014 15:33
od tomass
Jan Vaníček píše:Kdyby byl odpojovač takovou katastrofou, tak by ho určitě nemontovali do starších NA přímo ve fabrice. On nemá jen funkci proti vybíjení, ale i jako ochranu proti zkratu-požáru.
Jistě, NA je mívaly povinně montované. Taky ne všechny mívávaly alternátor, někde bývalo dynamo a tam problematika zničení diod nebyla. (Taky bývaly některé NA s elektrickou výbavou brzdová světla, světla a startér a možná světlo v kabině a dál nic víc.)

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pát kvě 09, 2014 16:07
od Roman
S1203, TAZ1500 mala odpojovac tiez z vyroby, aj s alternatorom....

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pát kvě 09, 2014 16:20
od tomass
Romane, věřím. Počátky "kurvítek" v elektrice automobilového průmyslu. Když odešly diody, dalo se to dobře svádět na chybu obsluhy a to se v tehdejší záruce 6 měsíců asi mockrát nestalo. Pokud si vzpomínám, tak se v té době běžně prováděly výměny alternátorů výměnným způsobem za paušální poplatek pro několik značek a několik typů automobilů na trhu ČSSR.

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pát kvě 09, 2014 21:26
od Cory
Nepreziva sa to tu nahodou až moc? Na traktore mame snad uz treti odpojovac, pretoze sa kazil (vlhkost, bordel, spina), prechodove odpory by som ani nechcel vediet a alternator je stale ten isty a funguje normalne.

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: sob kvě 10, 2014 12:13
od Vašátor
Tomáši ,problematiku měření dobíjení mi vysvětlovat nemusíš, studoval jsem to ;-). Do vozidla s elektronikou bych odpojovač autobaterie rozhodně nemontoval, nicméně u blbů vzdorného žigulíka a všech ostatních aut ze stejných let v tom nevidím jediný problém. Teorie sice říká něco jiného, nicméně praxe dokazuje opak. Navíc odprásknutí diody, ať již částečné, či úplné, ukáže velice pěkně kontrolka dobíjení. Jakmile si po nastartování zasvítí, je na alternátoru problém. Viz. jeden případ, kdy za chladného počasí a studeném motoru svítila kontrolka dobíjení. Po cca 2km jízdy stačilo vypnout a zapnout zapalování a kontrolka zhasla, načež najednou vše dobíjelo správně = částečně odešla jedna dioda.

Navíc když odstavím vůz a vypnu odpojovač, mohu s klidným svědomím odejít a mám 100% jistotu, že mi díky zkratu auto neshoří :). Odpojování pólu baterie ničí jak koncovku, tak i pól baterie.

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: sob kvě 10, 2014 14:09
od Marek89
Ja mam v robote na Multicare M25 tiez odpojovac a nebol problem, skor problem som mal s prasknutym okom minus polu na bateriu. Doteraz mam kusok toho olova doma :D (roztavene, vo forme plochej kvapky.)

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pon kvě 12, 2014 11:52
od tomass
Vašátore, nevěděl jsem, nebo jsem pozapomněl, že jsi od elektra.

Tak pro ostatní: Byl jsem v ACI pro nějaký konektory a viděl jsem fyzicky 4 vystavený odpojovače. 3 z nich byly do 30 A, pro motorový čluny. Jeden jediný vystavený model do 300 A. I kdybych nevěřil na zničení diod, tak bych váhal, jestli ho použít. Už proto, že maximální proud při zapnutí bude ještě trochu větší než 300 A. Aku s max. proudem cca 480 A točíval o dost pomaleji, než současný s max. proudem 610 A. Odhaduju, že tam teče při startování v zátěži něco mezi uvedenými hodnotami. A protože i u svářečky tečou obvykle o dost nižší proudy (80-130 A), živě si dokážu představit útroby toho odpojovače i když se nikdy nezapíná za provozu.

Kolikrát ani nemusí být poznat, že nejsou zapečené kontakty a odpojovač nezůstal trvale zapojený (pružina nestačila vrátit kontakt) podle vyndané kličky se to nepozná. Jističe na 230V taky často zůstávají zapečené a to na nich teče třeba jen 16 A plus mínus a taky se to podle páčky nepozná ani po několikerém procvičení páčky.
Už mi došly argumenty. :)

Jak píše Marek89, baterkou tečou proudy, že dokážou roztavit kus olova na konektoru (přechoďák).

