Stránka 3 z 4
Napsal: sob úno 20, 2010 19:26
od Dusan
maze sa to preto aby sa to dalo potom odmontovat bez dlheho zoskrabovania... najlepsie je potriet grafitom pripadne grafitovou vazelinou.
Napsal: sob úno 20, 2010 21:04
od Vašátor
Přesně tak. Navíc namazané těsnění (stejně tak i papírová těsnění) při dotahování lépe "sklouzne".
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: pon říj 01, 2018 20:17
od Sutik
Ahoj, vyvýrá mi voda z chladiče na Nivě 1.9d. Tak chci vyměnit těsnění, dělal jste to někdo? Nějaký rady tipy?
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 12:05
od Nulašestka
Protože v tomhle státě nefunguje jediná služba, byl jsem nucen znovu generálkovat motor na 1600. Od roku 2014 jsem najel nepříjemných 12 000 km, motor hučel, duněl, nejel v otáčkách a žral čtvrt litru oleje na 100 km. Po rozborce byly vidět horní pístní kroužky, vůli jsem radši neměřil, tak milimetr, možná víc. Pěkně děkuju.
Teď skládám motor po III. výbrusu. Ještě jsem ani nenastartoval a teče těsnění pod hlavou ze strany rozdělovače. Hlava znovu rovnaná, blok taky. Těsnění tam je běloruské z této sady:
https://ladapower.com/catalog/niva-1600 ... 9-0-detail Dotažení na 120 N.m, kontrolní moment 126. Je podezření, že je moc vysoký ten přední středicí kolík. Je tam Fridex G 48.
Hlavu právě sundavám a chtěl bych znát jedno - jaké těsnění mám dát, aby od toho byl pokoj? Řekněte mi výrobce/značku. Je mi jedno, kolik to bude stát. Jednou by mě potěšilo, když by na těhle šrotech mohl člověk věci dělat jen jednou jako na západních autech. Tohle je nejhorší a nejdražší auto, co jsem v životě vlastnil.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 12:35
od Cory
A nebude problem inde? Sroby si pouzil ake? Dlzka srobov? Dlzka centrovacich kruzkov? O kolko bola celkovo znizena hlava a o kolko blok? Diery v bloku boli pred osadenim srobov suche a ciste? Neboli v nich zvysky oleja ci vody? Boli namazane zavity na sroboch pred montazou a nechane polhodinku odtiect? Bola namazana stycna plocha hlava drobu/hlava motora? 126Nm je podla mna dost vela.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 12:59
od Marek
Na tom momentu až tolik nesejde. 100 stačí, 150 neuškodí.
Zase mi to nedá, musím reagovat. Já už jsem prostě takovej......
Nechápu, proč pokaždé rovnáš hlavu i blok. Motor duní, nejede v otáčkách..... Divné, že? Inu, když zvýšíš kompresní poměr tím neustálým odebíráním materiálu, nemůžeš se divit, že to nejede, když to neumíš seřídit.
A poté se samozřejmě není co divit, že je to "nejdražší auto, co jsem v životě vlastnil". Kdybys to nechal poskládat a naladit někoho, kdo to opravdu umí (servisy to opravdu neumí a Ty evidentně taky ne), měl bys to z jedné vody načisto.
Těsnění Elring, Ajusa, Temac, Reinz, Corteco
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 14:05
od Vašátor
To je první oprava po námi dělané opravě, nebo již druhá? Já už si přesně nepamatuji data, nicméně výbrus jsi vyloženě dělat nechtěl a honování také ne. Pouze osazení nových pístních kroužků Goetze do složené pístní skupiny. Vzhledem k tomu, jak to je dlouho, tak už si to moc nepamatuji. Ale pochybuji, že bych namontoval pístní kroužky s vůlí okolo milimetru. Jak vypadala stěna válce? Byla lesklá, jak to běželo na směsi oleje s benzínem? Hlavu jsme rovnali, na fotkách mám 0,25mm. Čili jen u nás šla hlava dolů o 0,25mm. Před námi už byl ale motor dělaný ..
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 14:39
od Nulašestka
Takhle to vypadá.
Šrouby původní na starý typ, nenatahovací. Délka všude stejná. Centrovací kroužek nový se rozpadl v ruce, původní starý délka 9,9 mm. Hlava snížená poprvé o 0,25 a teď jen o cca 0,1 mm - pouze zarovnání. Blok totéž - 0,5 mm. Díry byly suché a čisté, nebylo tam nic, při montáži byl blok suchý a čistý. Závity na šroubech před montáží byly vyčištěné a zlehka přejeté hadrem v oleji bez mazání dosedací hlavy šroubu. Styčná plocha mezi blokem, těsněním a hlavou namazaná nebyla. Byla suchá a odmaštěná.
