Re: Ventily - seřizování a vše okolo
Napsal: sob srp 17, 2013 22:59
Jak to celé nastavit. Problém je, že existuje dost typů rozdělovačů. Jestli sledujete téma "úhel sepnutí", tak tam jsou nějaké fotky a obrázky rozdělovačů. Ty, které mají alespoň jeden konec pružinek uchycený na plíšku, jsou bez problému. Plíšek - a tím předpětí či vůle pružin se nastaví pohodlně kleštěmi. Pak jsou spíš asi starší typy, nebo typy jiných výrobců, které mají oba konce pružinek uchycené za kolíčky s vytočenou drážkou. Ty se asi ohýbají blbě, je to trochu potíž.
1) Jak nastavit odstředivku.
Nevím jak to napsat. Za pomocí excelu, tužky, šuplery a učiva metematiky ZŠ to udělá každý. Doporučuju přečíst několikrát a pak se zeptat. Je to hrozně jednoduché, ale neumím vysvětlovat.
Jako první jsem si odměřil a spočetl obvod, resp. délku na obvodu destičky odstředivky, o který se musí otočit, pro konkrétní předstih. Destičkou odstředivky myslím tu základnu, na které se pohybují závažíčka. Asi tak: Předpokladem je přinejmenším nulová vůle pružinky, která zabírá první - spíš předpětí, viz. níže. Chod první pružinky, těsně než začne zabírat druhá má být odhadem 5mm na obvodu odstředivky. Pak zbývá cca 3,5mm na obvodu odstředivky pro chod obou pružinek současně. Celá dráha regulace na obovdu udělá cca 8,5mm. První pružinka ve smyslu regulace je ta měkčí, s více závity tenšího drátu.
Nastavení počátku regulace - předpětí první pružinky: Za pomocí stroboskopu při odpojené podtlakové regulaci najdeme otáčky, od kterých se předstih vlivem odstředivky začíná zvedat. Tyhle otáčky mají ležet v toleranci 600 - 1000 ot/min., čili střední hodnota je asi 800 ot./min. Případnou vůli první pružinky odstraníme a další nesrovnalost nástupu předstihu v otáčkách nad volnoběhem zkorigujeme přihnutím jejího upevnění (plíšku) nebo jejího očka, pokud je pružinka na kulatince - tyčce.
Nastavení záběru druhé pružinky: ohnout její upevnění (plíšek) nebo očko tak, aby při otočení základny odstředivky bylo 5mm na jejím obvodu, než se vymezí vůle druhé pružinky a tato zabere.
Tak ještě to shrnu: Volná - tvrdší - druhá pružinka má zabírat až po 5mm na obvodu destičky, první pružinka nesmí mít vůli - její předpětí se nastaví tak, aby začátek regulace byl asi na 800 ot./min. KH.
Nakonec se musí nastavit správný odtrh kladívka a potom statický předstih pootočením rozdělovače. Stačí dát startovací klikou řemenici na správné místo a rozdělovač pootočit proti hodinovým ručičkám dokud v něm nelupne jiskra. V tiché garáži to jde dobře. Výše popsané si myslím stačí na nastavení továrně definované charakteristiky, ovšem se všemi chybami, které vzniknou tolerancemi sil pružin a váhy závažíček. Tyto chyby jsou ale nic moc oproti tomu, co se stane v celkové sestavě rozdělovače. Myslím, že toto seřízení úplně stačí, výrobce zřejmě nedělal ani tohle. Jinak bych neměl doma nový kus s asi o 25% kratším rozsahem regulace a rozdrbanou křivkou
Kdyby někdo chtěl laborovat, ať si odměří tabulku předstihu podle otáček a dosadí si body do grafu - tolerančního pole a uvidí, jestli to sedí nebo ne. Až budu mít čas na blbosti, můžu vám změřit váš rozdělovač na amaterském zkušebním stavu. Můj stav to ale zatím nedovoluje, práce mraky, čas žádný
Všechny čísla a hodnoty jsem vyčetl odtud: http://www.autoprospect.ru/vaz/2101-zhi ... tende.html
Pod těmi modrými grafy je nějaký postup, který se mi nechce louskat, třeba v něm najdete něco chytrého.
