Beruška
Moderátor: Moderátoři
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Beruška
Klasické podložky, vůle jsem kontroloval naposledy asi před 20000km, jsou spíš malé než velké.
Co všechno se účastní volnoběhu a jak probíhá přechod do otáček? Ráno už chytla skoro bez problémů, sice start na jeden válec, ale chytla se. Pak jsem s tím chvilku dělal pokusy, divně se to chovalo při přechodech z volnoběhu, vždycky prdprd, jako když se to uchcává a pak jako kdyby to tomu došlo a pustilo tam trochu vzduchu.
Pozoroval jsem aktuální spotřebu cestou do práce, někdy se to i z lehkého kopce vylezlo na 8, pak jsem sundal nohu z plynu asi na dvě vteřiny a zase jí vrátil zpátky, a jelo to za 6. Při přidávání plynu to ale nastavuje nějak blbě, jako kdyby to bylo nějak bohaté. Proto se ptám, jak funguje přechod z volnoběhu, podle kterých čidel reaguje ŘJ? Je možné, že by za to mohly lambdy? Protože ty už mají podle servisky přeslouženo, proto se ptám.
Co všechno se účastní volnoběhu a jak probíhá přechod do otáček? Ráno už chytla skoro bez problémů, sice start na jeden válec, ale chytla se. Pak jsem s tím chvilku dělal pokusy, divně se to chovalo při přechodech z volnoběhu, vždycky prdprd, jako když se to uchcává a pak jako kdyby to tomu došlo a pustilo tam trochu vzduchu.
Pozoroval jsem aktuální spotřebu cestou do práce, někdy se to i z lehkého kopce vylezlo na 8, pak jsem sundal nohu z plynu asi na dvě vteřiny a zase jí vrátil zpátky, a jelo to za 6. Při přidávání plynu to ale nastavuje nějak blbě, jako kdyby to bylo nějak bohaté. Proto se ptám, jak funguje přechod z volnoběhu, podle kterých čidel reaguje ŘJ? Je možné, že by za to mohly lambdy? Protože ty už mají podle servisky přeslouženo, proto se ptám.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Beruška
Na nastaveni bohatosti smesy ma podle meho soudu vliv potenciometr skrtici klapky, vaha vzduchu, cidlo teploty motoru/vzduchu a u zahrateho motoru se provadi doladeni podle lambdy. Myslim si, ze lambda sice ma vliv na bohatost, ale ne prilis velky.
Z vyse uvedenych cidel se rj rozhodne, jakou smes chce udelat. Nasledne smes vyrobi kombinaci krokoveho motorku volnobehu a delky vstriku. A upravi predstih.
Da se provest tupa diagnostika tim, ze nektere cidlo odpojis. Treba odpoj vahu luftu. Rj by mela zvysit volnobeh a mnozstvi vzduchu odhadovat z potenciometru klapky. Zkusil bych vzdy pri studenem startu odpojit jedno z cidel. Proste tupy debug bez debugeru.
Kdyz vyresetujes rj, tak je prvni studeny start take spatny? Nebo je to lepsi az dobre a zhorsi se to az po par jizdach? Pokud je problem za studena i za tepla, pak bych primo na lambdu nesazel. Ona ma na studeny motor dost neprimy vliv. Behem jizdy se rj uci cist vahu vzduchu. Uci se, ze hodnota x z vahy znamena y vzduchu. Uci se pomoci zpetne odezvy z lambdy. Behem konstatniho behu motoru smes osciluje mezi chudou a bohatou. Lambda ma jen tyto dva stavy. Urcity pomer mezi dobou chudou a bohatou je optimalni a toho se rj snazi dosahnout. Cim lepe se nauci cist vahu, tim optimalnejsi je chod motoru za studena, nez zacne pracovat korekce lamdou. Pokud je amda zla, nauci se cist zle vahu. Ale to trva nekolik jizd bych rekl.
P.s. me rady vychazeji z toho, jak si ze zkusenosti a trochy cteni myslim, ze priblizne funguje algoritmus rj. Nemusim mit pravdu.
