Pod tohle se podepíšu
.
Ta moje první věta byla spíš jako pokus o vtip. Jinak i já jsem příznivcem praktičnosti a jednoduchosti. Sice jsem si zvykl na klimatizaci a servořízení, to je dneska již asi standard, zvláště pokud člověk jezdí hodně kilometrů; ale rozhodně nestojím o něco, jako je třeba právě ten zmiňovaný DPF a další vymoženosti "moderní" normy EuroV a vyšších.
Mám auto s rokem výroby podzim 1998, čili že by to byl nějaký mladík, to se rozhodně říct nedá. Jeho prodejní cena je v současné době někde kolem 40 tisíc korun. Dokonce ani Euro3 nemám, jen obyčejnější Euro2
. Ale zakládám si na tom, že je ve špičkovém stavu a domnívám se, že právě to je mnohdy víc, než nové auto rozladěné jako stoleté housle.
Najeto mám 330 tisíc km a jsem hrdý na to, že kdykoli a bez ohledu na cokoli motor naskočí na poprvé a okamžitě (v zimě přirozeně po několika sekundách žhavení). Jsem hrdý na to, že i když tomu budu stát kilometr na krku, z výfuku se nezakouří - což se o mnoha naftových vozidlech, co po silnici jezdí, rozhodně říci nedá, a přitom většina z nich jsou podstatně mladší ročníky. Jsem hrdý na to, že můj motor po 330 tisících km má kompresní tlaky 30-32 Bar, což při předpisu výrobce 25-31 u nového motoru svědčí o vynikající kondici. Jsem hrdý na to, že od výměny do výměny oleje nemusím řešit jeho doplňování, neboť za celou tu dobu je spotřeba oleje cca 0,5 litru. Jsem hrdý na to, že téměř dvoutunový vůz s čelní plochou jako Avia umí jezdit delší trasy v průměru kolem 6-6,5 litru - bez ohledu na roční období, naložení a jiné vymoženosti, které spotřebu ovlivňují.
Další, neméně důležitou věcí, je fakt, že na autě si naprosto vše dělám sám. Neexistuje servis, k němuž bych pojal jen minimální náznak důvěry a na moje auto prostě nikdo sahat nebude. Kdybych musel auto s každou pitchovinou do servisu vozit, asi bych priority přehodnotil a raději se uchýlil k něčemu novějšímu. Ačkoli možná bych si ještě víc naběhl, protože to, co jsi tu vyjmenoval (a já podepsal
) by možná znamenalo pro mou kapsu větší zátěž, než pečovat o starší, ale spolehlivý a vychytaný vůz.
Je všeobecně známo, že motory 1,9 TDi s rotačními čerpadly od VW byly jejich nejlepšími motory a nic potom už tak dobré není (ani nebude). I proto jsem rád, že tento motor mám a rozhodně bych neměnil.
Podobně jsem se choval i k Ladě. Všechno muselo být stoprocentní. Dělalo mi vždycky strašně dobře, když na srazu lidi moje auto z nějakého důvodu obdivovali a nějak je zaujalo. Prostě si rád hraju a jak říká moje paní - kdo si hraje, nezlobí.