Marek píše:..., emise jsou prakticky nulové v obou případech. ... .
Prakticky ano, teoreticky (pokud v článku nekecaj) jsou ty nulový emise ještě o 60% nižší v případě použití CNG ... a to se vyplatí.
Co je ale zajímavý, že všude propagují CNG, ale na LPG tak nějak všichni zapomínají. A jestli mi paměť neklame, tak tam jsou ty emise opravdu nulový ... by mě zajímalo, kde je pes zakopán . L.
Emise jedovatých plynů (CO, HC, NOx) jsou u motorů vybavených katalyzátorem stejné (prakticky nulové) ve všech případech a použití kteréhokoliv paliva - plynu i benzinu. Emise CO2, jakožto plynu vznikajícího odbouráním emisí jedovatých, jsou dány pouze a jedině spotřebou paliva.
Jak je tedy možné, že by motor při provozu na plyn produkoval o 60% méně emisí? Jakých emisí? Na základě jakého fyzikálně-chemického jevu, či jiné skutečnosti?
Jestliže mi motor v daný okamžik při provozu na benzin produkuje 0,051% CO / 16 ppm HC, zatímco při provozu na LPG (CNG) třeba 0,045% / 12 ppm HC, pak se důvodně domnívám, že je to natolik zanedbatelný rozdíl (který příroda vyřeší tak jako tak), že nemá cenu o tom vůbec uvažovat. To jsou u mne nulové emise. A navíc ani v běžně dýchatelné atmosféře nejsou emise těchto látek nikdy absolutně nulové. Stejně tak je tomu i u ostatních měřitelných jedovatých emisí.
Navíc pozor!!! Je možné, že motor spalující plynná paliva může produkovat nepatrně méně emisí. Ovšem musí být na takové palivo primárně uzpůsoben. Základem motoru určeného ke spalování plynných paliv je vyšší hodnota kompresního poměru oproti motorům spalujícím benzin. A to o nemalou hodnotu, zpravidla o 25-50%. Takže mám-li motor na benzin s kompresním poměrem 10:1 a namontuji do něho plyn jako alternativní palivo, emise nebudou významněji nižší, než při spalování benzinu. Ten rozdíl bude možná takový, jak jsem nastínil v předchozím odstavci.
K tomu, aby byly emise při spalování plynu u takového motoru opravdu nižší o nějakou "zajímavou", tedy měřitelnou hodnotu, musel by takový motor mít stupeň komprese aspoň 13:1, spíš ještě vyšší (krom toho i další technické úpravy). Pak dojde k podstatně kvalitnějšímu využití plynného paliva v motoru, tudíž k zlepšení mechanické a potažmo energetické účinnosti, v důsledku toho ke snížení spotřeby paliva a tím ke snížení emisí.
Měli bychom opravdu rozlišovat pojem emise a emise. Svět dnes již nemá problém s emisemi jedovatých plynů (mám na mysli autoprůmysl). Svět má (čím dál tím větší) problém s emisemi CO2, protože to jsou emise právě a pouze vznikající odbouráváním emisí jedovatých. Paradoxně - čím víc a lépe umíme odbourávat jedovaté emise, tím víc emisí CO2 vzniká.
Každá automobilka u svého vozidla uvádí produkci CO2 na ujetý kilometr. Ne nadarmo v některých evropských zemích jsou zvýhodněné vozy, které produkují méně než 100g CO2 na ujetý kilometr.
Uvědomte si, jaké chemické reakce vznikají v katalyzátorech výfukových plynů:
V základním oxidačně-redukčním KATu vznikají emise vody, dusíku a oxidu uhličitého. V oxidačním KATu (u vznětových motorů) vznikají emise vody a oxidu uhličitého.
V SCR KATu dochází k redukci oxidů dusíku vstřikováním syntetické močoviny (která se teplem nejprve rozkládá na amoniak a oxid uhličitý), kdy vznikají emise vody, dusíku a oxidu uhličitého.
V DPF (filtru pevných částic) vznikají emise oxidu uhličitého.
