Stránka 13 z 15

Re: První Granty v ČR

Napsal: stř úno 26, 2014 23:35
od Marťas
Zelvotron, Dnes by mě to taky napadlo, jestli to u daného auta bude mít pozitivní, nebo negativní vliv, ale tenkrát jsme byli ještě mladí a hloupí 8)
uha2324 píše:celkove vzato v nekterych situacich je ABS nepatrna nevyhoda, ale jsou situace kdy je primo katastrofalni ABS nemit
Já nevím, tyhle "katastrofy" už automobily zdolávají přes sto let a až v posledních letech přišly ke slovu inovace, přes které nejede vlak.

Zveřejním svůj poslední zážitek s elektronickými systémy:
V lednu, kdy byly asi tři dny sníh, jsem se dostal pracovně s Transitem do Podkrkonoší. Sjížděl jsem z kopce plného serpentýn a v jedné z nich jsem dostal nedotáčivý smyk. Inu vyšlápl jsem spojku, přitáhnul ruční a auto se krásně natočilo do směru zatáčky. Ovšem v tu chvíli se rozsvítila kontrolka, s autem to škublo a jakýsi inteligentní systém (patrně ESP) mně nasměroval zpět do škarpy. Ubrzdil jsem to se štěstím cca 10 cm od krajnice. Od té doby striktně vypínám to, co vypnout jde ještě předtím, než si rozsvítím světla a připoutám se.
Systémy, které usilují o můj život mi do auta zkrátka nesmí.

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 01:43
od valda1971
Je to zajímavé počtení o zkušenostech s ABS, ale nechtělo by to přesunout z této sekse o nových Grantách někam jinam ?

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 08:59
od Teepee
valda1971 píše:Je to zajímavé počtení o zkušenostech s ABS, ale nechtělo by to přesunout z této sekse o nových Grantách někam jinam ?
Vlákno o ABS jsem nenašel, tak jsem to dal sem, do dilématu Brzdy: které jsou lepší ?

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 09:35
od Petr HC
Teepee píše:
valda1971 píše:Je to zajímavé počtení o zkušenostech s ABS, ale nechtělo by to přesunout z této sekse o nových Grantách někam jinam ?
Vlákno o ABS jsem nenašel, tak jsem to dal sem, do dilématu Brzdy: které jsou lepší ?
A o tom to je: Všechno číst a podrobně sledovat se z různých důvodů nedá.A moderátoři by se mohli "upřemísťovat" informace tam, kam patří. Pokud někoho třeba nezajímaji terénní vozidla nebo nehodlá kupovat poslední model Lady, spousta důležitých věcí mu zůstane utajena.
Zajímavé a užitečné informace o zařízeních, systémech a dalších prvcích, které se vyskytují u každého vozidla jsou zde různě rozptýleny v tematech o všech modelech Lady i dalších modelech různých značek (Terrano, Škoda vč. dvoutaktů a pod.)
Asi by bylo nejlepší, třídit temata ne podle značek a jejich modelů, ale podle prvků používaných u všech vozidel. Např problém ABS/neABS do tematu "Brzdy",dynamo/alternátor do tematu "Elektrická výzbroj" - s podtématy "Zdroje proudu", "Spotřebiče proudu", "Osvětlení" ,osvětlení dále dělit na "Žárovky", Výbojky", "LED" atd.atd.
K této úvaze mě inspirovalo třeba třídění v patentové knihovně nebo v celních předpisech.
I tam to někdy není úplně dokonalé.
Proto vím, že by nebylo jednoduché přejít na toto uspořádání fóra. Dávám to sem jako popud k zamyšlení i s tím, že ani toto sem nepatří. Snad do FAQ, ale to zas podle mé zkušenosti málokdo čte.

