Pridam sem svoju skusenost z poslednych dni z mierneho zvysovania Nivy. Skusenym offroadistom to bude cele na smiech a preto ani nemusia citat (na druhej strane, mozno sa pobavia na mojich chybach), ale zaciatocnikom ako ja to mozno pomoze sa vyhnut niektorym chybam. Moje poziadavky na zvysenie boli nasledovne:
decentne a mierne zvysenie (cca. 25-30 mm), ktore by neznizovalo zasadne zivotnost pohonnej sustavy;
ziadne na prvy pohlad viditelne upravy a zasahy do konstrukcie, ktore by robili problem na STK (preto sa mi nepacilo vpredu vypodlozenie spodnej misky pruziny a pouzitie distancnych podloziek medzi horne rameno a cap);
co najjednoduchsie a najlacnejsie riesenie (preto som vpredu preferoval gumove podlozky nad pruzinu namiesto silnejsich/vyssich pruzin (velmi drahe) alebo vypodlozenia spodnej misky pruziny (pocet podloziek treba skusat alebo ine uchyty/uholniky zhanat+varit));
s tym suvisela aj podmienka pouzitia iba original Niva dielov (ziadne tlmice z inych aut a podobne).
Nakoniec som pouzil tuto sadu gumovych podloziek, ktore maju oproti originalu vacsiu vysku (predok +10 mm (ovsem v strede ramena, na jeho konci to spravi zdvih cca. 25-30 mm), zadok +25 mm) a menia sa kus za kus. Nerobim reklamu, da sa to zohnat aj u konkurencie, ale Mantak aspon pravdivo informuje o zvyseni cca. 25 mm, kym inde (vid Bazos) pisu o zvyseni 5,5 cm a podobne nezmysly (pochybujem, ze maju na sklade este vyssie podlozky a ani vizualne na to nevyzeraju):
https://www.automanta.sk/tunn-lada-niva ... y-887.html
Aj ABC maju asi tie iste podlozky, no uvadzaju ich celkovu vysku (nie vysku casti, kde sa opiera zavit pruziny):
https://abc-autodiely.sk/1156-guma-pod- ... 04195.html
Postup (celu temu som precital a nepamatam si, ze by tu bol uvedeny, tak to sem rozpisem ako pre blbeckov, ktori to nikdy nerobili (ako som bol aj ja)):
Vzadu je to jednoduche, staci odmontovat koleso, jedno uchytenie tlmica (k spodnemu je lepsi pristup), vyheverovat karoseriu vysoko a most napravy naopak spustit dole. Tym, ze ho nezadrzi tlmic svojim dorazom maximalneho zdvihu, naprava spadne dole (spustit na zdvihaku pochopitelne) a pruzina sa da vybrat volne rukou bez pouzitia stahovaku.
Vpredu je to komplikovanejsie a robil som to na 2 pokusy (prvykrat som hlupo demontoval horny cap a myslel si, ze to bude stacit (prekaza tam dlzka brzdovych hadic a mozno este aj capy riadenia)). Spravne treba uvolnit koleso, vyheverovat karoseriu vysoko, koleso dole, medzi horny gulovy cap a horne rameno dat bud permanentne distancne podlozky (v takej vyske o kolko je vyssia podlozka pruziny) alebo dlhsie skrutky ako docasne voditka (aby gumovy doraz horneho ramena neprekazal pri spatnej montazi a ustaveni spodneho guloveho capu do jeho lozka na ramene zo spodnej strany), dalej demontaz uchytu stabilizatora, uvolnenie matice (24 mm) dlhej skrutky/osi spodneho ramena v napravnici, v tomto bode uz treba nachystat hever pod spodne rameno a zapriet ho, dalej demontaz ulozenia tlmica (ja som odmontoval horne), demontaz 3 skrutiek spodneho guloveho capu a tym padom mozno zacat spustat heverom spodne rameno dole, "prevliect" spodny gulovy cap spod ramena nad rameno (da sa povytiahnut polos, ale opatrne a co najmenej, pretoze kvoli chybajucemu poistnemu kruzku (ktory ma blokovat nadmerne vysunutie z klbu) vo vnutornom homokinetickom klbe sa mi vysunul klb von a gulicky mi vypadli do manzety, takze robota navyse) a potom uz len spustat rameno az kym dojde k odlahceniu pruziny. Vyzera to hrozivo, pretoze pruzina na konci uz drzi len za zavit na vnutornej strane spodnej misky, ale pri seriovej pruzine netreba pouzit stahovak pruzin.
