Stránka 19 z 38
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: pát úno 19, 2021 21:58
od Dusan
No atomka do kazdeho mesta a vyriesene, palivo na 20rokov. SMR cellom zaujimavy napad, maleho reaktora.
Re: Naftovy motor VAZ
Napsal: sob úno 20, 2021 01:21
od tajga
elektricke auta, elektromotor ked sa energia prepocita tak vychadza jouly z elektriky v prepocte na benzin spotreby 2-3 litre to sa u spalovacieho motoru taka spotreba ked do toho nastupili emisne normy neda dosiahnut.
Re: Naftovy motor VAZ
Napsal: sob úno 20, 2021 08:43
od Marek
Vycházíš z neznalosti věci. Tohle jsou bohužel pouze teoretická čísla. V praxi to tak být může, ovšem taky nemusí. Mám několik osobních zkušeností, kdy provoz na elektřinu vychází podstatně dráž než na benzín (o naftě ani nemluvím). Při provozu na elektřinu totiž velmi zásadně náleží na okolnostech, které při provozu nastanou. Teplota, počasí, vítr a další věci, které neovlivníš. Ano, i u spalovacího motoru na tom záleží, ale neudělá to zdaleka tak fatální rozdíl. Dejme tomu, že u nafty nebo benzínu mi to udělá rozdíl třeba 1 litru má 100 km, možná 2 litrů. Místo pěti pojedu za 6,5. Fajn. Ovšem u elektromobilu se běžně stává, že na plně nabitou baterii jednou ujedu 300 km a podruhé 120. A to je pro mě nepřijatelné a nikdy to nebudu akceptovat.
A při své amatérské úvaze jsi zapomněl zohlednit tu nejzásadnější věc. Cenu vozu. Kolik stojí stejný vůz se spalovacím a kolik s elektrickým pohonem. Rozdíl 100 až 150 procent. To je investice, kterou provoz elektrického vozu nikdy nevrátí, i kdyby jezdil na vítr.
A další aspekt provozu na baterky - prodejnost ojetiny. Myslíš, že si ojetý elektromobil někdo koupí? Leda sebevrah. Jinak řečeno, já tedy určitě ne. A asi nikdo, kdo vládne zdravým rozumem. Takže budeš moci jen těžko počítat s nějakým finančním efektem v případě prodeje.
O ekologickém dopadu na planetu se nebudeme bavit - podle názorů mnoha odborníků vzniká provozem elektromobilů mnohem víc odpadů, než je tomu u vozidel se spalovacími motory. Mám na mysli právě ty baterie, se kterými ještě stále nemáme jasnou koncepci jejich likvidace. Vyrobit je umíme, ale co pak s nimi? Asi nic.
Elektromobilita jako globální systém pohonu vozidel je nesmysl. A já stále doufám, že na to přijdeme včas, než bude opravdu pozdě.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 09:19
od Dusan
Vidis to moc cerne, ja vravim ze pre 20% ludi to zmysel ma. Tj ludia co ziju do 30km od mesta, v rodinom dome, kde to budu nabijat. Samozrejme ako druhe auto do rodiny. Na dlhsie csety mu du mat furt nejakeho ropaka.
Tam by nebol problen s posilnenim siete koli nabijaniu.
Ale urcite to niene pre vsetkych ako nam vyklada EU.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 09:25
od Georgius
Pánové, pánové, takhle plevelit téma o naftě
Koukejte si přečíst tady jak to doopravdy bude, souboj zdravého rozumu (syntetický benzín se zanedbatelnou uhlíkovou stopou), německá vodíková pasta no a nebo dystopický svět hořících baterek ...
Jinak to, jak srovnat ceny elektrovozů a ropáků jsme tady řešili, je to celkem jednoduché a legantní, stačí ropu postupně o těch 100-150% zdražit, když se půjdeš, Marku, podívat do autosalónu, tak zjistíš, že se na tom už pracuje. Nejlevnější nové auto - Dacia Sandero - letos zdražilo na 240 tisíc (social edition, tříválcový litránek 49 kW), předchozí generace začínala na 211 tisících, měla 4 válce a 54 kW. To je, mmch, zdražení o hezkých 14%.
Dusan: ano, existuje use-case, kde to smysl dává, tam bych to ale spíš viděl na spoluvlastnění někde ve městě/příměstské oblasti.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 10:34
od Marek
Mně na elektromobilitě, kterou nám zcela evidentně na sílu vnucují (což mi vlastně vadí ze všeho nejvíc), vadí čtyři věci. Ty spolu navíc velmi úzce souvisejí. Jsou to bohužel natolik zásadní věci, kvůli kterým elektromobilitu jednoznačně odmítám.
1. Podstatně kratší dojezd, než u vozů se spalovacími motory. Já se svým vozem naprosto v pohodě na jednu nádrž najedu 1200-1300 km. Na to si u elektromobilů ještě dlouho počkáme. Navíc na ujetí této vzdálenosti mi stačí 42 kilogramů paliva, jehož hmotnost postupně úměrně klesá k nule. Abych takovou vzdálenost ujel s elektromobilem, musím mít s sebou baterie o hmotnosti 500 kg a tato hmotnost se v průběhu jízdy nemění.
2. Nesrovnatelně časově náročnější "tankování". Já svých 60 litrů nafty (palivo na minimálně 1200 km) natankuju za méně než 5 minut. To u baterií není (a nikdy nebude) technicky možné.
