Scotova NIVA
Moderátor: Moderátoři
Re: Scotova NIVA
Dneska jsme úspěšně prošli technickou bez ztráty kytičky. Cestou zpátky zase začala zlobit spojka. Začalo to tím, že zůstala viset dole. Přijde, mi, že zabírá moc dole a pedál má ze startu volný chod. Zkusím to zítra odvzdušnit, ale myslím, že to bude chtít větší opravu. Asi objednám oba spojkové válce do foroty a časem je vyměním.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10606
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
No ... řekl bych vyrezlý pomocný (horní) spojkový válec.
Na chvíli to asi spraví přegumičkování, ale je to zbytečná práce.
L.
Na chvíli to asi spraví přegumičkování, ale je to zbytečná práce.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Scotova NIVA
Myslel jsem, že hlavní je nahoře a pomocný dole. Je to obráceně? Objednal jsem včera oba originální z ABC autodíly. Dneska jsem sháněl tchánovi stěrače, tak jsem se z legrace podíval do eshopu i na spojkové válce na Nivu. Od Bremba to vyjde cca na 40% ceny originálů. Otázka je, jestli to bude pasovat.
- Jarda_NIVA1.7
- Příspěvky: 932
- Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
2 Luděk Musil:
Luďku, ja pregumickoval valec, kdyz jsme byli poprve na UA (2016 https://www.rajce.idnes.cz/jardaj/album ... onoce-2016 ), zacal jsem proslapavat spojku, tak jsem tam v nejakych autodilech koupil gumicky, poradne valec vybrousil jemnym smirkem a pamatuji, ze jsem tam ty gumicky nemohl dostat, ani naolejovane, nakonec se povedlo a jsou tam doted a funguje to... U zlutyho rapida jsem pregumickovaval taky, ale tam jsem ten valec dal jeste nazinkovat, pak jsem to prebrousil a v tech koroznich dulcich zustal zinek - toto se mi osvedcilo i u zadnich prasatek, ale gumicky tam fungovaly az asi treti, protoze vse uz bylo tvrde od nevhodneho skladovani a proste nechtelo tesnit, nakonec se zadarilo s nejakou sadou rubena, delal jsem to 2014 a funguje take stale.
2 scot:
hlavni brzdovy (THV) je u pedalu, tak bych rekl, ze spojkovy take...
Luďku, ja pregumickoval valec, kdyz jsme byli poprve na UA (2016 https://www.rajce.idnes.cz/jardaj/album ... onoce-2016 ), zacal jsem proslapavat spojku, tak jsem tam v nejakych autodilech koupil gumicky, poradne valec vybrousil jemnym smirkem a pamatuji, ze jsem tam ty gumicky nemohl dostat, ani naolejovane, nakonec se povedlo a jsou tam doted a funguje to... U zlutyho rapida jsem pregumickovaval taky, ale tam jsem ten valec dal jeste nazinkovat, pak jsem to prebrousil a v tech koroznich dulcich zustal zinek - toto se mi osvedcilo i u zadnich prasatek, ale gumicky tam fungovaly az asi treti, protoze vse uz bylo tvrde od nevhodneho skladovani a proste nechtelo tesnit, nakonec se zadarilo s nejakou sadou rubena, delal jsem to 2014 a funguje take stale.
2 scot:
hlavni brzdovy (THV) je u pedalu, tak bych rekl, ze spojkovy take...
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10606
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
Mohli bychom polemizovat o názvosloví
.
Já to vidím takhle: brzdový válec je jen jeden, proto je to hlavní brzdový válec.
Kdežto spojkové válce jsou dva, horní a spodní. Spodní ovládá přímo vypínací vidlici spojky, proto bych řekl, že je hlavní. Horní je ovládán spojkovým pedálem přenáší tlak na spodní, proto bych řekl, že horní je, na rozdíl od HBV, pomocný.
L.

Já to vidím takhle: brzdový válec je jen jeden, proto je to hlavní brzdový válec.
Kdežto spojkové válce jsou dva, horní a spodní. Spodní ovládá přímo vypínací vidlici spojky, proto bych řekl, že je hlavní. Horní je ovládán spojkovým pedálem přenáší tlak na spodní, proto bych řekl, že horní je, na rozdíl od HBV, pomocný.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Scotova NIVA
Ludku, nie je to tak, tato polemika je uz davno vyriesena. Hlavny valec (ci uz brzdovy alebo spojkovy) je vzdy ten, ktory stlacas pedalom a vyvijas nim hydraulicky tlak a pomocny/pracovny valec je vzdy ten na konci, ktory ten vzniknuty tlak premiena na pracu a pohyb.
