Tak jsem se konečně dočkal. Po dvou a půl letech bezproblémového provozu včera večer podle palubního počítače +1, ale na autě zamrzlé kapky, Vesta stojí klasicky čumákem k baráku. Přepnu na režim Cory, aby se motor při vyšších volnoběžných otáčkách lépe prohřál a jako obvykle vyrážím s tím, že se motor prohřeje za jízdy. Motor se postupně prohřívá, na měřené rovince přepínám na originální mapu, protože nepotřebuju výkon a chci jet na spotřebu. Taksu ti jedu od Vypicha a chystám se u Pyramidy vjet do tunelu, může být namrzlo, mám tam kolem padesátky, tak si říkám - pustím si muziku, trochu poplachtím a při nájezdu do tunelu to jako vždycky kvaltem vytáhnu na 70 a dám tam tempomat. Jak řekl, tak i udělal, zrychleno na 70, chci tam dát tempomat a do toho se mi rozbliká CheckEngine. Hmm, bezva, v Blance. Takže nepropadám panice, zůstávám na plynu a 4. stupni a jedu dál. Po chvíli CHE jen svítí, tak si říkám, zkusím ten tempomat. Tempomat nejde zapnout. Takže cvaknu vypínačem a zapnu OBD modul, na palubním Androidu se krátce zamyslí Torque a vyhodí toto:
Hmm, bezva, takže kliknu na to, aby mi popsal co ty chyby jsou a hned vidím:
P0363 — Обнаружены пропуски воспламенения, отключена топливоподача в неработающих цилиндрах. (resp. něco podobného v angličtině)
P1301: Пропуски зажигания 1-ого цилиндра (Misfire, vynechal 1. válec)
Takže v důsledku "misfire" ať už je to cokoliv v prvním válci ŘJ tento válec vypnula, takže jedu s tříválcem. Už jsem jel i s dvouválcovou desinou, takže rozhodutí je jasné - nějak dojet po Praze domů a řešit to ráno. No, musím přiznat, že ten tříválec v nízkých otáčkách fakt netáhne
. Nicméně jsem se doplazil domů, tam zkontroloval, že k jiné chybě nedošlo, vymazal chyby ŘJ a zkusil nastartovat - vypadá to OK.
Dneska ráno jsem vytáhnul příručku, ověřil, že Vesta má samostatné zapalovací moduly pro každý válec a šel se na to podívat. Nevím jak jsou číslované válce, ale při pohledu pod kapotu zpředu byl u toho nejpravějšího zapadlý takový ten gumový distanční nesmysl a navíc je jako jediný blízko potenciálně teplé části motoru. Takže ještě dříve, než jsem šel gůglit a našel
tohle, tak jsem vymyslel první tři možné příčiny a pak se dočetl i další.
1) někde rozmzla voda a stekla kam neměla a způsobila několik nepravidelných výbuchů v prvním válci, které pobouřily ŘJ, která zareagovala neadekvátně přísně
2) катушка - zapalovací modul pro první válec (na Grantě na to dokonce
byla svolávačka)
3) svíčky - asi blbost
4) форсунки - vstřiky, to je imho taky blbost
Zatím jsem v chytré knize nenašel, který válec je první (jestli to počítám správně) a jak se mění zapalovací moduly (ale předpokládám, že se jenom vycvaknou ? Nebo se to musí vyndavat Torxovým klíčem ? Mám to chtít preventivně vyměnit v rámci záruky ?) Asi bych to měl dneska projet aby se to mělo šanci projevit ? Můžu si risknout s tím zejtra jet na otočku do Jablonce ?
Prosím od dobré rady všechny, zejména Coryho
Díky.