Stránka 14 z 43

Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:26
od Marek
martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:35
od Drobek81
Marek píše:Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
já myslím, že to myslel dobře, jen to špatně podal...
ale stojí za úvahu, zda při provozu na LPG není opravdu lepší používat olej xxW-50 :?:
Obzvlášť, když třebas jezdím 95% delší trasy(min. 30km jedna cesta)

Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:39
od Marek
Obecně vzato - oleje s vysokým číslem viskozity dle specifikace SAE se používají v motorech s velkým proběhem kilometrů, které mají velké vůle mezi písty a stěnami válců a tudíž vyšší spotřebu oleje. "Hustý" olej má z logického hlediska lepší utěsňovací vlastnosti a méně prolíná do spalovacích prostor - z toho vyplývá mírné snížení spotřeby oleje. Jiný význam to nemá.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:49
od Drobek81
Myslel sem to z hlediska pracovní teploty motoru při provozu na LPG...ale vzhledem k tomu, že jezdím na 15W-40 a zatím to jezdí tak to asi je OK.
Když sem sbíral zkušenosti s LPG, jel sem po dálnici s plynem na podlaze a udržoval rychlost 140-170...nejsem zvyklý sledovat teplotu motoru, proto po příjezdu do Brna mne překvapil kouř z motoru-vyvřely 4litry vody a odešlo těsnění pod hlavou. Nevím, jak dlouho tlačila ručička teploty o doraz, nicméně jelo to a přežilo to. Z hadic k reduktoru se staly trubky, jsou tvrdé jak dřevo-všechny ostatní hadice vyměněny, ale to přehřívání v létě mne štve:-(
Ještě podotknu, že převážnou část najedu po dálnicích a auto nijak nešetřím...

Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:55
od Marek
Drobek81 píše:Myslel sem to z hlediska pracovní teploty motoru při provozu na LPG...
Viskozita oleje nemá s teplotou nic společného. Motory s přeplňováním nebo motory se stupni komprese přes 11:1 používají oleje SAE 0W/30 nebo 5W/30. Myslíš si, že tyto oleje jsou horší než 15W/50?

V tom to vůbec není. Viskozita je ta nejméně důležitá vlastnost oleje, na tu se dneska nikde nehraje. Jen některým lidem to pořád nedochází.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 09:01
od Drobek81
ale když mám ručičku teploty v létě v půlce, hraje viskozita už roli...ale jak říkám, 15W-40 to zvládá dobře, jen sem si říkal, že by nebylo od věci...dobrá, už mlčím :lol:
Jinak používám olej API SJ zmíněné viskozity, koukám ale, že 15W-50 by vyšel podstatně dráž...to radši vyměním ten olej po 10ti tisících a je to 8)

Napsal: čtv kvě 29, 2008 09:48
od Wolf
... a zase jedna perlicka - ja v lete jezdim na syntetice 10W-50 :P

Napsal: čtv kvě 29, 2008 13:29
od Marek
Wolf píše:... a zase jedna perlicka - ja v lete jezdim na syntetice 10W-50 :P
Proč perlička? Na tom není nic špatného.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:14
od martinz
Marek píše:
martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.

Jestli se někomu zdá, že okolní teplota vzduchu nemůže mít na viskozitu oleje takový vliv, tak by měl brát v potaz odvod tepla olejem z motoru, kdy plocha olejové vany umožní vyzáření jen určitého množství tepla (čím je větší rozdíl teplot mezi teplotou oleje a okolním vzduchem, tím se odvede více tepla), zvýšení okolní teploty vede také ke zvýšení teploty v olejové vaně, celková teplota oleje motoru se tedy zvýší a tak poklesne viskozita oleje pod použitelnou hodnotu. Dnes již není běžné vybavovat motory chladiči oleje a tak používání oleje podle SAE 30 v tropech není jistě nejlepším řešením.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:21
od martinz
Marek píše:
martinz píše:To 50 je venkovní teplota vzduchu do které se může použít,takže je lepší než 15w40.
Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná). Většího rozsahu se dá dosáhnout pouze směrem nahoru (Mogul Super má 15W/50), směrem k nižším teplotám se dosahuje 10W/30, 5W/30 je téměř nedosažitelné. Olej 10W/30 je vhodný pro starší konstrukce motorů provozovaných v chladnějším klimatu, při vysokých okolních teplotách (nad 35° C) je doporučeno vybavit motor chladičem oleje.Tak tedy lžu,at si to každý přebere.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:25
od martinz
Drobek81 píše:
Marek píše:Nechci Tě urazit hned na začátku Tvého působení na fóru, ale lžeš.
Číslo 50 v označení viskozity oleje nemá s okolní teplotou pranic společného.
já myslím, že to myslel dobře, jen to špatně podal...
ale stojí za úvahu, zda při provozu na LPG není opravdu lepší používat olej xxW-50 :?:
Obzvlášť, když třebas jezdím 95% delší trasy(min. 30km jedna cesta)
Ten 15w50 nemá s LPG co dělat.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:29
od Drobek81
martinz píše:Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná)
No tak ono olej 10W40 je asi zbytečnost, málokdy je motor provozován při teplotách nižších než -20°C(na horách a na sibiři to beru 8) )...Ale s tou 50kou to nemusí být na škodu, motor při používání LPG má vyšší teplotu(resp. olej který ho ochlazuje). Otázkou zůstává, jaká je teplota třebas pod pístem při provozu LPG/benzín.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:44
od Luděk Musil
Pozn. moderátora:
To MartinZ: přečti si, prosím, napřed články v tomto topicu: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=6058
a potom je zkus vyvrátit nějakým (i laikovi) pochopitelným způsobem. Protože zatím mám z Tvých příspěvků takové smíšené pocity. L.

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:45
od martinz
Drobek81 píše:
martinz píše:Minerální oleje mají svá omezení, většinou nelze vyrobit olej s větším rozsahem viskozitních stupňů než 25 (15W/40), 10W/40 bývá zcela výjimečně (napsáno být může, skutečnost bývá často odlišná)
No tak ono olej 10W40 je asi zbytečnost, málokdy je motor provozován při teplotách nižších než -20°C(na horách a na sibiři to beru 8) )...Ale s tou 50kou to nemusí být na škodu, motor při používání LPG má vyšší teplotu(resp. olej který ho ochlazuje). Otázkou zůstává, jaká je teplota třebas pod pístem při provozu LPG/benzín.
Nejsem nepřítel oleje 10w40,jen jsem psal své zkušenosti s olejem SuperMogul.Na 05 je doporučovanej 10w40,ale já dávám SuperMogul.Testuju ho dlouhodobě.Jezdíš na lpg?kolik máš na autě najeto na lpg?Teda jestli se můžu ptát.A Tvoje zkušenosti s lpg?Dlouhodobá průměrná spotřeba?

Napsal: čtv kvě 29, 2008 14:54
od Luděk Musil
Já jezdím na LPG již 11 let.
21011, RV 1978, LPG 1997, ujeto 70 kkm, Ø 10 l, 15W40
2103, RV 1978, LPG 2000, ujeto 80 kkm, Ø 10 l, 15W40
21073i, RV 1996, LPG 2002, ujeto 75 kkm, Ø 10 l, 15W40
21077i, RV 2000, LPG 2007, ujeto 15 kkm, Ø 9 l, 15W40
Pravidelná výměna (filtry, olej, svíčky) = 10 kkm, olej ani jedno nežralo/nežere. L.