Cory, měl jsi štěstí na dobrý benzín. Shell má i franšízový pumpy a tam je to pak něco.....
Celkově jezdím už více než 5 let na víceoktanový benzín (s Fiatem, Lada jen vozím trvale tak 8 litru benzínu a nedokážu změřit spotřebu-ani se o to nesnažím. Po 2 letech 100 oktan vyjedu a naliju nových asi 8 litrů) - rezerva, kdyby došlo LPG. Nejdříve OMW, zkoušel jsem i Shell. Nakonec jsem přešel na Vervu. Někdo psal v diskusi o benzínech, že Verva jede nepatrně líp, než OMW. Dvakrát jsem střídal při tankování OMW a Vervu 100 i když má mít o 2 oktany méně a opravdu to nepatrně lépe jelo na Vervu (asi lepší aditivum). Bylo to asi před 3 lety, kdy zároveň začala být verva o 1 Kč levnější. Nájezd km na oba dva mám u Fiata stejný.
Největší markant jsem poznal v začátcích před těmi 5 lety, kdy jsem zkoušel ještě u F126p jezdit na OMW 100 oktan. Natural 95 v zimě u studeného motoru cukal asi kvuli biosložce natankovaný u jakékoliv pumpy. Auto bylo vzorově udržované jedním šikovným mechanikem a mnou, cívka, karbec i rozdělovač nové. Dříve na super 96 jezdil F126p nejlépe ze všech benzinů, ale ten byl olovnatý a aspoň 14 let se už nevyrábí.
Našel jsem i jednu pumpu Shell, kde mi u N95 mlátily ventily v celém spektru otáček a motor ani moc nejel, asi o 20% vyšší spotřeba. Mlácení ventilů si všiml i kolega v práci, který stál vedle auta když jsem odjížděl. Druhý člověk mi to říklal, když jsem ho přemisťoval pro jeho auto k autoservisu. Další nádrž natankovaná jinde a auto jelo s ohledem na malucha "relativně tiše" a ok.
Další nádrž zase u té samé pumpy Shell a problém se opakoval. Bylo to cca půl roku po generálce rozvodů. Od té doby jsem s Shellem definitivně skončil.
Později jsem zjistil, že je to pumpa Shell v pronájmu a benzín kupují kdoví kde a nebo ho něčím pančují - to si vyberte jak kdo chcete.
Ale zpátky k N95 a 100 oktan v F126p maluchu. V zimě -20 stupňů a studený motor nemá cukání jako měl na N95 (jako dlouhá léta předtím na N95 s biosložkou) a znatelně lépe jede. V mrazech startuje ne obrazně na 1 otáčku, ale 1/2 až 3/4 otáčky motoru. spotřeba mi klesla o 10 % a rozdíl ceny byl a stále je 4-5% ceny. Takže kromě toho že to lépe jede, tak když to nehoním, tak s Vervou oproti jakýmukoliv N95 jsem "vydělával = šetřil" 5%. Skladovatelnost Vervy je udávána 1 rok, u N95 3 měsíce. Mnohým se i při několikerém tankování neobnoví starý benzín (zbytky benzínu při dotankování) a nádrž se zasírá z biosložek. Víceoktanové benziny mají biosložku nahrazenou syntetickou složkou. To je celý.
Modernější auta která mají lepší elektroniku, která upravuje jízdní parametry aktuálnímu stavu nemá tolik znatelný rozdíl v jízdě mezi N95 a lepším benzínem, nebo víceoktanovým. Proto spousta lidí tvrdí, že je jedno na co jedou. Na tak jednoduchém autu jakým byl F126P ty bylo cítit, slyšet i znát za jízdy. Kdybych řekl, že jsem si připadal, že jsem poznal u F126p mezi jakýmkoliv N95 (už s biosložkou) od jakékoliv značkové pumpy a Verva100 rozdíl ve výkonu skoro 20%, tak to ani moc není nadsázka.
Před léty, když občas na zimu táta přidával do benzínu obyčejný technický líh na pohlcení vody (cca 0,2 litru lihu na nádrž), tak celková spotřeba stoupla cca o 0,5 litru / 100 km. Toho jsem si všiml opakovaně i při dalších tankováních. U F126p jsem stejný experiment zkoušel v létě přidáním 0,2 litru lihu na nádrž a taky mi stoupla spotřeba cca o necelých 0,5 litru na 100 km.
Spolužák ze školy mi na srazu vyprávěl, jak kdysi ničil Š120, když jezdil jen na samotný technický líh bez přídavku benzínu jen proto, že ho měl k dispozici. Musel zvětšit hodně předstih, aby auto nastartovalo a vůbec jelo. Pohyboval se, větší zrychlení bylo prakticky nemožné, jak mi to popisoval, ale jelo to. Jezdil úplně zadarmo. Po asi 20 tkm oddělal motor. Koupil další Š 120 a stejným způsobem po pár tkm oddělal další motor. Auta, nebo samotné motory sháněl tak levně, že neuvažoval, že by měl něco investovat do paliva.
Podle těchto zkušenností - líh, biolíh (včetně Babišova lektvaru) a cokoliv podobného mi připadá jako příměs, nebo palivo, které ve spalovacím motoru nemá naprosto vůbec co dělat. Mnozí odborníci se na tom shodli už dávno, že biosložky jsou zkáza motoru.
V současnosti již delší dobu používám jen Benzinu Verva100 a mezi jednotlivým tankováním za celou dobu nepoznám rozdíl. (Verva 100 se nevyrábí tady, ale dováží jako premiový benzín z Rakouska).Mezi N95 a Verva 100 je znát rozdíl v akceleraci i na poslech, ale výrazně menší, než u F126p. Samozřejmě LPG je LPG, ale to mám jen u Lady, u Fiata ne.
Všeobecně se ví, že čím novější auto, tím výrazněji ovlivňuje životnost motoru a jeho komponent kvalita paliva. Líh je odjakživa ethanol. Teď z toho dělají vědu a má se na něj jezdit....? ? ? Ve výsledku má prospěch z mnoha podobných experimentů jen automobilový průmysl jako takový (nebudu rozebírat).
Když to někomu pojede, může do nádrže třeba plivnout, nebo jezdit na moč, je to přece jeho věc a JEHO auto.