Stránka 18 z 25

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: stř čer 08, 2016 21:07
od Mičun
Dnes prý představili Rusové novou mašinu Jak 242. S motory z USA. To už nefungují RU výrobci?

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv čer 09, 2016 15:20
od jacek
Ano, to je ten MS-21 s typovým číslem od Jakovleva, jak jsem tu dřív psal. Zálet by se měl uskutečnit letos v prosinci až v únoru 2017, podle toho, jak poběží pozemní zkoušky. Mašina je to pěkná, moderní, tak snad to nevezme zase nějaký ten "ruský" konec. Motory - ty jsou po rozbití Ukrajiny nejbolavějším místem ruského leteckého průmyslu. Po rozpadu SSSR se tehdejší mocipáni v Rusku tvářili, jako že se nic neděje a ponechali téměř veškerou výrobu i vývoj leteckých motorů, jakož i spousty dalších strategicky důležitých věcí nadále na Ukrajině, považované za tzv.bratrský národ a stát v rámci SNS/SNG. Prý "my si to koupíme a dovezeme" - není vám to nějak povědomé? Bohužel "bratra" ovinul chapadly "demokracie, svobody a blahobytu" Západ a najednou byli Rusové bez motorů jak pro civilní letadla, tak pro vrtulníky. Výrobu osvědčených ukrajinských (tedy původem sovětských) vrtulníkových motorů řady TV7 se v nouzovém režimu podařilo nastartovat u Klimova (VK-2500). Dosud jediný nový sériově vyráběný moderní ruský motor pro velká letadla Perm D-90 se povedl, bohužel se hodí spíš jen na stroje kategorie Il-76 (Il-76MD-90). Pro dvoumotorový Jak-242/MS-21 se počítá s nově vyvinutým (a údajně velmi zdařilým) turbofanem Aviadvigatěl PD-14, ale zatím ještě pořád běží jeho letové ověřování a pouze kusová výroba zkušebních jednotek.
Proto jsou skoro všechna nová ruská (civilní) dopravní letadla poháněna západními motory, vč. Suchojova SuperJetu. Nedostatkové ruské musí mít - ze zákona - jen stroje pro VKS, VMF a armádu. Když půjde vše dobře, první Jak-242/MS-21 s motory PD-14 by měl vzlétnout v r.2018, kdy se počítá s prvními dodávkami sériových strojů. Takže teoreticky časový plán sedí, jenže nemá rezervu pro případ potíží, ani plán B. Svým způsobem sice současná situace podporuje prodejnost některých ruských typů se západními motory ve světě (SuperJet100), na druhé straně bez vlastních motorů je ruský letecký průmysl (týká se výlučně civilních letadel) tzv. s holým zadkem v trní. S jakoukoli korektností "Западныx партнерoв России" totiž Rusko rozhodně nadále už počítat nemůže. J.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv čer 09, 2016 15:48
od Mičun
Tak to mají Ukrajinci asi taky radost? Předpokládám, že výrobci měly odbyt pouze na východ?
Podobný problém je i se systémy pro kosmické lety. Spousty výrobců sou také na Ukrajině.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát čer 10, 2016 11:03
od Jelen
http://www.aeroweb.cz/clanky/5022-v-rus ... 320-i-b737

