Stránka 2 z 4
Napsal: čtv kvě 29, 2008 06:34
od Luděk Musil
Ano - jde o zvýšení výkonu. Voda přeměnou v plyn (páru) několikráte zvětšuje svůj objem a tím zvyšuje pracovní tlak na píst. Voda (která jak známo nehoří) má pouze účinek ve zvětšení objemu nasáté směsi.
Toto používala německá Luftwafe ve svých stíhačkách. Má to negativní účinek a tím je koroze motoru - tedy ta voda prý dokáže vyhlodat pěkné krátery jak do hlavy, tak do stěn válců. Motory německých stíhaček s touto úpravou vydržely jen několik (dost málo) hodin provozu.
Před delším časem se toto probíralo i zde na foru. Ale jak psali již někteří přede mnou - do svýho auta bych si to nedal. L.
Napsal: čtv kvě 29, 2008 07:24
od Miuvek
jj, konkrétně se vstřikování vody používalo u stíhaček Messerschnitt Bf-109 (možná i u jiných), šlo vždy jen o krátkodobé použití (víc než několik sekund v kuse nebylo povoleno) a i tak to mělo na motory neblahé účinky.
Napsal: čtv kvě 29, 2008 08:47
od Marek
Atex píše:joo to je to o cem sasa mluvil, ze se to pouzivalo u nejakych bojovych letadel pro extremni navyseni vykonu, ovsem po tehle akci sel motor do srotaku..
Mluvil jsem o tom sice já, ale to je jedno.
Voda vpravená do sacího traktu motoru v určitém množství ve správnou chvíli ionizuje, čímž se rozkládá na vodík a kyslík, což jsou jak známo plyny velmi prospěšné pro hoření. Vodík sám o sobě je třaskavý a při hoření benzinu má pozitivní vliv na rychlost hoření a kyslík hoření podporuje a zlepšuje.
Nicméně v důsledku prudkého nárůstu tlaku při explozi paliva dochází k rapidnímu opotřebení motoru především na klikovém ústrojí.
Bojové letouny v II.světové válce mívaly toto zařízení jako "záchranu" v případě napadení nepřítelem bez možnosti úniku a obrany. Motoru byl prudce zvýšen výkon, ovšem po úspěšném přistání se motor vyhazoval - nikdo by si nevzal na sebe riziko, že se motor v důsledku tohoto šoku odporoučí třeba v jiné bojové akci.
Napsal: čtv kvě 29, 2008 09:52
od Little Red Riding Hood
taky sem se o tom bavil s borcem co měl uno turbo.... jak piše aci vstřikoval vodu s lihem... měl na to speciální vstřikovací zařízení... cenu řikal myslím něco do 20 klacků.... ale řikal že to skoro nepoužívá a když jo, tak maximálně na dragu a jen velice krátkodobě, jak pišem marek klika trpí, jak piše luděk motor trpí na korozi... jisto výhodou je zvětšení tlaku, nevýhodou je ale zároveň zhášení.... proto když už tohle inplantovat na auto, tak s vstřikovací elektronikou, která nadávkuje kolik je třeba a jak je třeba.... nicméně využití je dost malé.... ale zkusit se má vše....
Napsal: čtv kvě 29, 2008 12:28
od Atex
Marek píše:Mluvil jsem o tom sice já, ale to je jedno.
aha tak promin marku, sasa taky myslim o tom mluvil tak sem si vas spletl
Napsal: čtv kvě 29, 2008 16:59
od paves
Napsal: čtv kvě 29, 2008 17:00
od Saynerm
Acibuk píše:Saynerm píše:Atex píše:
ty jako odbornik na takove experimenty nejsem, ale pokud se ta voda dobre rozprasi, tedy rozmisi se smesi tak ma lepsi hodeni ne?
voda a horeni? to mi nejde nejak dohromady, spis bych rekl ze ta voda spise plamen hasi nez podporuje horeni, maximalne ze by si z te vody motor nejak odebiral kyslik a zbytek nekam odklizel
kyslík podporuje hoření
vodík dělá co?:)
co ja vim, chemii uz nemam pres dva roky
Napsal: čtv kvě 29, 2008 19:01
od Petanek2101
dobrej džouk,zvyšit vykon řadově o destiky koni a snižit spotřebu
ja se smichy pochčiju
Napsal: čtv kvě 29, 2008 19:11
od paves
to je jako od horsta fuchse
Napsal: čtv kvě 29, 2008 20:51
od Acibuk
nekde na italiancars.org je navod, tusim za 2 litry se to poskladat.
