Stránka 14 z 20

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: sob srp 17, 2013 22:59
od MartasBrno
Jak to celé nastavit. Problém je, že existuje dost typů rozdělovačů. Jestli sledujete téma "úhel sepnutí", tak tam jsou nějaké fotky a obrázky rozdělovačů. Ty, které mají alespoň jeden konec pružinek uchycený na plíšku, jsou bez problému. Plíšek - a tím předpětí či vůle pružin se nastaví pohodlně kleštěmi. Pak jsou spíš asi starší typy, nebo typy jiných výrobců, které mají oba konce pružinek uchycené za kolíčky s vytočenou drážkou. Ty se asi ohýbají blbě, je to trochu potíž.

1) Jak nastavit odstředivku.
Nevím jak to napsat. Za pomocí excelu, tužky, šuplery a učiva metematiky ZŠ to udělá každý. Doporučuju přečíst několikrát a pak se zeptat. Je to hrozně jednoduché, ale neumím vysvětlovat.

Jako první jsem si odměřil a spočetl obvod, resp. délku na obvodu destičky odstředivky, o který se musí otočit, pro konkrétní předstih. Destičkou odstředivky myslím tu základnu, na které se pohybují závažíčka. Asi tak: Předpokladem je přinejmenším nulová vůle pružinky, která zabírá první - spíš předpětí, viz. níže. Chod první pružinky, těsně než začne zabírat druhá má být odhadem 5mm na obvodu odstředivky. Pak zbývá cca 3,5mm na obvodu odstředivky pro chod obou pružinek současně. Celá dráha regulace na obovdu udělá cca 8,5mm. První pružinka ve smyslu regulace je ta měkčí, s více závity tenšího drátu.

Nastavení počátku regulace - předpětí první pružinky: Za pomocí stroboskopu při odpojené podtlakové regulaci najdeme otáčky, od kterých se předstih vlivem odstředivky začíná zvedat. Tyhle otáčky mají ležet v toleranci 600 - 1000 ot/min., čili střední hodnota je asi 800 ot./min. Případnou vůli první pružinky odstraníme a další nesrovnalost nástupu předstihu v otáčkách nad volnoběhem zkorigujeme přihnutím jejího upevnění (plíšku) nebo jejího očka, pokud je pružinka na kulatince - tyčce.

Nastavení záběru druhé pružinky: ohnout její upevnění (plíšek) nebo očko tak, aby při otočení základny odstředivky bylo 5mm na jejím obvodu, než se vymezí vůle druhé pružinky a tato zabere.

Tak ještě to shrnu: Volná - tvrdší - druhá pružinka má zabírat až po 5mm na obvodu destičky, první pružinka nesmí mít vůli - její předpětí se nastaví tak, aby začátek regulace byl asi na 800 ot./min. KH.

Nakonec se musí nastavit správný odtrh kladívka a potom statický předstih pootočením rozdělovače. Stačí dát startovací klikou řemenici na správné místo a rozdělovač pootočit proti hodinovým ručičkám dokud v něm nelupne jiskra. V tiché garáži to jde dobře. Výše popsané si myslím stačí na nastavení továrně definované charakteristiky, ovšem se všemi chybami, které vzniknou tolerancemi sil pružin a váhy závažíček. Tyto chyby jsou ale nic moc oproti tomu, co se stane v celkové sestavě rozdělovače. Myslím, že toto seřízení úplně stačí, výrobce zřejmě nedělal ani tohle. Jinak bych neměl doma nový kus s asi o 25% kratším rozsahem regulace a rozdrbanou křivkou ;-)

Kdyby někdo chtěl laborovat, ať si odměří tabulku předstihu podle otáček a dosadí si body do grafu - tolerančního pole a uvidí, jestli to sedí nebo ne. Až budu mít čas na blbosti, můžu vám změřit váš rozdělovač na amaterském zkušebním stavu. Můj stav to ale zatím nedovoluje, práce mraky, čas žádný ;-)

Všechny čísla a hodnoty jsem vyčetl odtud: http://www.autoprospect.ru/vaz/2101-zhi ... tende.html
Pod těmi modrými grafy je nějaký postup, který se mi nechce louskat, třeba v něm najdete něco chytrého.

Nakonec - neručím za nic, co si pokazíte, zvlášť pokud u toho nebudu. Dotazy a námitky v rámci možností přijímám :-)

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned srp 18, 2013 08:45
od Ondra52
Děkuju za jednoduchý návod hned ho vyzkouším, ale problém bude asi nastavení počátku regulace, protože nemám stroboskop.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned srp 18, 2013 22:04
od MartasBrno
Tak jenom tu vůli na první pružince vynuluj, pokud nějaká je, pokud není buď rád a zkontroluj nastavení druhé pružinky.