Z vyse uvedenych cidel se rj rozhodne, jakou smes chce udelat. Nasledne smes vyrobi kombinaci krokoveho motorku volnobehu a delky vstriku. A upravi predstih.
Da se provest tupa diagnostika tim, ze nektere cidlo odpojis. Treba odpoj vahu luftu. Rj by mela zvysit volnobeh a mnozstvi vzduchu odhadovat z potenciometru klapky. Zkusil bych vzdy pri studenem startu odpojit jedno z cidel. Proste tupy debug bez debugeru.
Kdyz vyresetujes rj, tak je prvni studeny start take spatny? Nebo je to lepsi az dobre a zhorsi se to az po par jizdach? Pokud je problem za studena i za tepla, pak bych primo na lambdu nesazel. Ona ma na studeny motor dost neprimy vliv. Behem jizdy se rj uci cist vahu vzduchu. Uci se, ze hodnota x z vahy znamena y vzduchu. Uci se pomoci zpetne odezvy z lambdy. Behem konstatniho behu motoru smes osciluje mezi chudou a bohatou. Lambda ma jen tyto dva stavy. Urcity pomer mezi dobou chudou a bohatou je optimalni a toho se rj snazi dosahnout. Cim lepe se nauci cist vahu, tim optimalnejsi je chod motoru za studena, nez zacne pracovat korekce lamdou. Pokud je amda zla, nauci se cist zle vahu. Ale to trva nekolik jizd bych rekl.
P.s. me rady vychazeji z toho, jak si ze zkusenosti a trochy cteni myslim, ze priblizne funguje algoritmus rj. Nemusim mit pravdu.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: Beruška
K tym ventilom - male vole mozu za studena sposobovat pootvorenie ventilov, to znamena zle starty. Po chvilke sa ohreju a dosadaju (zvacsia sa vole).
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Beruška
Po ohřátí se vůle zmenšuje, nikoliv zvětšuje.
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11048
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Beruška
Jsi si jist?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Beruška
isty si nie som, ale malo by to byt tak ako pise Jelen, vole ventilov by sa mali zmensovat.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: Beruška
Zpravidla je ventilová vůle studeného motoru větší než provozní (teplého motoru).
Většinou se pro seřizování předepisuje hodnota pro studený motor s tím, že po ohřátí se vůle zmenší.
Většinou se pro seřizování předepisuje hodnota pro studený motor s tím, že po ohřátí se vůle zmenší.
Lada Niva 1,7MPi+LPG r.v. 2009 (01/2010 - 3/2014);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Re: Beruška
Vycházím ze škodovek, je to sice ohv, ale fyzika zůstává stejná, můžete zastánci opačné teorie ji něčím podložit?
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: Beruška
Tak na ladě se snad vůle šteluje na 0,15 studenej a 0,20 teplej motor, takže bych se přikolnil k tomu, že s rostoucí teplotou se vůle zvětšuje.
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Beruška
Upozorňuji na striktní souvislost s vlhkým počasím. Dneska dopoledne bylo sucho a chytlo to raz dva. Včera pršelo, ale nastartoval jsem. Po zastávce asi po kilometru v OBI jsem ale startoval na 2x.
Tudíž nejvíc bych sázel na váhu vzduchu. Tu jsem sice odpojit zkoušel, jak psal JmJ, ale na uchcaném motoru, takže to nemělo žádný efekt, prostě jsem nenatočil.
Váha vzduchu sídlí ve filterboxu? (jsem dneska strašně líný cokoliv už hledat )
Tudíž nejvíc bych sázel na váhu vzduchu. Tu jsem sice odpojit zkoušel, jak psal JmJ, ale na uchcaném motoru, takže to nemělo žádný efekt, prostě jsem nenatočil.
Váha vzduchu sídlí ve filterboxu? (jsem dneska strašně líný cokoliv už hledat )
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Beruška
vaha je za filtrem. Vlhkost by mi spis ukazovala na zapalovani. Kabely/blok/civky jsi zkousel ocistit, odmastit, prohlednout, jestli kabel neni nekde odreny, jestli jsou kabely dobre nasazene na svickach/bloku? Pripadne nizkonapetovy kabel vedouci k bloku/liste, jestli je konektor ok atd.
