Stránka 11 z 12
Re: Elektromobily
Napsal: čtv čer 21, 2012 21:38
od Laďuša
Jenomže lokomotivy mají cizí ventilaci, čili ventilátory s dalšíma motorama a vzduchovody, kdežto já jsem měl na mysli vlastní ventilaci, co mají hlavně tramvaje, čili jenom ventilátor přímo na rotoru. Že lze udělat všelijaký řešení mi je jasný, z mýho hlediska ale to vlastní mi příde takový logický a jednoduchý.
Re: Elektromobily
Napsal: čtv čer 21, 2012 21:51
od Raduz
Laďuša píše:Jenomže lokomotivy mají cizí ventilaci, čili ventilátory s dalšíma motorama a vzduchovody, kdežto já jsem měl na mysli vlastní ventilaci, co mají hlavně tramvaje, čili jenom ventilátor přímo na rotoru. Že lze udělat všelijaký řešení mi je jasný, z mýho hlediska ale to vlastní mi příde takový logický a jednoduchý.
ta vlastní ventilace je funkční asi spíše při vyšších a stabilních otáčkách,
tramvaje mají také cizí ventilaci T3 - od motorgenerátotu, T6 ventilátor,
asi největší teplo bude vznikat při rozjezdu ->velké zatížení -> malé otáčky -> minimální samoventilace
Re: Elektromobily
Napsal: čtv čer 21, 2012 22:03
od Laďuša
Astry, Porschata a podobně mají vlastní. Dobře, nebudeme se tu dohadovat, co konkrétně má co, jde stejně jenom o ten princip. Ano, účinnost takovýho chlazení je až v otáčkach, motor ale má určitou oteplovací konstantu, takže dobu rozjezdu přečká. Prostě se nepřehřeje, dokud to nezačne chladit. Provoz šalin je o tom rozject se, chvilku ject, zastavit a zase se rozject. Přesto vlastní chlazení funguje (i s plně uzavřenýma motorama, který jsou ve škodováckých tramvajích v USA kdesi v Portlandu a nebo kde). Na lokomotivy se tuto chlazení nedává, protože můžou jezdit i v režimech dlouhodobě pomalých a vysoce zatížených (těžký rozjezdy, nákladní vlaky do stoupání). V tutom ohledu bych viděl režim auta podobnější tej šalině - popojíždění na červenej vlně (zastávky tramvaje) a nebo jízda po silnici. Stáním se taky chladí.
Tak, tutim příspěvkem jsem ale vyčerpal moje znalosti k tématu, takže dál už se asi necham poučit, případně roznést od PetraHC, tušim už se to v tutom tématu stalo
Re: Elektromobily
Napsal: ned čer 24, 2012 20:07
od zelvotron
No tak podle mě u toho auta taky nemůžeš zaručit, že se to vždy pak dochladí po rozjezdu, navíc auto, vzhledem k velmi širokýmu poli uživatelů musí být daleko blbovzdornější než tramvaj nebo lokomotíva a tak je nutný zajistit dostatečný chlazení i v náročných podmínkách. Elektrobus od sorky má taky vodou chlazený elektromotor. Navíc se pořád myslím platí moje doměnka o tom, že vodou chlazený elektromotor bude mít menší velikost než vzduchem chlazený stejného výkonu.
Re: Elektromobily
Napsal: pon čer 25, 2012 13:24
od DJW
To vodné chladenie má zmysel hlavne kvôli štvornásobne vyššej tepelnej kapacite vody v porovnaní so vzduchom. 4180 J/(K*kg) vs 1003 J/(K*kg)
Re: Elektromobily
Napsal: pon čer 25, 2012 22:46
od MartasBrno
DJW, to je sranda, to je štvornásobná tepelná kapacita na kilogram, ale jak ten kilogram vzduchu vypadá v praxi je poněkud problém
Asi není od věci, že se dělají kapalinová chlazení
Re: Elektromobily
Napsal: úte čer 26, 2012 08:53
od ger007
kilo vzduchu to je asi taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakto
Re: Elektromobily
Napsal: čtv srp 09, 2012 08:52
od Laďuša
Eště, jak jsme se tu bavili o tom chlazení elektromotrů. Zase ňák tu trakci studuju a teď jsem se naučil další věc, proč se používá vodní chlazení. U synchronních motorů s buzením pernamentníma magnetama je to kvůli tomu, aby se na magnety nenanášel železnej prach.
