Stránka 183 z 342

Napsal: pon čer 06, 2011 22:25
od plavec
Jojo, fakt pěkný obrázky. Mimoto den dětí jsem náležitě oslavil. :mrgreen:

Napsal: úte čer 07, 2011 06:11
od Luděk Musil
Hele - vysvětlete mi někdo jednu věc (technika je pro mě španělskou vesnicí, jsem člověk ekonomicky vzdělaný - ale zvídavý :idea: ).
Na té páře svítí vpředu světlo. To je elektrické světlo? Kde do něj berou proud? To tam mají někde dynamo a baterie?
Na osobních vagonech (takový ty dlouhý, zelený) jsem viděl generátory proudu. Ale na parních lokomotivách jsem si toho jaksi nevšim´ :dontknow: . L.

Napsal: úte čer 07, 2011 09:33
od Laďuša
Ano, světla na párach jsou elektrický. Proud berou v turbodynamu.
Je to ta věc tady pod komínem: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Luzna_u_Ra ... 0_1832.JPG
V posledních letech už měly páry třeba i vysílačku 8)

Napsal: úte čer 07, 2011 10:04
od MartasBrno
Turbo (dynamo) znamená že je poháněné párou z komína? Nebo spíš tlakovou párou odjinud s výfukem do komína...

Napsal: úte čer 07, 2011 10:18
od Teepee
Laďuša píše:Ano, světla na párach jsou elektrický. Proud berou v turbodynamu.
Je to ta věc tady pod komínem: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Luzna_u_Ra ... 0_1832.JPG
V posledních letech už měly páry třeba i vysílačku 8)
Ovšem pokud mne technický rozhled neklame, parní lokomotiva má turbodynamo, ale žádný akumulátor, zatímco jistojistě vozy mají jak dynamo, tak akumulátor (aby svítilo osvětlení vozu i ve stanici, když se dynamo netočí). Někdy je na chodbičce rychlíkových vozů vidět skříň s elektrovýbavou a když je tam i ampérmetr, tak je to krásně vidět, jak to přepíná.

Ale mne zajímá jiná věc. Je to opravdu o tom, že ten heligonový světlomet na parní lokomotivě dodá tolik světla, že strojvedoucí stejně vede stroj do tmy a nějakou překážku na trati by navíc díky kotli nejspíš neviděl?
Protože dnes jsme na trati míjeli ESO a ono mělo LEDkový dálkový světlomet! Že by se ta éra jízdy do tmy vracela?

Jinak další pomocné parní mechanismy parních lokomotiv byl vždy kompresor (jednoválcový, nebo dvouválcový) a u některých řad mechanický přikladač (německy Stocker, takže je jasné, odkud vítr vane do jména řady 556).
Mazání pojezdu se děje mechanicky od pohybu táhel (i když mám pocit, že třeba Albatros už to měl nějak jinak).

Parní lokomotiva, to není kotel, voda, oheň, pára, a parní stroj, to je celá VELKÁ věda. Přehřátá pára, mokrá pára, suchá pára, různé typy dyšen - nejčastěji Kylchap, lapač jisker, dva válce, tři válce, více typů rozvodů - nejčastěji Heusinger. No a pak si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla, jak který uhlí hořelo, jak se čistili kotle, jak se řešili průsery na cestě, jak se tahali těžký vlaky ....

Napsal: úte čer 07, 2011 10:57
od Laďuša
MartasBrno píše:Nebo spíš tlakovou párou odjinud s výfukem do komína...
Ano, tuto je ta správná verze, neboť jak
Teepee píše: parní lokomotiva má turbodynamo, ale žádný akumulátor,
takže je potřeba to točit pořád. Skrz dyšnu šla pára akorát při výfuku z válců a nebo třeba ve stanici při potřebě tahu. O točícím se turbodynamu svědčí proužek páry nahoře u komína, jako třeba tady na fotce teď z Rudy z víkendu: http://ladusa.rajce.idnes.cz/Dvacet_let ... 0_8488.jpg Vlevo pod dýmnicí, vedle schůdků, je vidět i dynamo.
Třeba válečná řada 555.0 ale šetřila na všem, takže tam výfuk z turbodynama řešenej do komína nebyl, tam to šlo prostě ven rovnou.
Teepee píše:Ale mne zajímá jiná věc. Je to opravdu o tom, že ten heligonový světlomet na parní lokomotivě dodá tolik světla, že strojvedoucí stejně vede stroj do tmy a nějakou překážku na trati by navíc díky kotli nejspíš neviděl?
Protože dnes jsme na trati míjeli ESO a ono mělo LEDkový dálkový světlomet! Že by se ta éra jízdy do tmy vracela?
Tak to netušim, mam spíš pocit, že vidět moc neni ani u parních, ani u jiných mašin. A co by kvůli kotli v levotočivej zatáče neviděl strojvůdce, tak to by měl vidět topič, neb ten má taky za úkol koukat.
A ledkový světla dneska nastupujou ve velkým a nemyslim si, že by to mělo svítit ňák hůř.
Teepee píše:Mazání pojezdu se děje mechanicky od pohybu táhel (i když mám pocit, že třeba Albatros už to měl nějak jinak).
Mazání něčeho se děje takhle (přesně se teda v tutom nevyznam), ale přece jenom ne všechno šlo, takže obíhání mašiny s konvičkou oleje patřilo ke každodennímu koloritu parního provozu.
Teepee píše:si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla
To vždycky stojí za to, jeho povídání je výborný. Neuděláme letos už konečně ten sraz v Lužnej? 8)

