Stránka 3 z 3
Napsal: sob říj 02, 2010 21:18
od vintera
A co ventily, ty se teplem prodlužují, nebo zkracují?
Napsal: sob říj 02, 2010 21:35
od MartasBrno
Měly by se prodlužovat - řekl bych, že se všechno roztahuje, ale něco víc a něco míň. Z MFCh tabulek vyplývá, že hliník se roztahuje dvojnásobně než železo - jen nevím, jak se roztahuje litina ze které je blok...
Napsal: ned říj 03, 2010 09:10
od Petr HC
MartasBrno píše:Měly by se prodlužovat - řekl bych, že se všechno roztahuje, ale něco víc a něco míň. Z MFCh tabulek vyplývá, že hliník se roztahuje dvojnásobně než železo - jen nevím, jak se roztahuje litina ze které je blok...
Určitě to je někde do detailu"rozpitvané" a výpočet jednoduchý nebude. Jde o to, že délková roztažnost je definována pro jednotku délky roztahovaného předmětu(RP), tudíž musíme uvažovat na jakou délku RP teplota působí (tyčky jsou podstatně delší než dříky ventilů) . Ta teplota není stejná v každém bodu RP. Např. hlava ventilu přebírá teplotu spalin a dosednutím do sedla se chladí, část dříku je vystavena teplotě vodítka a konec dříku teplotě oleje atd,atd. Tyčky jsou "oplachovány" olejem a co je u OHV rozvodu podstatné, je to, že vahadla, (dvojzvratné páky) roztažení bloku od vačkové hřídele po čepy vahadel zdvojí (promítnuto na ventilovou vůli). Poněvadž se ale ventily (zejména výfukové) ohřejí mnohem dříve než blok motoru, je tedy výsledkem zmenšení ventilové vůle u studeného motoru a zvětšení u motoru ohřátého na provozní teplotu proti nastavení vůle za studena.
Napsal: ned říj 03, 2010 10:55
od zelvotron
Blok je právěnže z hliníku, halt pokroková konstrukce
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Napsal: ned říj 03, 2010 12:07
od MartasBrno
Petr HC píše:Poněvadž se ale ventily (zejména výfukové) ohřejí mnohem dříve než blok motoru, je tedy výsledkem zmenšení ventilové vůle u studeného motoru
Tak toto jsem si vůůůbec neuvědomil, přitom to může být závažná věc. Díky.
Napsal: ned říj 03, 2010 18:01
od vintera
proto se vůle stanoví u studeného motoru tak, aby u řádně zahřátého v provozu ještě nějaká zbyla. Pokud má studený motor ventilové vůle podstatně menší nežli je potřeba (stanoveno výrobcem), tak motor dlouho jezdit nebude, brzo se ventily podpálí (hlavně výfuk), protože mohou zůstávat nedovřené, právě vlivem roztažnosti dříku ventilu. O trochu větší vůle přímou závadu motoru ihned nezpůsobí (větší hluk a opotřebení), ale menší nebo téměř žádná může znamenat brzký konec ventilů.
Napsal: ned říj 03, 2010 19:52
od zelvotron
Chjo, tak ještě jednou, na studeném motoru se vůle seřizuje na 0,2 mm, na zahřátým motoru na provozní teplotu je vůle cca 0,4 mm. Vzhledem k tomu, že 0,4 je víc jak 0,2, tak bych řek, že při zahřátí motoru na provozní teplotu se vůle zvětšila (nebavím-li se o nějakých nerovnoměrnostech během zahřívání motoru, viz. PetrHC).
Napsal: ned říj 03, 2010 20:09
od Křečík Barbuška
Želvíkova myšlenka proměny vůlí do plusu se mi zdá lepší, neb vůle seřizuji raději menší
![:mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
.
Napsal: ned říj 03, 2010 20:52
od MartasBrno
Želvík vypadá unaveně
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
z této debaty... Tudíž bych se netrápil... Právě ty přechodné jevy jsou něco co jsem nikdy nestudoval (pomineme-li střídavinu a impulzní techniku na elektru) a co by mohlo být zajímavé. Třeba taková doba ustálení
Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
Napsal: ned říj 03, 2010 21:02
od dmatej
MartasBrno píše:Třeba taková doba ustálení
Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
Můj člověk! Ale na to už máme jiné téma
Já to teda sledoval zatím u všech aut a třeba taky u mojí varné konvice. Už léééta mi vrtá hlavou, jak zjistit, KDE PŘESNĚ to loupe
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Napsal: ned říj 03, 2010 23:23
od MartasBrno
dmatej píše:KDE PŘESNĚ to loupe
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No tak to je jasný tohle
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
. Občas mi řeknou že su až příliš učenej, tak abych se postavil nohama na zem (a šel pozametat dvůr?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
) místo toho mudrování.
Sorry za OT, ale přecijen to snad nebylo tak daleko.
Napsal: pon říj 04, 2010 06:49
od Marek
MartasBrno píše:No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.
Ano - výrobce udává vůli 0,43 mm na všech ventilech při teplotě 80°C.
Napsal: pon říj 04, 2010 08:41
od Petr HC
Marek píše:MartasBrno píše:No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.
Ano - výrobce udává vůli 0,43 mm na všech ventilech při teplotě 80°C.
Pro úplnost jen dodávám, že u rozvodů SV se vůle ohřátím zmenšuje jen nepatrně a u OHC o cca 0,2 mm (o něco více výfukové).
P.S. Jediný trochu "modernější" vůz s rozvodem SV, se kterým jsem měl možnost se projet byl Ford Anglia. A jezdilo to na svůj obsah (tuším 0,9 nebo 1l) kupodivu velice dobře a s malou spotřebou.
[ Komentář přidal: zelvotron: út říjen 05, 2010 12:53 ]
Debata o motorech a ventilových rozvodech ve Volze 21 přesunuta sem: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=14417
[ Komentář přidal: zelvotron: pá říjen 08, 2010 09:56 ]
Promazáno OT