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 12:03
od tomass
uha2324 píše:zajimave nazory :-)
celkove vzato v nekterych situacich je ABS nepatrna nevyhoda, ale jsou situace kdy je primo katastrofalni ABS nemit (napriklad zcela rozdilna adheze pod levou a pod pravou casti vozidla za vysoke rychlosti v zatacce atd., vubec za vysokych rychlosti hodne nad 100km/h v promenlivych adheznich podminkach je elektronika nenahraditelna). jestlize tu nekdo tvrdi ze ABS nepotrebuje, je to hodne odvazne tvrzeni.
Dobrý pojednání. :) Z vlastní zkušennosti jsem pro některé z Vás paradoxně rád, když je v zimě místo dvou zledovatělých kolejí, nebo souvislých pruhů na silnici kdy jedna stopa nejede po náledí, ale po mokru (třeba zasolený ale nezmrzlý mokro se vyskytuje). Zase se tu najdou oponenti, že nemám pravdu. :) Propagovaný názor je určen těm, co nemají takové zkušennosti s ježděním, nebo na tuto částečnou výhodu sami nepřišli. /Já zase například nemám dostatek zkušenností s použitím ruční brzdy při řízeném smyku a asi ani nikdy mít nebudu./

Pravá strana jede po náledí a levá po mokru. Když budu brzdit hodně, půjde auto zákonitě do smyku. Nebrzdím hodně, ale o něco víc, než kdyby byly obě koleje zledovatělé. Cítím, že to brzdí o něco víc. Řekl bych, že tuhá zadní náprava možná trochu podpoří stabilitu v přímém směru. Zkoušel jsem to i s jinými auty a i tak je to lepší, než souvislé náledí v obou stopách, kde to brzdí méně než každá stopa jiná. Podobně to funguje i když je na výběr jedna stopa náledí a druhá stopa středně ujetý sníh. Horší varianta je ujetý zledovatělý boulovatý sníh ale i ten je možná nepatrně lepší, než hladký led. Připouštím, že toto je možná jediný případ, kdy má ABS možnost regulace, kterou bez něj nedokážu. Taková situace rozdílných stop nastane méně často, některou zimu skoro vůbec.
Proto kvuli tomuto jedinému případu nepovažuju ABS pro mě za nutnost ho mít. Takovou situaci znám a je to na omezenou rychlost, kde nemůžu jet rychleji jen proto že bych měl ABS. Stačí o trošku větší rozestup, ale i ten mívá větší i řidič spoléhající na ABS.
Tuhá náprava této stabilitě možná trochu pomůže (do určité rychlosti) i když někdy poskakuje. Jak si vysvětlit jinak třeba skutečnost, že se zadní náprava tak snadno nesesune do příkopu při nevhodném zaparkování na krajnici ? Prostě druhé zadní kolo celé auto axiálně podrží. U nezávislého zavěšení kol se to nezpevněné kolo propadne a druhé zavěšení povolí určitou vůli. Zní to nelogicky ?Vyjet z takové situace se už dá hůř popsat, tam to bude fungovat jinak a závisí na mnohem více okolností.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: čtv úno 27, 2014 12:10
od Laďuša
Minulej semestr jsem měl předmět, kterej se nazýval zhruba Materiály pro autoelektroniku. Tam co se člověk leccos dozvěděl, to nahání místy hrůzu a místy obdiv. Vy, kdo tady tvrdošíjně odmítáte všelijakou elektroniku a tak, se budete muset smířit s tim, že auta, kterýma budete další desítky let jezdit, jsou už teď aspoň 10 let starý :P
Jinak na železnici existuje pojem efektivní skluz, kdy největší koeficient adheze je dosaženej při určitým prokluzu kol (když vlak jede, tak se kola točí o něco rychlejš, než vlak jede, rozdíl rychlostí roste k mezi adheze, pak teprve nastává prokluz). Předpokládam, že u styku guma-asfalt to nebude úplně stejný jako ocel-ocel, ale myslim si, že i to je důvod, proč i ABS za sebou nechává brzdnou stopu.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: čtv úno 27, 2014 12:31
od tomass
V zimě jsem jel před lety s Fiatem 126p. Z 12" pneu byly nejlepší nový letní Barum OR57 i na jízdu v zimě a ty se pak přestaly ve 12" dělat. Nový jezdily úplně nejlíp ze všech pneu, co jsem měl, včetně zimních Debica S30. Zkoušel jsem sjet krokem na náledí poměrně prudký kopec směrem dolu (29. prosince 2002, pršelo, pak to zmrzlo) Opravdu krokem, řekněme 5 km/hod, bez kvaltu jen na brzdu. Ledovka, neposypaný asfalt. Nejen že jsem sjel, ale i zastavil a bez proklouznutí kol (bez smýknutí auta při zastavení). Sám jsem tomu nevěřil, ale zažil. Nechci nikoho nabádat na letní pneu v zimě, ani já už na letní dlouho nejezdím. Byla tu však na zimu letní guma lepší než zimní se špuntama. I na sněhu byla ta nová letní lepší než mizerná zimní. Po sjetí vzorku na polovinu samozřejmě už nebyla lepší, tam se to tak zhruba vyrovnalo.

