Stránka 3 z 5
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: pon říj 31, 2011 20:03
od Puhi
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: pon říj 31, 2011 20:04
od ger007
toto verim ze musi svieti fest!
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: pon říj 31, 2011 22:26
od Sid
Ja osobne som nikdy nemal problém jazdiť ani s klasickými asymetrickými žiarovkami na lade 1500. Videl som dostatočne a to aj keď som išiel po hore a aj za dažďa, vždy a všade. Proste mi to úplne stačilo. Halogény svietia silnejšie, to je pravda.
Ale nemôžem strpieť všeliaké silné svetlá, kedy má len stretávacie a už mi ide oči vypáliť keď idem oproti nemu. Nejde len o to zažať a svietiť až do krista. To je dobré do hory a nie na cestu. Treba brať ohľad aj na ostatných, aby neboli oslepovaní.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 08:44
od Marek
Pokud je světlo správně seřízeno, nemůže oslňovat ani v případě, že by žárovka měla kilowatt výkonu. Takže to není o wattáži žárovek - je to o bezohlednosti řidičů, kteří nemají správně seřízené světlomety, nebo nekorigují jejich náklon, když dozadu naloží tlustou tchyni (= tučnou svokru).
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 13:15
od Teepee
Je to nejen seřízením, ale také konstrukcí světlometu.
Fabie 1. generace a taky jak bohužel pozoruji, Peugeot 406 s čirými světlomety, při potkávacích světlech osvětlují různými body a světelnými pramínky i okapové žlaby na domech u silnice. Logicky, když se do tohoto bodu jako protijedoucí strefím, jsem oslněn i při sebelépe seřízených světlometech.
A že já je seřízené mám, jednou v dílně a následně mi je na STK lehce zvedl nahoru.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 14:02
od Marek
Jenže s těmito "bludnými prameny světla" bohužel nic nenaděláš. A nenadělá s tím nic nikdo - to je dáno konstrukcí toho světlometu. To se musí tolerovat, nic jiného nám nezbývá. A pravda je, že to dělají povětšinou plastová světla - skla tolik ne.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 17:35
od Puhi
a pokiaľ tu spadla zmienka o plastových svetlách, všimli ste si, že na tých atrapách odchádzajú žiarovky pomerne častejšie, ako na sklenených? otec felicia, nemenil žiarovku ani nepamätá, ja na lade takisto, avšak so svetlami prišli nové a to nemôžem až tak porovnať, na starej schade čo sme mali sme ich takisto menili raz za uhorský rok.... Otec má aj okrem feldy focusa rv. 2008 a toho roku už menil 2, na dodávke čo ňou jazdím sa menili už 3x... a to má rok, síce nie málo km. Staré ducata sa pamätám mriežka na chladič vyberala ako na dennom poriadku a už sa menili žiarovky... čím to môže byť? Nejakým zlým utesnením pochybujem... Žeby ten plast namiesto skla odvádzal teplo oveľa horšie a prehirevali sa ma jedine napadá...
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 17:58
od Saša
Příčin odcházení žárovek bude asi víc. 1: Chlazení - kovová parabola určitě odvede více tepla . 2: napětí . Již delší dobu se po vzoru f. Ford používá vyšší palubní napětí (místo 14,4 tak 14,8V) . to znamená vyšší proud žárovkou a tím i teplo . Je divné proč je na žárovkách pořád údaj 12V . 3: vibrace Auta jsou dnes "tvrdší" a nažhavenému vláknu stačí k přetržení velmi málo . 4: Výrobce (respektive kvalita) - kapitola sama . Kdo dnes chce vyrobit věc (navíc spotřební) aby vydržela léta ! to je přeci rozpor se slovem spotřební . A pak je tady spousta jiných příčin na které jsem si nevzpoměl až po mé obligátní "Že za vše může špatná obrana Zimního paláce" (ruská revoluce tuším 1918 počátek Socialismu) . A když se mne někdo zeptá proč to odchází a já nevím tak odpovím že je to osud .... Takže tak .