Re: Elektromobily
Napsal: pát úno 01, 2013 15:10
od Crocodile
http://www.tyden.cz/rubriky/auta/brusel ... 59305.html
Zase EU něco nařizuje
Jako bejt v Evropě zájem o elektromobily tak to chápu, ale takhle každou zemi do něčeho nutit, i přesto že o ně neni zájem ani tam kde je síť dostatečná.
Re: Elektromobily
Napsal: pát úno 01, 2013 15:20
od dvk
To si zas někdo namastí kapsu z dotací ...
Re: Elektromobily
Napsal: sob úno 02, 2013 18:26
od veliz
EU ví, co dělá. Česko je oproti jiným zemím pozadu, dá se říct, že elektromobilita je tady v plenkách.
Když se objevila na trhu první plazmová televize a stála 600000Kč, tak o ní taky nebyl zájem. V současné době stojí slušný elektromobil Nissan Leaf 950000Kč a zájem není veliký. V květnu ale přijde na trh nový model a už bude stát "jen" 700000Kč. Zájem malinko stoupne a za rok bude stát "jen" 500000Kč atd. Až bude stát 300000Kč, budou to chtít všichni a nabíjecí infrastruktura nebude. Proto je dobře, že na nás EU tlačí, jinak by se tady jezdilo na smrdutou naftu dalších 100 let.
Re: Elektromobily
Napsal: ned úno 03, 2013 12:45
od Luděk Musil
Nejvyšší čas z tý diktátorský EU vystoupit!
Nebo z tama alespoň vyházet ty idioty, co vymýšlí takovéto a podobné nesmysly.
Má osobní finanční situace neumožňuje koupi elektromobilu i kdyby stál "jen" 150.000. L.
Re: Elektromobily
Napsal: ned úno 03, 2013 13:02
od Petr HC
Všechno je to jen a jen o bateriích. Dokud nebude alespoň trojnásobná kapacita při stávající váze, trojnásobná životnost, třetinová cena a nabití kdekoliv na 90% kapacity do 1 hodiny, nemá cenu o elektromobilu uvažovat (soukromý názor - nekamenovat - možná se toho dožijí naši pravnuci - nejoptimističtější vize).
A kdo ví, jestli nebudou opuštěny chemické baterie a nepřejde se na vysokokapacitní kondenzátory. Tam by ale vznikly další problémy s vybíjecí křivkou, ale toto se už řeší např. v kvalitních nízkoztrátových zdrojích pro LED.
Re: Elektromobily
Napsal: ned úno 03, 2013 13:56
od veliz
Ano, cena baterie je problém, vždyť tvoří možná polovinu z ceny auta. A po pěti letech bych musel znovu investovat do drahé baterie. Proto bych ji nemusel vlastnit, mohl bych ji mít v pronájmu a místo do baterie bych investoval třeba do přístřešku pro auto, který by sloužil zároveň jako solární nabíječka. Jsem si téměř jist, že si ještě na elektriku pojezdím.
Luděk Musil píše:Nejvyšší čas z tý diktátorský EU vystoupit!
Nebo z tama alespoň vyházet ty idioty, co vymýšlí takovéto a podobné nesmysly.
Má osobní finanční situace neumožňuje koupi elektromobilu i kdyby stál "jen" 150.000. L.
Volných 150000 na elektromobil momentálně taky nemám, nicméně si myslím, že vystoupení z EU mi ke zlepšení tohoto stavu nepomůže.
Re: Elektromobily
Napsal: ned úno 03, 2013 15:34
od MacGyver
Už to je nějakou dobu, ale měli jsme přednášku o elektromobilitě a pokud i dobře vzpomínám, tak baterie do oktávie greenline stáli 170000,- , což byla přibližně částka, kterou uspoří řidič na benzínu, během životnosti beterie, která vydrží jen určitý počet cyklů nabíjení. Další problém s bateriemi může být spojený s jejich likvidací, materiály, ze kterých se vyrábějí totiž také nejsou úplně nature-friendly
. Kdyby byl efektivnější způsob uložení elektrické energie, tak si myslím, že dnes už jsou auta na benzín skoro vyjímkou. Ještě jsem našel takový příklad porovnání energetické hustoty: Li-ion 0,07kWh/kg, benzín 11kWh/kg, čokoláda 6,7kWh/kg. Takže efektivnější by bylo se zaměřit na výrobu aut, poháněných čokoládou
.