Jasně, dneska nedám v zimě dopustit na Polaris 3. Ale s ohledem na to že F126p byla v podstatě "motokára" a ani omezovač na zadku neměl, v extrémních podmínkách jezdil neuvěřitelně překvapivě i přes jinak mizerný jízdní vlastnosti. Poskakoval, hopsal, ale ten kopec bych s žádným jiným autem ten den nechtěl sjíždět. I tak šlo hlavně o ten pokus.

Podobně bych porovnal na žigulu v zimě nový pneu se vzorkem OR6 a prvním Polarisem. Velmi malý rozdíl i když v tomto případě pro ten Polaris.

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 17:34
od zelvotron
Petr HC píše:
Teepee píše:
valda1971 píše:Je to zajímavé počtení o zkušenostech s ABS, ale nechtělo by to přesunout z této sekse o nových Grantách někam jinam ?
Vlákno o ABS jsem nenašel, tak jsem to dal sem, do dilématu Brzdy: které jsou lepší ?
A o tom to je: Všechno číst a podrobně sledovat se z různých důvodů nedá.A moderátoři by se mohli "upřemísťovat" informace tam, kam patří. Pokud někoho třeba nezajímaji terénní vozidla nebo nehodlá kupovat poslední model Lady, spousta důležitých věcí mu zůstane utajena.
Zajímavé a užitečné informace o zařízeních, systémech a dalších prvcích, které se vyskytují u každého vozidla jsou zde různě rozptýleny v tematech o všech modelech Lady i dalších modelech různých značek (Terrano, Škoda vč. dvoutaktů a pod.)
Asi by bylo nejlepší, třídit temata ne podle značek a jejich modelů, ale podle prvků používaných u všech vozidel. Např problém ABS/neABS do tematu "Brzdy",dynamo/alternátor do tematu "Elektrická výzbroj" - s podtématy "Zdroje proudu", "Spotřebiče proudu", "Osvětlení" ,osvětlení dále dělit na "Žárovky", Výbojky", "LED" atd.atd.
K této úvaze mě inspirovalo třeba třídění v patentové knihovně nebo v celních předpisech.
I tam to někdy není úplně dokonalé.
Proto vím, že by nebylo jednoduché přejít na toto uspořádání fóra. Dávám to sem jako popud k zamyšlení i s tím, že ani toto sem nepatří. Snad do FAQ, ale to zas podle mé zkušenosti málokdo čte.
To už to kdysi bylo a neosvědčilo se to. Celkem logicky, mám-li například problém s dobíjením na Prioře, je pro mě zbytečný se přehrabovat tématama a příspěvkama o výrobě elektřiny třením liščího ohonu v krabicích. Pardon za OT.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: čtv úno 27, 2014 17:37
od zelvotron
Laďuša píše:Minulej semestr jsem měl předmět, kterej se nazýval zhruba Materiály pro autoelektroniku. Tam co se člověk leccos dozvěděl, to nahání místy hrůzu a místy obdiv. Vy, kdo tady tvrdošíjně odmítáte všelijakou elektroniku a tak, se budete muset smířit s tim, že auta, kterýma budete další desítky let jezdit, jsou už teď aspoň 10 let starý :P
Jinak na železnici existuje pojem efektivní skluz, kdy největší koeficient adheze je dosaženej při určitým prokluzu kol (když vlak jede, tak se kola točí o něco rychlejš, než vlak jede, rozdíl rychlostí roste k mezi adheze, pak teprve nastává prokluz). Předpokládam, že u styku guma-asfalt to nebude úplně stejný jako ocel-ocel, ale myslim si, že i to je důvod, proč i ABS za sebou nechává brzdnou stopu.
Celý sem to nečet, ale i brzdění s ABS brzdnou stopu zanechává, i když ne vždy a dobře patrnou, dokonce čím novější systém tím víc nechává kolo blokovat oproti starším systémům, který až hystericky bránily zablokování kol a tím právě více prodlužovali brzdnou dráhu.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: čtv úno 27, 2014 17:57
od Laďuša
Kdyby jsi to čet celý, tak na konci jsem právě uved, že stopa je i u ABS :)

