Stránka 3 z 4

Napsal: úte úno 01, 2011 19:17
od Majo2103
Marek, mas pravdu....sekol som sa....holt stane sa.....potom to vsetko sedi :)

Napsal: stř úno 02, 2011 08:35
od Marek
Sedí - jako prdel na hrnci :-D.



Vlastně se dá říct, že u všech motorů vyrobených od roku 1976 není problém - tam se jednoduše vrazí unifikovaná hlava a hotovo. U motorů 1200 a 1500 není problém ani před tímto datem. Malinké problémy však mohly být před tímto rokem u motorů 21011, ačkoli ani tam to není tak strašné.

Prakticky znamená, že unifikovanou hlavu válců 21011-1003015-10 lze použít na kterýkoli motor s karburátorem, tedy kubatur 1200, 1300, 1500 a 1600. A to i na starší modely vyrobené před rokem 1976.

Motory 1200 a 1500 jsou od počátku své existence bez konstrukčních změn na bloku a pístech. Pokud tedy na motory 1200 a 1500 nasadím UNI hlavu, nikdy nic nezkazím (bez ohledu na jejich rok výroby).
Motory 1600 jsou úplně bez problému, protože ty se vyrábějí až od roku 1976 a používala se na ně pouze UNI hlava.
Jediný malinký problém by mohl vzniknout u některých motorů 1300 (21011). První motory 21011 (1974-1975) se vyráběly s písty s rovnými dny a právě u těch motorů se používala hlava 21011-1003015 s většími spalovacími prostory. Pokud bychom na tento motor použili UNI hlavu, došlo by k mírnému zvýšení kompresního poměru z původní hodnoty 8,5:1 asi na 8,9:1. Ale vlastně ani to není až takový problém. Pokud by to tak bylo, nemělo by se jezdit na Speciál (jak někteří lidé s oblibou dělají), ale určitě bych používal jen 95 oktanů a bude všechno v cajku.
Od roku 1976 se do motorů 1300 začaly používat písty shodné s motorem 2106 (s vybráním ve dnech) a tudíž na ně pasuje UNI hlava bez problému (stejně jako na motory 2106).

Pokud Lada jezdí na LPG, doporučuje se zvýšit stupeň komprese (a předstih, ale to je jiná kapitola). LPG totiž má vysoké oktanové číslo a delší dobu hoření a hoří-li pod vyšším tlakem v menším prostoru, dochází k jeho efektivnějšímu využití (výkon nahoru a spotřeba dolů). Proto pokud je někdo opravdu fajnšmekr, upraví u svého LPG motoru stupeň komprese na hodnotu kolem 9:1. Toho lze docíliti dvěma způsoby:

První způsob je snížení sériové, tedy UNI hlavy válců o cca 1 mm. Druhý způsob je použití hlavy válců z motoru Lada 1700i, která má menší spalovací prostory, případně hlavy 2101-1003011 z původních motorů 1200/1500 vyráběných do 10/1973.



Pro úplný pořádek si stačí zapamatovat že:
1) UNI hlava 21011-1003015-10 je identická a tudíž záměnná s hlavou 2101-1003015.
2) Hlava 21011-1003015 větší spalovací prostory.
3) Hlava 2101-1003011 (a taktéž hlava určená pro motory 1700i) má menší spalovací prostory.




.

Napsal: stř úno 09, 2011 07:00
od Luděk Musil
Marek píše:Pro úplný pořádek si stačí zapamatovat že:
1) UNI hlava 21011-1003015-10 je identická a tudíž záměnná s hlavou 2101-1003015.
2) Hlava 21011-1003015 má větší spalovací prostory.
3) Hlava 2101-1003011 (a taktéž hlava určená pro motory 1700i) má menší spalovací prostory.
Včera jsem provedl u své poslední vlastněné hlavy změření spalovacího prostoru. Mnou vlastněné hlavy mají tyto kubatury:
1) UNI hlava 21011-1003015-10 má objem 32 kubíků
2) Hlava 21011-1003015 má objem 34 kubíků
-) íčková hlava (21213-XXXXX) má objem 28 kubíků

Napsal: stř úno 09, 2011 07:18
od Cory
Luděk Musil píše:íčková hlava (21214-XXXXX) má objem 28 kubíků
poopravim, 21213-XXXXX, pretoze 21214 je hlava pre MPi v vybratiama pre vstreky a s dierov pre snimac vacky (a ak som dobre rozumel po rusky, tak ma vacsie spalovacie priestory ako 21213)...ale to len tak na okraj :wink:

[ Komentář přidal: Luděk Musil: st únor 09, 2011 07:32 ]
Kruci ... furt si to pletu ... díky ... opraveno. L.

Napsal: stř úno 09, 2011 07:59
od Marek
Ale pokud vím, tak motor MPi má jiné písty než SPi a jiný tvar dna - nemají tak hluboká vybrání ve dnech jako SPi. Mám pravdu?

Napsal: stř úno 09, 2011 08:09
od Cory
Marek píše:Ale pokud vím, tak motor MPi má jiné písty než SPi a jiný tvar dna - nemají tak hluboká vybrání ve dnech jako SPi. Mám pravdu?
V tom mas asi pravdu, aj ked neviem ci na 100%, lebo osobne som sa nestretol s piestami 21214, musel by som pozriet katalog. Niekto tuším vravel ze blok 21214 je o nieco vyssi ako 21213 a ma dlhsie ojnice.

Napsal: stř úno 09, 2011 08:12
od Marek
Dejme tomu. Ale pokud oba typy motorů mají shodnou kubaturu a poměr vrtání x zdvih a současně stejnou hodnotu kompresního poměru 9,3:1, musí mít oba typy motorů stejně velké spalovací prostory. A v případě, že hlava MPi má větší objem prostoru v hlavě, musí mít menší (nebo žádné) vybrání v dnu pístu - to je jediná a celkem logická možnost.

Písty MPi jsem taky osobně neviděl, ale musí to tak být.

Napsal: stř úno 09, 2011 09:51
od Laďuša
Luděk Musil píše:objem 34 kubíků
To máš na zaoceánskej parník, ne? :P :mrgreen: Dyť kubík je metr krychlovej. 8)

Napsal: stř úno 09, 2011 09:58
od Puhi
a daj si bluda :mrgreen: :axe: :ANAL: :lol:

Napsal: stř úno 09, 2011 10:09
od Marek
Laďušo - to snad nemyslíš vážně, tohleto???!!!

Motorka s jedním válcem o objemu padesát kubíků je tedy podle Tebe co?

Napsal: stř úno 09, 2011 10:11
od Laďuša
U nás je to prostě padesátka, v kubíkach se odečítá spotřeba vody :P

Napsal: stř úno 09, 2011 10:11
od Marek
U nás motořářů je kubík krychlový centimetr, ju? :wink:

Napsal: stř úno 09, 2011 10:20
od Luděk Musil
Laďuša píše:
Luděk Musil píše:objem 34 kubíků
To máš na zaoceánskej parník, ne? :P :mrgreen: Dyť kubík je metr krychlovej. 8)
Kubík je krychlovej centimetr ... kdyby to byl krychlovej metr - tak je to KUBA a kdyby to byl krychlovej milimetr tak je to jen kubíček! :P . L.

Napsal: stř úno 09, 2011 10:25
od Marek
A krychlovej decimetr je tuplovaný pivo !!! :-D

Napsal: stř úno 09, 2011 11:06
od Laďuša
Hotovej Babylon tady :lol: