Stránka 16 z 25

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát říj 16, 2015 17:08
od jacek
Mičun píše:Je dobře, že se dostávají na západ. I když jen drobnými krůčky. Po tom, co "Sůčko" rozsekali v Indii i s delegací aerolinií, to měli dosti těžké...

Ještě by měla s něčím přijít konstrukční kancelář A. N. Tupoleva... To je moje srdcovka...
Jestli se nemýlím, ke katastrofě RRJ/SuperJetu od Suchoje došlo v Indonésii. S ohledem na to, že Suchoj tam vstupoval na trh, do té doby zcela ovládaný Boeingem, spekulovalo se dokonce o průmyslové sabotáži. SuperJety se docela osvědčily v Rusku i v asijských státech a celá malá flotila jich úspěšně slouží v Mexiku, kde chtějí přikupovat další.
V této souvislosti si pamatuji ještě podobný případ katastrofy u (dnes) ukrajinského Antonova, když An-140 tragicky havaroval do terénu (CFIT) při letu do Teheránu u Isfahánu. Letěl tam skoro kompletní konstrukční tým z ukrajinské i ruské strany, rozbíhala se licenční výroba, m.j. také na truc embargu Američanů. Tož stává se, jak vidět, ledacos.

Zdá se, že Súčko má našlápnuto relativně docela slušně, připravuje se i prodloužená verze.
Značku Tupoleva dnes v civilní výrobě reprezentují Tu-204, dodávané v poměrně malém počtu převážně jen pro ruské uživatele, zčásti i pro vojenské či polovojenské využití. Nebude to asi úplně nepodařené letadlo, ale zřejmě by mělo problémy s certifikací na Západě. Komerčně nadějnější je projekt Irkut MS-21 (u nás i na Západě chybně označovaný MC-21, asi z neznalosti azbuky), jehož prototyp je před dokončením. Označení pochází z projektu, v ruštině známého jako Magistralnyj Samolet 21.věka. Do výroby by ale měl jít jako Jakovlev Jak-242, protože u Jakovleva má své kořeny (v typu Jak-42).

Pro upřesnění - v bývalém SSSR byly vždy odděleny konstrukční kanceláře od výroby, resp. produkčních závodů. Takže pro výrobu každého typu letounu se zadávalo místo sériové produkce, stejný typ jedné značky se někdy vyráběl třeba v několika vzájemně nezávislých závodech současně. Konstrukce měla k dispozici nejvýše nějaké prototypové dílny. Podobný systém byl zachován i v Ruské federaci, byť pár výjimek existuje. J.

P.S.: I na ekranoplánech v RF vývoj pokračuje, byť doba zmíněných raketových monster z Kaspiku se zdá být pryč. Známy jsou dnes především malosériové stroje menší.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát říj 16, 2015 17:25
od Mičun
Tak ono Tu-204 je už poměrně stará konstrukce....
O novém Jaku sem vůbec netušil. Rád sem se dozvěděl nové info...
A co Iljušin? Il-96 (nejsem si jist), je snad poslední RU/SU stroj, který může létat do EU? Nepočítám speciály Tu-154 apod...

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát říj 16, 2015 17:54
od jacek
Iljušin zatím žije z produkce osvědčených nákladních Il-76 a tankovacích Il-78, příp. platformy pro AWACS A-50. Vše v podstatě stejný základ, byť A-50 jsou typově označovány jako Běrjev). Nejnovější verzí je remotorizovaná a modernizovaná Il-76MD-90. Běží modernizace vojenských Il-38N (na bázi Il-18).
Připravuje se restart výroby upravené konstrukce turbovrtulového Il-114, běží společný rusko-indický projekt pro vojenské i civilní využití [UAC-HAL] Il-214 a chystá se jeho čistě ruský turbovrtulový derivát Il-112. Vše zatím hudba (u Il-114 snad blízké) budoucnosti.
Il-96 (a starší Il-86) sice slouží u některých aerolinek, ba i jako prezidentské, ale ve výrobě už nejsou. Víc (mi) není známo. J.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát říj 16, 2015 17:59
od Mičun
Děkuji... :D
A překvapil mě derivát Il-18. To už je pořádný retro... :D :D

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát říj 16, 2015 18:16
od Jelen
Sice blbej příklad, ale Tu-204 do Evropy lítat normálně může, ještě nedavno lítalo i k nám.
http://zpravy.idnes.cz/na-letisti-v-mos ... ranicni_ad
nebo letos v zimě v Ostravě:
http://www.planes.cz/cs/photo/1205165/t ... a-osr-lkmt
Pardubice:
http://www.planes.cz/cs/photo/1187566/t ... e-ped-lkpd

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon lis 02, 2015 16:18
od Jelen
Bordel v hangáru.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon lis 02, 2015 16:20
od Mičun
Ke stropu je ještě místa dosti... :D