PS: jinak na firemní Fobiji vydrží H7 v pravém světle cca 3 týdny ! Už si děláme srandu že cena žárovek je vyšší než cena paliva na stejnou dobu .
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 18:03
od Puhi
s 3 bodom sa až tak súhlasiť nedá, pretože na mojích volgách (pružinách) to asi až také ružové nebude, a 100W žiarovky vydržali pomerne dlho, ani jedna neodišla. Skôro to bude tým odvádzaním tepla a určite aj tým napätím.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: úte lis 01, 2011 23:53
od Sid
Marek píše:Pokud je světlo správně seřízeno, nemůže oslňovat ani v případě, že by žárovka měla kilowatt výkonu. Takže to není o wattáži žárovek - je to o bezohlednosti řidičů, kteří nemají správně seřízené světlomety, nebo nekorigují jejich náklon, když dozadu naloží tlustou tchyni (= tučnou svokru).
tučn
úsvokru.
inak výraz tchýne sa mi páči viac. Už len to slovo znie tak nepekne
Ale tak zas dobrá svokra nad zlato.
Ano, je pravda, že si to niektorý ani nenaklápajú. Aj dnes som zas skoro oslepol.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: stř lis 02, 2011 08:51
od Marek
Myslím, že hlavní příčinou častého praskání vláken žárovek v moderních světlech je něco zcela jiného. Napětí ANO, vibrace ANO, častější používání ANO - ale na velmi podstatnou věc jste zapomněli. Je to skutečnost, že drtivá většina světel dnes používá žárovky H7, H3, případně H1. Uvědomte si, jak malé jsou to baňky oproti žárovkám H4 nabo asymetrikám, tudíž jak obří teplo v nich je. Ta žárovka se zničí sama svým vlastním teplem.
Jinak asi největším vlivem kromě tepla je právě to zmíněné napětí. Žárovky jsou konstruovány na napětí 12Vss v toleranci pěti procent. Tedy jakmile napájecí napětí překročí 12,6V, je zle.
U žárovek H7 začala škodovka osazovat odporové vedení do série s žárovkou. Od roku 2003 se do Fabií první generace dávalo toto vedení ve fabrice jako originál díl. A nutno říci, že životnost žárovek se od té doby podstatně zvýšila. Předtím nebyl problém co měsíc měnit žárovku. S odporovým vedením se životnost více než zdesetinásobila.
Hodně by taky pomohlo, kdyby žárovka při zapínání nenaskočila na plné napětí, ale měla možnost se krátkodobě zahřát proudem o napětí nižším (třeba 10V). Žárovka totiž nejvíce odchází právě ve fázi jejího zapnutí - velký proudový náraz do téměř nulového odporu studeného vlákna bývá nejdestruktivnější.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: stř lis 02, 2011 16:35
od Saša
A banálně jednoduché schéma jak dosáhnout plynulého náběhu jsem do starého fóra dával . Skusím najít .
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: čtv lis 03, 2011 09:41
od Marek
To by bylo fajn.
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: čtv lis 03, 2011 17:26
od Saša
Tak jsem to nenašel (respektive po několika pokusech je ni líto času) a proto to dávám znova .
Skoušeno to bylo s NTC10 a s H4-kou + nějakým (plastovým) 12V auto relé-m . Doba náběhu je cca 1,5-2s . Při zapnutí je NTC studený a má proti vláknu žárovky poměrně vysoký odpor proto se napětí rozdělí a na žárovku laicky řečeno mnoho nezbyde . NTC se začne zahřívat a jeho odpor rychle klesá . Tím se na žárovce zvyšuje napětí a když přesáhne určitou hodnotu (podle relé 6-8V) relé sepne a přemostí NTC-čko a žárovce se oběví plné napětí .
Tu je schéma .
Re: Kulatá x hranatá světla
Napsal: čtv lis 03, 2011 17:50
od Jelen
Moc hezký, to musim hnedle postavit