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: čtv úno 27, 2014 20:50
od zelvotron
Jenže nečet :-(

Re: První Granty v ČR

Napsal: čtv úno 27, 2014 21:22
od Cory
uha2324 píše:zajimave nazory :-) mozna ze levne ABS je trochu k nicemu (pokud tedy pod 5km/hod ani nevypina, je to katastrofa), ale vetsina dnesnich aut (ne stare ojetiny) uz ma dost dokonale programy ktere ridi brzdeni kazdeho kola individualne (ABS i ESP), neni clovek ktery by zabrzdil lip uz jen proto ze normalni brzdy neumi rozdelit brzdny ucinek mezi vsechny kola variabilne v case. takze alespon normalni ABS (ne ABS ala Lada a Dacia) v dnesni dobe vyhoda je.
Nahodou, Priora ma 9. pokolenie ABS od firmy Bosch, takze až take "nenormalne" nie je.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: pát úno 28, 2014 08:14
od Jan Vaníček
Říkejte si co chcete, ale moderní auto si bez ABS/ESP/ASR a pod. systémů vůbec nedovedu představit a věřte, že stačí, když v opravdu kritické situaci převezme některé činnosti (např. dupání na brzdu) za vás a zachrání vám "kůži" ( a že jich zažívám velmi často vinou jiných řidičů docela dost) . Já najíždím desetitisíce kilometrů po českých silnicích a nedovedu si představit dobu před 15-ti lety, kdy jsem to v autě neměl. A do nového auta, chci další asistenty, kašlu na to, jestli budu mít automatickou klimu nebo ne, ale aktivní tempomat a pod. už chci.
Jsem z hor a na ledovaté silnice jsem zvyklí a "mechanické ABS" jsem fakt používat uměl, ale to elektronické je prostě rychlejší. ESP umí auto taky velmi dobře stabilizovat, to se mechanicky nedá.
VŽDY je ale potřeba počítat s tím, že zákony fyziky jsou jenom jedny a ty nikdo neoblbne.
PS: Srovnávat letní Barumky a Polaris a Debica zimní je celkem relevantní, protože to není žádná hitparáda - prostě za málo peněz málo muziky. Mám je vyzkoušené všechny, první sezónu ještě OK v rámci možností, ale pak už jsou úplně mimo - měl jsem ještě na začátku zimy Pol.3 na Oct. (leasingová společnost samozřejmě šetří), stáří 2 roky a klouzaly na mokru jak blázen v prosinci jsem měl fatální defekt (to je tak, když z protijedoucího kamionu vyletí 10kg železný hák a v 100km/h to chytíte) tak jsem dostal "nové" rok staré Dunlopy a je to zas úplně jinde. Stejně propastný rozdíl je i
s letníma gumama. Na Michelinu najedu max.55 tis a jsou ojeté, na Bridgestone už mám 65 a je ještě 4mm vzorku, ale daleko více kloužou.
Bohužel výše popsané názory jsou často trochu zkreslené, (prosím neberte to jako urážku, ale jako fakt, který jsem sám ověřil) jsou značně ovlivněny stářím a použitou značkou aut.
Tož tak. Honza