Uspech pregumickovavania zavisi od stavu piestu a valca: ak na ich povrchoch je iba max. povrchova korozia a problem spociva skor v poskodeni tesnenia (strhnuta hrana (casto sa stava pri dlhom odstaveni, nalepeni gumicky na valec a naslednom odtrhnuti hydraulickym tlakom), deformacie), byva vymena gumiciek spravidla uspesna. Ja takto bezne prelapovanim a vymenou gumiciek opravujem prasiatka/valceky s dlhodobym uspechom. Ovsem ak korozia vyzrala kratery do povrchu piesta/valca a tym zvacsila medzeru medzi nimi a vytvorila nerovnosti, ktore gumicka nedokaze kopirovat, pomoze iba vymena celeho valca.
scot: ja by som spotrebny material ako hydraulicke valce v ABC nekupoval a neriskoval "kvalitu" Fenoxu ci inych tychto pokutnych postsovietskych znaciek. Valce spravidla byvaju typizovane a daju sa kupit aj v beznych univerzalnych predajniach ND podla katalogov na dany model a typ auta.
Uspech pregumickovavania zavisi od stavu piestu a valca: ak na ich povrchoch je iba max. povrchova korozia a problem spociva skor v poskodeni tesnenia (strhnuta hrana (casto sa stava pri dlhom odstaveni, nalepeni gumicky na valec a naslednom odtrhnuti hydraulickym tlakom), deformacie), byva vymena gumiciek spravidla uspesna. Ja takto bezne prelapovanim a vymenou gumiciek opravujem prasiatka/valceky s dlhodobym uspechom. Ovsem ak korozia vyzrala kratery do povrchu piesta/valca a tym zvacsila medzeru medzi nimi a vytvorila nerovnosti, ktore gumicka nedokaze kopirovat, pomoze iba vymena celeho valca.
scot: ja by som spotrebny material ako hydraulicke valce v ABC nekupoval a neriskoval "kvalitu" Fenoxu ci inych tychto pokutnych postsovietskych znaciek. Valce spravidla byvaju typizovane a daju sa kupit aj v beznych univerzalnych predajniach ND podla katalogov na dany model a typ auta.
Re: Scotova NIVA
Já přegumičkovávám válce a prasátka běžně - vždy po kontrole kovového tělesa. Na jaře jsem měnil pracovní (dolní) válec spojky který fungoval, ale již slze. Byly jen ošoupané gumičkyl. V sešítku údržby jsem zjistil, že to bylo po 26ti letech a byl již repasovaný (přegumičkovaný) 

Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Re: Scotova NIVA
Koupil jsem originaly, tak doufam ze vydrzi aspon to co ty puvodni
Dneska to prislo, tak to snad brzy vymenim. Nazvoslovi v obchode sedi s tim co psal Henry. Mam trochu respekt z nastaveni spravnych vuli spojky, ale vsechno je jednou poprve.
https://abc-autodily.cz/domu/2247-hlavn ... 21-1602610
https://abc-autodily.cz/domu/2164-valec ... &results=2

https://abc-autodily.cz/domu/2247-hlavn ... 21-1602610
https://abc-autodily.cz/domu/2164-valec ... &results=2
- Jarda_NIVA1.7
- Příspěvky: 932
- Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
2 scot:
hydrauliku jsem vetsinou nikdy nenastavoval, nastavi se to samo pri odvzdusnovani, jedine by bylo kratke tahlo na valci na prevodovce, takze prodlouzis, povolis odvzdusnovak, zatlacis pistek a zase se to pri naslapani (nebo pripadnemu odvzdusneni) nastavi, mechanicka - lankova, tam se napr. u fava, feldy nastavuje vyska spojkoveho pedalu na vysku brzdoveho pedalu
Jinak utrzeni britu at ve spojkovem nebo brzdovem valci se stava, kdyz nekdo dlouho nemeni brzdovku a pak prijde prvni mrazik, brit je primrzly a pri slapnuti na pedal se utrhne... kdysi jsem takto prisel o valec u favorita a pred par mesici jsem zachranil valec pritelkyni u fabie - prvni mrazik a ona, ze ji nejde seslapnout spojka, nastesti na to nedupla, tak jsem ji poradil to natocit a nechat prohrat, po 15 minutach opatrne slapla na spojku a OK, jeste ten den jsem vymenil brzdovku a pri dalsim mraziku uz nebyl problem.
hydrauliku jsem vetsinou nikdy nenastavoval, nastavi se to samo pri odvzdusnovani, jedine by bylo kratke tahlo na valci na prevodovce, takze prodlouzis, povolis odvzdusnovak, zatlacis pistek a zase se to pri naslapani (nebo pripadnemu odvzdusneni) nastavi, mechanicka - lankova, tam se napr. u fava, feldy nastavuje vyska spojkoveho pedalu na vysku brzdoveho pedalu
Jinak utrzeni britu at ve spojkovem nebo brzdovem valci se stava, kdyz nekdo dlouho nemeni brzdovku a pak prijde prvni mrazik, brit je primrzly a pri slapnuti na pedal se utrhne... kdysi jsem takto prisel o valec u favorita a pred par mesici jsem zachranil valec pritelkyni u fabie - prvni mrazik a ona, ze ji nejde seslapnout spojka, nastesti na to nedupla, tak jsem ji poradil to natocit a nechat prohrat, po 15 minutach opatrne slapla na spojku a OK, jeste ten den jsem vymenil brzdovku a pri dalsim mraziku uz nebyl problem.