Nakonec - neručím za nic, co si pokazíte, zvlášť pokud u toho nebudu. Dotazy a námitky v rámci možností přijímám
1) Jak nastavit odstředivku.
Nevím jak to napsat. Za pomocí excelu, tužky, šuplery a učiva metematiky ZŠ to udělá každý. Doporučuju přečíst několikrát a pak se zeptat. Je to hrozně jednoduché, ale neumím vysvětlovat.
Jako první jsem si odměřil a spočetl obvod, resp. délku na obvodu destičky odstředivky, o který se musí otočit, pro konkrétní předstih. Destičkou odstředivky myslím tu základnu, na které se pohybují závažíčka. Asi tak: Předpokladem je přinejmenším nulová vůle pružinky, která zabírá první - spíš předpětí, viz. níže. Chod první pružinky, těsně než začne zabírat druhá má být odhadem 5mm na obvodu odstředivky. Pak zbývá cca 3,5mm na obvodu odstředivky pro chod obou pružinek současně. Celá dráha regulace na obovdu udělá cca 8,5mm. První pružinka ve smyslu regulace je ta měkčí, s více závity tenšího drátu.
Nastavení počátku regulace - předpětí první pružinky: Za pomocí stroboskopu při odpojené podtlakové regulaci najdeme otáčky, od kterých se předstih vlivem odstředivky začíná zvedat. Tyhle otáčky mají ležet v toleranci 600 - 1000 ot/min., čili střední hodnota je asi 800 ot./min. Případnou vůli první pružinky odstraníme a další nesrovnalost nástupu předstihu v otáčkách nad volnoběhem zkorigujeme přihnutím jejího upevnění (plíšku) nebo jejího očka, pokud je pružinka na kulatince - tyčce.
Nastavení záběru druhé pružinky: ohnout její upevnění (plíšek) nebo očko tak, aby při otočení základny odstředivky bylo 5mm na jejím obvodu, než se vymezí vůle druhé pružinky a tato zabere.
Tak ještě to shrnu: Volná - tvrdší - druhá pružinka má zabírat až po 5mm na obvodu destičky, první pružinka nesmí mít vůli - její předpětí se nastaví tak, aby začátek regulace byl asi na 800 ot./min. KH.
Nakonec se musí nastavit správný odtrh kladívka a potom statický předstih pootočením rozdělovače. Stačí dát startovací klikou řemenici na správné místo a rozdělovač pootočit proti hodinovým ručičkám dokud v něm nelupne jiskra. V tiché garáži to jde dobře. Výše popsané si myslím stačí na nastavení továrně definované charakteristiky, ovšem se všemi chybami, které vzniknou tolerancemi sil pružin a váhy závažíček. Tyto chyby jsou ale nic moc oproti tomu, co se stane v celkové sestavě rozdělovače. Myslím, že toto seřízení úplně stačí, výrobce zřejmě nedělal ani tohle. Jinak bych neměl doma nový kus s asi o 25% kratším rozsahem regulace a rozdrbanou křivkou
Kdyby někdo chtěl laborovat, ať si odměří tabulku předstihu podle otáček a dosadí si body do grafu - tolerančního pole a uvidí, jestli to sedí nebo ne. Až budu mít čas na blbosti, můžu vám změřit váš rozdělovač na amaterském zkušebním stavu. Můj stav to ale zatím nedovoluje, práce mraky, čas žádný
Všechny čísla a hodnoty jsem vyčetl odtud: http://www.autoprospect.ru/vaz/2101-zhi ... tende.html
Pod těmi modrými grafy je nějaký postup, který se mi nechce louskat, třeba v něm najdete něco chytrého.
Nakonec - neručím za nic, co si pokazíte, zvlášť pokud u toho nebudu. Dotazy a námitky v rámci možností přijímám