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pon kvě 12, 2014 17:51
od Vašátor
Když jsme u těch argumentů :mrgreen:
Spotřebič, který bere nejvíce proudu, je starter. Nic jiného větší proud nebere. Zkrat je věc jiná, mít zkrat v autě, tak ať raději shoří odpojovač, než celé auto, proto zkrat uvažovat nebudu.

Starter má jmenovitý výkon 1,3kw, což dělá při jmenovitém napětí 12V nějakých 108A odběru.
Nejvyšší proud pro dosažení největšího výkonu starteru je udávaný 260A.
Odpojovač na 300A tedy musí bez problému stačit :mrgreen:

Ale samozřejmě musím souhlasit s Tomášem, že při vadném odpojovači může dojít ke zničení usměrňovacích diod alternátoru. Do moderních aut bych odpojovač určitě nedával, žigulík je naštěstí blbů vzdornej :)

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: pon kvě 12, 2014 20:52
od Křečík Barbuška
Navic je proud starterem vtipne omezen prechodem na odpojovaci takze odpojovac chrani sam sebe pred pretizenim 8) .

Re: Odpojovač - namontoval jsem ho správně?

Napsal: úte kvě 13, 2014 09:33
od tomass
Máš pravdu Vašátore. Akorát bych ještě dodal, že motory (startér) s kartáčema odebírají v okamžiku zapnutí až 4 násobek jmenovitého proudu. Rázem jsme na teoretických mžikových 432 A. Ten prvotní ráz bude klidně i větší, ale nemám to jak změřit, abych podložil konkrétním číslem. A to odpojovač pravidelně nakopne v jeho příští nespolehlivosti. Starší a opotřebovanější motor může jít trošku víc ztuha, než nový, nebo novější motor (věk motoru, ne konstrukcí jako novější současný motor). K tomu třeba zima, mráz, motor se dva, tři týdny předtím netočil...... větší zátěž. Vzpomeň na kliku, že se dříve u Lady v zimě motor nejprve utrhnul, případně jednou ručně protočil dokola a pak se teprve startovalo. Spíš bych pořád uvažoval, že krátkodobě teče přes odpojovač (celým obvodem) 4násobný proud, než u svářečky. I když bude odpojovač v cajku, tak i relativně malý odpor na něm sníží napětí o 1-2 V a motor bude pomaleji točit a déle startovat. Menší napětí bude i na cívce, za provozu bude ztráta na odpojovači při dobíjení i když třeba malá, ale právě v zimě se uplatní.

Pro úbytek napětí na pojistkách a případnou nespolehlivost se v některých autech nejistí určité obvody, převážně zapalování, ale jen se vypíná klíčkem. Startér taky nemá žádnou pojistku, protože by byla kontraproduktivní. To bych snad pro ten klid o kterém se tady píše, dal místo odpojovače na karoserii kousek silného pásku z mědi, nebo nerezu na karoserii v místě připojení kostry u baterky, vyříznul do něj závit a odpojoval nějakou elegantní křídlovou matkou nebo normální šroub klíčem. Bylo by odpojování, neopotřeboval bych ani svorku na aku ani závit v karoserii a účel by to splnilo. Já tedy když v zimě vyndavám baterku každé 2-3 týdny, tak se mi svorky neopotřebovávají (mám originál co tam byly plechové, pokovené) Nejsou tam už ty olověný, co se dávaly dřív. No a i kdyby, tak svorek je na trhu nepřeberné množství, kvalitních i horších levnějších, je z čeho vybrat. Akumulátor jde nejdéle do 6 let pryč a když jednou za 2 měsíce svorky na aku očistím nožem, nepatrně ubývají. Na průměru nikdy nechybělo ke spolehlivému upnutí......

Nejlepší na tom všem je, že kus pravdy máme všichni. Skoro by mě zajímalo, jestli někdo zná někoho, nebo slyšel o někom, komu vyhořela na starším autě elektrika jen kvuli tomu, že neměl odpojovač ?
Já spíš vím o několika lidech a i jsem viděl, co jim shořelo současnější auto od elektriky. Obvykle to bylo za jízdy a pokud vím, tak se zachránili všichni. Auto už bohužel většinou ne, protože čapla izolace a byl konec. Odpojovač by byl všem asi k ničemu i kdyby tam byl, auto by shořelo tak jako tak.