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Re: Scotova NIVA
No chtěl bych jet podle tohoto návodu, který tady na fóru napsal Vašátor, je to sicenávod pro VAZ 2104 kombi, ale předpokládám, že to bude stejné:
1) V první řadě musíš na spodním válci, na ovládací tyčce, nastavit PŘEDEPSANOU vůli (volný chod) 4-6mm. Dělá se to tak, že vyvěsíš vratnou pružinu a na ovládací tyčce nastavíš předepsaný volný chod.
2) Poté zkontroluješ, o kolik se po sešlápnutí spojkového pedálu vysune spodní ovládací tyčka, kterou jsi v předchozím kroku seřizoval. Ta by se měla vysunout o cca 30mm. (je víc než vhodné dělat ve dvou).
3A) Pokud se ovládací tyčka vysune o oných 30mm a spojka přesto nezabírá, bude chyba ve spojce samotné (co a jak ti rád řeknu, ale až provedeš víše zmíněné)
3B) Pokud se ovládací tyčka vysune málo, je chyba v hydraulickém ovládání spojky - špatně odvzdušněné či vadný horní hlavní válec. Běžně se setkávám s tím, že některé hlavní válce jdou odvzdušnit tak špatně, že je potřeba jej nechat nějaký den nalitý a odvzdušnění provézt znovu.
1) V první řadě musíš na spodním válci, na ovládací tyčce, nastavit PŘEDEPSANOU vůli (volný chod) 4-6mm. Dělá se to tak, že vyvěsíš vratnou pružinu a na ovládací tyčce nastavíš předepsaný volný chod.
2) Poté zkontroluješ, o kolik se po sešlápnutí spojkového pedálu vysune spodní ovládací tyčka, kterou jsi v předchozím kroku seřizoval. Ta by se měla vysunout o cca 30mm. (je víc než vhodné dělat ve dvou).
3A) Pokud se ovládací tyčka vysune o oných 30mm a spojka přesto nezabírá, bude chyba ve spojce samotné (co a jak ti rád řeknu, ale až provedeš víše zmíněné)
3B) Pokud se ovládací tyčka vysune málo, je chyba v hydraulickém ovládání spojky - špatně odvzdušněné či vadný horní hlavní válec. Běžně se setkávám s tím, že některé hlavní válce jdou odvzdušnit tak špatně, že je potřeba jej nechat nějaký den nalitý a odvzdušnění provézt znovu.
- Jarda_NIVA1.7
- Příspěvky: 932
- Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
Ja se naopak setkal s tim, ze nebylo potreba ani odvzdusnovat - u rapida, jen jsem nalil kapalinu, nechal povolenej odvzdusnovak a kdyz to pres odvzdusnovak zacalo tect, tak jsem ho jen dotahl, u nivy, kdyz jsem ted daval silikonovou kapalinu, jsem to ted odvzdusnoval sam, vzdy jsem naslapal, zatizil pedal a sel povolit odvzdusnovak
spojka je proti brzdam prkotina, jestli jsi nekoupil ten novej samostavovej valec na prevodovku, ale ten ma byt plastovej a koukam, ze to mas 2101, takze ten bude litina, ale to tahlo ma jiny, ja mam na kazde nive jinej.
Kdyz uz to delas, nedas taky do spojky silikonovou brzdovku? at je to vecny a alespon necerna brzdovka a nerozpousti to gumicky... na spojku staci ta jedna mala za 250,-kc. Daval jsem tuto https://www.olejwebshop.cz/eurol-brakef ... cone-250ml no ted nachazim jen litrovku https://oximo.cz/brzdove-kapaliny-dot5/ ... 06455.html do spojky staci ta mala 250ml a jeste mi zbylo. Kamarad rikal, ze kdyz ji pred 15 lety daval do S1000MB, tak stala 4x tolik, nez ted a je tam stale.
spojka je proti brzdam prkotina, jestli jsi nekoupil ten novej samostavovej valec na prevodovku, ale ten ma byt plastovej a koukam, ze to mas 2101, takze ten bude litina, ale to tahlo ma jiny, ja mam na kazde nive jinej.