Je to první celková oprava od poskládání v roce 2014. Stěna válce byla zcela lesklá, po honování ani stopy. Hlava se předtím nesnižovala, byla o z jiného motoru s 80 000km origo.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 14:41
od Marek
Dost mizerný rozlišení, ale nic divného nevidím. Snad jen modrou stopu na čtvrtém válci.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 14:57
od Nulašestka
Modrá stopa je odraz blesku od mezistěny mot. prostoru. Pod těsněním je to takto:
Děkuji za rady, dám tam jednu z uvedených značek podle dostupnosti.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 16:12
od Cory
Ja by som vymenil tie sroby za deformacne. Stary typ srobov je urceny pre iny typ tesnenia - to staré šedé, ktoré by sa malo po pár sto km znova dotiahnuť. Vlastne kvoli problemom s tesneniami pod hlavou presla fabrika spolu s nastupom motora 21213 na deformacne sroby a novy typ tesnenia, ktore mali zaistiť vyssiu spolahlivost. Takze nove sroby, idealne na hviezdicovu hlavou a dotiahnut na 4 etapy: 20Nm - 80Nm - 90° - 90°.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 16:13
od Marek
No nevím, ale výsledný moment bude sakra přes 200 Nm.
O tom, že by se staré šrouby a staré těsnění mělo dotahovat, slyším poprvé a je to blbost.
Cory, docela si Tvých znalostí a zkušeností vážím, ale občas sem napíšeš kravinu jak stodolu.
Nevím, jaké staré a nové těsnění. Těsnění je pořád těsnění. Ať je z roku 1970 nebo 2020. A proč by sem měl dávat deformační šrouby, když je to starý motor.....? Navíc to jsou šrouby na jedno použití, zatímco ty staré, původní šrouby, jsou nesmrtelné.
Slyšíš trávu růst.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 16:40
od Vašátor
Nulašestka píše: Stěna válce byla zcela lesklá, po honování ani stopy.
Což je jednoznačně špatně. Pak není divu, že motor tlakoval do karteru, neměl výkon a duněl. Docela by mne zajímalo, čím to nastalo.
Co se týče těsnění pod hlavu, používali jsme na dílně těsnění různých výrobců. Od originálu uloženky CCCP, přes Ukrajinské, s červenou těsnící linkou, až po Glaser a nikdy s tím nebyl problém. Problém byl jednou jedinkrát, kdy jsem už na začátku říkal, že je křivý blok v místě šroubů (motor 1.7) - i přesto to najelo nějakých 20.000km než to začalo vlhnout (dělala se jen narychlo hlava, majitel byl na blok upozorněn)
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 18:48
od Křečík Barbuška
Co se tyce nesmrtelnosti sroubu tak ano, ale jak kdy. Jest predepsana delka kterou pokud si sroub uchovava lze jej znova pouzit. Paklize delku prekroci a je vytazen je treba menit. Na sedmicce mi srouby pri prvni manipulaci s hlavou v cca. 70 tis. prosly. Na ctverce zhruba ve 160 tis. jiz nikoliv, ale mel jsem k dispozici srouby z petky ktera mela na hrbu ke 200 tis., ale byly ok. Ono taky clovek nevi co se vsechno s motorem delo kdyz je treba 3-4 majitel.
Re: Výměna těsnění pod hlavou
Napsal: ned pro 06, 2020 20:49
od Nulašestka
Takže po bližší kontrole se ukázalo, že ze strany bloku jsou v těsnění všude rovnoměrně otlaky kanálů chlazení (= blok je v cajku, uff), ale ze strany hlavy chybí otlaky v okolí 3. šroubu hlavy (značení dle Tůmy), konkrétně kanály chlazení 1.a 2. válce. To přesně odpovídá místu úniku u rozdělovače. Ani by mě nepřekvapilo, když by byla špatně srovnaná hlava. Ventily odflákli, vůbec v té brusírně neudělali poslední pracovní operace. Ventilová sedla byla zabroušená rovně, museli jsme s Mikešem dodělat kulovou plochu sedla ručně podomácku vyrobenými přípravky atd. Prostě furt jen DODO, kvalita dodavatelské práce -1.
Zkontroluji ještě rovinnost dosedací plochy hlavy. Znova to celé rozebírat a zase shánět jinde rovnání, už nemám čas a chuť. Zbrousil jsem středicí kolíky na 1,5 mm. Mimochodem jen náhodou jsem tu našel potřebný za ten, co se rozpadl, jinak opět zdržení a další peníze za poštu.
O problematice šroubů samozřejmě vím, jakož i o skutečnosti, že se hlava většinou musí po pár stech km znova dotahovat. S tím jsem počítal. Ale ne, že to začne téct na studeném motoru ještě před prvním startem se správnou chladicí kapalinou.
Už takhle to zase stálo o třetinu víc než mělo, udělám to tak. Našel jsem doma staré azbestové těsnění - má 1,7 mm (to nové 1,3 mm). Dám to tam na 120 N.m se starými šrouby a jestli to hned nepoteče, poteče to po několika ohřátích. Pak to znova dotáhnu. Stejně se musí doblba všechno 5x předělávat. Komplet generálkovaný OZON jsem např. musel připravit na druhém autě a ve finále natryskovat první komoru na vzdušník 160 a trysku 120 (na standardním motoru) a ještě laborovat s tryskou volnoběhu. Nakonec na trysku 50 bylo třeba zavřít zaplombovaný šroub přídavného vzduchu pro plynulé přechody a tak dále.
Mimochodem moc příjemná práce. Vyměnil jsem řízení, protože auto pořád plavalo a nešlo vymezit vůli. A ukázalo se, že převodka byla namontovaná tak, že přímá jízda byla o půl otáčky volantu špatně...proč asi nešlo tu vůli vymezit.