Stránka 3 z 3

Napsal: pát bře 04, 2011 14:51
od Jany_RS
geometria:nie je mi všetko uplne jasne tak mi to vysvetlite ,čo sa tomu rozumeju :wink:
je jasne že poviete nastav to tak jak to napisal vyrobca,ale mne ide o vysvetlenie,ked sa zmeni kladny zaklon na zaporny,že čo sa zmeni :?:
-načo je zaporny/kladny zaklon rejdoveho čepu :?: Ovplyvňuje to odklon kolesa a.... :?: :?:

-odklon (horna čast kolesa sa naklaňa dnu alebo von) je lepši zaporny abo 0 lebo sa zlepšuje priľnavosť kolies v zakrutach tak ale zase 0 zlepšuje jazdu v priamom smere a kladny sa asi nepouživa takže asi lepšie mierne zaporny
chcel som zväčšit odklon pridanim podložiek podla tabulky v knihe od tumy na strane 144 ale je tam aj uhol zaklonu rejdoveho čepu a ten neviem načo je :?:
na lade ma byt zaklon 3°30minut a odklon 5minut

sbiehavost
-kolesa idu do vnutra-kladna,rozbiehavost von-zaporna ,
U aut s pohananou zadnou napravou (taže u nas LADA)sa nastavuje väčšia sbiehavost prednych kolies -auto dosiahne väčšiu stabilitu v priamom smere ale treba viac krutit volantom?
-a ked mam sbiehavost v tvare x (v predu zapornu vzadu kladnu )tak auto lepšie zatača ale horšie drži smer?
lenže vzadu na lade sa nenastavuje(takisto aj odklon) len vpredu,takže ked chcem jazdit napr.slalom tak by som mal nastavit zapornu sbiehavost/resp.rozbiehavost a na kopce kladnu :roll: nebolo by najlepšie nulovu sbiehavost/rozbiehavost??
u lady ma byt podla vyrobcu 4mm sbiehavost

Ako to asi maju madare a ich VFTS :?:

Napsal: pát bře 04, 2011 15:05
od Cory
Jany_RS píše:ked sa zmeni kladny zaklon na zaporny,že čo sa zmeni
Asi pri prvom brzdeni pojdes na cumak
Jany_RS píše:načo je zaporny,kladny zaklon rejdoveho čepu?Ovplyvňuje to odklon kolesa a....???
ak je kladny, vrchny gulovy cap je viac vzadu ako spodny...ak je zaporny tak naopak..zaklon ovplyvnuje vracanie kolies do priameho smeru.
Jany_RS píše:-odklon (horna čast kolesa sa naklaňa dnu alebo von) je lepši zaporny abo 0 lebo sa zlepšuje priľnavosť kolies v zakrutach tak ale zase 0 zlepšuje jazdu v priamom smere a kladny sa asi nepouživa takže asi lepšie mierne zaporny
kladny sa pouziva a to dokonca na ziguloch :mrgreen: Ta stabilita v zakrutach nie je len o odklone, to je suhra zaklonu odklonu a zbiehavosti.
Jany_RS píše: uhol zaklonu rejdoveho čepu a ten neviem načo je
vysvetlil som to vyssie
Jany_RS píše:nastavuje väčšia sbiehavost prednych kolies -auto dosiahne väčšiu stabilitu v priamom smere ale treba viac krutit volantom?
netreba
Jany_RS píše:-a ked mam sbiehavost v tvare x
to je jedno, s takym sa jazdit neda :mrgreen:
Jany_RS píše:slalom tak by som mal nastavit zapornu sbiehavost
v tom pripade by ti auto robilo slalom aj keby si sa snazil drzat volant rovno
Jany_RS píše:u lady ma byt podla vyrobcu 4mm sbiehavost
A ty mas viac rozumu ako vyrobca :hrob:

Napsal: pát bře 04, 2011 16:35
od Jimmi
Ještě by mě zajímalo, jak se ausgerechnet u žigulíka nastavuje sbíhavost na zadní nápravě. Velkým kladivem.......? :wink:

Napsal: pát bře 04, 2011 18:26
od Marťas
Jimmi píše:Ještě by mě zajímalo, jak se ausgerechnet u žigulíka nastavuje sbíhavost na zadní nápravě. Velkým kladivem.......? :wink:
Musíš ohnout poloosy, potom je jejich sbíhavost průběžně měněna, v závislosti na rychlosti :D

Napsal: pát bře 04, 2011 20:50
od Cory
Marťas píše:
Jimmi píše:Ještě by mě zajímalo, jak se ausgerechnet u žigulíka nastavuje sbíhavost na zadní nápravě. Velkým kladivem.......? :wink:
Musíš ohnout poloosy, potom je jejich sbíhavost průběžně měněna, v závislosti na rychlosti :D
V tom sa musim Janyho zastat, z jeho textu som pochopil, ze vie o tom, ze sa na ziguliku vzadu neda nic nastavovat.