Napsal: čtv kvě 29, 2008 23:11
od Miso
Marek píše:Atex píše:joo to je to o cem sasa mluvil, ze se to pouzivalo u nejakych bojovych letadel pro extremni navyseni vykonu, ovsem po tehle akci sel motor do srotaku..
Mluvil jsem o tom sice já, ale to je jedno.
Voda vpravená do sacího traktu motoru v určitém množství ve správnou chvíli ionizuje, čímž se rozkládá na vodík a kyslík, což jsou jak známo plyny velmi prospěšné pro hoření. Vodík sám o sobě je třaskavý a při hoření benzinu má pozitivní vliv na rychlost hoření a kyslík hoření podporuje a zlepšuje.
Naozaj? Pri akom tlaku? Pri akom mnozstve? A na co tam bol potom ten metanol?
Preco pri pouziti bez zvysenia plniacehio tlaku to pridalo len 4% na vykone?
Marek píše:
Nicméně v důsledku prudkého nárůstu tlaku při explozi paliva dochází k rapidnímu opotřebení motoru především na klikovém ústrojí.
Ziadne explozie sa nekonaju, dochadza k normalnemu spalovaniu.
Marek píše:
Bojové letouny v II.světové válce mívaly toto zařízení jako "záchranu" v případě napadení nepřítelem bez možnosti úniku a obrany. Motoru byl prudce zvýšen výkon, ovšem po úspěšném přistání se motor vyhazoval - nikdo by si nevzal na sebe riziko, že se motor v důsledku tohoto šoku odporoučí třeba v jiné bojové akci.
To mas odkial? Ked uz doslo k napadnutiu tak by na dostatocne rychle odputanie z dosahu hlavnovej vyzbroje nepriatela nestacil ani 5xvykon. Ono to v skutocnosti pouzivali zachytne stihace na zvysenie stupavosti aby mohli cim skor zasiahnut proti spojeneckym bombarderom. Pripadne na ziskanie prevahy v manevrovom boji, rozhodne nie na utek.
Napsal: pát kvě 30, 2008 07:49
od Marek
Aha, ozval se pan nejchytřejší na Slovensku.
Miso, víš, že mě svými řečmi docela sereš? A trvá to už dlouho.
Aspoň jednou bych se rád dočkal toho, že nám sem na fórum napíšeš aspoň trochu věcnou připomínku nebo poznatek. Zatím tu jen každého kritizuješ (a nejvíc mě).
Napsal: pát kvě 30, 2008 08:45
od Miso
Marek píše:Aha, ozval se pan nejchytřejší na Slovensku.
Miso, víš, že mě svými řečmi docela sereš? A trvá to už dlouho.
Nuz toto je otazka ako z poklabosme, ale ked uz si ju polozil tak odpoviem: No teraz uz ano
Marek píše:
Aspoň jednou bych se rád dočkal toho, že nám sem na fórum napíšeš aspoň trochu věcnou připomínku nebo poznatek. Zatím tu jen každého kritizuješ (a nejvíc mě).
Namatkou:
Miso píše:Ked uz doslo k napadnutiu tak by na dostatocne rychle odputanie z dosahu hlavnovej vyzbroje nepriatela nestacil ani 5xvykon. Ono to v skutocnosti pouzivali zachytne stihace na zvysenie stupavosti aby mohli cim skor zasiahnut proti spojeneckym bombarderom. Pripadne na ziskanie prevahy v manevrovom boji, rozhodne nie na utek.
...
