Stránka 11 z 19

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 07:52
od Marek
Ano, to je bohužel častý problém. Motory TDI s technologií PD jsou na kvalitu a výměnné intervaly oleje mimořádně náročné. Nejen tím, že dlouhé intervaly výměny oleje jsou "špatně" obecně, ale především tím, že motory s technologií PD mají vlastní specifikaci, kterou je bezpodmínečně nutné dodržovat. Stačí jednou při výměně oleje tuto specifikaci nedodržet a je založeno na problém. Na druhou stranu jsou tyto motory velmi dobré a vydrží. To nové moderní motory se tomu moc rovnat nemohou.

Při dodržení předepsané specifikace oleje je třeba nastavit výměnný interval oleje na maximálně 15000 km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve, u vozu používaného v městském provozu nebo na kratší cesty bych dokonce uvažoval i o intervalu kratším, řekněme 10-12 tisíc km. V dnešní době olej je cenově velmi dostupný, i s filtrem komplet nevyjde na víc než tisíc korun, tak nemá smysl riskovat. Chápu, že v době, kdy tyto motory přišly a olej do nich stál tisíc korun litr, by to mohl být řekněme větší problém.

Do motoru PD lze použít v zásadě dva typy olejů, resp. oleje dvou specifikací. Původní specifikace pro standardní interval výměny 15000 km je VW 505.01 (ta jednička na konci je nezbytná, právě ta totiž identifikuje olej pro motory PD). Toto jsou obvykle oleje 5W/40 a cenově jsou velice dostupné. Nabízí je většina výrobců. Druhou možností jsou oleje specifikace VW 507.00. Jedná se o univerzálně použitelný olej pro všechny motory VW, včetně motorů PD, s filtry částic, pro standardní i LongLife intervaly. To jsou oleje 5W/30 a jsou považované za jedny z nejkvalitnějších typů olejů na trhu.
Dříve se pro motory PD používaly oleje specifikace VW 506.01. Tato specifikace je dnes prakticky nahrazena právě zmíněnou specifikaci VW 507.00. Byly to oleje 0W/30 určené právě pro motory s prodlouženým, tedy LongLife intervalem výměny. Ovšem jejich používání bylo poněkud úzce specifikované a byly to oleje určené pouze do určitých typů motorů - pokud by byly použity do motorů jiných než k tomu určených, mohlo dojít (a taky docházelo) k závažným poškozením pohonné jednotky. Proto byl tento typ oleje postupně vytlačen z trhu.

Takže buď 505.01 nebo 507.00 (podle mého názoru je to jedno) a interval výměny max. 15000 km. A bude to značka ideál.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 08:38
od Teepee
Marek píše:Ano, to je bohužel častý problém. Motory TDI s technologií PD jsou na kvalitu a výměnné intervaly oleje mimořádně náročné. Nejen tím, že dlouhé intervaly výměny oleje jsou "špatně" obecně, ale především tím, že motory s technologií PD mají vlastní specifikaci, kterou je bezpodmínečně nutné dodržovat. Stačí jednou při výměně oleje tuto specifikaci nedodržet a je založeno na problém. Na druhou stranu jsou tyto motory velmi dobré a vydrží. To nové moderní motory se tomu moc rovnat nemohou.
Marku, ta "naprosto obyčejná, ničím výjimečná" 1,6ka? (CLHA, 77kW, rok 2013). Tu považuješ za ještě velmi dobrý a vydrží a nebo už za ten nový moderní motor?

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 11:10
od Marek
Motor 1,6 TDI jako takový je obecně velmi podařený. Dokonce jsem přesvědčen, že je kvalitnější než dvoulitr. Konstrukčně je totiž vychytanější. Navíc nemá dlouhý zdvih, jako měly předchozí motory 1,9 a taky 2,0, což mu dává předpoklady k lepšímu využití vyšších otáček.

Tím, že se nejedná o PD, ale o CR technologii, není tam takový nárok na olej (i když vlastně se používá olej stejný, a sice VW 507.00 - to ovšem není kvůli motoru, ale kvůli DPF, protože motoru by klidně stačil "obyčejný" olej).
Jak je to s příslušenstvím, jako třeba DPF, případně SCR, to je odvislé do jisté míry od způsobu užívání.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 12:19
od Panthymaeus (Honza)
Luděk Musil píše:
Panthymaeus (Honza) píše:… . Podle všeho za část problémů může trvalá víra v předepsané výměny oleje v autorizovaném servise. ...
Nějakej "longlife" s výměnným intervalem 30.000 :?:
To je jedna z věcí, které nevěřím :cry: Možná, kdyby to auto jezdilo denně +200 km mimo město :scratch: . L.
Přesně tak. Výměny tedy nebyly přesně okolo třiceti, ale jak se zdá o dost později než to chtělo.
Marek píše:... u vozu používaného v městském provozu nebo na kratší cesty bych dokonce uvažoval i o intervalu kratším, řekněme 10-12 tisíc km. ...
Po domluvě s techniky u DieselPower se bude vyměňovat při +- 10.000 až 12.000 km.