Chyba která tím vznikne jde vyrovnat posunutím statického předstihu podle potřeby s tím, že se změní podmínky pro startování a asi i pro volnoběh, což je taky trochu blbě. bude to kompromis. Ale to neřeš, uvidíš. Hodně lidí jezdí s něčím, ani neví s čím.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 10:20
od tomass
Tak jsem odstranil další slabé místo v elektrice. Pomocné relé spínací skříňky. Pro ty co nevěděli (jako já) kde je relé umístěné, tak je to v palubce za otáčkoměrem na zemnícím šroubu společně s plastovou skříňkou elektroniky varovných blikačů. :D Kontakt byl černej jako okouřenej nad plamenem svíčky. Relátka jdou poměrně dobře odkrytovat a kontakt očistit pilníčkem na kontakty. Pilníček se dá koupit v lepším železářství. Je tenký a šířka asi 8 mm. Tím se dá kontakt u tohoto relátka dobře očistit. Relátko světel potřebuje pilníček zbrousit na konci asi na poloviční šířku kolem 4 mm, jinak se pilníček mezi kontakty nevejde. Taky byl kontakt pěkně zaneřáděnej. Auto jede při běžný jízdě zase trošku líp. Zřejmě nešel spolehlivě plnej proud do zapalovací cívky.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 11:26
od Ondra52
Teda po tom seřízení podle návodu jde poznat rozdíl, neni potřeba tolik šlapat na plyn aby se motor vytočil a jezdí to mnohem líp.
Už je poznat klidnější chod motoru, ale neni to pořád ono vlivem velké vůle v pohonu rozdělovače.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 13:02
od tomass
Mám tu jeden dotaz (pravděpodobně na Marka), ale jsem samozřejmě rád za každý názor. U Lady 1500 mám mixer plynu s menším průměrem, než je průměr sání karburátoru (je to originál). Původně byl mixer namontován výše s mezerou cca 2,5 mm na distančních odřezcích gumové hadice, takže vzduch sál i pod mixerem (nad sáním karburátoru). Časem se nějak distanční guma stlačila a začala rozpadat, tak jsem jí vyhodil. Mixer sedí přímo na karburátoru. Úplně jsem nepochopil význam té mezery, ale nic jsem po změně nepozoroval (asi ještě chudší směs s distanční mezerou, než bez ní ? ? ?).

Napadá mne, jestli to omezení proudění vzduchu přes mixer s menším průměrem neomezuje taky úmyslně plný výkon motoru. (U Lady 01 totiž byl mixer s prakticky shodným průměrem jako sání karburátoru). Nevím už jestli to byl originál mixer, nebo nějaký univerzál na více karburátorů. Je to už moc dávno. Každopádně výkon na LPG byl trošku menší, než na benzín.

Ale teď se to chová u 1500 stejně na obojí.... Na fotce je ten mixer, jaký tam mám.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 16:45
od MartasBrno
Ondra52 píše:Teda po tom seřízení podle návodu jde poznat rozdíl, neni potřeba tolik šlapat na plyn aby se motor vytočil a jezdí to mnohem líp.
Už je poznat klidnější chod motoru, ale neni to pořád ono vlivem velké vůle v pohonu rozdělovače.
Ondro, taková pěkná reakce na zmatenej popis :-) mám radost :-)

Jedna věc měla tomu všemu předcházet - dopnutí řetězu.

Co ti pomohlo, co ti chybí?

Ještě doplním poznámku k seřízení statického předstihu podle sluchu - je to prostá náhrada za žárovkovou zkoušečku, když ji člověk zrovna nemá v ruce. Nejde o žádné sci-fi.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 19:58
od Ondra52
Ne ne rozvodový řetěz mám doplej, ale já jsem myslel to ozubený kolo co pohání olejové čerpadlo a rozdělovač, měl jsem ho výtáhlí a hřídelka rozdělovače v něm má (podle mě) už docela velkou vůli.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon srp 19, 2013 20:48
od MartasBrno
Ajo. Tak zkus posoudit, jestli jsou ty plošky omačkané, jakoby dohladka. Na toto nemám žádnou zkušenost.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: úte srp 20, 2013 11:55
od Vašátor
K tomu mixéru LPG ... a jaký průměr tedy má? Neuvažuj totiž sání karburátoru, ale průměr difuzoru karburátoru - což je mnohem důležitější údaj.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: úte srp 20, 2013 12:00
od tomass
Neměřil jsem ho, ale je to originál, co dodává H+L ( kde jsem si půjčil fotku ) a je dodávanej i k sadám BRC i Lovato, jak jsem zjistil na netu.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv srp 22, 2013 09:52
od tomass
Vašátore, průměr obou průduchů v mixéru je stejný u obou komor karburátoru. Je to 23,9, možná 24 mm (asi nepodstatná výrobní tolerance). A ty dirky v kroužku pro přívod plynu jsou jedna vedle druhý (při montáži iniciativně zvětšily jejich počet na dvojnásobek, zřejmě pro lepší nasávání a mísení plynu).

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv srp 22, 2013 12:16
od Vašátor
V tom případě bych to nechal být, průměrem pro první komoru naprosto dostačující, pro druhou ... no, tak na hraně (mým lajckým odhadem, předpokládám, že tam máš karburátor Ozon).

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv srp 22, 2013 12:25
od tomass
Je to poslední karburátor, co se vyráběl v 1995 s katalyzátorem a rozdělovačem. Současně s tím prodávali už i se vstřikováním a to to není.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv srp 22, 2013 12:31
od tomass
Ono je vlastně i na té katalogové fotce vidět, že jeden otvor má být větší, což u mě v reálu není. Kolik by to mělo být na té druhé komoře (blíž k motoru), hádám 28 mm ?