Marek píše:
Jinak pokud můžu lehce podiskutovat nad tímto motorem, musím říci, že ačkoli jeho výkonové hodnoty nejsou právě oslnivé, jedná se o motor všeobecně považovaný za "držák". Je pravdou, že sto koní na dva litry pod čtvercem jsou opravdu "nic moc" hodnota, ale celé se to odvíjí od skutečnosti, že tento motor má stupeň komprese pouze 8,5:1, což je opravdu nízká hodnota. Proto ani jeho výkonové parametry nemohou být kdovíjak vysoké (jsou srovnatelné s motory o kubatuře 1600 v současnosti). Nicméně právě relativně nízká hodnota kompresního poměru dává motoru neuvěřitelnou bitelnost a nesmrtelnost. Není tajemstvím, že motory N4B bez jediného problému ujedou i půl milionu kilometrů, což na motor konstrukce sedmdesátých let je opravdu na pováženou.....!!! Kdo koupí, rozhodně neprohloupí (tedy pokud se motoru týče).
I já mohu přidat zkušenost s tímto motorem. Uváděná výdrž platí pouze při svědomité údržbě, tzn pravidelných výměnách oleje a filtru a seřizování ventilů (nemá hydroštely). Pokud se údržba zanedbá, dojde k neuvěřitelnému opotřebení vačkového hřídele, zvýšení hlučnosti motoru a jistě i jeho parametrů. Dále je nutno nespoléhat se na kontrolní žárovku tlaku oleje, vyzkoušel jsem po koupi, žárovka nezasvítí, v motoru chybí litr oleje a má zvuk jak Diesel. Nebyl jsem na takvé věci z LADY zvyklý a motoru, popisovanému jako držák věřil a to byla veliká chyba, i když fatální opotřebení měl motor jistě už od předchozího majitele, já s nízkou hladinou oleje ujel asi 50km... Asi 4 měsíce (1500km) po první výměně oleje jsem nechal vyměnit gufera ventilů a garážník se divil, co je v tom za černý mazutový olej, jestli jsem ho vůbec kdy měnil. Tomu že by olej měl v motoru vydržet medový více než 100km jak jsem byl zvyklý ze Š130L a z LADY jsem nemohl uvěřit, nicméně s dalšími výměnami se to potvrdilo, motor už byl později relativně čistý, medový vydržel cca 3 000km. Relativně, protože při seřizování ventilů jsem demontoval ostřikovací trubičku (opravdu se vrcholky vačky nemažou vnitřními kanálky,ale jsou ostřikovány zvenčí). A na vstupním kanále do trubičky byly úsady karbonu.
Takže pozor, tento motor když je dobrý má zvuk zhruba jako zánovní Felicie, pokud všelijak klechtá, tak pojede, ale už to není ono (takový je ten můj, mám srovnání s tchánovým motorem z té nabourané Sierry).
Nicméně, asi díky opotřebení vrcholků vaček (chybělo na nich odhadem tak od 0,3 do 1,0mm) jsem motor využíval nejvíce v pásmu 1500 - 3000 ot/min, navzdory údaji o toč. momentu je motor od 3 000 otáček hlavně zbytečně hlučný a zátah s otáčkami slábnul, navíc ho pak vypínal omezovač...
Motor má řemen, totožný s 2105, ale nepotkává se, takže je "idiotensicher".
Prostě Motory OHC Pinto, měnit olej, a používat kvalitní minerál.