Vzhledem k tomu, že voda a dusík nám v atmosféře vůbec nevadí, jasně vychází, s kterou emisí výfukových plynů je jediný (ovšem současně ten nejzávažnější) problém.......
RENAULT Mégane Grandtour*04/2008 - 1,5dCi 78kW(06/2016-) RENAULT Scénic*05/2012 - 1,4TCe 96kW(10/2023-)
Dnes jsem společně se třemi kolegy absolvoval služební cestu do Dortmundu. Trasa Velké Meziříčí - Unna (15 km před Dortmundem) dělá 824 km. Dá se říci, že prakticky celá je dálnice (s výjimkou několika kilometrů přes Prahu).
Fabia II s motorem CAYA - 1,6 TDi CR 55kW DPF, rok výroby 2012, najeto 117.000 km. V plném naložení (čtyři urostlí chlapi, plus cca 50 kg v kufru). Fabia tuto trasu zvládla za necelých 8 hodin s průměrnou spotřebou 6,82 l / 100 km.
Tak, a teď ať mi někdo vysvětlí, jestli je to normální!!! Abych jel s naftovým motorem malé kubatury 1600 ccm za skoro sedmilitrovou spotřebu, za kterou zcela běžně jezdí o půl tuny těžší vozy s motorem 2,5 litru - přitom byl v provozu trapnou brzdou (v kopcích nás předjížděly i Ibizy HTP nebo dodávkové vozy s plachtou jako výkladní skříň), no já tedy nevím.......
Čekal bych spotřebu o dva litry níž!
Naposledy upravil(a) Marek dne pon led 23, 2017 22:32, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour*04/2008 - 1,5dCi 78kW(06/2016-) RENAULT Scénic*05/2012 - 1,4TCe 96kW(10/2023-)
A vy jste, předpokládám, po A4, až na krojc Bad Hersfeld, kousek nahoru a pak po A44 až do Unny. Pokud ano, tak tato trasa nikd nebyla moc dobrá na spotřebu, jsou tam dost táhlé kopce, některé vyloženě prudké.
EAST RUNNER БРИГАДА. ŠKODA Octavia II 1,9 TDi Bratrstvo Vana Tallinn
/ KAWASAKI KLE 500ČZ 175/477ČZ 250/485ČZ 175/487
Od samého začátku, co tuhle mrchu máme na firmě, to takhle žere. Kupovala se jako roční auto s nájezdem někde kolem 30 tisíc km.
Máme druhou, tu samou, a ta je spotřebou mezi 4 - 4,5 litru, ve vyšším zatížení do 5 litrů (ale to už musí být.....).
Nikdo to neřeší, tak já to řešit nebudu. Ale prostě mě to irituje. Zakládám si na tom, že auta, se kterými jezdím, mají opravdu velice malou spotřebu - ať moje soukromé vozy, tak i služební. A tohle prostě nesnáším. I kdybych se na hlavu stavěl, nejde to.
Přes Bad Hersfeld ne. Jeli jsme přes Ústí nad Labem, Dresden, Leipzig, Kassel a dál po A44 na západ. Ve středu jedeme zpátky. Tam budou ty kopce obráceně , tak jsem zvědav. Dám krk za to, že ani při zpáteční cestě nebudeme schopni dostat se pod šestilitrovou hranici.
RENAULT Mégane Grandtour*04/2008 - 1,5dCi 78kW(06/2016-) RENAULT Scénic*05/2012 - 1,4TCe 96kW(10/2023-)
Tvl, 7 na sto s jednašestkou dýzlem?!? Za stejných 7 na sto jezdím s benzínovou dvoulitrovou Sierrou a to rozhodně nejsu brzdou provozu, spíš naopak. Protože já na dálnici = 90% levej pruh.