Napsal: úte čer 07, 2011 11:17
od Teepee
Laďuša píše:
Teepee píše:si nechte někdy vyprávět v Lužné, od průvodce PANA Vladimíra Nolla
To vždycky stojí za to, jeho povídání je výborný. Neuděláme letos už konečně ten sraz v Lužnej? 8)
Provokatére, já srazy od jistý doby zásadně nepořádám, takže když to vyhlásíš, a budu moct, rád se, s rodinkou, dostavím. Nějak mi zrovna teď někdy došlo, že jsem tam snad už pět let nebyl...

Napsal: úte čer 07, 2011 11:36
od Laďuša
Já jsem tam byl naposled loni, takže letos určitě vyrazim :)

Napsal: úte čer 07, 2011 11:42
od Teepee
Laďuša píše:Já jsem tam byl naposled loni, takže letos určitě vyrazim :)
Tak pak ohlaš termín dopředu a třeba se to zvrhne tím správným směrem.

Napsal: úte čer 07, 2011 21:36
od plavec
A helemese co dnes stálo na 1ní koleji na nádraží Obrázek
Obrázek
Obrázek

Napsal: stř čer 08, 2011 09:32
od vodis
Teepee: A až tam budete, zkuste se p. Nolla zeptat, proč se mu říkalo KRUŤAS. :lol: Dřív v muzeu prováděl ještě Josef Chrástka, taky bývalý fíra. Ten mimo toho ještě krásně fotografuje.
http://www.amforafotoklub.estranky.cz/f ... tka-josef/

Napsal: stř čer 08, 2011 10:13
od Teepee
vodis píše:Teepee: A až tam budete, zkuste se p. Nolla zeptat, proč se mu říkalo KRUŤAS. :lol: Dřív v muzeu prováděl ještě Josef Chrástka, taky bývalý fíra. Ten mimo toho ještě krásně fotografuje.
http://www.amforafotoklub.estranky.cz/f ... tka-josef/
Nóó, a proč se mu říkalo KRUŤAS? Byl snad na mašiny ras?
Jestli je Josef Chrástka tento pán, tak toho jsem tam potkal jednou, že fotografuje jsem nevěděl, nezmínil se, i když jsem se s ním snažil navázat družný rozhovor.
To pak "Kruťas" je daleko hovornější.

Napsal: stř čer 08, 2011 10:37
od vodis
Na fotce je Miloš Turčiačik, náhodou taky bývalý fíra, jezdil na Kladně. Noll je Kruťas proto, že dělal cvičnýho (tzn. v podstatě kontrolora fírů) a nebyl zlej, oni ho tím jen škádlili... :)

Napsal: stř čer 08, 2011 10:50
od Teepee
vodis píše:Na fotce je Miloš Turčiačik, náhodou taky bývalý fíra, jezdil na Kladně. Noll je Kruťas proto, že dělal cvičnýho (tzn. v podstatě kontrolora fírů) a nebyl zlej, oni ho tím jen škádlili... :)
No když jsem Nolla viděl v muzeu, tak mi přišel jak pohádkový dědeček, kterej je samozřejmě klaďas, tak už jsem se leknul ... :lol:
Opravdu, do Lužné nejen kvůli mašinkám, ale taky kvůli Nollovi, ten tomu dává skvělou atmosféru. Až nám tahle generace fírů kteří jezdili ještě v z ostrého parním provozu odejde, jsem zvědavej, kdo tam bude provázet. Někdo kdo to má namakaný z knížek a internetu.... A co historky o prázným roštu, uraženým odkalovači jímky, přeražený výstředníkový tyči atd...
Jméno Miloš Turčiačik jsem úplně zapoměl... :?

Napsal: stř čer 08, 2011 15:39
od flamo