Stránka 2 z 5
Napsal: čtv pro 27, 2007 18:32
od Hurikán
Ano, kroužky měnit na všech pístech.
Šály se musí měnit z jednoduchého důvodu. Ty původní jsou již "zajeté" s klikou, nebo ojnicemi. Pokud šál vyndáš, tak už ho s největší pravděpodobností neusadíš na desetinu mm přesně zpět, jak byl původně. Tím pádem se může stát, že šál s klikou na sobě nesedí a klika běhá jinak, čímž dojde k rychlejšímu opotřebení šálů a vzniku vůlí, pokles tlaku oleje, atd., příp. může dojít i k poškození kliky, nebo ojnice. Doufám, že to píšu přesně, kdyžtak ať mě někdo opraví. V každém případě to zhruba takhle je.
Když dáš šály původní, je to loterie. Když máš štěstí vydrží třeba dalších x desítek tisíc km. A nebo, častěji, budeš dělat po pár tisících znovu rozborku motoru. Při ceně šálů mi to přijde jako zbytečné riskování a možnost zbytečné práce navíc. V souhrnné ceně GO je položka za šály celkem zanedbatelná.
Nutnost výbrusu lze zjistit dvěma způsoby. "Profesionálně" dutinoměrem, kdy změříš průměr a i případnou ovalitu válce. Nebo "amatérsky" pro základní orientaci, zjistíš, jestli je na konci dráhy běhu pístu hrana. Pohledem, nebo hlavně prstem přejeď přes doběhovou hranku. Pokud žádná není, nebo je naprosto nepatrná, bude stačit vyměnit kroužky. Jestliže je ale cítit silně, nebo jsou dokonce ve válcích vyběhané drážky od zlomených kroužků, potom je výbrus nevyhnutný.
Napsal: čtv pro 27, 2007 22:42
od Marek
To Hurikán:
Dobrá práce, začínáš se lepšit, kluku jeden ušatej !!!

Napsal: čtv pro 27, 2007 23:48
od Little Red Riding Hood
Marek, sam si ondrovi řikal v Bechyni že stačí udělat vybrus na tom jednom válci kterej byl KO... taky jaky že pak cože ted???..
jinak faká to v klidu i po výbrusu jednoho válce..
Napsal: pát pro 28, 2007 00:18
od Hurikán
Marek píše:To Hurikán:
Dobrá práce, začínáš se lepšit, kluku jeden ušatej !!!

Děkuji za pochvalu. Jsem rád, že byl můj elaborát shledán správným.

Ono, když už to člověk s někým aspoň jednou dělá, tak se lecčemu přiučí.

Napsal: pát pro 28, 2007 00:31
od Hurikán
Little Red Riding Hood píše:Marek, sam si ondrovi řikal v Bechyni že stačí udělat vybrus na tom jednom válci kterej byl KO... taky jaky že pak cože ted???..
jinak faká to v klidu i po výbrusu jednoho válce..
Nevím o čem a jak jste se bavili s Markem, ale výbrus jednoho válce je podle mě blbost. Chtěl bych vidět chlápka v brusírně, jak by se na takový požadavek tvářil. Asi by to dával ještě několik let k lepšímu v hospodě u piva.
Technicky je to samozřejmě možné a může to jezdit. Jenže to má několik úskalí:
- Vybroušený válec bude mít po zajetí vyšší tlak než ostatní válce, takže je to stejně polovičatá (v tomto případě "čtvrtinová"

) práce.
- Taky je potřeba vzít v úvahu zvýšení objemu daného válce oproti ostatním.
- Hlavní problém ale je, že nastane značná nevyváženost pístů. To se spolu se změnou objemu projeví negativně, zvlášť ve vyšších otáčkách. Výsledkem budou vibrace motoru, zvýšené namáhání kliky a postupné zničení ložisek.
Napsal: pát pro 28, 2007 01:33
od popest
Dobre, mnohokrat vam vsem dekuji. Musim rict, ze je tu spousta lidi, kteri neco znaj az se musim stydet, jak se porad ptam.... Kouknu na tu "hranku" popravde, radeji bych menil jen krouzky, je to levnejsi a ono Lada a studium nejde prilis jednoduse dohromady.
Napsal: sob pro 29, 2007 13:45
od Dusan
KEd to budes mat rozobrate tj dole hlava.... daj piesty z hornej uvrate tak o caa 1,5cm nizsie a skus pokyvat s piestom. smerom od sania k svieckam pripadne vtrepat mierku medzi kraj piesta a stenu valca...pozor mierka sa zastavi na kruskoch !! do 0,2mm je to ok

