Narazil jsem na test sportovní Kaliny. Zde je
link na čerstvý test této novinky z Togliatti. A tady můj zkrácený překlad článku s využitím mých chabých znalostí ruštiny:
Za dva dny jsme najezdili 1400 km a spotřebovali 130 litrů benzínu. 2x jsme platili pokutu za překročení rychlosti. A to jen proto abychom mohli vyzkoušet nejostřejší provedení Kaliny.
Test proběhl na malém jezeře Děrbověž poblíž Petrohradu. Testu se účastnilo 22 posádek. Nezávodili jsme mezi sebou, protože víc než sekundy nás zajímal sám automobil. Vždyť už v tomto roce se objeví velmi podobná Kalina v prodeji!
Ano, AvtoBA3 se chystá letos spustit malosériovou výrobu těchto nabitých automobilů, které budou postaveny na přímém základu skutečných závodních vozů Kalina. Letos by mělo být vyrobeno 2000 aut ve dvou variantách. Jedna verze nabídne standartní motor 1,4 s výkonem 90 koní, sportovní volant bez polstrování středu a celokovové pedály. Kromě toho bude tato Kalina Sport obsahovat i sportovní paket spojlerů. Bude se v mnohém podobat i Kalině R2 představené na loňském autosalonu v Moskvě.
Druhá verze bude nabitá daleko víc, neboť nenabídne jen jiné nárazníky, volant a 15" litá kola. Nabídne titiž i novou převodovku, tvrdší zavěšení kol, zadní kotoučové brzdy a zcela nový 16V motor s objemem 1,6 který se nyní připravuje pro Prioru. Papírově má 98 koní, ale v AvoBA3u nezastírají, že to rozhodně není strop. Reálně lze počítat s výkonem 105 koní.
A kolik toto auto bude stát? To zatím nikdo neví. Odhaduje se cena 12.000 až 13.000 USD.
Nám byly představeny dva závodní vozy v kategorii N, která je pro nás, obyčejné řidiče, ze všech závodních skupin nejzajímavější, protože má povoleno jen velmi málo úprav oproti sériovému autu. Pomineme-li výztuže, hasicí systém, závodní sedadla a volant, zbývá jen úprava výkonu v ŘJ motoru (i ta má omezení), pružiny a tlumiče. A to je vše! Přičemž motor, převodovka, brzdy, řízení musí být standartní!
Pod kapotami závodních Kalin byl 16V 1,4 motor. Zástupci automobilky sdělili, že by tam radši viděli 1,6 ale ta se zatím sériově v Kalině nevyskytuje. Tento motor se v autě objeví až bude zahájen prodej Kaliny 1,6 16V.
Motory zde ale nejsou standartní. Díky různým úprávám mají výkon 120 koní. Když člověk uslyší chod motoru, tak pozná, že se v něm skrývá mnohé. A to je cítit hned. Na volnoběžných otáčkách jde motor špatně. Když se hned po startu polechtá plyn, může motor i zhasnout. Motor je nastaven tak, aby maximum výkonu bylo do 4.000 ot. Do 1.500 ot. motor netáhne. Ale potom se začnou dít věci, které by nikdo od ruského malolitrážního motoru nečekal.... Samozřejmě, že na nabitá Lada Kalina není Mitsubishi Lancer EVO, ale i za volantem tohoto auta lze zažít mnoho potěšení. Zvlášť když se jede po ledu na tzv. "dlouhých" pneumatikách s hroty. V tomto případě se obutí doslova zařezává do ledu a dovoluje jet opravdu pořádně rychle. Hlavní u toho je v zatáčkách rychle a pořádně točit volantem a nebát se šlapat na plyn. Samozřejmě že se nadá počítat s tím, že by AvtoBA3 prodával tato auto s těmito pneumatikami, neboť jezdit s nimi po asfaltu nelze. Dá se ale očekávat, že i s normálními zimními pneumatikami nepojede Kalina špatně.
V průběhu testu se projevil jeden vážný nedostatek nynějších verzí sportovních Kalin a to "dlouhé" řízení. Počet otáček volantu od kraje do kraje je 4 a to je dost i na "obyčejné" auto jezdící po městě a pro soutěžní auto je absolutně nevyhovující. Tento nedostatek výrobce zná a již v průběhu letošního roku dojde k nápravě. I sériová Kalina dostane nové řízení s počtem otáček volantu jen 2,8. A ihned poté bude možné toto řízení namontovat i do sportovních verzí.
Možná se k tomu přidá i to, že při zatáčení pod plynem vnitřní přední kolo začne podkluzovat. Je to sice naprosto normální jev, ale určitě by nebylo špatné, kdyby se budoucí sportovní Kaliny začaly stavět se samosvorným diferenciálem. I když přít se nechceme, neboť podobné plusy mají obvykle auta až mnohem dražší. A Kalina s motorem o síle 120 koní, tuhým podvozkem a zimními pneumatikami s dlouhými hroty dovoluje odpich i bez samosvorného diferenciálu.
PS: Omlouvám se za případné nepřesnosti.