Stránka 3 z 3

Napsal: čtv pro 02, 2010 10:29
od Petr HC
Koko Loko píše: ...Nastavil dvě ampéry, baterka hned začala šumět a voltmetr vylezl na 17,5V :) , chuděra to má již za sebou.
A o tomto je. Nabíječkou tam ty 2 A dostaneš, poněvadž napětí zde převyšuje těch 17,5 V. Regulace alternátoru je nastavena na 14,4 V a jakmile napětí baterie toto napětí převýší. nabíjecí prou klesne k 0 A a nabijení se nekoná. Za sebou to má na 100 %.

Napsal: čtv pro 02, 2010 10:41
od sironjan
Uz sem nasel zrejme problem. Mam praskly uchyt alternatoru takze alternator zrejme nedobijel a vse slo jen pres baterku. To asi zapricinilo pomalejsi chod steracu. (si tedy myslim) nemate nekdo doma ten drzak navic a cas a chut ze byste mi ho nekdo dovezl do Pardubic? Potrebuji nutne jet domu zitra. A dnes mam ve skole volno. :?: :?:

Napsal: čtv pro 02, 2010 11:59
od Křečík Barbuška
Petr HC píše:A o tomto je. Nabíječkou tam ty 2 A dostaneš, poněvadž napětí zde převyšuje těch 17,5 V.
Ano, nejsem tak kovaný v procesech v akumulátoru, nicméně co způsobuje tento jev? Sulfatované články stářím a ztrátou elektrolytu? Jejíchž odpor je tak vysoký, že povolí tak velké napětí na článku? Na té baterce budou dva články hodně v háji, neb když mi v létě vyplivlo dobíjení slezlo napětí během během pěti minut jízdy k 8V, přesto ta baterka do příchodu mrazů ochotně fachčila. Za včerejšek jsem s ní po té co se ohřála a probublala jízdou ještě 5x startoval a vesele jezdil, dnes by už ovšem asi nebylo to "vžu". Vezmuli dobrou baterku a ohulímli proud v podstatě kamkoliv napětí nepřeleze magických 15,5V, samozřejmě že po delší době by se podvolily a napětí by vylezlo.

Napsal: čtv pro 02, 2010 14:27
od Petr HC
Koko Loko píše: ...co způsobuje tento jev? Sulfatované články stářím a ztrátou elektrolytu?
Vše najdeš v tematech :
Fórum: Elektrická soustava Zaslal: čt leden 14, 2010 09:38 Předmět: Hon na miliampéry
Fórum: Poklábosme Zaslal: st prosinec 30, 2009 10:48 Předmět: Baterka

Napsal: čtv pro 02, 2010 15:50
od Křečík Barbuška
Děkuji 8) .

Napsal: čtv pro 02, 2010 19:34
od Petr HC
Marek píše:Ono nezaškodí si hodnotu vnitřního odporu tu a tam zjistit (jednoduchým měřením). To je totiž jediný směrodatný údaj přímo vypovídající o životnosti baterie.
Tímto bylo řečeno A. Dnes jsem našel trochu času pro B.
A)měření baterie naprázdno – bez zatížení (kontrolní)
B)baterie zatížena osvětlením vozu=proudem cca 10 A–úbytek na Ri baterie je 0,1V tedy podle ohmova zákona Ri = U/I = 0,1/10 = 0,01
C)při zatížení starterem pak Ri = U/I = (12 - 8,364)/363 = 0,01 napětí na baterii poklesne o 3,636 V - baterie se blíží hranici své životnosti.

Analogicky podle bodů A a B zjistíte pomocí těchto výpočtů vnitřní odpor Vaší baterie .

Napsal: čtv pro 02, 2010 20:27
od Křečík Barbuška
No já nevím, asi jsem tupej a něco mi uniká, ale nějak mi to nevychází. Cvičně jsem zatížil novou baterku 120 Ohmy (vím, není to moc), napětí mi slezlo o 0,29V a po výpočtu mi vylezl vnitřní odpor baterie 2,81 Ohmu, což mi připadá jako blbost, ale dnes jsem měl náročný den, takže možnost chyby je velká. Také je možné, že jsem koupil zmetek :mrgreen: . Asi to bude chtít baterku nechat trošku provozem "usadit" a schod měřit po odpjení ze silnější zátěže.

Napsal: čtv pro 02, 2010 21:41
od Petr HC
Koko Loko píše:No já nevím, asi jsem tupej a něco mi uniká, ale nějak mi to nevychází. Cvičně jsem zatížil novou baterku 120 Ohmy (vím, není to moc), napětí mi slezlo o 0,29V a po výpočtu mi vylezl vnitřní odpor baterie 2,81 Ohmu, což mi připadá jako blbost, ale dnes jsem měl náročný den, takže možnost chyby je velká. Také je možné, že jsem koupil zmetek :mrgreen: . Asi to bude chtít baterku nechat trošku provozem "usadit" a schod měřit po odpjení ze silnější zátěže.
Bezprostředně po odpojení od nabíječky klesá napětí nějakou dobu i u NEZATÍŽENÉ baterie. To měření je nutno provést až když napětí nejméně několik hodin po nabití neklesá. A ještě lepší je, když se poněkud - cca 5 % kapacity vybije, aby se vybijecí křivka dostala do lineární části. A zátěž 120 ohmů představuje proud 0,1A - pro baterii tedy skoro nic.

Napsal: čtv pro 02, 2010 21:57
od Křečík Barbuška
Ano, mé první "neúspěšné" měření zjevně potvrzuje správnost této metody :lol: . Až na ten proud bylo vše dodrženo ... by mne zajímalo o kolik by ta baterka sjela kdybych z ní cucl těch 10A :) zjevně muselo dojít k zásahu vyšší moci. Zítřek bude ve znamení sofistikovaných zkoušek 8) .

Napsal: pát pro 03, 2010 00:39
od MartasBrno
Já bych to počítel ne z napětí při nulovém odběru a napětí při nějakém odběru, ale z napětí při dvou podobně velkých odběrech mnohem větších než nula. Třeba při 10A a 15A. A určitě při částečně vybité baterii.

Napsal: pát pro 03, 2010 09:46
od Petr HC
MartasBrno píše:Já bych to počítel ne z napětí při nulovém odběru a napětí při nějakém odběru, ale z napětí při dvou podobně velkých odběrech mnohem větších než nula. Třeba při 10A a 15A. A určitě při částečně vybité baterii.
I to je možné, ale měření musí být provedeno rychle za sebou. I o tom jsem psal, že při odběru proudu nejprve dochází k ohřátí elektrolytu = pokles Ri a při delším odběru k "plynování" = vzestup Ri. Celkově řečeno, je tam řada nelinearit a proto tato metoda je spíše orientační, ale je proveditelná "domácím" vybavením.

Napsal: pát pro 03, 2010 11:23
od Křečík Barbuška
Ano, tato metoda je opravdu hodně orientační. Při vší úctě, metoda selekce baterek dle jejich posledních "vžu" a chování po připojení k nabíječi kdy jim napětí neřestně vzrůstá je daleko "přesnější". Koneckonců pokud má člověk to štěstí, že je baterka "otvírací" je lepší se spolehnout na hustoměr.

Napsal: pát pro 03, 2010 12:40
od MartasBrno
Koko Loko píše:Koneckonců pokud má člověk to štěstí, že je baterka "otvírací" je lepší se spolehnout na hustoměr.
Tak to nepochybně.