Napsal: úte led 01, 2008 21:23
od Marek
To LRRH:
Nikdy jsem nikomu neřekl, že pro opravu motoru stačí výbrus jednoho válce !!! Takovou zvrácenost bych ze svých úst nikdy nevypustil. Taková věc je z praktického hlediska absolutně technicky nemyslitelná (Hurikán to celkem dobře vysvětlil) a mně samému se to hnusí, takže sis mě určitě s někým spletl.
Napsal: sob led 12, 2008 23:32
od janci
Kolko tych vybrusov znese motor?
Tusim dva nie?
Napsal: ned led 13, 2008 00:39
od Hurikán
Celkem 3. Někdy se ale musí při příliš velkém opotřebení nebo poškození válce jeden rozměr přeskočit a použít výbrus o jeden vyšší. Např. ze základu jít až na druhý.
Napsal: ned led 13, 2008 00:47
od janci
Mne nameral nejak 0,95MPA az 1MPA Boli to hodnoti velmi blizke medzi sebou.
Ale zda sa mi to strasne malo. Hlava bola GO 1000km dozadu. A do vybrusu sa bojim pustat.
Musim sa ho spytat,ci mi to meral pri studenom motori.
Musim si to dat este niekomu inemu zmerat.Najradsej by som si to sam zmeral,ale neviem cim
Rozmyslal som o Barometri z kompresoru pre dofukovanie pneumatik,ktory by mal hodnoty do 15Barov.
Napsal: pon led 14, 2008 09:00
od Marek
janci píše:Mne nameral nejak 0,95MPA az 1MPA Boli to hodnoti velmi blizke medzi sebou.
Ale zda sa mi to strasne malo. Hlava bola GO 1000km dozadu. A do vybrusu sa bojim pustat.
Musim sa ho spytat,ci mi to meral pri studenom motori.
Musim si to dat este niekomu inemu zmerat.Najradsej by som si to sam zmeral,ale neviem cim
Rozmyslal som o Barometri z kompresoru pre dofukovanie pneumatik,ktory by mal hodnoty do 15Barov.
Manometr pro měření tlaku v pneumatikách má běžně rozsah kolem 3 Bar (pokud není pro náklaďák). Ale ani manometr pro nákladní vozy nemá rozsah do 15 Bar.
Manometr na měření kompresního tlaku pro zážehové motory lze běžně koupit v prodejnách s náhradními díly, stojí kolem 200 Kč, možná ani ne.
Napsal: pon led 14, 2008 13:25
od Stanley__001x
Hurikán píše:Celkem 3. Někdy se ale musí při příliš velkém opotřebení nebo poškození válce jeden rozměr přeskočit a použít výbrus o jeden vyšší. Např. ze základu jít až na druhý.
Nevím přesně ale zdá se mne to jako docela málo, jednou jsem viděl v mototechně kroužky na žíga a bylo na nich napsáno šestej výbrus, ale ruku do ohně bych za to nedal...
Napsal: pon led 14, 2008 18:03
od Hurikán
Nevím cos viděl, ale šestý výbrus to určitě být nemohl! Možná to byl rozměr +0,6 mm. To potom ano.
Písty a kroužky se dělají v základním rozměru + tři opravárenské rozměry. 1200 a 1500 mají výbrusové sady větší o 0,2; 0,4 a 0,6 mm. 1300 a 1600 mají výbrusové sady větší o 0,4; 0,7 a 1.0 mm. Celkem se tedy motor dá použít 4x, což mě jako málo nepřijde. Zvlášť, když je běžná životnost od GO do GO cca 150 - 200 tkm. Troufám si říct, že kastle by 800 tkm běžného provozu nepřežila. Takže tři možné výbrusy málo určitě nejsou.
Napsal: pon led 14, 2008 19:53
od Malda
Hurikán píše:Nevím cos viděl, ale šestý výbrus to určitě být nemohl!
Heh dvanactka se da vrtat vrtat vrtat vrtat ...