Napsal: pát bře 04, 2011 22:25
od MartasBrno
Jany_RS, dám ti radu: Nevymýšlej nesmysly, nesnaž se hodnotit jestli je takovej odklon nebo makovej odklon lepší nebo horší, protože tomu nerozumíš, stejně jako zbytek této planety, kromě fachmanů.

Studuj jak ty věci fungují! Najdi si důvěryhodný zdroj informací, místo spekulací.

Je potřeba mít nějaké představy o tom, jak funguje valivý odpor a jaké síly vyvozuje. Pak se dají podle geometrického znázornění odvodit vektory jednotlivých sil, které na nápravu působí. Každopádně cílem je to, aby auto zatáčelo jen tehdy, když chce řidič, aby nezatáčelo samo, aby bylo kolo vedené v optimální stopě při náklonech auta a aby se rovnal volant. Jo a taky by to nemělo sjíždět pneumatiky žádným hnusným způsobem.

Zkusím něco najít...

První věc, ackermannova teorie řízení http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ ... g_geometry , která definuje sestavu řídicích tyčí tak, aby při zatáčení jela všechna kola ve svojí stopě.

Odklon kola (pozor, příklon rejdového čepu!) http://cs.wikipedia.org/wiki/Odklon_kola

Jo a tady je zobrazenej příklon rejdovýho čepu, na obrázky koukni, je tam něco vidět, ale neporadím, nerozumím tomu. http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius
Příklon rejdovýho čepu posouvá osu zatáčení kola do jeho stopy na vozovce, a to buď do svislé roviny kolmé na osu otáčení kola, procházející jeho středem, před ni nebo za ni a tím se mění výsledný vektor síly působící na řízení při zatáčení. Buď vrací kola do přímého směru, nebo je stáčí do zatáčky. Snad to sám správně chápu.

Záklon rejdového čepu
, neboli úhel závleku http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1klo ... _%C4%8Depu

Tak to jsou pojmy, teď už jen jak to vlastně opravdu funguje...

Napsal: pát bře 04, 2011 23:13
od Jimmi
Cory píše:V tom sa musim Janyho zastat, z jeho textu som pochopil, ze vie o tom, ze sa na ziguliku vzadu neda nic nastavovat.
Myslíš, jo.....? :)
Jany_RS píše: ...a ked mam sbiehavost v tvare x (v predu zapornu vzadu kladnu )tak auto lepšie zatača ale horšie drži smer...

Napsal: pát bře 04, 2011 23:22
od MartasBrno
Jimmi píše:Cory napsal:
V tom sa musim Janyho zastat, z jeho textu som pochopil, ze vie o tom, ze sa na ziguliku vzadu neda nic nastavovat.

Myslíš, jo.....? :)
Jimmi, AHA, došlo mi to.... :lol:

Napsal: pát bře 04, 2011 23:45
od Jimmi
Ten je tam možná jenom kvůlivá vůli ložisek, jiný smysl by to nemělo. Takže spíš nula nula nic.

Napsal: sob bře 05, 2011 06:37
od Cory
Jimmi píše:
Cory píše:V tom sa musim Janyho zastat, z jeho textu som pochopil, ze vie o tom, ze sa na ziguliku vzadu neda nic nastavovat.
Myslíš, jo.....? :)
Jany_RS píše: ...a ked mam sbiehavost v tvare x (v predu zapornu vzadu kladnu )tak auto lepšie zatača ale horšie drži smer...
podla mna to myslel čisto teoreticky, aj ked kto vie? :D

Napsal: sob bře 05, 2011 13:22
od Saša
K zadní nápravě : Zbíhavost nebo rozbíhavost se tam nedělá , zato se dělá geometrie zadní osy . Moje 043 mněla od začátku tendenci lehce táhnout do leva i po několikerém seřízení geometrie PŘ nápravy . Několik let jsem s tím jezdil až místní servis "dostal" novou Laserovou stolici . Přišel jsem za technikem a sděluji že mi auto táhne mírně doleva i po seřízení geometrie .
Technik kouk na Ladu a oznámil že seřízení na téhle stolici je drahé (tehdy asi 700kč) . Povídám když to pojede rovně klidně je dám . Auto na hodinu zmizelo v servisu a světe div se při skušební jízdě jelo jak po kolejích ! Cena se sice vyšplhala téměř k tisícovce , ale od té doby to jezdilo jak mělo A PROČ ? Patrně z výroby byla "hnutá" zadní náprava takže jí na jedné straně po změření museli popošoupnout o vív než 4mm dopředu !
Napřed sem jim nechtěl věrit že nastavovali i zadní nápravu , ale pohled pod vuz a posunuté a propilované úchyty podélných tyčí (kostí) hovořily za vše . Takže i geometrie (sic omezená) se na zadní nápravě dá dělat .
Musím dodat že silentbloky před oním seřízením byly nové a nevymačkané .