Tak to tu čtu ....a ....
jak známo, Laďka jezdí se Super Stabilem, který byl mnou vyhodnocen jako bezkonkurenční pro 210x, po zkušenostech asi na 80000 km na 2101, 21053 LPG a 2101 hned s několika oleji různých kvalit.
Nejhorší byl Mogul SAE 15W50 - předtím tam byl stabil (a ještě před ním nějaký levnější Castrol, spotřeba oleje 0, benzín nevim), spotřeba oleje šla z nuly na 1l, benzínu ze 7,1 na 8,3!!! Další Stabil to potom vrátil k 0,2 a 7,3. To byla první 2101.
Na 21053 dělal Marek repasi, pže neměla tlaky a oleje žrala 5l. Potom to kleslo asi na 0,5l, motor už ani pak nebyl žádná sláva, v kopci ale ještě dával Oktávku 1.6 (ale na benzín). Používal jsem nejdřív Paramo M7ADSIV, API SJ, SAE 15W40.
Teď mám krom Kaliny stále 2101, ta jezdí se SuperStabilem, po výměně na místo Parama (vše černé, olej černý po 2000 km, Paramo tam bylo na průplach - nejdřív po 2000km, podruhé po dalších 3500 km) šla spotřeba oleje z 5l na 3l, benzínu z 13 na 10 (běžná jízda hlavně po dálnici kolem 130, včetně krpálů), ale krom toho navíc auto začalo jezdit 150 po rovině, což je při stavu těsnosti motoru skoro zázrak. Olej vypadá na výměnu tak po 8000 km.
Jinak Kalina má interval do 15000 km, po prvních 2500 km byl olej tak akorát, teď po 13000 km je černej jako bota. Dolíval jsem 0,75l asi ve 6000 km, od té doby neubyla ani kapka (stále po horní rysku).
"Kruhové honování" - patrně jde o to, že úhel "kříže" není konstantní, ale progresivní, a mohl by naznačovat rychlost pístu. Mám jen jeden rok strojárny a selskej rozum
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
http://www.olejservis.cz/vykonnost.htm
U 2101 je uveden přímo doporučený seznam olejů a norem SAE i API. Normu ACEA pokud vím zrovna Lada dodnes nijak v potaz nebere a co jsem se o tohle onehdá zajímal, ACEA a API jsou prakticky ekvivalentem, byť pužívají jiné škálování...
Píšu postupně jak čtu, teď jsem se dočetl ke KL, který mi dal za pravdu
Do 210x bych nalil olej "kvalitnější" jedině v případě dokonalého stavu a s katem, v opačném případě je mu to opravdu spíš na škodu. Obzvlášť syntetika se rychleji znehodnotí a potom jde motor do kytek. Za studena je řídká a motor dostává velmi nevhodnou směs i předstih. Tím dochází k mísení. Oproti tomu obyč. stabil je za studena hustý a těsnost udrží.
Pokud má někdo auto narvaný elektronikou a katem, je už trochu jinde. Kdo si myslí, že má úvaha je špatně, může napsat svou úvahu. Tohle je názor zvědavýho amatéra
Jinak tloušťka filmu s viskozitou souvisí, tím pádem souvisí i s dotěsněním "škvír".
P.S.: Neměnit filtr u 210x po 15 tis. je na pováženou a po 30000 je to už perverzní zhovadilost. S olejem jakbysmet. Že Sašův motor takhle vypadá s tímhle zacházením a bez rozebírání prostě neuvěřím, i když by to bylo peknééé.