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pon lis 02, 2015 16:22
od Jelen
Už tam taky nějaký byly pověšený, teď tam mám v plánu umístit MiniMaxe, co se krčí vzadu, že ani neni na fotce vidět. :-) Jedno éro tam ještě chybí, protože je na prohlídce a jedno další tam ještě přijde. :-D

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: úte led 19, 2016 21:34
od jacek
Ještě stručně k předchozímu tématu:
Mičun píše:Tak ono Tu-204 je už poměrně stará konstrukce....
O novém Jaku sem vůbec netušil. Rád sem se dozvěděl nové info...
A co Iljušin? Il-96 (nejsem si jist), je snad poslední RU/SU stroj, který může létat do EU? Nepočítám speciály Tu-154 apod...
Jak píše Jelen - létat do EU i do světa toho může víc. Nedávno byl v Pardubicích třeba Tu-214 - na tohle hezké éro jsem předtím zapomněl. Byť je to odvozenina od typu 204. Ale krásná fotka, bohužel ne moje :( . V Pardubkách byl tentokrát jen na rutinním výcvikovém letu. J.
http://www.airplane-pictures.net/photo/ ... ll-models/

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv bře 17, 2016 17:20
od jacek
Nejnovější typ na ruské obloze: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... 39-1280230
Článek je trochu jak z pera českého novináře Staré gardy včera, :) tedy žádná senzace - proč taky? Ale naštěstí bez blábolů a hlavně, že konečně to letadlo dospělo od projektu k létajícímu prototypu. Konkurenci pro Aero s L-159NG může v případě úspěchu (jednoho i druhého) představovat jen na tzv. třetích trzích. Ten ruský (zbrojní) je pro nás stejně dávno uzavřen. J.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: pát bře 18, 2016 17:34
od Jelen
Vypada zajimave, takovej krizenec 39ky a Northrop F-5.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv bře 24, 2016 12:23
od jacek
Ad katastrofa B737-800 FlyDubai v Rostově na Donu: Nehoda stejného typu (verzí si nejsem jist) s fatálními následky a prakticky při shodném průběhu letu (go around) se stala tuším v r.2013 v Kazani. Přerušené přistání v bezpečné výšce, přitažení a strmé stoupání, zakončené nikoliv klasickým pádem (stall) při přetažení, které by v zásadě ani nemělo nastat, ale střemhlavým letem do terénu. Údajně se tam i našel nějaký problém s ovládáním výškovky, resp. vodorovných ocasních ploch. Nemůže tam být někde systémová chyba v programovém vybavení, resp. ve spolupráci avioniky s počítači? Neznám detaily, tím méně třeba záznamy oranžových "černých skříněk" :) z kritických fází letu - režim motorů, klapky, autopilot - ale ten by měl být rozhodně off... Jestli se tam nemůže dít něco, s čím potom piloti už nemají šanci/čas nic udělat. Např. dnes už letadlo "pozná" (no pozná akorát prd), že stroj v přistávací konfiguraci při nízké rychlosti při přitažení "podrovnává", a počítač sám stáhne tah motorů - což už se kolikrát ukázalo, že neodpovídá reálné fázi letu, a stálo to lidské životy.
Tady jsme u letadel, ale stejný problém může brzy nastat s polo- či plně komputerizovanými auty, o autech bez řidiče ani nemluvě... no těšte se. Asi bych měl s tímhle na nějaké letecké fórum, jenže ten obecný přesah tady je. J. :?:

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv bře 24, 2016 13:21
od Luděk Musil
Ivane - já Ti nevím, taková teorie, resp. takové nastavení počítačů by snad ani nemělo být možné.
A osobně, pokud bych už o takové teorii přemýšlel, tak bych ji asi nevypouštěl z úst, natož psal na papír (tedy obrazovku). Aby u mě hned ten den, či den druhý nezastavili pánové v černých oblecích a autech ... . L.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv bře 24, 2016 13:24
od Jimmi
Jednou řešili u Airbusu problém, že v některém režimu přistávání se řídící joysticky přepínaly automaticky do režimu jemnější práce, čili asi dvojnásobné dráhy na stejný účinek. Samozřejmě piloty na to nikdo nevyškolil a až když jeden spadnul, tak se tím začali zabývat.
Já taky nemám rád, když technika dělá něco za mě a já přesně nevím co.

Re: lietadlá a všeličo okolo

Napsal: čtv bře 24, 2016 13:33
od Mičun
Nějakou nehodu ve Francii přeci způsobila ochrana proti přetažení, čili počítač. Ale je pravda, že neměli výšku a překážel lesík. Kdoví, kdyby systém nezaůčinkoval, jestli by nespadli po křídle... ;)