Kdyz uz to delas, nedas taky do spojky silikonovou brzdovku? at je to vecny a alespon necerna brzdovka a nerozpousti to gumicky... na spojku staci ta jedna mala za 250,-kc. Daval jsem tuto https://www.olejwebshop.cz/eurol-brakef ... cone-250ml no ted nachazim jen litrovku https://oximo.cz/brzdove-kapaliny-dot5/ ... 06455.html do spojky staci ta mala 250ml a jeste mi zbylo. Kamarad rikal, ze kdyz ji pred 15 lety daval do S1000MB, tak stala 4x tolik, nez ted a je tam stale.
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Re: Scotova NIVA
Ten navod je fajn, ale pri uplnej vymene oboch valcov nesmies zabudnut na to, ze na spojke existuju 2 vole: jedna medzi piestnicou pedalu a piestom HSV (nastavuje sa dorazom pedalu spojky, vola 0,1-0,5 mm, comu zodpoveda volny chod pedalu spojky na jeho konci (slapacej ploche) cca. 0,4-2 mm) a druha medzi spojkovym loziskom a tanierovou pruzinou (nastavuje sa maticou piestnice pracovneho valca spojky, vola 4-5 mm na vypinacej pake spojky, comu zodpoveda volny chod pedalu spojky cca. 25-35 mm). Ta prva vola vobec nie je uvadzana v priruckach od Tumy/Skodu, treba pozriet original manual Lada/VAZ (str. 57-59):
https://vdocuments.mx/vaz-2121-lada-niv ... drzba.html
https://vdocuments.mx/vaz-2121-lada-niv ... drzba.html
- Jarda_NIVA1.7
- Příspěvky: 932
- Registrován: čtv bře 05, 2015 06:22
- Bydliště: Vysočina
- Kontaktovat uživatele:
Re: Scotova NIVA
2 Henry:
Jo u toho pedalu mas pravdu, tam musi zustat vulicka, nesmi zustat pritlacenej, coz by se mohlo stat, kdyz by ho tam nasrouboval a tahlo dovnitr by vychazelo delsi, ale jak pises, pozna se to i na pedalu. Ale s tim na prevodovce porad nechapu, co chcete nastavovat, proste zatlacim pistek, namontuju ho s tahlem tak, aby tam byla nejaka vule, no a potom uz jen odvzdusnuji a nastavi se samo, ten valec je hodne dlouhej, takze to musi bez problemu vyjit, problem by mohl nastat, kdyz by pistek byl vic vylezlej a pak by sel na doraz, byva tam segerovka, aby uplne nemohl vyjet, ale uz jsem videl valce i bez ni. Nebo me jeste napada, ze kdyz by nekdo zacal nastavovat tahlo po odvzdusneni, protoze by se mu nelibila ta vulicka, to je spatne...
Jo u toho pedalu mas pravdu, tam musi zustat vulicka, nesmi zustat pritlacenej, coz by se mohlo stat, kdyz by ho tam nasrouboval a tahlo dovnitr by vychazelo delsi, ale jak pises, pozna se to i na pedalu. Ale s tim na prevodovce porad nechapu, co chcete nastavovat, proste zatlacim pistek, namontuju ho s tahlem tak, aby tam byla nejaka vule, no a potom uz jen odvzdusnuji a nastavi se samo, ten valec je hodne dlouhej, takze to musi bez problemu vyjit, problem by mohl nastat, kdyz by pistek byl vic vylezlej a pak by sel na doraz, byva tam segerovka, aby uplne nemohl vyjet, ale uz jsem videl valce i bez ni. Nebo me jeste napada, ze kdyz by nekdo zacal nastavovat tahlo po odvzdusneni, protoze by se mu nelibila ta vulicka, to je spatne...
Lada Niva 1.7i prodloužená LPG, MTX 7-06 Roadster LPG, Rapid 146 LPG, Rapid 130 LDD Cabriolet
Re: Scotova NIVA
Jarda: jasne, nastavit "nejaku" volu od oka by malo stacit, ale inzinieri su radi exaktni, tak tam udavaju konkretne ciselne vyjadrene hodnoty. Na jednej strane (pri nulovej voli) ide o to, aby ti permanentne nepriliehalo spojkove lozisko na tanierovu pruzinu (spojkove lozisko na permanentne otacanie nie je dimenzovane), pripadne (pri "negativnej" voli, teda permanentne ciastocne vypnutej spojke) dokonca nesmykala spojka a na druhej strane (prilis velka vola), aby mrtvy chod pedalu nebol prilis velky, lebo to by zase mohli ist zle radit rychlosti, kedze v skutocnosti by si neodpajal prevodovku od motora dostatocne. Samozrejme, treba zachovat postupnost: najprv nastavit volu na pedali (to kludne este bez brzdovky v systeme, ale HSV uz musi byt upevneny skrutkami), az potom nastavovat volu na vypinacej pake.