Pri nepravidelnem chodu motoru, neni u motoru slyset preskakujici jiskru? Zazil jsem uz dve auta, kde sel motor nepravidelne a vzdy kdyz se kucknul, tak bylo slyset cvaknuti, coz byla jiskra, ktera misto do svice preskocila nekam jinam.
Ono je divne z to, ze to nelze vubec natartovat, protoze pri startu je udaj vahy asi irelevantni, mozna se bere v potaz potenciometr klapky. S vadnou vahou bych cekal, ze to chytne a chcipne nebo se bude kuckat.
Mimochodem ,nevim jak kalina, ale 2110 ma rezim startu s uchlastanym motorem. Dela se to myslim tak, ze se zapne zapalovani a tusim 3x se zmackne plyn z nuly az na 100%. Pak pri startu je nutne si sam pridanim plynu korigovat, kolik vzduchu/paliva motoru das. Pravdepidobne rj v tomto rezimu zavre krokac volnobehu a necha to jen na klapce. Takze kdyz plyn nemackas vubec a startujes, tak motor vyplachujes.
Pri nepravidelnem chodu motoru, neni u motoru slyset preskakujici jiskru? Zazil jsem uz dve auta, kde sel motor nepravidelne a vzdy kdyz se kucknul, tak bylo slyset cvaknuti, coz byla jiskra, ktera misto do svice preskocila nekam jinam.
Ono je divne z to, ze to nelze vubec natartovat, protoze pri startu je udaj vahy asi irelevantni, mozna se bere v potaz potenciometr klapky. S vadnou vahou bych cekal, ze to chytne a chcipne nebo se bude kuckat.
Mimochodem ,nevim jak kalina, ale 2110 ma rezim startu s uchlastanym motorem. Dela se to myslim tak, ze se zapne zapalovani a tusim 3x se zmackne plyn z nuly az na 100%. Pak pri startu je nutne si sam pridanim plynu korigovat, kolik vzduchu/paliva motoru das. Pravdepidobne rj v tomto rezimu zavre krokac volnobehu a necha to jen na klapce. Takze kdyz plyn nemackas vubec a startujes, tak motor vyplachujes.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: Beruška
Něco logiky na tom je, ale řekl bych, že s rostoucí teplotou materiál nabývá, tudíž se vůle zmenšuje. Ať už třeba ta škodofka a OHV, tak když se to ohřeje, prodloužej se zdvihátka a tím to vůli zmenší.vodis píše:Tak na ladě se snad vůle šteluje na 0,15 studenej a 0,20 teplej motor, takže bych se přikolnil k tomu, že s rostoucí teplotou se vůle zvětšuje.
U lady zas nabyde dřík ventilu, popřípadě trochu nabyde sedlo i samotnej talíř ventilu, tak bych se přiklonil k vůli menší za tepla.
- MacGyver
- Příspěvky: 1541
- Registrován: úte lis 11, 2008 16:59
- Bydliště: Plzeň/Prášily
- Kontaktovat uživatele:
Re: Beruška
Kdyby se teplem prodloužil dřík ventilu, tak by se dle mého názoru vůle zmenšila. Jde taky o to, o kolik zase ztloustne teplem hlava. Je tu nějaký strojař?
Lada 2103 r.v.77 "Hranatá nádhera"
Lada 2107 r.v.86 štrejchnutá tankem
Já chci jenom jezdit. Já CHCI!!!
My Other Car Is A Millennium Falcon
člen Ladaklub ultras
Lada 2107 r.v.86 štrejchnutá tankem
Já chci jenom jezdit. Já CHCI!!!
My Other Car Is A Millennium Falcon
člen Ladaklub ultras
Re: Beruška
Nemůžete přeci srovnávat Škodovku a Ladu. Přeci u každé se seřizuje vůle na jiné části rozvodového mechanizmu. Takže, co platí u Škody, nebude platit u Lady.
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...