Miso píše:
No ja som si praveze rozbor sil spravil a vyslo mi to co mi vyslo. Nemozes vychadzat iba z toho kolko krat maju dva piestky vacsiu plochu ako jeden. Treba zohladnit aj to ako tieto sily dalej posobia. Takto by si potom mohol strcit dalsie 2 piestky trebars pod sedadlo vodica a vyslednu silu by si mal znova dvojnasobnu. Priklad je to sice absurdny ale zato konzistentny s tvojou teoriou.
...
Miso píše:
Valcek ktory nejde stlacit ma v sebe zariadenie na automaticke vymedzovanie vole brzdoveho oblozenia. Lepsi je ten ktory pasuje do daneho systemu brzd. Nakolko pisete ze v brzdach nie je ziadne "externe" zariadenie na vymedzovanie vole, bud automaticke alebo manualne (excentre), tak sa obavam ze valcek co ide stlacit "pasovat" nebude.
Napsal: pát kvě 30, 2008 17:42
od Miči
mno takže tímto směrem nepůjdu... asi je fakt nejlepší koupit výkon hotovej, jak říká Marek uděláš jednu úpravu, ale okamžitě podstupuješ riziko dalších úprav...
Napsal: pon čer 02, 2008 08:14
od Marek
Bohužel drtivá většina úprav motoru, především úpravy týkající se změny kompresního poměru motoru, plnění spalovacích prostor, množství vzduchu, výfuku a zapalování, s sebou nesou riziko nutnosti dalších úprav. Lidově řečeno - pokud udělám na motoru jednu úpravu, zpravidla musím v důsledku změny chování a nároků motoru uskutečnit úpravu další (nebo úprav několik).
Samozřejmě existují i úpravy motoru zvyšující jeho výkon v důsledku zlepšení některých faktorů, kde se jiné úpravy poté provádět nemusí. Mám na mysli třeba vyleštění sání, prodloužení sacího potrubí, zvětšení kanálků v hlavě a průměrů sacích trubek, a podobně. Nicméně pokud se budeme bavit na úrovni takových těch zásadnějších úprav, zpravidla to tak jednoduché nebývá - bohužel.
Totéž je i v případě nyní tolik populárního chipování motorů TDi, třeba u motorů koncernu VW.
Drtivá většina lidí naleje software do jednotky pro motor osazený seriovými komponenty. Ale že jim po několika tisících km odejde to či ono (mám na mysli turbo, písty, hlava a podobné drobnosti poříditelné za pár drobných
), to je už zpravidla nezajímá. Bohužel je to většinou tím, že o tom nic nevědí a nechají se unést klamavou reklamou nebo pokoutnými kecy strejce wod vedle.
U těchto motorů je to vlastně podobné jako u staré dobré Lady. Chci-li u přeplňovaného naftou krmeného motoru docílit nejen dobrých provozních vlastností, ale především odpovídající životnosti, musím nejprve přizpůsobit důležité komponenty hardwaru motoru pro předpokládané zvýšení výkonu softwarem.
Konkrétně mám na mysli především dostatečně dimenzovat turbo - zpravidla se používá turbo se stejným principem práce, ale o větším průměru a vyšším počtu lopatek na oběžném kole výfukové i sací části turba. Turbo je schopno plnit vyšším tlakem, ale při shodných (a mnohdy dokonce nižších) vlastních otáčkách než původní turbo, což zaručí vyšší životnost dmýchadla oproti seriovému komponentu.
Dalším dílem HW motoru, který nutně je třeba přizpůsobit, je mezichladič vzduchu. Pokud totiž turbo tlačí vyšším plnicím tlakem, vzduch se mnohem více ohřeje (neplatí přímá úměra, je to "horší"). Proto je nutné tento stlačený vzduch mnohem účinněji chladit.
Třetím komponentem podléhajícím úpravě HW, jsou trysky vstřikovačů. Je nutné zajistit dodávku většího množství paliva, ale v co nejkratším čase. Pokud použijeme trysky původní, buď plnění většího množství paliva vůbec nedocílíme nebo ano (pokud vyměníme hlavu čerpadle a zvýšíme tak vstřikovací tlak), ale v dlouhém čase (což povede k tomu, že motor část paliva začne pálit později než má a motor bude mít extrémně vysokou kouřivost).