Jenže provozem si to na sebe vydělá. Je málo motorů, které při takovém výkonu a komfortu svezení jsou úspornější, než právě tyhle. Když bych nadále (čistě teoreticky) jezdil s Galaxy, případně si pořídil jiný vůz s průměrnou spotřebou kolem 6,5-7 litrů, anebo budu jezdit s tímhle motorem, pak při mém nájezdu 20000+ km
ročně ušetřím minimálně 12 tisíc Kč na palivu. A možná 15 tisíc Kč, pokud budu jezdit trochu víc nebo se zvednou ceny paliv. Mně se to nezdá málo, mně to připadá hodně! Protože pokud takové osmileté Mégane v opravdu dobrém stavu koupím za sto tisíc, pak po pěti letech ho prodám za čtyřicet, ale šedesát mi vydělal na palivu, takže jsem de-facto na svých
.
Navíc si rozhodně nemyslím, že by ty motory měly špatnou pověst. Jsou velice rozšířené a oblíbené, zejména v menších vozech typu Clio, Sandero, Logan, Modus, Twingo. Nicméně dávají se i do větších vozů typu Scénic a do šesti modelů Nissanu. Jsou i v Dusteru, kde dostávají slušně pod wocas. Právě díky spotřebě jsou těžko překonatelné. Z hlavy si fakt nevzpomínám na žádný vůz jiné značky, který by stál jen za pomyšlení při srovnání výkonů a spotřeby paliva - fakt ne. A to do aut dělám.
Dělají se v široké škále výkonů, od nějakých 48 až do 81 kW. Kdyby byly tyhle motory blbé, nikdo by je nechtěl. Asi by pak automobilce nestálo za to do jejich vývoje neustále investovat. Ale lidi je kupují. Tak jak to teda je?
Já si tedy myslím, že lidi znají motory HTP a právě díky jejich pověsti, která se přetřásá nejen u piva, ale i v médiích, jsou jako zákazníci velice opatrní. Takže už si dávají mnohem větší pozor na to, co kupují. Navíc Renault je levný - jak nový, tak ojetý, takže i když se na něm tu a tam něco vytetelí, můžu si říct buď "mám levné auto, dalo se to čekat", anebo "levně jsem koupil, o to víc prostředků mám na opravy". Aspoň já to tak vidím.
Je to malolitrážní přeplňovaný motor s vysokou mírou přeplňování (mám na mysli ten můj). Jeho zatížení je srovnatelné s dvoulitrem o výkonu kolem 110kW. Jako k takovému se k němu musíš chovat. Pak nemůže být problém. Dej mu nové ojniční šály (u mne zbytečná práce, ale pro klid jsou tam), dej mu olej nikoli po 30, ale po 12-15 tisících km, nestůj mu na krku od začátku do konce a ten motor Tě přežije (jako každý motor, když se k němu chováš tak, jak zaslouží).
Cena toho Galaxy už snad ani nižší být nemůže. Kdybych z toho udělal králíkárnu, asi by to bylo rozumnější
. Jenže já nerad králíci.....
Tyhle vozy, zvláště v tomto ročníku (před rokem 2000), si cenu už dávno nedrží, jsou prakticky neprodejné. Můžu být rád, že jsem vůbec našel člověka, který měl zájem a nabídl mi slušnou cenu. Jenže on potřebuje právě tento typ auta. Má koně a tahá vozík s nimi. Proto potřebuje zesílené odpružení náprav a kouli na dvě tuny - a to já mu nabízím (krom jiného).
Cena nového Galaxy na podzim 1998 byla 779 tisíc Kč. Já to v únoru 2007 koupil za 175 tisíc Kč. A ani nechtějte vědět, za kolik se to dneska prodává (pokud to vůbec někdo chce
).
Jenže navzdory tomu ten stav Galaxyny není špatný. Pokud vezmeme v úvahu ujeté kilometry, je to opravdu a bez emocí celkem slušný kus. Po silnicích se pohybují podstatně větší vraždy a některé i modelově novější. Je na tom mnoho věcí uděláno, spousta nových dílů, dávám k tomu sedm sedaček (to není standardní) a druhou sadu zimních kol po jedné sezoně (cca 8 tisíc km). Letní gumy jsou dvě úplně nové, druhé dvě na 50%. Tím prakticky můžeme odečíst cca 10 tisíc Kč dolů, což je přidaná hodnota těchto dílů. Zcela nový výfuk komplet od KATu dozadu, zcela nové zadní brzdy Brembo, tlumiče, pružiny Bilstein, má to tažné na dvě tuny, druhou nejvyšší výbavu a hlavně - vše z výbavy je plně funkční
. A když říkám vše, myslím vše. Nové čelní sklo (vyhřívané), nová zrcátka (vyhřívaná), vyhřívané sedačky, všechna okna v elektrice, vše do poslední maličkosti plně funguje. Má to plně funkční klimu, což u tak starých vozů této kategorie je skoro snová záležitost. Má to nezávislé topení ovládané dálkovým ovládáním - pro kempování ve voze velice užitečný pomocník. Přes noc to spotřebuje asi dva až tři litry nafty a 20Ah energie, takže bez problému to nastartuje i na slabší baterku. Nechávám v tom autorádio s navigací, kompletní servisní historii doložím (do poslední gumičky stěračů), STK do 02/2018.
Když to tady tak píšu, říkám si, proč to vlastně prodávám. Ale dělám dobře. Je třeba zbavit se nepotřebných věcí - a já Galaxy skutečně už nepotřebuju. Nechť poslouží tam, kde najde využití.