3. Naprosto nejistý dojezd. Já vím, že na svou plnou nádrž nafty najedu 1200-1300 km. Vždy - prakticky bez ohledu na jakékoli vnější, ovlivnitelné i neovlivnitelné, aspekty. U elektriky stačí banální rozdíl léto - zima a dojezd se liší třeba o 50%.
4. Nemožnost "přenosu" paliva. Já, pokud už by se náhodou stalo, že mi dojde nafta, si ji mohu donést k autu třeba v plastové lahvi. Neumím si představit situaci, že někde v arizonské poušti, kde k nejbližšímu člověku to mám třeba 200 mil daleko, mi dojde baterka v autě. Tam chcípnu, protože slunce mě usmaží dřív, než mě náhodou po týdnu najde náhodně projíždějící šofér trucku. Benzín či naftu si můžu vzít s sebou do kanystrů, čímž můj dojezd může vystoupat prakticky k nekonečným vzdálenostem. Elektřinu s sebou naložit navíc asi nikdy nebude dost dobře technicky proveditelné.
Jsem ochoten tolerovat elektromobilitu jako alternativu ke spalovacím motorům pro městský a příměstský provoz. Nic proti tomu. Do práce, na nákup, pro děti do družiny, klidně....... Pokud budu mít možnost vlastnit i jiný vůz, který bude vybaven konvenčním spalovacím motorem, prosím, nemám problém. Ale nikdo mi nesmí brát možnost volby. Přece není lidsky možné, aby nám nějaká nadřízená instituce nařídila zničit auta se spalovacím motorem a moci vlastnit pouze vozy na elektřinu. Kde je nějaké právo?
A umí si někdo z vás vůbec technicky představit způsob, jak všechny ty elektromobily nabíjet? Reálná situace - městské sídliště. Parkoviště, kde vedle sebe stojí třeba tisíc vozů. Bude tam tedy muset být tisíc nabíjecích přípojek. No jinak to totiž nepůjde, pánové!!! A od každé z tisíce přípojek bude muset vést kabel, takže to máme tisíc nabíjecích kabelů k jednotlivým parkovacím místům. Inu, to bude krása, že? A pro každý samosprávný kraj budete muset postavit jedny Dukovany, pro Prahu a okolí možná dvoje, protože jinak k nabíjení tak obrovského počtu aut nebudete mít dostatek energie. Už dneska jezdí po ČR přes 6 milionů osobních vozidel. Připočteme-li nákladní vozy, autobusy, dodávky, stavební stroje........ A kde máme 50 milionů osobních aut z Německa, 16 milionů osobních aut v Polsku, přes 5 milionů aut v Rakousku a stejný počet v Maďarsku, 2,5 milionu aut na Slovensku. Mám pokračovat?
Nebuďte bláhoví, tohle přece nikdo nemůže myslet vážně.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 11:11
od valda1971
Marek = Ale nikdo mi nesmí brát možnost volby. Přece není lidsky možné, aby nám nějaká nadřízená instituce nařídila zničit auta se spalovacím motorem a moci vlastnit pouze vozy na elektřinu. Kde je nějaké právo?
Oni nám to demokraticky vysvětlí......
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 11:12
od Georgius
Marek píše:pro každý samosprávný kraj budete muset postavit jedny Dukovany, pro Prahu a okolí možná dvoje, protože jinak nebudete mít dostatek energie k nabíjení tak obrovského počtu aut.
Fúúj jádro, to není zelený
Jedině solár, větrné a hydroelektrárny
Řadů Tebou jmenovaných problémů se ale již podařilo velmi elegantně vyřešit projektem
Česká přehrada.
Česká přehrada píše:Jako demonstraci viability projektu navrhujeme postavit malé demo: hráz Suchdol-Bohnice a s tím související Přečerpávací elektrárnu Praha.
P.S.: Marku, oni ti nechávají svobodu volby. Po roce 2030 si budeš moc koupit auto s libovolným pohonem, pokud v reálném provozu bude produkovat 30 mg/km či méně
- link
https://www.novinky.cz/auto/clanek/chys ... t-40345010
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 11:19
od Marek
30 mg/kg je nesmysl jak noha. Když už, tak je to v gramech. A to číslo samo je blbost taky. Proto to celé nesnáším.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 11:37
od Georgius
Taksi přečti tohle:
https://www.casopisstavebnictvi.cz/clan ... ro-cr.html spočítaný je to hezky a člověk se při neděli nádherně nasere
Mimochodem, někde jsem zaregistroval, že E7 má být už 25 ... poslední šance skupovat Lady do garáží !
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 12:19
od Marek
Velmi pěkně napsáno. Sdílím.....
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 13:37
od tajga
Presne pre toto som kupil novu Nivu, prerobil ju na LPG a dufam ze 10 rokov s nou uz nejak doklepem
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 15:48
od Cory
A o tom som pisal uz vyssie, že pokial sa nenajde sposob, ako tu elektrinu vyrobit v aute "natankovanim niečoho", tak tie elektromobily nemaju extra zmysel...iba ak okolo komína.
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 15:56
od Georgius
Cory, a díval ses na tu vodíkovou pastu z Fraunhoferova institutu ?
Re: Elektromobilita v Evropě aneb Proroctví slepého mládence
Napsal: sob úno 20, 2021 16:39
od Liftback