Hurikán píše:Nenapínejte už a informujte!
Lidským utrpením by jsi si chtěl nedělní dopoledne zpříjemnit, že? Budiž tedy.
Tedy jak jsem se zůčastnil akce
S Mikulášem do hor a taky zpátky.
Na mikulášský vlak vyjíždějící z Lovosic 8:10 bylo třeba se nějak dostat. Neprozřetelně jsem nevyužil nabídky ubytování v předvečer konání akce v Severočeském kraji a zvolil noční cestování z jihomoravské metropole. Vybrán byl R470 Amicus do Prahy a navazující R770 do Lovosic. Z panelákové nory jsem vyrazil 1:45 SEČ, podrobil se jízdě noční linkou 91 plné alkoholem naložených okurčiček a v mrazivé atmosféře brněnského hlavního nádraží vyhlížel rychlík od Břeclavi. Ten skutečně dojel ve stanovený čas, ovšem jeho řazení poněkud neodpovídalo propagandě dopravce, tedy ČD. Místo osmi vagonků měla souprava vozy čtyři. První tři vozy (dva sedící a jeden lůžkový) byly poněkud potemnělé, byly to tuším vozy Říšských drah. Za nimi se choulil postarší vůz ČD (bolševik), toť vše. Vymrzlí cestující vzali vlak útokem. Po vniknutí do vozů se zjevilo mrazivé inferno. Zasněžená hlava vozu, sníh pokračující do uličky, dále uličkou k další hlavě či zadku, co se komu líbí více
, byla tam zima. Vnikli jsme tedy do dalšího vozu, který vypadal úplně stejně, jakési děvče prohlásilo cosi o polárním expresu. V ten moment nás vyladil průvodči se slovy, že tyto vozy nejsou určené k cestování neb mají nějakou závadu, s jeho slovy se dalo jen souhlasit. Jen nechápu proč vozy neoznačili již v Břeclavi a při příjezdu vlaku nebyli cestující ihned informováni. Kdyby se jim tam někdo na kluzké podlaze natáhnul ... . Ujistil nás že budou přišibovány další vhodnější vozy. Vzali jsme tedy útokem bolševika, byl vytopen ovšem poněkud obsazen, někteří cestující zjevně pod vlivem návykových látek nebudili dojem příjemných společníků tak jsme se vydali na mráz vyhlížet ty další vozy. Křepčili jsme tam nějakých 25 minut načež k nám dosmejkali pár vozů vzor bolševik co ukradli z R471 co přijel od Prahy. Vozy logicky neprošly žádnou očistou, nebyl čas. Všude bordel, různé odpadky, láhve atd. První vůz nás tedy neuspokojil, pronikli jsme do druhého, kde nás udeřil do nosánků podivný pach ... třetí kupé bylo totálně zablito, celá podlaha, včetně stolečků a části sedaček, mno mňamka. Cestující něžného pohlaví jímala hrůza a nepokrytě projevovali odpor. Vlivem výkonného topení tak byl zamořen celý vůz načež byl vzat útokem vůz třetí. Již jsme neměli tak náročné požadavky na kulturu cestování a vůz byl tedy obsazen. Já si dokonce vyhlédl kupé bez odpadků s funkčním ovládání topení a prázdným košem. Byl to postarší lehátkový vůz, pravděpodobně ten co jsem s ním jel v roce 1983 s mamkou a sourozenci do Rumunska k moři na rekreaci od ROH, až mi slzička ukápla když se mi z paměti nořily vzpomínky
. Vlak, který měl odjíždět ve 2:59 vyrazil po půl čtvrté s nějakými 30 minutami spoždění. Cesta probíhala poklidně, z počátku jsem seděl u okénka po směru jízdy, ovšem po chvilce klimbání kdy vlak za Maloměřicemi nabral rychlost mne do kupé pronikající sníh probudil a já migroval na protější sicnu, kde jsem v bezpečné zdálenosti od okna zaujal horizontální polohu a až do Chocně neklidně podřimoval. Pak mi tam zákeřný průvodčí nacpal vlakový personál cestující za prací se slovy zde je VIP
. Spoždění 30 minut si vlak i přes další zdržení v Kolíně podržel a já tak stihnul R770 z Prahy co kupodivu odjížděl zpožděn jen o dvě minuty. Tento rychlík s vozy vzor bolševik, koneckonců jak jinak
sice nebyl kdovíjak přehnaně vytopen, ale při ponechání bundy a čepice neurazil, byl relativní čistý a kolem oken moc netáhlo, což je základ. Zajímavostí je, že nebyl zaregistrován najbrt, že by se štětečkově generálkované vozy kazily?
Jen za zmínku stojí tradičně zasněžená čela vnitřku vozů, ale když se to děje u německých vlaků, tak proč ne u našich. Po rozjetí vlaku se začaly od povozku vagonu ozývat rytmické rány jako na kovadlině, působivé byly zejména v tunelech, slyšet to muselo být na kilometry, ale vlakový personál nejevil známky rozrušení tak to bylo asi v pořádku. Během cesty jsem byl informován, že Mikulášký vlak se již připravuje a že se mu kouří z komínků
, měli jsme jen nějakých deset minut rany, takže jsem Mikuláše s rezervou stihl, koneckonců ani jemu se nepodařilo odjet na čas. Vystoupil jsem tedy v Lovosicích a pln nadějného očekávání netušil, že se schyluje k dalšímu traumatu
.
Nevím teda jak moc kalamitní situace ovlivnila vozové hospodářství, ale to co dráhy předvedly s tím nočním rychlíkem ... asi nejsou rezervy nebo já nevím, ale takhle si klientelu neudrží a určitě nerozšíří. Osobně za cestování vlakem neplatím neb požívám benefitu co není bratru Kalouskovi po chuti, ale kdybych platit měl, tak se na to můžu vykašlat. Každopádně úklidové čety které musí pucovat vlaky mají můj obdiv, osobně než ten zablitý vlak čistit, bych jej raději poslal do hutí.
Co ale opravdu nechápu, proč je problém řádně a včas cestující informovat. Místo aby pouštěli nahrávku "nastupujte do vlaku ..." když ani není do čeho, zakdákali do rozhlasu, běžte se schovat do čekárny, soupravu nenažďucháme ne dříve než za 15 minut. Nebo tam poslat člověka, který čekající lidi na nástupišti obejde a řekne jim jak se věci mají. Jenže když všechny "nadbytečné" lidi vyházeli ... .
Pár obrázků na závěr, mrazící vozy a poblitý jsem ovšem nefotil.