Zajímavé je, že se vačka zásadně obrousila jen nad jedním hydroštelem nikoliv nad všemi.
Na doporučení servisu se nakonec turbo dávalo úplně nové, nerepasované, určené pro motory 2.0. Po odladění má tedy auto výkon 127kw. :)

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 13:27
od Marek
Hoď sem graf z brzdy. To mě zajímá.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 14:40
od Panthymaeus (Honza)
Marek píše:Hoď sem graf z brzdy. To mě zajímá.
Graf z brzdy mám pocit skončil jen v tištěné podobě někde u faktury (auto už je po opravě asi dva měsíce). Jak bude chvíle, najdu (pokud nezapomenu).

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 20:14
od Panthymaeus (Honza)
Panthymaeus (Honza) píše:
Marek píše:Hoď sem graf z brzdy. To mě zajímá.
Graf z brzdy mám pocit skončil jen v tištěné podobě někde u faktury (auto už je po opravě asi dva měsíce). Jak bude chvíle, najdu (pokud nezapomenu).
Tak jsem ho vyhrabal. Kecal jsem s těmi 127kW. Je to 125kW a to ne na kolech, ale na motoru (jak to změří, když motor nebyl venku? Přepočtem?)
Protože část informací je z foto nečitelná, tak přepisuji...
Na kole je to 98kW při necelých 3995 otáčkách/min. Točivý moment 386 Nm při 2215 otáčkách/min.

Stav před opravou je ze zřejmých důvodů nezměřen, auto pod zátěží (od cca 1800 otáček) běželo na tři válce (vstřikovač nevstřikoval kvůli ojeté vačce a hydroštelu).
wp_20210428_20_54_10_pro_smaller.jpg
P.S.: K ladění podotýkám, že bylo řečeno, že nejde o maximální výkony, ale spíš o pružnost a praktické využití na běžné ježdění. Navíc zůstali původní vstřikovače, které by pro vyšší výkony měli být větší.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 20:18
od Marek
Průběh jak z učebnice. Oni kluci to umějí, to se ví.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: stř dub 28, 2021 20:34
od Cory
Inak k tomu 507.00 5W-30. Neviem, či nastala nejaka oficialna zmena, ale po novom chodia do autorizakov pod oznacenim 507.00 oleje 0W-30. Je to tak cca 9 mesiacov dozadu.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: čtv dub 29, 2021 11:22
od Marek
Ach jo. V tom případě, pokud to není nezbytně nutné, bych Honzovi doporučil používání olejů VW 505.01. No a protože ASZ je motor bez filtru pevných částic a olej se plánuje měnit po 10-12 tisících, není k používání oleje VW 507.00 vůbec žádný důvod.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: čtv dub 29, 2021 18:23
od Panthymaeus (Honza)
Marek píše:Ach jo. V tom případě, pokud to není nezbytně nutné, bych Honzovi doporučil používání olejů VW 505.01. No a protože ASZ je motor bez filtru pevných částic a olej se plánuje měnit po 10-12 tisících, není k používání oleje VW 507.00 vůbec žádný důvod.
Zatím to vidím tak, že doma se budeme starat o žigulíky a Octavii se nám budou starat u DieselPower. Máme jen jedny ruce a žigulíky dáváme bez větších problémů. Navíc pro Octavii by jsme museli kupovat nějakou diagnostiku, aby se vynulovala výměna oleje... :roll:

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: čtv dub 29, 2021 18:47
od Marek
A proč to? To přece jde tlačítkem na přístrojích.

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: čtv dub 29, 2021 19:03
od Panthymaeus (Honza)
Marek píše:A proč to? To přece jde tlačítkem na přístrojích.
Pak něco neumím :D Ale to je teď fuk. Teď máme na rok olej vyměněn. ;)

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: ned kvě 02, 2021 11:14
od Nulašestka

Re: Škoda - aneb kromě žigulika máme i škodovku

Napsal: ned kvě 02, 2021 12:00
od Saša
Docela rozumně a srozumitelně vysvětleno .