Jestliže mám na dCi při 2000 rpm 240 Nm a benzinový motor 1,6 má při 4200 rpm 152 Nm (142 Nm při 3000 rpm), pak na kolech jemně vítězí naftová verze. Nejdelší převod na dCi má při 2000 rpm 103 km/h, u benzinu je tam při téže rychlosti cca 3000 rpm. Takže podělíme-li hodnotu točivého momentu obou motorů otáčkami na poslední kvalt, není co řešit.
Zjednodušeně řečeno mohu pro porovnání točivých momentů na kolech obou vozů udělat jednoduchou věc: číslo 142 vynásobit hodnotou 1,5 a porovnat výsledek s číslem 240.
Samozřejmě pokud bychom šli do vysokých otáček, tedy přes těch cca 4500 (kde nafta končí), pak vítězí benzinová verze, a to na hodnotu výkonu 83 vs. 78kW. Naftová verze bude muset řadit nahoru, zatímco benzinová může točit dál - to jí zvýhodní.
Vzhledem k tomu, že jsem naftomil, vysoké otáčky mě vůbec nezajímají. Mně úplně stačí otáčky do cca 2600, kde moje dCi má rychlost cca 130 km/h GPS. Víc se u nás stejně jezdit nesmí.
Jo, tak to v tomhle případě vlastně i je. Protože nafty mají delší kvalty než benziny, hodnoty točivých momentů na kolech obou vozů se jakoby dost srovnávají. Faktem je, že naftové motory mají vyšší hodnoty točivých momentů od podstatně nižších otáček, proto se jakoby subjektivně zdá, že mají lepší odpich. Naopak víceventilový atmosférický benzin má lepší hodnoty ve vyšších otáčkách, kam naftový motor pro svou konstrukci a princip fungování mnohdy ani nemůže.zelvotron píše:V praxi spíš v obou případech budou plus mínus ty hodnoty v určitých rychlostech u obou motorů obdobný a potom obě ty auta budou mít cca stejný dynamický vlastnosti, byť se subjektivně budou chovat jinak. Toť vše.
Takže v rozjezdu poskočí o půl délky vozu nafta, záhy ji benzin dostihne a na cílové pásce mohou být klidně plus minus společně.
Nicméně faktem je, a to asi není třeba komentovat, že v praxi se na výkon nejezdí. Neznám nikoho, kdo by s běžným autem v běžném provozu jezdil trvale na otáčkách maximálního výkonu. Jezdí se na krouťák. Proto mě hodnota a průběh točivého momentu zajímá mnohem víc, než matematicky vypočítaná hodnota výkonu.