Spatna montaz spociva v opacnom postupe, treba dat pozor na spravnu polohu/ustavenie pruziny (hlavne vpredu), aby tato zapadla presne do zavitovej drazky a tvarovanej plastovej podlozky v miske. Ja som najprv na vrch pruziny dal kovovu misku, do tej spravne vtlacil gumovu podlozku a cele som to navliekol na valec/konus/vezu pruziny a potom uz len zdvihal spodne rameno/napravu a daval pozor na spravne dosadnutie spodku pruziny. Po dosadnuti, prepruzeni a posunuti auta dotiahnut 24 mm maticu predpisanym momentom (115-185 Nm). Dlho som zvazoval, ci pouzit distancne podlozky medzi horny gulovy cap a rameno, nakoniec som ich nepouzil, pretoze jednak nemam "na sklade" spravnu dlzku skrutiek, podlozka je ocividny neoriginalny diel (mozny problem na STK) a pri takomto malom zdvihu dojde iba k miernemu zapretiu horneho ramena do gumoveho dorazu (vid foto), pricom som preskusal aj maximalny zdvih pruziny a horne rameno sice poriadne stlaci ten gumovy doraz, ale k obmedzeniu roztiahnutia pruziny dojde dosiahnutim maximalneho zdvihu tlmica a nie zeby gumovy doraz prekazal. Preto som ani gumovy doraz neskracoval ako sa popisuje v niektorych navodoch ako alternativa k pouzitiu distancnych podloziek. Pribliznymi metodami (vodovaha + meter) som premeral aj geometriu prednej napravy pred a po zdvihnuti a nenameral som ziadne viditelne zmeny v odklone a zbiehavosti.
Celkovy efekt:
Doslo k zvyseniu celeho auta v priemere o cca. 3 cm, merane na prahoch. Pred zvysenim cca. 31 cm vpredu a 33 cm vzadu, po zvyseni cca. 34 cm vpredu, 36 cm vzadu. Najviac som sa obaval, ze zvysenim sa originalne tlmice dostanu na svoj limit, cize budu pri jazde buchat o doraz maximalneho vysunutia, ale aj podla fotiek vidno, ze na zadnom tlmici ostala rezerva (stav vysunutia pri zatazeni pohotovostnou hmotnostou vs. maximalny zdvih) cca. 35 mm a vpredu 20 mm. Ani pri prejazdoch/skokoch na vyvysenych retarderoch to nebucha o dorazy. Potom som este nevedel, nakolko sa predna pruzina vychylenim ramena skruti do obluka, lebo uz v seriovom stave nie je uplne rovno. Vysledok po zdvihnuti je podla mna prijatelny. Uprava je vizualne vyhovujuca, tie podlozky tam su aj seriovo a nikto to nikde nebude merat, okrem experta na Nivy si nikto nevsimne, ze to je trochu zvysene. Co sa tyka dalsieho potencialu vacsieho zdvihnutia, este by sa bez uprav/vymeny tlmicov a pouzitim tychto jednoduchych podloziek dalo pridat mozno 5 mm vpredu a 10 mm vzadu, ale viac uz nie, pretoze okrem tlmicov je problemovy aj tvar konusov/valcov vezi pruzin, ktore ich vedu a pri vacsich podlozkach uz sa tie veze vpredu aj vzadu zuzuju, takze by tam bolo treba vymysliet nejaky vodiaci medzikus, aby pruziny spravne dosadali do horneho ulozenia. K jazdnym vlastnostiam vo vyssich rychlostiach sa zatial neviem vyjadrit, casom napisem skusenosti. Taktiez uvidim do akej miery dojde k stlaceniu/deformacii podloziek pri dlhodobom zatazeni.
Naklady na upravu:
Sada gumovych podloziek stala 10 €, k tomu som este znicil spatne zrkadlo za 5 €, ked som heveroval auto stojace blizko pri stene a zrkadlo sa stlacilo medzi ram dveri a stenu a este nova manzeta vnutorneho homoklbu za mozno 3 € (stara aj tak bola derava po par mesiacoch od instalacie) kvoli vynutenemu skladaniu rozpadnuteho klbu. A samozrejme asi 4 poobedia roboty, pretoze ked to clovek robi prvykrat, tak to trva dlho.