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: pát úno 28, 2014 09:15
od JmJ
Doba je proste jina. Kdosi tu daval odkaz na clanek, kde se nejaky novinar rozhorcoval nad tim, ze prestavame umet ridit atd.

Jenze dnes to neni tak, ze jedu autem jednou tydne na rodiny vylet 30 km a kdyz jedu v lete na dovolenou do krkonos (300 km), tak pocitam, ze to bude na cely den a davam si po ceste 1 - 2 pauzy na svacinu. (tak to delaval muj otec a jeste i ja, kdyz sem zacinal jezdit zigulem). Dnes je to jinde. Jak sem zacal jezdit s kolegou pracovne, tak 300 km nebylo nic, to sme otocili za den tam a zpatky v zime a jeste jsme na miste 8 hodin pracovali. A druhy den sme jeli na slovensko to same. V tu chvili chci bud teleport, nebo auto, kde vlezu, reknu kam me ma dovezt a du spat, cist si, pracovat. Je to dopravni prostredek, neni to technologicka modla, ani ukazatel spolecenske prestize a cert vi co. Dnesni auta, byt se tak snazi tvarit, nejsou stavena pro nejakou zabavu, ale pro klidne cestovani. A jsou stavne tak, aby je mohl ridit kdokoliv a ne jen ten, kdo umi radit s meziplynem a zvladne vubec otocit volantem. Proto mame posilovace, mame brzdove asistenty, protoze 40 Kg zenska proste na tu brzdu v krizi nehamtne az na podlahu, mame hlidani pruhu atd.

A pokud mi nekdo bude tvrdit, ze po 300 km jizde v zime na misto prace, tam 8 hodin mozkova smrst, kdy clovek chce vyresit sw problemy co nejrychleji, aby co nejmin omrznul, je pak cestou zpatky v noci v mlze v zime schopny se 100% soustredit na cestu, tak o tom cloveku prohlasim, ze bud zere lsd nebo je superman.

At si kazdy dela jak chce, ale ja jsem si koupil nove auto proto, aby melo tempomat, aby melo automatickou klimu, aby melo airbagy, aby melo posilovac rizeni, ABS a ESP a cert vi co, protoze chci v km najet na dalnici, pustit si v radiu vrazdu v orinet expresu a jen tocit volantem a s odpocatou hlavou dojet do brna do prace. A predpokladam, ze tohle od auta ceka vetsina lidi. Je to NASTROJ.

Re: Brzdy: které jsou lepší ?

Napsal: pát úno 28, 2014 09:48
od Jan Vaníček
Naprostý souhlas, tento týden výše popsaným způsobem najeto 1580 km po ČR.

Dnes jsem pozván na "kobereček" k řediteli a budeme řešit nový vůz. Jenže zlí prorokové tvrdí, že má tento týden menses (a ještě k tomu je Němec) a prý dostanu na výběr 2.0TDI sedan, nebo 1,6TDI 4x4 combi. Průšvih je, že díky tomu co často vozím combi potřebuji a na 110kW jsem si zvyknul, 4x4 nepotřebuji, ale prý dle výše popsanému kompromis nebude možný. A to jsem si přál automat.Tak jsem zvědav ... .