No pokud to bude mít americké motory, tak by to mohlo být relativně ekonomické a spolehlivé.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát čer 10, 2016 11:39
od Jimmi
Jestli tím chtějí nahrazovat staré TU-134 na vnitrostátních linkách, tak to je nejvyšší čas. Lítat tam s tím je opravdu zážitek :)
Jinak sovětské motory byly vždy méně ekonomické a méně spolehlivé, taktéž s kratší životností, než ve vyspělém světě. A za posledních pětadvacet let jim navíc docela ujel vlak. Výhodu by měli ruští výrobci jen v relativně snadné dostupnosti titanu.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát čer 10, 2016 12:03
od jacek
Jelen: Tak určitě, o tom není sporu. Jestli se ale ten ruský PD-14 skutečně povedl tak, jak píší (?), tak by mohla být relativní spolehlivost i ekonomie provozu taky (možná skoro, stejně, nebo ještě lepší) dobrá. Jak to bude ve skutečnosti, je dnes těžko předpovědět, zvláště, když má člověk k dispozici jen nějaké novinové články. Samozřejmě souhlasím s tím, že sázka na moderní americké motory je větší jistotou, než nákladný, zdlouhavý a nejistý vývoj vlastní nové pohonné jednotky. Jenže pokud si chce Rusko udržet technologický potenciál velmoci i do budoucna, nemůže se holt chovat jako kolonie Západu a za suroviny nakupovat i to, co si dokáže vyrobit samo. Takže je to v podstatě nutnost.
Jak jsem psal výše, je to sice z nouze ctnost, ale přijaté řešení má logiku. Protože vývoj nového letadla je (zpravidla) nesrovnatelně kratší, než vývoj nového agregátu u motorářů, dostal prototyp a další stroje dostupné, hotové americké motory, s nimiž se nakonec stejně tato letadla budou prodávat do světa. Po ukončení vývoje a náběhu výroby PD-14 pak pro sériové stroje pro ruský trh budou k mání domácí pohonné jednotky. Pokud budou dobré, je to tak správně.

Jimmi: vše ok, jenže dnes už se na provozní ekonomii hraje i v Rusku, konkrétně PD-14 má být na spotřebu paliva minimálně srovnatelný s dnešními motory ze Západu, ne-li lepší. Také v údržbě "podle stavu" se nákladnost oproti bývalým resursům do předepsaných stupňů oprav a GO podstatně sníží. Je-li to všechno pravda a do jaké míry, to se teprve ukáže. Já bych v tom ale Rusy zase až tak nepodceňoval. Oni když chtějí, resp musí :), dokážou i nemožné. Tak uvidíme, za dva-tři roky budeme snad všichni moudřejší. J.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát čer 10, 2016 16:54
od Jimmi
U těch motorů je jeden velký problém - nejde jen tak přeskočit nějaké stádium a na "zelené louce" vyvinout něco geniálního. Navíc to nejde ani "opsat", protože např. z tvaru lopatek se postup jejich výroby stanovit nedá.
Já Rusy nepodceňuju, ale ani nepřeceňuji Rusko jako technologickou velmoc. I když měli prvního kosmonauta, dokonce proudové dopravní letadlo i nadzvukové dopravní letadlo, vždycky v tom bylo nějaké "ale". A to ještě bylo v době, kdy na všechno byl čas a peníze přidělované centrálním plánovaným hospodářstvím. Na ty motory třeba to TU144 jednoduše "dolítalo", nikdy se jeho motory kvalitativně ani nepřiblížily k jeho západoevropskému soupeři. Pochybuji, že by se jim povedlo jen tak dohnat technologickou vyspělost motorů, jaké třeba RR cpe do Dreamlinerů.
Ovšem jejich aerodynamická škola byla vždy na úrovni, a to i navzdory poměrům. Tam bych jim věřil spíš.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: sob čer 25, 2016 21:56
od zelvotron
Bokéééém!

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon srp 29, 2016 13:04
od Mičun

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 11:54
od Mičun
Pánové, proč konstruktéři letadel za II. sv. války používali V "dvanáctiválce" otočené hlavou dolů? Jde mi hlavně o to otočení. Nikde sem k tomu nic nezjistil. Kvůli těžišti, mazání???

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 13:39
od dusin
Pravděpodobně pro to že pres ně bylo takhle lépe vidět z kabiny.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 14:16
od Jimmi
A olej jim nestříkal na přední sklo 8)

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 16:03
od dusin
Jimmi píše:A olej jim nestříkal na přední sklo 8)
To ani ne,oni to byly vysměs motory se suchou skříní a volej z nich stříkal až po zásahu...
Je to jednoduchý- vrtuli je třeba mít na klikovce napřímo a vrtule ja ne vrchu nosu.
Kdyby z nad to koukali ještě válce,omezovalo by to už tak mizernej výhled z kabiny směrem dopředu

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 18:35
od Jimmi
Tenkrát nepoužívali nějaké reduktory?
Jinak další důvod by mohl být ten, že svíčky jdou vyměnit bez žebříku 8)

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon zář 26, 2016 18:50
od Mičun
Reduktory sem viděl na hvězdicích. Na V asi ne, neb je v ose kanón...