Skoro 7 litrů na Fabku s 1,6 TDI mi taky příjde moc, vůbec to neodpovídá a něco bude špatně. Ve firmě to máme taky jako služebáky a spotřeba je jinde. Mimochodem s Rapidem jsem teď dlouhodobě na 4,7 podle tankování (4,4 PP), jsou v tom dálnice, okresky i město. Od května najeto 30000 km a zítra to dávám na pravidelný servis.
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Ta spotřeba je opravdu vysoká. Tuhle trasu jen se startem v Krkonoších jsem jezdil celkem často (švagrová bydlela kousek od Uny). Tuhle spotřebu, případně vyšší jsem měl velmi výjimečně, např. s Berlingem 1,6HDI při rychlostech 160-180 (ca 8L), nebo Octou 2,0TDI kdy jsem tu trasu 650km absolvoval za pět a půl hodiny (výsledná spotřeba 7,3), ale zase vím že téměř trvalá rychlost 200 a výše dle GPS není problémem . Opačně při rozumných rychlostech ca 130 jsem jezdil do 5,5L. Od doby, kdy se dalo alespoň částečně jezdit po A38 jsem trasu přes B. Hersfeld absolvoval jen jednou (zase se tam dal dobře tankovat plyn). Když jsem jel tuto trasu v devadesátých letech poprvé, říkal jsem, že už nikdy... .Vlastně mám jeden osobní rekord. To bylo s Berlingem 1,4 na plyn, s celou rodinou + rakev na střeše, rychlost trvale 130 za ca 12L plynu.
Okolo Kasselu jsou sice kopečky a vyšší spotřeba, zase jsou tam dobrý sjezdy a omezené rychlosti a hlavně radary, tak ta spotřeba tolik nestoupá. Dřív byl taky radar na mostě na sjezdu na A44 ( krásně mě jednou v noci bliknul), ale co jsem tam byl před dvěma lety naposled, tak už nebyl. A tak jsem rád, že už tam nemusíme jezdit na návštěvu, protože už bydlí tu a naopak holka musí jezdit průměrně 2x do měsíce tam a švagr každý den 70km tam a 70 km zpět do Německa do práce. Servisák je má velmi ráád :):) . Honza
A čím by toto mohlo být způsobené? Samozřejmě, že chápu, že Tě firemní auto tak netankuje, ale stejně ... . Přicpaný FAP, špatné časování vstřiku, ŘJ ... ? Jaké jsou možnosti u tohoto stroje?Honza
Dneska jsem na pár dní jako náhradní auto dostal trojkovou oktávku 1,6TDI 77kW s DSG. Oproti Rapidu je auto mnohem líp odhlučněné a i podvozek je znatelně komfortnější. Příjemně mě překvapila převodovka, reaguje rychle a nezmatkuje. No a spotřeba byla o necelý litr vyšší, než v Rapidu 1,6 TDI s manuálem, jsem čekal o něco větší rozdíl. Naopak rozdíly v použitých materiálech v interieru myslím nejsou i přes jinou cenu moc velké.
Sněhobílá Samara 21083 r. 1994 - ŽIGADLO! koupeno 10/2009, 16400 - 36142 km, prodáno 26.5.2013
Stříbrná 21102 r. 2003 - Samara EVO! koupeno 5/2011, 15100 - 71109 km, prodáno 28.7.2014
Červená 2105 r. 1990 - Ruda koupeno 4/2013, 58329 - 95400 km, prodáno 7.12.2019
Sněhobílá 2101 r. 1973 - Jáchym koupeno 8/2013, 43740 - 50065 km
a ještě Volha 24
Ten rozdíl ve spotřebě je podle mého spíš rozdílem hmotnosti. DSG převodovky vykazují stejnou, ne-li dokonce nepatrně nižší spotřebu oproti manuálním. Doby, kdy automaty žraly víc, jsou doufám nenávratně pryč. Ona DSG není automat, pouze automaticky řadí, jinak je to čistokrevná mechanická převodovka se dvěma spojkami.
RENAULT Mégane Grandtour*04/2008 - 1,5dCi 78kW(06/2016-) RENAULT Scénic*05/2012 - 1,4TCe 96kW(10/2023-)